mboost-dp1

Kan Microsoft & Google stoppe Apple i teorien?

Gå til bund
Gravatar #1 - Skak2000
25. maj 2011 15:44
Apple er blevet ekstrem populær i løbet af de sidste 10 år.
De laver nogle lækre men dyre produkter, det kan ikke benægtes!

Det ser ud som om intet kan stoppe Apples fremgang.
Især nu hvor de får forhandlet kontrakter hjem med de forskellige aviser, ugeblade, bog forlag, film studier, pladeselskaber mv.

Jeg kom til at lege med tanken, om Google og Microsoft sammen kunne sætte en effektiv stopper for Apples fremgang?

Med det udgangspunkt at Google og Microsoft er villig til at miste en masse penge på det.

HVIS de gjorde ALT hvad de kunne for at stoppe Apples fremgang?
Nu er det som sagt ude i ekstremerne og blot en teori!

Hvad Google kan gøre:
Bloker følgende på alle Apples enheder på:
- Google Søgning
- Gmail
- Google Map
- Youtube
+ Andre Google services

Hvad Microsoft kan gøre:
Bloker følgende på alle Apples enheder:
- Hotmail
- Bing Søgemaskine
- Bing Map

Spørgsmålet er så, hvor meget sådan blokeringer vil påvirker salget af Apples enheder og om det enlig vil have nogen betydning?

Kort tjeneste vil Apple selv kunne lave.
Der findes andre søgemaskiner, så burde ikke give de store problemer.
Men Youtube er der ikke så meget at gøre ved, der er dog mange andre video sites, men er nu ikke det samme.

Er der nogen af jer der vil fra vælge Apples produkter, hvis i ikke kunne bruge Google's og Microsoft's tjenester?
Gravatar #2 - Alrekr
25. maj 2011 16:11
Jeg tror nu nok at der skal komme en periode om ikke så lang tid, hvor Apple bliver et 'normalt' brand/falder i popularitet. Husk på, at Apple skulle 'reddes' af MS i 1997. Rutscheturen er lige nu på vej opad - men der skal sikkert nok komme en nedadgående tur igen :)
Gravatar #3 - XorpiZ
25. maj 2011 16:35
MS kunne udelukke alle iMacs fra deres enterprise-løsninger (AD, SMB og lign.).

De kunne udelukke alle iPhones fra Exchange-løsninger.

De kunne fjerne alle Office-produkter fra OSX.

De kunne forhindre adgang til OWA fra OSX/iOS.

De kunne udelukke OSX/iOS fra at kunne forbinde til SQL-servere (med lidt god vilje).

Jeg har dog svært ved at se pointen med denne tråd. Apple er pt. foran, fordi de har haft perfekt timing med deres iOS-produkter. De vil på et tidspunkt blive overhalet, af den simple grund, at de er ene-leverandør af hardware.

Men hvis MS og Google var villige til at tage en monopol-sag (ved at gøre ovenstående + det du nævner), så ville det være et enormt slag mod Apple.

Tænk Amiga, Commodore m.fl.

edit 2:

Der er intet teoretisk over det, forresten. Google har allerede slået Apple på mobil-fronten, Apple er stadig langt, langt efter på PC-markedet, og det varer næppe over et år, før Google har slået Apple på tablet-markedet også.

Apple fører selvfølgelig stadig på MP3-afspiller-markedet, men det er der næppe den store fremtid i.
Gravatar #4 - kasperd
25. maj 2011 16:43
Skak2000 (1) skrev:
Jeg kom til at lege med tanken, om Google og Microsoft sammen kunne sætte en effektiv stopper for Apples fremgang?
Det lyder som et meget usandsynligt samarbejde. Hvis Google eller Microsoft skulle udpege et selskab de gerne så bremset, så tror jeg de ville pege på hinanden.

Hvis vi nu ignorerer det og antager at Google og Microsoft faktisk anvendte de beskidte tricks du foreslog, så ville det sandsynligvis resultere i et sagsanlæg fra Apple. Sådan en retssag ville nok tage mange år, men Apple ville sikkert vinde i sidste ende.

Microsoft er flere gange blevet dømt i lignende sager, men straffen har aldrig været stor nok til at have en reel betydning. Og den kommer på et tidspunkt hvor det alligevel er for sent.

Nu spekulerer jeg så på hvad det er for kriterier der får personer til at vælge Apple produkter. Jeg tror kriterierne er vidt forskellige for Mac OS X baserede computere og Apples andre enheder (er alle de andre enheder baseret på iOS? Og hvorfor valgte Apple det navn, når nu der fandtes et andet OS, der hedder IOS?)

Jeg tror ikke de kriterier der får personer til at vælge iOS baserede produkter har ret meget med webservices at gøre. Men jeg kunne tage fejl, for jeg ved trods alt ikke hvad det er for kriterier.

Hvad angår YouTube, så er halvdelen af videoerne allerede utilgængelige fra mobile enheder, hvilket vil sige de kan hverken ses på iOS enheder eller Android enheder.
Gravatar #5 - Chewy
25. maj 2011 16:53
Som jeg ser det så er der kun en spiller der kommer til at stoppe Apple, og det er Apple...
Som jeg ser det så bliver det Apples lukkede struktur der kommer til at spænde ben for dem selv.

Der udover bør det måske nævnes at ud af de 8 personer jeg kender der ejer en iphone. Så er 7 af dem ved at skifte fra iphone til Android da de er trætte af at skulle gøre alt "the Apple way"...
Den sidste er erklæret machead, og har selv udtalt at grunden til at han skulle have en iphone var at der var et æble på den...

Og derudover så peger alle undersøgelser, på at Android fortsætter med at storme frem.
Ifølge Businessinsider.com så ligger Android pt. foran Apple med 33% mod Apples 25%. Android stiger, hvorimod Apple har ligget stille.
Kilde: http://www.businessinsider.com/android-iphone-mark...

Så jeg kan ikke så hvorfor OHA eller Google skulle begynde at ændre strategi. Og jeg kan slet ikke se hvorfor de burde så meget som begynde at overveje et samarbejde med Microsoft.
Hvis der skulle være nogen form for samarbejde burde det være mellem Microsoft (hvis andel er faldet) og Apple...

Men lad os stikke hovederne sammen om et årstid og se hvordan situationen ser ud..
Gravatar #6 - Chewy
25. maj 2011 16:55
@4
Hvad angår YouTube, så er halvdelen af videoerne allerede utilgængelige fra mobile enheder, hvilket vil sige de kan hverken ses på iOS enheder eller Android enheder.

