mboost-dp1

Kopibeskyttelse

Gå til bund
Gravatar #1 - sorensen
11. nov. 2004 07:15
Saa vidt jeg ved er det endnu ikke lykkedes nogle at bryde koden til StarForce3 som blandt andet bliver benyttet i Cycling Manager.

Derfor undrer jeg mig meget over hvorfor der ikke er nogle flere spil/programmer der benytter denne form for kopibeskyttelse? Producenten maa da vaere interesseret i ikke at faa deres spil kopieret..? Maaske de tager en hoej pris for at benytte StarForce - men den kan vel tjenes ind paa det mistede salg..

Og hvad er det egentlig der goer StarForce3 protection anderledes end alle de andre former for kopibeskyttelse, som man normalt ser cracket efter 2min?

Hvis denne form for kopibeskyttelse blev mere udbredt ville det nok ogsaa have stoerre interesse for crackere, og saa er vi jo lige vidt naar de har brudt den... men jeg ville lige hoerer jeres kommentar til alt dette?
Gravatar #2 - TWFH
11. nov. 2004 13:58
Problemet med produkter som StarForce er, at det hænder de skaber problemer for brugerne. Et godt eksempel er spillet X2 - The Threat, hvor den amerikanske udgave var tungere at danse med for systemet grundet kopibeskyttelsen - jeg husker bl.a. at også The Elder Scrolls 3: Morrowind kørte mærkbart bedre hvis jeg crackede det (læs: fandt cracked .exe), op mod 20FPS ekstra på mit gamle GeForce 3, så noget har det at sige.

Nogle kopibeskyttelsessystemer (som CopyControl, udbredt "beskyttelse" af musikplader) går ind og laver en sekundær TOC (indholdsfortegnelse), som et normalt CD-drev springer over og afspiller sporene korrekt. Et CD-ROM-drev eller brænder vil derimod læse den sekundære TOC, hvilket ofte henviser til 128-kBps WMA-filer i stedet.

Andre igen laver fysiske ændringer på skiven som drevene under kopiering ganske enkelt ikke kan læse, men som i normale situationer ikke er et problem. En slags kunstige, skræddersyede Bad Sectors, om man vil.
Andre geniale tiltag forhindrer spil i at køre hvis du f.eks. har Daemon Tools kørende, i visse tilfælde endog hvis du overhovedet har det installeret. Starforce 3 skulle ligeledes have denne funktion.

StarForce kræver ikke det store - du skal ikke engang stille specielle krav til "trykkeriet", da det fungerer på driverniveau , og altså kører uafhængigt af spillet.
Problemerne med produkter som StarForce3 er så bl.a. at der bliver installeret filer (drivere) på dit system du ikke har bedt om - og som du vel at mærke ikke som normal bruger kan fjerne igen, ikke engang ved afinstallation af spillet det fulgte med. Man kan dog få værktøjer til dette, bl.a. fra den russiske producent af Starforce.

I øvrigt; Starforce3 har været knækket et stykke tid, den er blandt "visse folk" blot kendt for at være en smule mere genstridig end tidligere kendte løsninger.
Gravatar #3 - sorensen
12. nov. 2004 20:48
#2 Jeg takker for den fine forklaring..
Jeg viste ikke at Starforce3 var knaekket. Generelt er kopibeskyttelse da ubrugeligt naar det hele tiden bliver brudt, saa er det vel stort set kun til for at chikanere brugere - f.eks. med at koere det umuligt at afspille en musik-CD i CD-ROM drevet.

Det er da lidt noget skod, hvis en kopibeskyttelse skaber saa alvorlige problemer, som dem du beskriver for en bruger der koeber produktet lovligt.

Hvad er argumentet saa for at bruge kopibeskyttelse? Ja det er vel logisk nok at beskytte mod ulovlig kopiering - men det lykkedes jo saa kun i de faa tilfaelde hvor brugeren er for dum til at kigge en gang paa nettet og finde en vej om kopibeskyttelsen! Jeg vil da tro at de fleste der overvejer warez som en mulighed udemaerket ved hvordan det skal haandteres..
Gravatar #4 - TWFH
13. nov. 2004 05:47
sorensen: "Det er da lidt noget skod, hvis en kopibeskyttelse skaber saa alvorlige problemer, som dem du beskriver for en bruger der koeber produktet lovligt."
Det er så også ekstreme tilfælde. De fleste brugere vil ikke lægge mærke til den "ekstra funktionalitet" deres OS får stoppet ind med bl.a. StarForce - hvorvidt dette er udbredt i andre produkter end østeuropæiske skal jeg så ikke kunne sige. Er Cycling Manager en "vestlig" titel?

I øvrigt er Morrowind og X2 så vidt vides ikke StarForce-"beskyttet". De var blot eksempler på, at enkelte kopibeskyttelsessystemer gør mere skade end gavn. Så skulle eventuelle misforståelser være eliminerede...
Gravatar #5 - sorensen
14. nov. 2004 04:08
#4 Cycling Manager er vel mere end noget andet spil en "vestlig titel", da det er i denne del af verden at cykelsporten er klart mest udbredt!
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login