mboost-dp1

Hjælp til at finde algoritme søges!

Gå til bund
Gravatar #1 - Sand.
7. feb. 2011 10:00
Hejsa!

Jeg står med en lække række tal, hvortil der også er lavet nogle små hexadecimale hash's på fire cifre.

Jeg har en lang liste med oprindelige tal og deres hash.

Nu vil jeg så gerne vide hvordan hashen er lavet, så jeg ved hjælp af et andet tal, kan finde det passende hash.

Her er nogle eksempler:

129464 a271
129467 6b43
129475 3ce7
129476 5b87

Findes der nogen nem måde at finde ud af sådan noget, eller er det simpelthen umuligt?

/ Martin
Gravatar #2 - Saxov
7. feb. 2011 10:22
kommer an på om der er brugt salt eller lign.

Hvis du er sikker på der ikke er brugt et salt, eller du også har salt er det måske muligt.

Tror dog ikke det er muligt hvis der er brugt et salt.
Gravatar #3 - Sand.
7. feb. 2011 10:53
Er der nogen der kan gøre det, hvis man går ud fra, at der ikke er brugt salt? :)
Gravatar #4 - zook
7. feb. 2011 11:38
Personligt ville jeg afprøve eksisterende 16-bits hash functioner (eksempelvis varianterne af crc-16). Ofte benyttes der eksisterende algoritmer, da det kræver ekspert viden at lave en hash algoritme med få kollisioner.
Men det kan sagtens tænkes at der er lavet en lille ændring i en konstant, eller tilføjet et ekstra trin i algoritmen. Men prøv at udelukke de gængse implementeringer først, det kan ofte give bonus.
Gravatar #5 - Saxov
7. feb. 2011 12:39
Eftersom dit output er 4char hex, kunne det jo tyde på du leder efter en hash algoritme der bruger 2-bytes/16-bit - medmindre det er en hashing hvor man så laver yderligere med output, eg. trimmer det.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login