På Android kan du tilgå youtube.com (istedet for at bruge deres app), og på den måde se de videoer der ikke er tilgængelig i deres app....
Gravatar #7 - XorpiZ
25. maj 2011 17:08
kasperd (4) skrev:
Nu spekulerer jeg så på hvad det er for kriterier der får personer til at vælge Apple produkter. Jeg tror kriterierne er vidt forskellige for Mac OS X baserede computere

I nogle tilfælde er det fordi folk godt kan li' designet, nogle vælger det, fordi de synes OSX er lækkert og andre gør det af uvidenhed.

Så sent som i dag, snakkede jeg med en kollega, der brokkede sig over, at hans netbook (med vista, viste det sig) var meget langsom, og at macs var langt hurtigere. Dem havde han nemlig tre af derhjemme til kone og børn.

Han havde ikke skænket det en tanke, at en Mac koster som absolut minimum det dobbelte. Det synes jeg er småskræmmende.
Gravatar #8 - Daniel-Dane
25. maj 2011 17:09
Skak2000 (1) skrev:
blot en teori
Hurr. Det er hypotetisk, ikke en teori.
Gravatar #9 - dub
25. maj 2011 17:11
XorpiZ (3) skrev:
Tænk Amiga, Commodore m.fl.
Tænker du på det brutale angreb Commodore lavede på Amigaen?

XorpiZ (3) skrev:
Der er intet teoretisk over det, forresten. Google har allerede slået Apple på mobil-fronten, Apple er stadig langt, langt efter på PC-markedet, og det varer næppe over et år, før Google har slået Apple på tablet-markedet også.
Nu er Google ikke rigtig Apple konkurrent på mobil marked, det er HTC, Samsung, etc Apple slås med. Det samme gælder på PC fronten, hvor Apple vist er nummer 3 af computer producenter.
Gravatar #10 - Darwind
25. maj 2011 17:12
En ret let måde at stoppe Apple på, er hvis de snigmyrder Steve Jobs :P

Hvem fik Apple ud af sølet sidst? Steve Jobs.
Hvem driver dem frem nu? Steve Jobs.

Da det kom frem, han havde fået kræft, faldt deres aktier...

Faktisk igen i år faldt de pga. det samme...

Så hvis han forsvinder helt, hvem skal så drive fanatismen frem derfra?
Jeg mener virkelig det er en af de store forskelle på Apple mod Google og Microsoft - de har ikke en stor frontfigur ligesom Apple har. Det kunne sandsynligvis godt gavne dem...
Gravatar #11 - trylleklovn
25. maj 2011 17:17
Chewy (6) skrev:
På Android kan du tilgå youtube.com (istedet for at bruge deres app), og på den måde se de videoer der ikke er tilgængelig i deres app....

Kan man også på iOS enheder.
Gravatar #12 - Skak2000
25. maj 2011 17:43
Apple er faktisk ved at køre nogle nye personer i stilling, som står for produkt fremvisningerne.

Hvor Steven Jobs presenter disse personer.
Gravatar #13 - Chewy
25. maj 2011 17:50
@11
Kan man også på iOS enheder.

Så vidt jeg kan [url= mig til[/url], så er det kun nogle af videoerne der er tilgængelig via HTML5.
(Jeg kan snildt tage fejl, men det er hvad youtube skriver)
Gravatar #14 - kasperd
25. maj 2011 18:08
Chewy (6) skrev:
Det har jeg ikke kunnet få til at virke. Flash er ualmindeligt sløvt på sådan en telefon. Og med de videoer der ikke kunne vises i den præinstallerde youtube applikation var det heller ikke muligt at vise dem i browseren, jeg fik kun lyd og så en blå skærm.
Gravatar #15 - Chewy
25. maj 2011 18:26
@14

Jeg bruger både youtube.com og dr.dk/nu dagligt uden at opleve nogen former for problemer (ud over lag på edge, men det er så forståeligt..)
Hvilken telefon har du, og hvilken browser bruger du?
Gravatar #16 - Aputech
25. maj 2011 19:47
Skak2000 (1) skrev:

Med det udgangspunkt at Google og Microsoft er villig til at miste en masse penge på det.

HVIS de gjorde ALT hvad de kunne for at stoppe Apples fremgang?
Nu er det som sagt ude i ekstremerne og blot en teori!

Hvad Google kan gøre:
Bloker følgende på alle Apples enheder på:
- Google Søgning
- Gmail
- Google Map
- Youtube
+ Andre Google services

Hvad Microsoft kan gøre:
Bloker følgende på alle Apples enheder:
- Hotmail
- Bing Søgemaskine
- Bing Map

1. Jeg tror, først og fremmest, at det meget hurtigt ville blive skudt ned af den amerikanske regering og deres antitrust-lovgivning. Det ville også skabe en shitstorm af dårlig PR for begge selskaber, hvilket jeg er sikker på, at Apple ville kunne bruge til sin fordel.

2. Google har ikke noget problem med, at Apple sælger godt. Deres største interesse er, at deres søgemaskine bliver så udbredt som overhovedet muligt. Dertil er Android også allerede den største platform.

3. Google hader Microsoft og Microsoft hader Google.
Gravatar #17 - XorpiZ
25. maj 2011 21:08
dub (9) skrev:
Nu er Google ikke rigtig Apple konkurrent på mobil marked, det er HTC, Samsung, etc Apple slås med. Det samme gælder på PC fronten, hvor Apple vist er nummer 3 af computer producenter.

Huh? Google er da bestemt Apples konkurrent. Ikke på hardware-siden, men på software-siden. Og på det punkt er Google ved at tvære Apple ud.

På PC-fronten har Apple fremgang, men jeg føler mig overbevist om, at det primært skyldes deres design-computere.

Anectodal evidence incoming:

En af direktørene, der hvor jeg arbejder, _ville_ have en Macbook Air, da den jo var lille, fin og lækker. Han har fortrudt det bittert. Maskinen kan han godt li', men styresystemet hader han som pesten.

Apple skal nok holde deres position som top 3-4-5 stykker af PC-producenterne, men jeg har svært ved at se hvordan de skal vippe MS af pinden på PC-markedet, og hvordan de skal slå Android af pinden på telefon-markedet. Deres ultralukkede model holder ikke i længden.
Gravatar #18 - trylleklovn
25. maj 2011 21:15
XorpiZ (17) skrev:

Har fået de fleste af mine familiemedlemmer til at skifte til Mac og nu er supportraten på mystiske fejl og shady tredjepartssoftware stort set forsvundet. Rart for mig, så har jeg mere tid til at nyde at bruge min MacBook med unix certificeret Mac OS X på..
Gravatar #19 - kasperd
25. maj 2011 21:57
Chewy (15) skrev:
Hvilken telefon har du, og hvilken browser bruger du?
Nexus S med standard browseren.
Gravatar #20 - Chewy
25. maj 2011 22:25
@19

Hmm... Mystisk..
Bruger selv Desire HD med stock browser (til når jeg skal bruge flash, ellers bruger jeg Opera), uden nogen problemer. Og så vidt jeg kan se så er de stort set ens. Det kan være at det er de ekstra ram der gør forskellen...
Gravatar #21 - dub
25. maj 2011 22:35
XorpiZ (17) skrev:
Huh? Google er da bestemt Apples konkurrent. Ikke på hardware-siden, men på software-siden. Og på det punkt er Google ved at tvære Apple ud.

