mboost-dp1

Kommuner trætte af Microsofts licens-politi

Gå til bund
Gravatar #1 - Hubert
25. okt. 2012 13:18
http://www.version2.dk/artikel/kommuner-traette-af...

Denne artikel kunne ikke vække interresse blandt staff
Gravatar #2 - Magten
25. okt. 2012 13:25
Det ville være rart med nogle meget simplere licenser fra bl.a. Microsoft.

Når firmaer ikke engang selv kan finde rundt i det og det kræver en mindre uddannelse, så er der sgu noget galt.
Gravatar #3 - Hubert
25. okt. 2012 13:26
Magten (2) skrev:
Det ville være rart med nogle meget simplere licenser fra bl.a. Microsoft.

Når firmaer ikke engang selv kan finde rundt i det og det kræver en mindre uddannelse, så er der sgu noget galt.

Microsoft er så vidt jeg ved ikke de værste. Oracle og Sap skulle eftersigende være meget værre.. :o
Gravatar #4 - Cloud02
25. okt. 2012 14:15
Office-programmer installeret fra en forkert cd gav problemer i Frederikssund Kommune. Her havde en leverandør brugt en Professional-udgave af Microsoft Office til at installere de dele af Office, som kommer med Standard-udgaven. Det udløste et krav fra Microsoft på et to-cifret millionbeløb, selvom brugerne altså kun havde den software, som fulgte med en Standard-licens.

Jeg gætter:
De får en dump (sikkert fra HP uCMDB). Den kører de igennem og konstaterer ud fra versionsnumrene på exe-filerne, at kommunen har lavet flere installationer (af den professionelle version) end de har licenser til, hvorfor deres licensaftale skal opgraderes til næste trin.

SQL-failover og Citrix brugere er vel et spørgsmål om definition og forståelse.

Det tegner sig dog et billede af at have at gøre med et Microsoft (eller KPMG) som ikke vil give sig, eller ikke rigtigt kigger på hvad der konkret ligger i sagen og rådgiver, men i stedet stikker en faktura ud med det samme.
Gravatar #5 - didriksen86
25. okt. 2012 14:25
Man kan bruge MAP fra Microsoft til at lave en oversigt over de forskellige programmer man har installeret.. http://technet.microsoft.com/en-us/solutionacceler...
Gravatar #6 - Dr_Mo
25. okt. 2012 15:10
Licens politi? Eksisterer det? Har de noget magt?

Hvad er problemet, komplicerede licensregler eller licenspolitiet? For hvis firmaer og kommuner har styr på deres licenser, og licenspolitiet ikke har noget reelt magt, så er det jo bare at ignorere dem? Microsoft indser at de taber retssagen, når det sætter deres advokater til at lave en sagsanlæg...
Gravatar #7 - kasperd
27. okt. 2012 19:32
Mr_Mo (6) skrev:
Licens politi? Eksisterer det? Har de noget magt?
De har ikke mere magt end man giver dem. Hvis en offentlig myndighed indgår en kontrakt med Microsoft, som giver Microsoft særlige beføjelser til at undersøge myndighedens brug af software, så har de nok noget magt.

Om Microsoft faktisk prøver at chikanere myndigheder og virksomheder, der ikke er kunde hos Microsoft ved jeg ikke. Men hvis ikke man er kunde hos dem, så har de jo ikke nogen særlige beføjelser. I så fald kunne et passende svar være noget i retning af [url=

Før man underskriver en kontrakt, så skal man læse den. Og hvis vilkårene er urimelige, så skal man ikke underskrive. Så simpelt er det. Jeg har ingen førstehåndserfaringer med Microsoft, men historierne om hvilke beføjelser virksomheder giver Microsoft, når de indgår en kontrakt, har jeg set før. Det er dog nogle år siden jeg sidst læste sådan en historie.

Jeg har er enkelt gang gjort nogle førstehåndserfaringer om hvor grimt tingene kan begynde at se ud, når man har gjort sig for afhængig af en enkelt leverandør. Den leverandør hed dog ikke Microsoft. En leverandør kunne gang efter gang ikke leve op til den kontrakt de havde indgået med os. En af mine kollegaer foreslog i absolut alvor at løsningen på de problemer, det gav os, måtte være at placere en endnu større ordre hos den leverandør. Så stopper man op og spørger, hvad det er man har rodet sig ud i.

Hvis disse offentlige instanser har været i en situation hvor de følte at de var nødt til at indgå en kontrakt med nogle urimelige vilkår, så bør man simpelthen lade være. For det er en ond spiral, næste gang vil man være mere presset, og så kan vilkårene blive endnu værre.
Gravatar #8 - Dr_Mo
27. okt. 2012 20:24
kasperd (7) skrev:
Men hvis ikke man er kunde hos dem, så har de jo ikke nogen særlige beføjelser. I så fald kunne et passende svar være noget i retning af

Men selv hvis man er kunde hos dem, hvad sker der hvis kunden følger dit eksempel og siger vi har standard udgaven af Office installeret med en valid licens og "You can just fuck right off. You heard me. Take that double digit million claim and shove it so far up your righteous asses that you choke, you soul-soliciting pig fuckers."

Måske ikke så grov, men altså i stedet for at bruge en masse tid og en halv million på advokater, ikke gør noget ud af deres krav, fordi de vil jo alligevel vinde en eventuel retssag, hvis "licenspolitiet" ikke kommer til fornuft.
Gravatar #9 - kasperd
27. okt. 2012 20:28
Mr_Mo (8) skrev:
Men selv hvis man er kunde hos dem, hvad sker der hvis kunden følger dit eksempel og siger vi har standard udgaven af Office installeret med en valid licens
Det kommer an på hvad der står i kontrakten.
Gravatar #10 - Cloud02
28. okt. 2012 14:13
kasperd (7) skrev:
En af mine kollegaer foreslog i absolut alvor at løsningen på de problemer, det gav os, måtte være at placere en endnu større ordre hos den leverandør.

Det kunne være hvilken som helst af de store IT system leverandører eller konsulenthuse.
Gravatar #11 - kasperd
28. okt. 2012 16:07
Cloud02 (10) skrev:
Det kunne være hvilken som helst af de store IT system leverandører eller konsulenthuse.
Der er nok mange som overser faresignalerne eller ignorerer dem. Men hvis man først en gang har ignoreret et faresignal om at man er ved at blive for afhængig af en specifik leverandør, så kan man meget hurtigt befinde sig i en situation, hvor denne leverandør kan stille ganske urimelige krav. Det kan blive dyrt i længden.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login