mboost-dp1

Komprimér dit SSD - det' ikk' så tosset.

Gå til bund
Gravatar #1 - Clauzii
5. dec. 2011 16:33
Faldt over en artikel på Toms Hardware fra d. 1/12, der sammenligner et SSD med NTFS komprimering slået hendholdsvis til og fra. Med komprimering, henter de ca. 12 GB ekstra fri plads på et 70GB SSD, uden en nævneværdig hastighedsnedsættelse hvis man har en CPU med flere kerner.

Læs mere hér.

Så efter 19 år med et mere eller mindre anonymt liv med NTFS-komprimering ift. den private bruger, ser det nu ud til at det endeligt kan bruges til noget fornuftigt.
Gravatar #2 - Slettet Bruger [1684528866]
5. dec. 2011 23:51
Meget interessant! Artiklen er sendt til bekendte der har SSD. Problemet med en SSD er jo at den godt kan være lidt lille.

Kan man køre komprimeringen i fejlsikret tilstand og få flere Windows filer med?
Gravatar #3 - Slettet Bruger [1684528866]
6. dec. 2011 10:45
Nu har en bekendt prøvet det, underligt nok, så er hans harddisk forbrug gået fra 58,7 GB til 60,6 GB ved komprimering af hans SSD. Han har intet hentet i mellemtiden og intet ændret.
Gravatar #4 - Bachy
6. dec. 2011 11:18
Jeg prøvede lige tricket på min 74GB Intel SSD, den gik fra 18GB ledig plads, til 24GB ledig plads, ikke vildt meget, men på så lille en disk, tæller hver en byte man kan hive ud af den :)
Gravatar #5 - Clauzii
6. dec. 2011 19:21

Kan det ikke være noget med at NTFS først komprimere en fil når denne bruges første gang?

Det vil så sige at det vil tage lidt tid før forbruget vil falde. Så med et nyinstalleret Windows og kompprimering slået til som noget af det første, vil ens installationer og dokumenter blive komrimeret med det samme.

Medmindre at den kværner hele disken igennem med det samme, når det slås til. Men det mener jeg da ikke sker?

At det så fylder mere lyder dog spøjst?
Gravatar #6 - ty
6. dec. 2011 19:28
Nu vælter det vel snart frem med fejlbeskeden "bootmgr is compressed".
Gravatar #7 - Slettet Bruger [1684528866]
6. dec. 2011 19:30
#5 - Jo lige efter at du har tjekket fluebenet, så spørger den om du vil komprimere drevet, undermapper og filer. Det tog cirka 30-60 minutter at kværne gennem alle filerne og så var de alle med blå navn.

#6 - Du kan ikke komprimere bootmgr mens Windows kører, i hvert fald ikke fra de tests jeg nu har set af denne funktion. Det ville også vore idiotisk af Microsoft hvis sådan en fejl kunne forekomme i et nu 19 år gammelt filsystem.
Gravatar #8 - Clauzii
6. dec. 2011 19:32
Vossen (7) skrev:
#5 - Jo lige efter at du har tjekket fluebenet, så spørger den om du vil komprimere drevet, undermapper og filer. Det tog cirka 30-60 minutter at kværne gennem alle filerne og så var de alle med blå navn.

Så hvis man ikke gør det med det samme, sker det undervejs, kan jeg forstå? Altså ligesom med Indeksering?

(Jeg påtænker at købe et SSD til januar, så jeg har ikke rørt ved det endnu, men fandt artiklen absolut brugbar, så jeg postede den alligevel).
Gravatar #9 - tazimn
6. dec. 2011 20:45
Jeg kunne godt bruge lidt flere GB på min arbejdspc (den eneste PC med SSD, jeg har tilrådighed), men jeg er ikke helt sikker på at jeg tør.. :)

Ærgerligt at skulle kontakte IT, for at fortælle at man har pillet..
Gravatar #10 - Clauzii
6. dec. 2011 21:02
Lav en image-backup først så.
Gravatar #11 - ty
6. dec. 2011 21:29
#7 Ikke desto mindre er det sket for mange gennem tiden. Søg blot på google. Fra før vista, var beskeden "ntldr is compressed" :-)
Gravatar #12 - Slettet Bruger [1684528866]
7. dec. 2011 09:31
Den bekendte har fjernet komprimeringen ingen og den er tilbage på 58,7 GB.

#11 - Og folk har ikke leget med multi-boot og andet? Lyder underligt hvis du komprimere boot loader mens Windows kører. Jeg har selv haft fejlen, men det var som regel med multi-boot og harddisken sat til andre maskiner.
Gravatar #13 - Clauzii
7. dec. 2011 12:26
Mener du ikke 'ntldr is corrupted' ? Fn er der en del maskiner der har haft.
Gravatar #14 - ty
7. dec. 2011 14:39
Nej, jeg mener compressed. Det er en ret lille kode som har til ansvar at indlæse loaderen. Er den komprimeret, så går det hele i stå.
Gravatar #15 - Clauzii
8. dec. 2011 18:35

Ok. Jeg tænkte på den hér.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login