XorpiZ (17) skrev:
Apple skal nok holde deres position som top 3-4-5 stykker af PC-producenterne, men jeg har svært ved at se hvordan de skal vippe MS af pinden på PC-markedet, og hvordan de skal slå Android af pinden på telefon-markedet.
Apple lever ikke af at sælge software, de bruger software til at sælge hardware. Så de skal ikke vippe MS af nogen pind da de ikke kun har indtægter fra licenser.
Apple er ret unik på det punkt.
Gravatar #22 - Kaptajn Knas
25. maj 2011 23:07
Hvorfor skulle Google ville stoppe Apple? Apple bruger deres søgemaskine og korttjeneste som standard. De er en god kunde.

Apple og MS har ikke ligefrem historie for at være ærkefjender, hvis man ser på det forretningsmæssige. Selvom Apple har taget lidt business fra MS, så har jeg svært ved at tro at MS ikke er interesseret i samarbejde.
Gravatar #23 - Aputech
26. maj 2011 12:36
XorpiZ (17) skrev:

På PC-fronten har Apple fremgang, men jeg føler mig overbevist om, at det primært skyldes deres design-computere.

En af direktørene, der hvor jeg arbejder, _ville_ have en Macbook Air, da den jo var lille, fin og lækker. Han har fortrudt det bittert. Maskinen kan han godt li', men styresystemet hader han som pesten.

Apple skal nok holde deres position som top 3-4-5 stykker af PC-producenterne, men jeg har svært ved at se hvordan de skal vippe MS af pinden på PC-markedet, og hvordan de skal slå Android af pinden på telefon-markedet. Deres ultralukkede model holder ikke i længden.

Jeg har svært ved at se, hvorfor et firma som Apple skulle være i færd med at blive tværet ud, når de, år for år, kvartal for kvartal, slår deres egne indtjeningsrekorder. Ja, Android vinder markedsandele konstant, men stort set ikke på bekostning af Apple, men nærmere RIM og Nokia.
Udover det, så er det primært Google selv, med få undtagelser, der høster den økonomiske gevinst af platformens udbredelse, hvilket ikke er specielt bæredygtigt i længden.

For udviklere er det stadig iOS-platformen er der værd at satse på. Her ligger de største muligheder for indtjening. Det er et problem, som Google er nødt til at adressere for at for alvor at gøre det attraktivt at udvikle apps og services til Android.

Jeg har også svært ved at forstå, at så mange er hårdnakket overbevist om, at dette marked absolut skal udvikle sig som PC-markedet op igennem 80'erne og 90'erne; at der i sidste ende kun er plads til en spiller.

Hvad skyldes det? Og hvorfor betyder udviklingen siden 2007 ikke noget for den overbevisning?

Hvad der gælder ham direktøren: hvorfor er der ikke en eller anden, der installerer Windows på hans computer? Minimér 'spilden' af hans eller firmaets penge. Det er ret normalt, at (almindelige) mennesker, der er vant til Windows har svært ved at vende sig til MacOS og omvendt. Omgang med computere er stærkt præget af vaner.
Gravatar #24 - XorpiZ
26. maj 2011 16:29
Aputech (23) skrev:
Jeg har svært ved at se, hvorfor et firma som Apple skulle være i færd med at blive tværet ud, når de, år for år, kvartal for kvartal, slår deres egne indtjeningsrekorder. Ja, Android vinder markedsandele konstant, men stort set ikke på bekostning af Apple, men nærmere RIM og Nokia.

Det er ganske imponerende som Apple skovler penge ind, men det har meget lidt med deres software at gøre, og meget at gøre med deres hardware, som dub skriver. Google tværer Apple ud på software-siden, og det _kan_ blive et problem for Apple. Hvis mobilmarkedet udvikler sig til at Android f.eks. har 70% markedsandel og iOS/WP7 har 15% hver, så vil udviklerne flytte over på den platform, hvor der er flest penge at hente.

Aputech (23) skrev:
Udover det, så er det primært Google selv, med få undtagelser, der høster den økonomiske gevinst af platformens udbredelse, hvilket ikke er specielt bæredygtigt i længden.

Google + OEM-producenterne? Skal man følge din logik, så må Apples model, hvor det _kun_ er Apple, der tjener pengene, være meget lidt bæredygtig.

Aputech (23) skrev:
For udviklere er det stadig iOS-platformen er der værd at satse på. Her ligger de største muligheder for indtjening. Det er et problem, som Google er nødt til at adressere for at for alvor at gøre det attraktivt at udvikle apps og services til Android.

Enig. iOS-folk er vant til, at apps koster penge (et mindre beløb måske, men stadig), hvor vi Android-brugere er vant til, at apps er reklame-understøttet.

På WP's Marketplace er min fornemmelse at tendensen mest hælder til iOS-modellen. Men det er rent gætværk.

Aputech (23) skrev:
Jeg har også svært ved at forstå, at så mange er hårdnakket overbevist om, at dette marked absolut skal udvikle sig som PC-markedet op igennem 80'erne og 90'erne; at der i sidste ende kun er plads til en spiller.

Hvem er det, der er "hårdnakket overbevist" om det? Jeg kan ikke mindes, at jeg har læst et indlæg, der påstår, at Apple vil gå nedenom og hjem. Ikke et indlæg, der var værd at tage seriøst ihvf. Google og Microsofts model er mere bæredygtig qua et større udvalg af telefoner. Vil man have en telefon med keyboard? Tough luck, ingen iPhone til dig. Vil man have en med en stor skærm? Ærgeligt. Osv. osv.

Aputech (23) skrev:
Hvad der gælder ham direktøren: hvorfor er der ikke en eller anden, der installerer Windows på hans computer? Minimér 'spilden' af hans eller firmaets penge.

Det kunne man gøre. Men nu ligger landet sådan, at jeg er ene it-mand, og hvis jeg skal bruge X antal timer på at fuske XP til live på en MBA, så er der noget andet, der skal nedprioriteres. Han skriver primært mails og arbejder i Excel, og det går fint. Han er bare træt af OSX, så lur mig om ikke han skal have en anden laptop næste gang. :)
Gravatar #25 - Aputech
26. maj 2011 17:47
XorpiZ (24) skrev:
Det er ganske imponerende som Apple skovler penge ind, men det har meget lidt med deres software at gøre, og meget at gøre med deres hardware, som dub skriver. Google tværer Apple ud på software-siden, og det _kan_ blive et problem for Apple. Hvis mobilmarkedet udvikler sig til at Android f.eks. har 70% markedsandel og iOS/WP7 har 15% hver, så vil udviklerne flytte over på den platform, hvor der er flest penge at hente.

