mboost-dp1

Had en lov

Gå til bund
Gravatar #1 - rackbox
28. maj 2008 18:02
Denne tråd er til for de mennesker, der mener at der er en lov i DK, som de hader som pesten. En lov, som er urimelig, baseret på forkert fundament, eller blot ikke giver mening, men alligevel har indflydelse på din hverdag i større eller mindre grad.

Jeg starter med én, men jeg har mange flere oppe i ærmet :)

Tinglysning
Her kan læses mere information om tinglysning af bl.a. skøder. Skøder til fast ejendom koster en retsafgift på kr. 1400,- samt 0,6% af den højeste af følgende:
* Den faktiske handelsværdi
* Den seneste ejendomsvurdering
Afgiften rundes op til nærmeste 100 kroner.

Problem
Selvom kommunen har foretaget almindelig ejendomsvurdering i et hus, der slet ikke lyder denne værdi, så beskattes man altså i tinglysningen efter ejendomsvurderingen. Samtidig har de den frækhed at runde op, så man i hvert fald ikke kommer til at betale for lidt.

Eksempel
Et dødsbo bliver ved skifteretsafgørelse vurderet (af ejendomsmægler og godkendt af SKAT) til kr. 2. mil. i august 2007. Efter lang sørgetid og og tid til at finde den rette måde at håndtere dødsboet på, besluttes at indsende skøde til tinglysning, da arvingen vælger at overtage ejendommen.

Tinglysningskontoret beregner nu 0,6% af kr. 3 mil. som er den seneste ejendomsvurdering fra oktober 2007. Til trods for at samme myndighed 2 måneder forinden har godkendt ejendomsværdien til kr. 2 mil.

Det er som sådan ikke et problem. Det må jo være til at ændre denne ejendomsvurdering. Problemet opstår, når arvingen får at vide, at selvom ejendomsvurderingen ændres, så tilbagebetales differencen i for meget opkrævet tinglysningsskat ikke. Der betales altså fortsat 0,6% af kr. 3 mil. og ikke kr. 2 mil - til trods for at det er myndighederne selv, der har begået en fejl.

Loven er klar - uanset hvem, der har begået fejlen, så er er det ikke det offentlige, der skal bøde.
Gravatar #2 - rackbox
28. maj 2008 18:10
gebyrbelagt § 4 vurdering
Her kan man læse om §4-vurderingen, som i enkelte (måske mange) sager bruges til at fremskynde en klage over ejendomsvurderingen.

Problem
Når man klager over ejendomsvurderingen af sin ejendom, så er der ofte en sagsgang på 8+ uger. Det er naturligvis længe at vente for flertallet, da en klage ofte begrundes i faktiske forhold, der, så længe ejendumsvurderingen er forkert, koster mange ekstra penge.

Men "har du penge, så kan du få..." - lyder den glade sang om bageren. Denne sang troede jeg egentlig ikke var retvisende for det danske samfund: Har du penge, så kan du altså få lov til at springe den offentlige kø over.

Fremtidsudsigter
Med ovenstående i baghovedet, så er det naturlige at forestille sig, at de rige hurtigere kan komme på offentlige hospitaler på bekostning af de fattige. De rige kan købe sig retten til at springe ventelister til børneinstitutioner over. Dette er naturligvis overdrevet, men set i lyset af samfundets udvikling, så er det desværre ikke utopisk.
Gravatar #3 - myplacedk
28. maj 2008 19:24
Tinglysningen i sig selv er vel næsten en joke.

Pointen med en tinglysning er, at informationen er tilgængelig for alle. Dvs. alle som lige kommer ned på tinglysningskontoret mellem 9 og 12 (dvs. du skal helst være arbejdsløs). Pga. den korte åbningstid og kun én terminal er der høj risiko for kø (jeg ventede i 3 kvarter). Når du så endelig finder de dokumenter du søger (jeg fandt 10-20 stykker, hver på rigeligt mange sider) må du ikke skrive dem ud. Det eneste du må tage med derfra er dine håndskrevne notater. Dvs. du skal ikke bare finde dokumenterne, du skal også finde det afsnit du søger. Inden klokken 12. (Jeg kom til kl. 11:30.)
Der er papir og kuglepen til rådighed, men bordet har ca. den størrelse skærm og tastatur fylder.

Dokumenterne er ikke organiseret på nogen måde som giver mening for almindelige mennesker. Jeg forventede at kunne indtaste et matrikel-nummer, og få dokumenter for den matrikel. Jeg fik for omkring 20 matrikler. Jeg forventede at jeg ud fra overskriften på dokumentet kunne vurdere hvad det handlede om. Snydt igen.

Oh ja, fik jeg fortalt hvad der var så magisk ved denne printer-løse computer, siden jeg ikke bare kan gøre det hjemmefra via nettet? Intet. Det er blot en almindelig desktop-PC med en browser og Acrobat Reader. Tricket er at kende kodeordet. Det får man fat i ved at lukke browseren (som ham før mig gjorde), indse at der er ingen bookmarks eller andet nyttigt, og så råbe "hjælp" - så fik jeg url, brugernavn og kodeord udleveret.

Alternativt kunne jeg blot oplyse matrikelnummeret, så kunne jeg få udskrifter tilsendt med posten. Så vidt jeg husker var det 200 kr. pr. dokument. Bare ærgeligt man ikke har nogen ide om hvilket dokument det er, da man kun kan få overskriften at vide.

Why? Whyyyy? Jeg håber ¤%&%¤¤# at systemet bliver lidt mere borger-service-agtigt når der kommer ordentligt fut i e-tinglysning.

I dag ligner det noget der kun kan virke tilfredsstillende for bureaukrati-liderlige bibliotekarer. Og dem som modtager de 200 kr.

(Jeg blev i øvrigt ikke smidt ud da kl. blev 12, men jeg fandt heller ikke det jeg søgte. Med transport endte det med at koste mig en halv feriedag, og det eneste jeg fandt ud af var hvad min nabo gav for sin egendom, og hvordan det blev finansieret. Ja hurra, det er da lige den information jeg kan bruge til at ... æh...)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login