mboost-dp1
HTX 2årg eksamensprojekt... HALP
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Tagwall
Hej Newz.
Jeg sidder og mangler en idé til mit eksamensprojekt i teknologi på 2årg HTX.
Overordnet emne er Vand, er der noget som har noget inspiration eller idéer de måske har brugt eller noget? Kan virkelig ikke finde noget brugbart i oplægget :s
Tak på forhånd :-)
Jeg sidder og mangler en idé til mit eksamensprojekt i teknologi på 2årg HTX.
Overordnet emne er Vand, er der noget som har noget inspiration eller idéer de måske har brugt eller noget? Kan virkelig ikke finde noget brugbart i oplægget :s
Tak på forhånd :-)
Med relation til situationen i Japan et det vel pænt oplagt at skrive om hvordan vand påvirkes af radioaktiv stråling, og hvilke konsekvenser det har for samfund, miljø, mennesker og dyr.
Også med relation til Japan, så kunne det være interessant at skrive om hvilke forhold der ville gøre en sådan situation mulig i Danmark/Skandinavien.
Du kan skrive om forskellig former for miljø venlig energi muligheder vand giver.
Du kan skrive om forskellig former for miljø venlig energi muligheder vand giver.
Og du ser det overhovedet ikke som en mulighed, bare fordi det kun virker i 3-4 måneder om året? Hvorfor ikke undersøge dets muligheder, inden man afskriver det helt?
Edit: Det er Teknologi B - ikke noget som behøver at ende ud i et kommercielt produkt. Sidder selv som 2.g'er med samme eksamensopgave.
Edit: Det er Teknologi B - ikke noget som behøver at ende ud i et kommercielt produkt. Sidder selv som 2.g'er med samme eksamensopgave.
Tak for alle jeres svar, tusind tak!
Som sagt ovenover så er det Teknologi B for mig også. Vi skal have lavet et produkt, materielt eller immaterielt, og personligt foretrækker jeg et materielt produkt. (men mest fordi min lærer påstår at immaterielle produkter er for svanse, lolol)
For yderligere at uddybe opgaven, så er underemnerne søer og åer, regnvand, grundvand og havet.
Som sagt ovenover så er det Teknologi B for mig også. Vi skal have lavet et produkt, materielt eller immaterielt, og personligt foretrækker jeg et materielt produkt. (men mest fordi min lærer påstår at immaterielle produkter er for svanse, lolol)
For yderligere at uddybe opgaven, så er underemnerne søer og åer, regnvand, grundvand og havet.
Teknisk set skal energien jo trækkes ud af vandet.SlettetBruger (10) skrev:#9
Hvor skal energien til at fryse det komme fra?
Det er jo det, som sker i naturen.SlettetBruger (13) skrev:#12
Kan ikke betale sig. Vandet skal spærres inde. og det fungere kun én gang medmindre vandet smelter og fryser ofte
Daniel-Dane (19) skrev:Det er jo det, som sker i naturen.
Men i så store arealer og i så stort et omfang at det kan udnyttes?
Hvor ofte fryser en sø til is om vinteren? det er ret få gange.
SlettetBruger (20) skrev:Men i så store arealer og i så stort et omfang at det kan udnyttes?
Det er vel det han skal undersøge?
Det gør jo ikke noget han ender med at konkludere at dette forsøg er spild af tid, og slet ikke noget der kan betale sig. Bare han prøver, samt dokumenterer hvad han gør og hvorfor, er det endelige resultat (altså om det bliver et succes-produkt eller ej) ret så ligegyldigt.
RoiDanielsen (17) skrev:Tak for alle jeres svar, tusind tak!
Jeg vil stadig mene, at bølgeenergi er det mest relevante og spændende emne at arbejde med på Teknologi B. Det bør også være muligt at lave et lille bølgebasin i et akvarie med en aktuator, og derved lave et fint forsøg.
En anden mulighed er at kigge på strømturbiner.
De ligner som regel vindmøller men bliver placeret på havbunden hvor der er meget strøm.
De fleste udgaver jeg har hørt om har dog været for svage og gik hurtigt i stykker.
Til en teknologi opgave kan man jo kigge på hvor store kræfter der er på spil og evt. hvilke problemer der med at sænke en stor elektrisk dims ned i vand, nogle steder på anseelige dybder.
De ligner som regel vindmøller men bliver placeret på havbunden hvor der er meget strøm.
De fleste udgaver jeg har hørt om har dog været for svage og gik hurtigt i stykker.
Til en teknologi opgave kan man jo kigge på hvor store kræfter der er på spil og evt. hvilke problemer der med at sænke en stor elektrisk dims ned i vand, nogle steder på anseelige dybder.