Som jeg skrev tidligere, så tager Android stort set ikke markedsandele fra Apple. I lang tid har Apples del af smartphonemarkedet ligget på omkring de 25% samlet set. Og som vi før er blevet enige om, så stagnerer Apples salg af enheder op til lanceringen af deres nye model. I år er det så (med stor sandsynlighed) udsat til september i stedet for juni.

Igen, Android vokser og lægger afstand til Apple, men de kan endnu kun bruge den 'tværen ud' til at levere reklamer til deres brugere. På appmarkedet er der stadig en verden til forskel i omsætning. Forskellen dér ligger på $105 millioner i modsætning til $1,7 milliarder. Eller ~$31 millioner i modsætning til ~$500 millioner efter udbetaling til udviklere.

Google + OEM-producenterne? Skal man følge din logik, så må Apples model, hvor det _kun_ er Apple, der tjener pengene, være meget lidt bæredygtig.

Nej, men det jeg siger er, at de andre parter i OHA, på nær Samsung og HTC, stort set ikke tjener penge på deres salg af telefoner. LG har endda kørt med underskud (jeg har dog ikke set tal efter lanceringen af O2X). Google tjener derimod stort på de reklamer, som platformen kan levere til de mange brugere.

Enig. iOS-folk er vant til, at apps koster penge (et mindre beløb måske, men stadig), hvor vi Android-brugere er vant til, at apps er reklame-understøttet.

På WP's Marketplace er min fornemmelse at tendensen mest hælder til iOS-modellen. Men det er rent gætværk.

Se ovenstående.

Hvem er det, der er "hårdnakket overbevist" om det? Jeg kan ikke mindes, at jeg har læst et indlæg, der påstår, at Apple vil gå nedenom og hjem. Ikke et indlæg, der var værd at tage seriøst ihvf. Google og Microsofts model er mere bæredygtig qua et større udvalg af telefoner. Vil man have en telefon med keyboard? Tough luck, ingen iPhone til dig. Vil man have en med en stor skærm? Ærgeligt. Osv. osv.

Så beklager jeg den uberettigede antagelse. Men jeg mindes nu flere af de mere seriøse debattører herinde frembringe den profeti.

Det kunne man gøre. Men nu ligger landet sådan, at jeg er ene it-mand, og hvis jeg skal bruge X antal timer på at fuske XP til live på en MBA, så er der noget andet, der skal nedprioriteres. Han skriver primært mails og arbejder i Excel, og det går fint. Han er bare træt af OSX, så lur mig om ikke han skal have en anden laptop næste gang. :)

Stik ham en HP Envy eller en Dell XPS 15z. Same same, but different ;)
Gravatar #26 - Thalion
26. maj 2011 18:30
Hmm, på hvilken front er det Apple er farlige?

Arbejde og hjemme PC? Nej vel, det er stadig Microsoft der fører stort der. Derfor tror jeg ikke Microsoft ser Apple som en trussel på firma niveau.

De laver allerede en glimrende office pakke til OSX, da deres Office afdeling( ja ja det hedder den nok ikke) så at der var mangel på en office pakke på OSX. Ja jeg kan ikke se nogen bruge iWork pakken optimalt. I denne afdeling er det blot en anden platform de servicere.

OS området:

Microsoft:Hvorfor skulle de være bange? De har stadig mange vigtige typer software som kun fungere på deres platform: Spil, 3d tegnings programmer, jeg vil også tror at meget andet enterprise software ikke er lavet i en OSX kompatible version. Dette gør at selvom man har en mac, vil man ofte i virksomheder være nødt til at installere en windows installation, enten via bootcamp eller virtualisere den. Lige et salg mere til Microsoft.

Google: De får noget ud af det ligemeget hvilken platform man bruger da det er deres tjenester og derigennem reklamer de tjener deres penge. De har lavet Chrome OS som tydligtvis ikke er en konkurrent til nogen af platformene men mere skal ses som et supplement.

Smartphone:
Microsoft: Vi har så småt begyndt at se hvad WP7 kan gøre og de krav microsoft har udstukket vedrørende hardware krav gør at jeg tror man kommer til at høre meget om WP7 for fremtiden. Det virker som en platform med bug og potentiale, akkurat ligesom android var. Og mon ikke at virksomheder kommer til at elske samarbejdet mellem en windows telefon og resten af deres windows infrastruktur. Derudover tror jeg ikke man skal undervurdere dens potentiale som spilplatform, xbox live arcade har fantastiske spil og dens integration med det vil gøre at den bliver spænende for de mange xbox 360 ejere.

Google:Android, skal jeg sige mere? Den er kommet op på siden af iOS i funktionaliteter og så har den fordelen af et massivt antal forskellige modeller. Androids appstore hænger dog lidt endnu i forhold til de spænende apps, men det kan tydeligt mærkes at det er ved at ændre sig. De fleste store apps kommer nu samtidigt eller næsten samtidig til både Android og iOS. Jeg vil så tillade mig at sige at det er Google der har føretrøjen her.

Tablets
Microsoft: Jeg tror de har accepteret at lige nu har de tabt tablet ræset lige nu. Istedet for at smide en dårlig version af noget windows 7 tablet ud, vælger de at vente til Windows 8 til at give deres bud på hvordan en tablet burde virke softwaremæssig. Igen kan virksomhederne så tages ind og sige mon de ikke ville være mere interreseret i en tablet som kan kommunikere 100 % med resten af deres IT. Og ellers kan man kigge på en nyhed for ikke lang tid siden at virksomheder ikke er så interesseret i tablets.

Google har deres android platform. Android 3.0 viser god form og derved godt kan blive en konkurrent til ipad'en indenfor den nærmeste fremtid. Og som før får de også noget ud af at ipad bliver udbredt da brugerne alligevel bruger deres tjenester.

mp3 afspillere
Her har Apple føringen fuldstændig, google er ikke interesseret (tror jeg). Microsoft har derimod forsøgt sig med Zune afspilleren, som hvad jeg har hørt, er en virkelig god afspiller. Den blev desværre ikke lanceret i resten af verden, ellers tror jeg den ville have haft langt større succes.

Så de eneste steder at Apple virkeligt har førertrøjen på er hos tablet, de laver klart den bedste tablet på markedet lige nu, og mp3-afspillere, iPod'en er bare en fremragende og veldesignet afspiller der har iTunes i ryggen.
Gravatar #27 - Alrekr
26. maj 2011 18:39
Thalion (26) skrev:
De laver allerede en glimrende office pakke til OSX, da deres Office afdeling( ja ja det hedder den nok ikke) så at der var mangel på en office pakke på OSX.

