mboost-dp1
JM svarer på mail om brug af åbent trådløst netværk
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Tagwall
Som nogle måske husker, så sendte jeg en mail til Justitsministeriet omkring brugen af et trådløst netværk der står pivåbent.
"Min mail" skrev:Kære Justitsministeriet
Omkring brugen af åbne trådløse netværk, er der ret heftige debatter på internet forums om hvorvidt det er lovligt eller ikke.
Argumenterne skulle være som følger:
At skulle være ulovligt at opkoble sig på et åbent trådløst netværk fordi man tilegner sig adgang til en anden persons netværk, uden tilladelse, og derved krænker brugsretten af dennes trådløse netværk/access point.
At det jvf. straffelovens §263 skulle være ulovligt at opkoble sig åp et åbent trådløst netværk. §263 virker dog som om, at den del der omhandler data-kriminalitet eller på anden måde computer relateret, er i virksomheds øjemed, og ikke omfatter brugen af privatpersonerns netværk.
Jeg ved at der tidligere har været afgivet to domme på sager der omhandler portscanning, hvor individer har prøvet at scanne en PC for åbne porte, på et virksomedsnetværk. Men det jeg søger er hvorvidt det er lovligt, for mig, som privatperson, at tilkoble mig et åbent netværk, der tilhører en anden privatperson.
Da der ikke har været afgivet dom i en sådan sag tidlgiere, kan et svar naturligvis være spekulativt, dog ser jeg gerne en bedre afklaring af dette spørgsmål.
Med Venlig Hilsen
Justitsministeriet bekræfter herved at have modtaget Deres henvendelse af 17. februar 2008 om benyttelse af et trådløst netværk, som tilhører en anden person.
Ministeriet modtager løbende et meget betydeligt antal breve fra borgere, hvori der bliver rejst mere generelle spørgsmål eller givet udtryk for for-skellige synspunkter om blandt andet retspolitiske emner. Af ressource-mæssige grunde kan ministeriet ikke i hvert enkelt tilfælde udfærdige et detaljeret svar på disse henvendelser.
Justitsministeriet kan generelt oplyse, at straffeloven § 263, stk. 2, fast-slår, at den, som uberettiget skaffer sig adgang til en andens oplysninger eller programmer, der er bestemt til at bruges i et informationssystem, straffes med bøde eller fængsel indtil 1 år og 6 måneder.
Endvidere kan det oplyses, at det følger af straffelovens § 293, at den, som uberettiget bruger en ting, som tilhører en anden, straffes med bøde eller fængsel indtil 1 år.
Justitsministeriet er ikke bekendt med retspraksis, der tager stilling til en eventuel anvendelse af disse bestemmelser i forbindelse med benyttelse af et trådløst netværk, som tilhører en anden person.
Med venlig hilsen
Ketilbjørn Hertz
Bare lige for god ordens skyld, her er §293 i sin fulde længde
Bekendtgørelse af straffeloven, https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=113401]§ 293. Den, som uberettiget bruger en ting, der tilhører en anden, straffes med bøde eller fængsel indtil 1 år, medmindre forholdet er omfattet af § 293 a. Under skærpende omstændigheder, navnlig når tingen ikke bringes tilbage efter brugen, kan straffen stige til fængsel i 2 år.
Stk. 2. Den, der uberettiget hindrer en anden i helt eller delvis at råde over ting, straffes med bøde eller fængsel indtil 1 år. Straffen kan stige til fængsel i 2 år, hvor der er tale om overtrædelser af mere systematisk eller organiseret karakter, eller der i øvrigt foreligger særligt skærpende omstændigheder.
§ 293 a. For brugstyveri af motorkøretøj straffes med bøde eller fængsel indtil 1 år og 6 måneder den, der uberettiget bruger et motorkøretøj, der tilhører en anden. Under særligt skærpende omstændigheder, herunder navnlig i gentagelsestilfælde, kan straffen stige til fængsel i 4 år. Så selv om der ikke er en direkte lov omkring det, kan den faktisk godt bruges til at straffe folk der leecher trådløst net.
Jeg er ikke jurist, men jeg kunne ikke lade være med at bemærke følgende to passager:
Jeg forstår udemærket intentionerne, men hvis man benytter de gratis hotspots, som eksempelvis FON tilbyder, så tilgår man hverken adgang til værtens oplysninger eller programmer, ligesom det kan diskuteres, hvorvidt det overhovedet er uberettiget. Det er jo meningen, at man skal kunne benytte hotspottet, og så er det vel pr. definition ikke uberettiget, ikke?
Og det er den samme argumentation, som jeg vil benytte her. Man kan da umuligt bruge ens hotsport uberettiget, hvis det (igen) eksempelvis er et FON-baseret. Hvis man derimod benytter andres private, personlige og ubeskyttede netværk, som ikke er tiltænkt andre, så er det uberettiget.
Så jeg vil mene, at en eventuel dømt bruger sagtens ville kunne føre denne sag og have gode chancer for at vinde den.
Justitsministeriet kan generelt oplyse, at straffeloven § 263, stk. 2, fast-slår, at den, som uberettiget skaffer sig adgang til en andens oplysninger eller programmer, der er bestemt til at bruges i et informationssystem, straffes med bøde eller fængsel indtil 1 år og 6 måneder.
Jeg forstår udemærket intentionerne, men hvis man benytter de gratis hotspots, som eksempelvis FON tilbyder, så tilgår man hverken adgang til værtens oplysninger eller programmer, ligesom det kan diskuteres, hvorvidt det overhovedet er uberettiget. Det er jo meningen, at man skal kunne benytte hotspottet, og så er det vel pr. definition ikke uberettiget, ikke?
Endvidere kan det oplyses, at det følger af straffelovens § 293, at den, som uberettiget bruger en ting, som tilhører en anden, straffes med bøde eller fængsel indtil 1 år.8
Og det er den samme argumentation, som jeg vil benytte her. Man kan da umuligt bruge ens hotsport uberettiget, hvis det (igen) eksempelvis er et FON-baseret. Hvis man derimod benytter andres private, personlige og ubeskyttede netværk, som ikke er tiltænkt andre, så er det uberettiget.
Så jeg vil mene, at en eventuel dømt bruger sagtens ville kunne føre denne sag og have gode chancer for at vinde den.
2 skrev:Aha, så der er ingen lov omkring det? Nice one. :-P
Åbent netværk er altså det nye Internationale Farvand!
Nej, det er ikke sådan det skal forståes.
Det vides ikke om der er en lov om det, og vi finder nok ikke ud af det, før nogen bliver anklaget for det.
Man kan næsten sige at det hverken er forbudt eller tilladt, men når engang det bliver afgjort, bliver det med tilbagevirkende kraft.
Spændende.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.