mboost-dp1

Hjælp Søges - John Lennon

Gå til bund
Gravatar #1 - BurningShadow
14. jan. 2012 20:03
Haløjsa, jeg har for 117. gang brug for lidt hjælp, denne gang er det ikke helt i samme kategori som normalt, denne gang har jeg brug for et godt musik-øre.

Som i nok er nogle der har regnet ud, så arbejdes der på en fork af Syllable. Det er jo ved at være lidt vanskeligt at komme udenom, med de spørgsmål jeg har stillet i de seneste måneder. Nu er vi så, så heldige at vi har fået lov til at sende et af numrene fra Dan Bull's Face album med, på installations CD'en. Oprindeligt var det planen at sende noget video (Sintel) med, men det fylder for meget, vi skal jo tage højde for trafikken.

Jeg har tilladelsen på skrift (faktisk tilladelse til at vælge frit på alle hylder, og sende lige så meget med, som jeg har lyst til, men han anbefalede dette nummer), og han skriver også at der ikke er brugt beskyttet materiale, i nogen form, i det nummer.
Nu er det så, at min kære lillebror mener at kunne genkende noget af det, og mener at han muligvis har været lidt for inspireret af et eksisterende John Lennon nummer. Er der en med lidt kendskab til John Lennons udgivelser, der kan komme med lidt indput, om om det er tilfældet.
Selvom jeg har tilladelse til at distribuere det aktuelle nummer, er jeg ikke sikker på at den også gælder i dette tilfælde, så jeg vil nøjes med et link til det aktuelle album. Det er Track 4.

Og en sidste ting, hvis vi sender det med, og det viser sig at blive et problem, hvordan er jeg så stillet? Jeg har ansvaret for udgivelsen, og ISO'en bliver lavet her i landet, og formodentligt hostet på Island. En evt. produktion af installations CD'er, vil ske her i landet, eller i Norge.

Dan Bull, er ham med anti-SOPA sange, det var featured på TPB, for ikke så længe siden.

NEWZ TO THE RESCUE - håber jeg :-)
Gravatar #2 - Alrekr
14. jan. 2012 21:30
Hvilken sang skulle den minde om?
Gravatar #3 - BurningShadow
14. jan. 2012 21:35

Ja, se det er problemet, så meget Lennon fan er han ikke, at han kunne peget på en. Eller en håndfuld, for den sags skyld, så det kræver nok næsten en eller anden, der har et godt kendskab til Lennons musik.
Gravatar #4 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
14. jan. 2012 21:38
SoundHound appen måske? Den kan nøjes med et par sekunder, og viser "near miss"
Gravatar #5 - BurningShadow
14. jan. 2012 21:50

Den finder ingen matches, hvilket nok er et godt tegn. Testede den med et par andre numre, og den genkendte dem, som den skulle.
Gravatar #6 - Chewy
14. jan. 2012 22:09
Hverken jeg eller min ven, som begge har hørt en del Beatles samt efterfølgende soloprojekter, kan ikke hører noget der lyder bekendt...
Gravatar #7 - Norrah
14. jan. 2012 23:54
DEn eneste jeg kan huske som kommer bare i nærheden hedder Yuko Ono eller sådan noget.. og det er vidst hvis jeg tænker meget kreativt.. Jeg tror ikke du skal være bekymret, det er kun fordi jeg er i tvivl om han synger Ohh Yuko.. Men sangen er elendig og jeg kan gudskelov ikke huske det.. :)

Hvis det er tilfældet, så tror jeg igen ikke du skal være bekymret, da det høre til den lovlige del af intertekstualitet at refererer til et medie.
Gravatar #8 - Brugernavn
15. jan. 2012 01:00
Jeg kan heller ikke komme på noget, ud over alle de referencer, der er i teksten. Men hvad skal der til før et cover nummer er et brud på rettigheder?
Gravatar #9 - BurningShadow
15. jan. 2012 07:38
#6 & #7

Takker, så er jeg mere rolig :-)
Gravatar #10 - BurningShadow
15. jan. 2012 07:46

Et cover nummer, er et brud, så simpelt er det.
At sample dele af et nummer, er et brud. Et godt eksempel er "Jul det' cool", der sampler et eller andet amerikansk nummer.
Inspiration, derimod, kommer an på hvor kraftigt inspireret han har været, og det kan have potentiale til at være et problem. Hvilket så heldigvis ikke ser ud til at være tilfældet her :-)
Gravatar #11 - Norrah
15. jan. 2012 09:51
#10 Ja, men det skulle kun dække melodi.. tekst er ikke omfattet i samme grad.
Gravatar #12 - Alrekr
15. jan. 2012 12:36
Jeg mener man skal op over 7 takters ens melodi før der er tale om plagiat - men I må ikke hænge mig op på det.
Gravatar #13 - BurningShadow
15. jan. 2012 22:08
Ok, hvis jeg havde ventet lidt, så var svaret kommet helt af sig selv.
Han har den på hans facebook side, her til aften, og det viser sig at sangen faktisk består af en hel masse Beatles og Lennon titler.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login