Det var en aftale MS og Apple indgik tilbage i 90'erne, samtidig med dengang MS reddede Apples røv. Jeg tror, at Office til Mac reddede Apple lige så meget, som de der $ 150 mio (eller hvad det nu var).
Gravatar #28 - Thalion
26. maj 2011 18:49
Alrekr (27) skrev:
Det var en aftale MS og Apple indgik tilbage i 90'erne, samtidig med dengang MS reddede Apples røv. Jeg tror, at Office til Mac reddede Apple lige så meget, som de der $ 150 mio (eller hvad det nu var).

Hmm vidste jeg ikke, men de tidligere officepakker har været, rent ud sagt, en omgang lort. Det er først med Office 2011 at de rent faktisk har lavet en fuldt ud ligeså god version som på windows. En af deres hoved koncepter var at man ikke skulle kunne se forskel på om et dokument var lavet i Office 11(OSX) eller 10(windows)
Gravatar #29 - dub
26. maj 2011 19:10
Alrekr (27) skrev:
Og Apple redde MS røv i monopol sager. MBU er også en af de eneste afdelinger i MS der har et overskud.

Thalion (28) skrev:
Hmm vidste jeg ikke, men de tidligere officepakker har været, rent ud sagt, en omgang lort. Det er først med Office 2011 at de rent faktisk har lavet en fuldt ud ligeså god version som på windows. En af deres hoved koncepter var at man ikke skulle kunne se forskel på om et dokument var lavet i Office 11(OSX) eller 10(windows)
Hvis du måler software kvalitet på om det er kompatible med Windows version af Office siger det så ikke mere om Windows version når et firma ikke kan lave software der er kompatible med deres egen produkter?
Gravatar #30 - Alrekr
26. maj 2011 19:21
dub (29) skrev:
Og Apple redde MS røv i monopol sager. MBU er også en af de eneste afdelinger i MS der har et overskud.

Godt klaret at de har et overskud på ~ $ 20 mia.
Gravatar #31 - XorpiZ
26. maj 2011 20:06
Alrekr (27) skrev:

Jeg mener bestemt det var IE, det gik ud på, og ikke Office.

Vender lige tilbage til dig, Aputech, senere.
Gravatar #32 - Alrekr
26. maj 2011 20:41
XorpiZ (31) skrev:
Jeg mener bestemt det var IE, det gik ud på, og ikke Office.

Du har halvt ret. Microsoft fik IE som standard på Macintosh samtidig med at de ville understøtte Office på Mac i fem år.
Gravatar #33 - XorpiZ
26. maj 2011 21:07
#25 Aputech

Som jeg skrev tidligere, så tager Android stort set ikke markedsandele fra Apple. I lang tid har Apples del af smartphonemarkedet ligget på omkring de 25% samlet set.

Nu er det vel ikke så forfærdeligt længe siden, at Android for alvor gik amok med markedsandelene. Jeg ser det som et spørgsmål om tid, før folk begynder at skifte væk fra iOS, fordi de er trætte af de manglende valgmuligheder.

Igen, Android vokser og lægger afstand til Apple, men de kan endnu kun bruge den 'tværen ud' til at levere reklamer til deres brugere.

"Kun"? Viden er magt. Jo mere man ved om en bruger, jo mere er brugeren værd.

På appmarkedet er der stadig en verden til forskel i omsætning. Forskellen dér ligger på $105 millioner i modsætning til $1,7 milliarder. Eller ~$31 millioner i modsætning til ~$500 millioner efter udbetaling til udviklere.

Jeg mener bestemt, at Apple flere gange har udtalt, at de er ca. breakeven, når det kommer til iTunes. Om det var musik-delen only, eller om det både var appstore og musik er jeg dog lidt usikker på. Uanset hvad, så er det ikke en guldgrube for hverken Apple eller Google. Det primære formål med apps er at låse brugeren fast i det specifikke økosystem - ikke at tjene penge.

Nej, men det jeg siger er, at de andre parter i OHA, på nær Samsung og HTC, stort set ikke tjener penge på deres salg af telefoner. LG har endda kørt med underskud (jeg har dog ikke set tal efter lanceringen af O2X). Google tjener derimod stort på de reklamer, som platformen kan levere til de mange brugere.

SE har mig bekendt også fået vendt skuden, efter de satsede på Android. ZTE må også være i plus. Og så er det vel lidt unfair at dømme LG? De laver mange andre ting end telefoner. At Google tjener penge på Android er helt fint - det er dem, der laver langt det meste af udviklingsarbejdet.

Og selvom visse af producenterne evt. måtte lide, så ændrer det ikke på, at modellen er langt mere bæredygtig end Apples for styresystemet. Den primære grund til at Apple er foran er pga. deres timing. iOS er ikke Android teknisk overlegen, slet ikke. UI'et er også gammeldags. Den største (eneste?) fordel Apple har mht. iOS vs. Android er, at der stort set ingen lag er pga. optimeringen til den underliggende hardware.

iOS i sig selv er ikke noget teknisk vidunder.
Gravatar #34 - Aputech
27. maj 2011 11:32
XorpiZ (33) skrev:

Nu er det vel ikke så forfærdeligt længe siden, at Android for alvor gik amok med markedsandelene. Jeg ser det som et spørgsmål om tid, før folk begynder at skifte væk fra iOS, fordi de er trætte af de manglende valgmuligheder.

Hvad du siger der er blevet sagt siden lanceringen af iPhone og siden iOS-familien generelt. Jeg kan sagtens se det ske for deres iPods, men både iPhonen og iPaden står ganske trygt på markedet som jeg ser det.

Hver af de to produkters lanceringer slår rekorder hver gang.

"Kun"? Viden er magt. Jo mere man ved om en bruger, jo mere er brugeren værd.

Yes, viden som de indtil videre 'kun' kan omsætte til reklameindtjening. Det står for 90% af deres indtjening. Det er i øvrigt noget, jeg stadig ikke forstå. Jeg kan tælle på en hånd hvor mange gange jeg har trykket på et af deres reklamelinks. Det samme gælder for de af mine venner, som jeg har diskuteret det med.

Jeg mener bestemt, at Apple flere gange har udtalt, at de er ca. breakeven, når det kommer til iTunes. Om det var musik-delen only, eller om det både var appstore og musik er jeg dog lidt usikker på. Uanset hvad, så er det ikke en guldgrube for hverken Apple eller Google. Det primære formål med apps er at låse brugeren fast i det specifikke økosystem - ikke at tjene penge.