Anakardian (27) skrev:hvor der er meget strøm.
Bremse de strømme der kontrollere klimaet?
Det vil da modvirke global opvarmning... god ide
Det behøver heller ikke være så teknisk som man umiddelbart tror.
Jeg og en kammerat lavede pizza til vores eksamen i Teknologi B. Det overordnede tema var "Sundhed", og vi havde undertemaet "Børn og sundhed".
Vi lavede en undersøgelse om børns foretrukne fastfood, og havde et mål om at lave det "sundt", samtidig med at børnene faktisk ville spise det. Vi fik 11 på den gamle skala :)
Jeg og en kammerat lavede pizza til vores eksamen i Teknologi B. Det overordnede tema var "Sundhed", og vi havde undertemaet "Børn og sundhed".
Vi lavede en undersøgelse om børns foretrukne fastfood, og havde et mål om at lave det "sundt", samtidig med at børnene faktisk ville spise det. Vi fik 11 på den gamle skala :)
#33, jup og en jeg kender lavede en müslibar som produkt i teknologi B, det blev godkendt af vejledere og det, ved dog ikke hvilken karakter han fik.
Jeg havde emnet "kroppen i bevægelse" og lavede noget omkring at børn var hæmmede af at skulle have badevinger og shit på når de var på stranden. Vi lavede en flot boks der kunne sende et trådløst signal til en anden boks der larmede, når den første boks blev våd. Fucking hippieprojekt men gav da 12.
Du kan lave stort set alt, pointen er bare at have noget med nok arbejde i, også lave det arbejde. Så burde det ikke være så svært.
Det med emner er bare at lukke lort ud, så kan du få alle projekter ind under alt. Mit projekt ville både kunne passe på dit og #33. Ingen problem, skift vinklen lidt.
Jeg havde emnet "kroppen i bevægelse" og lavede noget omkring at børn var hæmmede af at skulle have badevinger og shit på når de var på stranden. Vi lavede en flot boks der kunne sende et trådløst signal til en anden boks der larmede, når den første boks blev våd. Fucking hippieprojekt men gav da 12.
Du kan lave stort set alt, pointen er bare at have noget med nok arbejde i, også lave det arbejde. Så burde det ikke være så svært.
Det med emner er bare at lukke lort ud, så kan du få alle projekter ind under alt. Mit projekt ville både kunne passe på dit og #33. Ingen problem, skift vinklen lidt.
SlettetBruger (30) skrev:#29
Bremse månen? er du sindsyg??
I lol'd !
Tusind tak for jeres input, mig og en ven kom frem til at lave noget lignende LifeStraw, altså det der sugerør som renser vand med aktivt kul. Vi har bare valgt alt lave en flaske som renser det!
Jo, vi har dog skiftet til at lave et filter til køkkenvasken, som fanger fedtstof og andet skidt, fordi en anden gruppe allerede var startet på et projekt med en flaske med aktivt kul :P
Vi er i gang med at lave vores problemanalyse. Faktisk er vi godt igang med hele PPPT stykket. Vi har valgt at tage fat i problemet med afløbsrens. Vores produkt er et filter som skal fange snavs der kommer ned igennem vandlåsen, vi satser på at der skal kunne fange fedt rimelig effektivt, da det som regel er pga. fedt at vasken stopper til. Ved at begrænse lortet som kommer igennem bruger man mindre afløbsrens, og på den måde skåner man både rørene og naturen. Samtidig kan man gøre afløbsrens til noget folk normalt ikke har stående derhjemme og på den måde begrænse ulykker der sker når man drikker det :P
Vi er stadig i idéfasen, men der kører stille og roligt fremad. Vi har en del projekter kørende, så vi har ikke afgivet meget fritid til Teknologi endnu :)
Vi er stadig i idéfasen, men der kører stille og roligt fremad. Vi har en del projekter kørende, så vi har ikke afgivet meget fritid til Teknologi endnu :)
PPPT? Problemanalyse, Problemformulering, Projektafgrænsning og Tidsplan? Hvis det er rigtigt, er det sgu meget godt gættet ^^
Vi plejer godt nok bare at kalde det projektbeskrivelse.. Men har I ikke skullet aflevere projektbeskrivelsen til jeres lærer i sidste uge?
Lyder dog spændende. Continue updating :)
Vi plejer godt nok bare at kalde det projektbeskrivelse.. Men har I ikke skullet aflevere projektbeskrivelsen til jeres lærer i sidste uge?
Lyder dog spændende. Continue updating :)
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.