mboost-dp1

Ideer velkomne: Brobygning mellem P2P-verdenen og Branchen

Gå til bund
Gravatar #1 - Softy
4. jan. 2009 13:36
Hej rødder,

Jeg har siddet og tænkt en del over mulighederne for at bygge bro mellem P2P-verdenen og RIAA/MPAA/IFPI/etc. Jeg er kommet frem til en del ideer og overvejer at registrere et domæne for et website community der skal forsøge at finde løsninger på problemerne med piratkopiering af film/serier og ikke bare skabe problemer, såsom når Branchen sagsøger i hoved og røv.... for det hjælper jo lige fedt og trækker bare fronterne op.

Jeg kunne godt tænke med at lave en tænketank for dem der kunne være interesserede i at udveksle ideer om emnet og komme frem til potentielle løsninger, som kan publiceres på websitet. Her snakker vi om fastsættelse af forbrugeres krav til det 21. århundredes medier, tekniske løsninger på distribuering og udkonkurering af ulovligt P2P, mulige betalingsformer som alle kan være tilfredse med og generelt udforme og servere et grundlag for mediebranchen for at benytte P2P, RSS, samt andre moderne midler til at tilfredsstille den digitale forbruger der ikke rører en Fonabutik med en ildtang.

Jeg har indledende 2 spørgsmål til alle interesserede:

Har I gode ideer til et catchy domæne? - f.eks. 21st-century-consumer.com eller noget i den stil. Ideer er velkomne.

Hvilken webplatform (eller kombinationer heraf) vil I mene er det bedste til at drive sådan et site? - Vi snakker om Publiceringer/artikler med workflow, forum, online meetings, meeting logs, diskussion og deling af evt. UML-diagrammer og andre diagrammer til deling af designs for et potentielt system til distribution af medier, samt evt. versionstyring.

Jeg er selv Softwareudvikler og har allerede noter vedrørende emnet, men kunne godt bruge nogen der ved hvor og hvordan man fanger opmærksomheden fra mediebranchen. Her mener jeg dog ikke kun RIAA & Co. men også filmstudier og TV-netværk såsom ABC, Sci-Fi, FOX, DR, TV2, osv. der producerer serier og TV-film.
Derudover kunne en person med kendskab eller måske ligefrem adgang til datacentre være en fordel, da sådan et netværk vil kræve datacentre for at kunne levere en basisbåndbredde for nyt content.

Generelt skal vi have gjort det muligt, nemt og attraktivt for filmselskaber og TV-studier at distribuere deres content over P2P uden for store problemer med videre kopiering, men også uden DRM og baseret på åbne standarder.
Med andre ord er det en tænketank der evt. kunne danne grundlaget for en open-source platform, hvorpå man hurtigt og nemt kan blive distributør af medier. Man vil så kunne tilmelde sig en eller flere distributører og modtage serier, film og musik direkte med en plugin i sit mediecenter f.eks.

Jeg har startet denne tråd med udgangspunkt i diskussionen jeg var aktiv i HER.
Gravatar #2 - duppidat
14. jan. 2009 15:41
Har ikke lige set tråden her før nu :)

Men jeg synes da det lyder som et godt tiltag, jeg har ikk lige umiddelbart nogen konkrete idéer. Men p2p er en billig måde at distribuere ting da det ikke kræver synderlig meget server kraft og kapacitet.

Jeg tænker lige over det og vender tilbage når der kommer nogle gode idéer.
Gravatar #3 - Armadodo
15. jan. 2009 21:13
Jeg synes også at det lyder som et spændende - og tiltrængt(!) - projekt.

Jeg vil gerne give en hånd med, men ved ikke helt hvor der skal tages fat og endnu værre - jeg aner ikke hvad jeg kan tilføre projektet og hvor langt det er. Er det pt. kun i noteform? Hvor mange er med? Er der sket noget siden dette indlæg?

Jeg kunne umiddelbart forestille mig at jeg havde mest at tilføre, med hensyn til det med at skabe opmærksomhed omkring projektet, men det kræver en del benarbejde først. Det kan jo først rigtig lade sig gøre at skabe opmærksomhed, når domænet er registreret og der begynder at komme et vist flow af indhold og sådan. well. det er jo logik :).

Skriv endelig når der er noget nyt...

/Arma

Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login