Jeg læste også den allthingsd-artikel. 'iTunes & Related Businesses' omsætter for $5 milliarder om året, og jeg ved ikke om de tal, jeg fremviste i #25 tæller med i den opgørelse, men den del alene viser alligevel et sundt tal. Især hvis man tænker på, at de bidragende udviklere har fået deres penge. Det samme gælder for iTunes Store; kunstnerne, plade- og produktionsselskaberne får deres penge. De fortsætter med at levere deres indhold, og den service er stadig førende i industrien. Målt i både kvantitet og kvalitet. Et stort udbud af valgmuligheder til iOS-kunder.

Jeg håber dog, at Amazon får gang i deres Appstore og deres levering af musik og videoindhold. Hvis nogen kan gøre det og skabe konkurrence i det rum, så er det dem.

SE har mig bekendt også fået vendt skuden, efter de satsede på Android. ZTE må også være i plus. Og så er det vel lidt unfair at dømme LG? De laver mange andre ting end telefoner. At Google tjener penge på Android er helt fint - det er dem, der laver langt det meste af udviklingsarbejdet.

Og selvom visse af producenterne evt. måtte lide, så ændrer det ikke på, at modellen er langt mere bæredygtig end Apples for styresystemet. Den primære grund til at Apple er foran er pga. deres timing. iOS er ikke Android teknisk overlegen, slet ikke. UI'et er også gammeldags. Den største (eneste?) fordel Apple har mht. iOS vs. Android er, at der stort set ingen lag er pga. optimeringen til den underliggende hardware.

iOS i sig selv er ikke noget teknisk vidunder.

SE fik vendt skuden i Q4 2010 til et overskud på $10,8 millioner, hvilket er fremragende gået, i forhold til deres underskud på $224 millioner i Q4 2009. De har så været uheldige at blive hårdt ramt af jordskælvet i Japan i år. Jeg håber, de kan klare den.

LG er verdens næststørste skærmproducent, ja, men deres indsats i OHA kaster ikke rigtigt noget af sig. Det er det vi taler om, no?

Det går vist ganske fint for ZTE, kan jeg se. En halv milliard $ er ikke at kimse af. Men de leverer også en hel del netværksteknologi på et stort marked i udvikling. Jeg kan ikke finde særskilte tal på deres salg af smartphones.

Jeg vil heller ikke sige, at iOS er Android teknisk overlegent, men iOS er stadig overlegen hvad der gælder indhold. Som nævnt før er der musik, film og TV, apps og nu også magasiner og aviser. Der genstår stadig en del catch-up for Google dér.

iOS er ikke noget teknisk vidunder, men er Android det?
Gravatar #35 - XorpiZ
27. maj 2011 19:19
Aputech (34) skrev:
Hvad du siger der er blevet sagt siden lanceringen af iPhone og siden iOS-familien generelt. Jeg kan sagtens se det ske for deres iPods, men både iPhonen og iPaden står ganske trygt på markedet som jeg ser det.

Det er sandt. Problemet har været, at der i lang tid har manglet kompetente konkurrenter. Windows Mobile var en joke ifht. iOS, når det kom til brugervenlighed. Android er først for alvor blevet brugbart med version 2.1 og 2.2. Symbian m.fl. er vel ikke værd at nævne. Android har overhalet iOS indenom på mange punkter. WP7 er godt på vej. Der mangler features, men UI'et adskiller sig ihvf. Om man kan li' det eller ej, er naturligvis en smagssag.

Jeg glemte forøvrigt at nævne iTunes som endnu en fordel ved iOS. Android har intet, der kan måle sig, overhovedet. Microsoft har filmudlejning og musik via Zune, men de mangler udbredelsen.

Apple kom først, og det var/er deres held imo. Telefonen og OS'et er ikke fantastisk i forhold til så mange andre på markedet.

Aputech (34) skrev:
LG er verdens næststørste skærmproducent, ja, men deres indsats i OHA kaster ikke rigtigt noget af sig. Det er det vi taler om, no?

Ah, jeg troede du talte om deres generelle regnskab, og at du gav deres telefoner skylden for et evt. underskud. Sorry.

Vi bliver næppe enige om Apples fremtid. Jeg tror absolut ikke, de knækker halsen indenfor de næste 10 år, men jeg har svært ved at se dem holde kadencen. Det er farligt, når man baserer hele sin forretning på 2-3 produkter, groft sagt.

Edit:

Glemte lige at nævne, at det er helt rart at føre en civiliseret samtale omkring Apple.. det er sjældent, man får lov til det :D
Gravatar #36 - dub
27. maj 2011 20:31
#35 Android har måske indhentet iOS men det betyder ikke så meget for Apple. Apple tjenere ikke på OSet men på hardwaren så det er ikke "Android" der er Apples konkurent men derimod HTC, Samsung og de andre, dette betyder at hvis Apple kun har 20% af markedet og WP7 og Android har de sidste 80% så er Apple stadig glade da de laver penge og sælger mere end de enkle i (HTC, Samsung og de andre).
Gravatar #37 - Chewy
27. maj 2011 23:19
@35
Apple kom først, og det var/er deres held imo.

Ahh.. Som du selv nævner var Microsoft og RIM her før Apple (og hvis vi er rigtige myrekneppere, så var Android her også før Iphone).
Og inden der bliver argumenteret at Apple markerede et "skift" i hvordan man laver smartphones, så vil jeg argumentere for at skiftet nærmere ligger i hvilken hardware man begyndte at få adgang til. Og at skiftet var helt "naturligt og ville have sket uanset om Apple blandede sig eller ej.
(Dette basere jeg på mine egne erfaringer, med de smartphones jeg har ejet fra 2004 og frem til nu)..

Glemte lige at nævne, at det er helt rart at føre en civiliseret samtale omkring Apple.. det er sjældent, man får lov til det :D

Kunne ikke være mere enig :-)
Gravatar #38 - Alrekr
28. maj 2011 01:33
#37: Jeg forstod #35 som at han mente, at Apple kom først med iTunes, og at det er deres held.
Gravatar #39 - XorpiZ
28. maj 2011 10:43
Jeg kan se, jeg ikke har udtrykt mig helt klart. I får lige en uddybning senere på eftermiddagen, når jeg er hjemme igen :)
Gravatar #40 - Aputech
28. maj 2011 12:36
Det er sandt. Problemet har været, at der i lang tid har manglet kompetente konkurrenter. Windows Mobile var en joke ifht. iOS, når det kom til brugervenlighed. Android er først for alvor blevet brugbart med version 2.1 og 2.2. Symbian m.fl. er vel ikke værd at nævne. Android har overhalet iOS indenom på mange punkter. WP7 er godt på vej. Der mangler features, men UI'et adskiller sig ihvf. Om man kan li' det eller ej, er naturligvis en smagssag.

Jeg glemte forøvrigt at nævne iTunes som endnu en fordel ved iOS. Android har intet, der kan måle sig, overhovedet. Microsoft har filmudlejning og musik via Zune, men de mangler udbredelsen.

Det er rigtigt, at Apple og iOS begynder at sive tilbage i feltet, hvad der gælder selve styresystemet, men lanceringen af både iOS 5 og OS X Lion ligger lige om hjørnet, og jeg tror, at det bliver en af deres største omlægninger i lang tid. De mangler for alvor at knytte de forskellige produkter sammen (lidt ala WebOS eller WP), og det tror jeg sker her.

I midten af det hele vil iTunes, i form af apps, mac apps, film/TV, cloud services og musik, stå. Deres første reelle indtog i clouden. Og damn, hvor vil det være trist, hvis de kalder det iCloud.

Apple kom først (red: med iTunes), og det var/er deres held imo. Telefonen og OS'et er ikke fantastisk i forhold til så mange andre på markedet.

Jeg synes ærligt talt ikke, at forskellen mellem de forskellige platforme ikke er specielt stor. I forhold til almindelige mennesker, så står iOS stærkt med et ukompliceret OS, en høj grad af stabilitet og en god brugeroplevelse (jeg er selv træt af det ord, men der er jo noget om det). Og så har de iTunes.

Vi bliver næppe enige om Apples fremtid. Jeg tror absolut ikke, de knækker halsen indenfor de næste 10 år, men jeg har svært ved at se dem holde kadencen. Det er farligt, når man baserer hele sin forretning på 2-3 produkter, groft sagt.

Det går jo ganske udmærket med deres laptops og iMacs. Mac Pro bliver måske mere og mere 'kannibaliseret' af netop iMac'en og den måde de begynder at kunne levere en høj ydelse for langt færre penge. I sidste ende gælder det samme for MBP-serien og MBA-serien.

Jeg kan ikke rigtig se, hvor Apple skulle stå svagt. De seneste års udvikling viser jo hvor godt det kan gå for et firma, der har så relativt lille en markedsandel. På iOS-siden har de efterhånden skabt et plateau hvor der er meget små udsving i antal brugere. Et højt minimumsniveau. Her bliver det spændende at se tal på iPad 2's salgstal og effekt på markedsandele.

Det virker også sandsynligt, at iPaden kommer til at skabe en haloeffekt på linje med den, der kom med til dels iPoden men især iPhonen. For mange er iPaden nu deres første reelle macprodukt, og det kan tjene både iPhonen og laptopserien godt.

Edit:

Jeg er helt enig. It's swell.

[url= ser i øvrigt lovende ud.
Gravatar #41 - XorpiZ
28. maj 2011 14:56
Chewy (37) skrev:
Ahh.. Som du selv nævner var Microsoft og RIM her før Apple (og hvis vi er rigtige myrekneppere, så var Android her også før Iphone).

Det er sandt. Min pointe var, at Apple var de første med et ordentligt produkt til den almindelige bruger, og det er deres held.

Aputech (40) skrev:
Det er rigtigt, at Apple og iOS begynder at sive tilbage i feltet, hvad der gælder selve styresystemet, men lanceringen af både iOS 5 og OS X Lion ligger lige om hjørnet, og jeg tror, at det bliver en af deres største omlægninger i lang tid. De mangler for alvor at knytte de forskellige produkter sammen (lidt ala WebOS eller WP), og det tror jeg sker her.

Enig. De mangler seriøst at få det hele til at spille sammen. Det undrer mig enormt, at de stadig ikke har nogle cloud-services, udover MobileMe. De er laaaaangt efter Google og MS på det punkt.

Aputech (40) skrev:
I forhold til almindelige mennesker, så står iOS stærkt med et ukompliceret OS, en høj grad af stabilitet og en god brugeroplevelse (jeg er selv træt af det ord, men der er jo noget om det). Og så har de iTunes.

Det må tilskrives en fantastisk markedsføring. Almindelige folk tror jo nærmest, at iPhonen er den eneste telefon, der er noget værd :) iOS er, det er min erfaring, ikke mere ukompliceret end Android er det. Tager man Android 1.5 eller 1.6, så er der lang vej op til iOS, men 2.1 og 2.2 er bestemt med.

iTunes er en enorm fordel. Folk bliver virkelig låst fast i Apples økosystem, fordi man ikke uden videre kan skifte over til konkurrenterne. At Android så ikke har et lignende program/service forstår jeg så ikke. Nu kommer Google Music godt nok, men det tager sikkert årevis, før det åbner herhjemme.

Aputech (40) skrev:
Det går jo ganske udmærket med deres laptops og iMacs

Det kan man ikke komme udenom nej. De laver også noget fint hardware. Men igen må jeg have fat i markedsføringen. Apples computere er ikke bedre end mange andre alternativer i samme og ofte lavere prisklasser, men af en eller anden grund tror folk at Macs = win.

Aputech (40) skrev:
Jeg kan ikke rigtig se, hvor Apple skulle stå svagt. De seneste års udvikling viser jo hvor godt det kan gå for et firma, der har så relativt lille en markedsandel. På iOS-siden har de efterhånden skabt et plateau hvor der er meget små udsving i antal brugere.

De står heller ikke svagt pt. De skovler jo penge ind.

Men det er farligt at samle alle sine æg i en eller to kurve. iPod'en er nok på vej væk, dens plads er efterhånden overtaget af iPhonen. Men er det ikke primært iPhonen og iPad'en Apple tjener kassen på?

Hvis der kommer en "iPhone-killer" (grimt udtryk.. jeg ved det), så kan de miste en hel del omsætning på meget kort tid.

Aputech (40) skrev:
Det virker også sandsynligt, at iPaden kommer til at skabe en haloeffekt på linje med den, der kom med til dels iPoden men især iPhonen. For mange er iPaden nu deres første reelle macprodukt, og det kan tjene både iPhonen og laptopserien godt.

Det er sandt. Hvorvidt det sker, må tiden vise :)

Aputech (40) skrev:

Jeg er helt enig. It's swell.

[url= ser i øvrigt lovende ud.

Enig. UI'et er naturligvis en smagssag, men jeg har virkelig svært ved at se de gode argumenter for at vælge en iPhone fremfor en WP-Mango-telefon. Jeg er nok biased, men stadig :)
Gravatar #42 - trylleklovn
28. maj 2011 15:01
XorpiZ (41) skrev:
Apples computere er ikke bedre end mange andre alternativer i samme og ofte lavere prisklasser,

Afhænger vel af hvad du mener med bedre. Jeg har meget svært ved at finde maskiner i samme byggekvalitet, med samme batterilevetid, skærmkvalitet, vægt, stille blæsere og den stabile unibody konstruktion, til samme eller lavere pris, uden æbler på. Her mener jeg særligt bærbare, men også bare iMacs, der er jo reelt ikke noget alternativ på pc markedet, hvis man vil have en all-in-one maskine.
Gravatar #43 - Aputech
28. maj 2011 15:24

Afhænger vel af hvad du mener med bedre. Jeg har meget svært ved at finde maskiner i samme byggekvalitet, med samme batterilevetid, skærmkvalitet, vægt, stille blæsere og den stabile unibody konstruktion, til samme eller lavere pris, uden æbler på. Her mener jeg særligt bærbare, men også bare iMacs, der er jo reelt ikke noget alternativ på pc markedet, hvis man vil have en all-in-one maskine.

Det er jeg helt enig i.

Der er computere på markedet med samme processorer og ellers tilnærmelsesvist samme hardware i, der kan købes til halvdelen hvis ikke mindre af en macbooks pris. De kan dog ofte ikke følge med hvad der gælder maskinens holdbarhed og levetid.

Selv sidder jeg nu med en Macbook fra oktober 2008, første unibodyserie, 2.4 gHz C2D og 4 GB RAM, der stadig sporter 3-4 timers batteritid. Jeg skal til at få en SSD i den og måske et nyt batteri, og så regner jeg med, at den kan tage mindst et år til som min primære maskine. Jeg gad da godt have en i5 eller i7 i, men jeg har ikke rigtig behov for det endnu.

Jeg vil definere MBP til at være i samme klasse som Thinkpads og high end HP maskiner, og prismæssigt ligger de ikke langt fra hinanden.

Jeg synes ikke, at jeg er offer for falsk eller overdreven markedsføring.

Gravatar #44 - XorpiZ
28. maj 2011 15:38

Byggekvalitet og skærmkvalitet er nogle ret subjektive ting at måle på.

Man kan finde bærbare, der tilsvarer en Macbook Pro (f.eks.) til 2500-3000 mindre. Det er ikke unibody, og der er ikke et æble på, men det er vel næppe de ekstra penge værd.

Der findes masser af alternativer til en iMac. De fås fra 3500 og op.

Designet er ikke helt på højde med en iMac - men det er en smagssag.

Aputech (43) skrev:
Der er computere på markedet med samme processorer og ellers tilnærmelsesvist samme hardware i, der kan købes til halvdelen hvis ikke mindre af en macbooks pris. De kan dog ofte ikke følge med hvad der gælder maskinens holdbarhed og levetid.

Det kommer godt nok an på hvordan man behandler dem. Jeg tør dog godt vove at påstå, at en bærbar fra oktober 08 _burde_ fungere fint stadig. Uanset om det er en Mac eller ej.

Jeg har svært ved at argumentere over for mig selv og min bankrådgiver, at jeg skal betale X-antal tusinde kroner ekstra for en Mac, for så igen 2½ år senere at punge ~1500 kr. ud for at den kan holde et år til.

Man får selvfølgelig OSX, men hvem gider dog bruge det? :p
Gravatar #45 - trylleklovn
28. maj 2011 15:43
XorpiZ (44) skrev:
Byggekvalitet og skærmkvalitet er nogle ret subjektive ting at måle på.

Er det subjektivt fordi det ikke står i specs listen og derfor ligegyldig information for en nørd? Hvad med batteritid, vægt og blæserlarm?

Og nåja, så orker jeg bare ikke andre touchpads efter at have prøvet dem på MacBooks.
Gravatar #46 - Alrekr
28. maj 2011 16:03
trylleklovn (45) skrev:
Og nåja, så orker jeg bare ikke andre touchpads efter at have prøvet dem på MacBooks.

Det må jeg give dig ret i - de er lækre, store, og bliver ikke varme. Om de bliver slidt på samme måde som dem jeg har prøvet aner jeg ikke.
Gravatar #47 - Thalion
28. maj 2011 16:32
Alrekr (46) skrev:
Det må jeg give dig ret i - de er lækre, store, og bliver ikke varme. Om de bliver slidt på samme måde som dem jeg har prøvet aner jeg ikke.

Hmm om de bliver varme er ikke særligt relavant, men deres følelse af brug er den bedste. Men alt det skal også ses i sammenhæng med OSX som jeg ser som en af det bedste OS til en laptop. Alle de multitouch funktioner der er gør det bare hurtigt og effektivt at bevæge sig rundt i styresystemet.
Gravatar #48 - Alrekr
28. maj 2011 19:35
Thalion (47) skrev:
Alle de multitouch funktioner der er gør det bare hurtigt og effektivt at bevæge sig rundt i styresystemet.

Og igen kommer størrelsen i betragtning. Min mousepad en omkring 6,5 cm x 10 cm. Det er altså småt.
Gravatar #49 - XorpiZ
28. maj 2011 23:21
trylleklovn (45) skrev:
Er det subjektivt fordi det ikke står i specs listen og derfor ligegyldig information for en nørd? Hvad med batteritid, vægt og blæserlarm?

Skærmkvalitet er ret subjektivt. Nogen kan li' matte, andre kan li' gloss. Byggekvalitet er subjektivt. Nogen kan li' unibody-aluminium, andre kan li' farvestrålende plastikmonstre.

Vejer Macbook Pro's mindre end tilsvarende laptops? Larmer de mindre? Batteritiden er formodentlig bedre.

Summa summarum, at du foretrækker en gloss-skærm i aluminiumskabinet != at det er bedre.
Gravatar #50 - kasperd
29. maj 2011 13:57
XorpiZ (44) skrev:
Jeg tør dog godt vove at påstå, at en bærbar fra oktober 08 _burde_ fungere fint stadig. Uanset om det er en Mac eller ej.
I 4½ brugte jeg MacBook Pro som arbejds laptop. I den periode nåede jeg iggenm 5 maskiner.

To blev udskiftet pga. diskfejl, en pga. en løs forbindelse til monitoren, og en fik en defekt i strømforsyningen så den simpelthen ikke kunne tændes.

I 2007 købte jeg en noname laptop til privat brug. Den virker endnu. Dog bliver den meget varm og varmen får dens trådløse netkort til at svigte, så jeg købte alligevel en ny for et halvt år siden. Jeg bruger stadigvæk den gamle når jeg engang imellem har brug for at teste mere eksotiske netværks opsætninger.

Det kan godt være at mit arbejdsbrug der har krævet at computeren blev transporteret meget omkring har haft en indflydelse på levetiden. Men jeg tvivler på at det alene er nok til at forklare at en PC holder fire gange så lang tid som en MacBook Pro.

XorpiZ (49) skrev:
Skærmkvalitet er ret subjektivt. Nogen kan li' matte, andre kan li' gloss.
En enkelt af de MacBooks jeg havde havde en blank skærm. Det vil jeg simpelthen ikke have igen. Fra nu af holder jeg mig til matte skærme.

En blank skærm er da flot, men den er absolut ubrugelig hvis man sidder med ryggen til et vindue. Lyset udefra reflekteres så meget i skærmen at selvom man skruer helt op for lysstyrken på skærmen er det umuligt at se skærmbilledet.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login