mboost-dp1

kriseinfo.dk

Gå til bund
Gravatar #1 - Chewy
20. aug. 2011 00:29
Kender i siden?
Personligt har jeg aldrig hørt om den før..
http://www.kriseinfo.dk/
Gravatar #2 - dkbooster
20. aug. 2011 00:38
Ja... ;)

Det er den centrale side for informationer vedrørende kriser i DK. Hver gang f.eks. sirenerne bliver tændt kan man læse derinde hvad der er sket og hvordan man skal forholde sig.
Gravatar #3 - Ronson ⅍
20. aug. 2011 00:40
Hvorfor er jeg altid den sidste der får sådan noget at vide?
Gravatar #4 - Chewy
20. aug. 2011 00:42
@2
Så langt er jeg med :-)
Men havde bare ikke hørt om den før jeg stødte på den på pol.dk i forbindelse med vand"krisen" i KBH...
Har der været en eller anden kampagne jeg har overset?
Gravatar #5 - dkbooster
20. aug. 2011 00:44
#4 Det tror jeg ikke.

Jeg har arbejde i redningsberedskabet og der er den rimelig kendt, men jeg har aldrig før set den nævnt i så stor grad som nu...
Gravatar #6 - KaW
20. aug. 2011 00:45
Chewy (1) skrev:
Kender i siden?
Personligt har jeg aldrig hørt om den før..
http://www.kriseinfo.dk/

Jep - har en ven der har noget at gøre med siden, i forbindelse med hans arbejde.

De er hostet hos Akamai, så belastningen fra DK's befolkning er intet problem :)
Gravatar #7 - kasperd
20. aug. 2011 01:14
KaW (6) skrev:
De er hostet hos Akamai, så belastningen fra DK's befolkning er intet problem :)
Hvis vi rent hypotetisk forestiller os at Danmark blev afskåret fra resten af Internettet i en dags tid, ville siden så stadig være tilgængelig?
Gravatar #8 - arne_v
20. aug. 2011 02:33

Akamai har mig bekendt servere i Danmark.
Gravatar #9 - Windcape
20. aug. 2011 09:09
Den virker ikke så professionelt lavet. F.eks. mangler der grafik på forsiden.

Typisk det offentlige...
Gravatar #10 - Brugernavn
20. aug. 2011 09:13
Ronson (3) skrev:
Hvorfor er jeg altid den sidste der får sådan noget at vide?

Hvis det kan glæde dig, så fik jeg det at vide efter dig.
Gravatar #11 - onetreehell
20. aug. 2011 09:19
Hvor er RSS-feedet?!
Gravatar #12 - tazimn
20. aug. 2011 11:18
onetreehell (11) skrev:
Hvor er RSS-feedet?!

Hvor er App'en?!
Gravatar #13 - Daniel-Dane
20. aug. 2011 11:26
tazimn (12) skrev:

onetreehell (11) skrev:

Hvor er RSS-feedet?!

Hvor er App'en?!

Hvor er sms-advarslerne?
Gravatar #14 - LinguaIgnota
20. aug. 2011 11:31
Dude, where's my car?!
Gravatar #15 - tazimn
20. aug. 2011 11:32
Pffft... SMS!!
Det er der ingen der bruger længere..
Gravatar #16 - vandfarve
20. aug. 2011 11:42
Daniel-Dane (13) skrev:
Hvor er sms-advarslerne?

tazimn (15) skrev:
Pffft... SMS!!
Det er der ingen der bruger længere..

Og dog ikke alligevel: http://www.datatilsynet.dk/offentlig/sikkerhed/off...

Det offentlige undersøger bl.a. muligheden for at have et centralt register, hvor man kan sende en sms til samtlige danske mobiler med advarsler, eksempelvis ifm. større kriser og ulykker.
Gravatar #17 - Fjolle
20. aug. 2011 11:45
Det burde da ikke være så svært at sende en besked til alle mobiler der er registreret til specifikke tårne. Så kan man også få tysken med når der er sarin-udslip.
Gravatar #18 - vandfarve
20. aug. 2011 11:49
Fjolle (17) skrev:
Det burde da ikke være så svært at sende en besked til alle mobiler der er registreret til specifikke tårne. Så kan man også få tysken med når der er sarin-udslip.

Jeg tror også, at der snarere er tale om et politisk/juridisk problem end et teknisk problem. Med sms-advarsler kan man med lidt god vilje ramme 90 % af alle danskere (inden for en time?) med nyheden i første led og formodentligt >99 % af danskerne i andet led (inden for et par timer?).

Nyheder spredes hurtigt, men i krisesituationer er minutterne altafgørende, hvorfor sms i denne forbindelse vil være en særdeles god løsning.
Gravatar #19 - MiniatureZeus
20. aug. 2011 15:35
Det bliver brugt en del steder. Mener at det hedder CSMS eller noget i den stil. Nogle telefoner (japanske only svjv) kan endda automatisk tænde og gå på fuld lydstyrke når man får sådan en besked. De var igang med at udbygge systemet i japan da tsunamien kom og sagde hej.
Ved ikke hvad status er nu.
Gravatar #20 - vandfarve
20. aug. 2011 15:38
MiniatureZeus (19) skrev:
Det bliver brugt en del steder. Mener at det hedder CSMS eller noget i den stil. Nogle telefoner (japanske only svjv) kan endda automatisk tænde og gå på fuld lydstyrke når man får sådan en besked. De var igang med at udbygge systemet i japan da tsunamien kom og sagde hej.

"De" påstår, at 80 % af borgerne i København, der var ramt af problemet, faktisk fik en sms med advarslen. Jeg er dog ikke én af de 80 %, så jeg kan ikke fortælle om indholdet.

Det er dog interessant, at det kunne lade sig gøre.
Gravatar #21 - MiniatureZeus
20. aug. 2011 15:46
vandfarve (20) skrev:
"De" påstår, at 80 % af borgerne i København, der var ramt af problemet, faktisk fik en sms med advarslen. Jeg er dog ikke én af de 80 %, så jeg kan ikke fortælle om indholdet.

Det er dog interessant, at det kunne lade sig gøre.

Det var da ikke en officiel sms? Fik et par kædesms'er af nogle venner, det samme gjorde dem jeg var sammen med igår vidst..
Og så ringede min mor så 3 gange for at huske mig på det.. Det var dog ikke vand jeg drak mest af i går.. Så deeet...
Gravatar #22 - vandfarve
20. aug. 2011 15:55
http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2011/08/20/134941.htm skrev:
Ifølge Københavns Energi var håbet, at man kunne nå ud til 80 procent af borgerne i de berørte områder ved hjælp af sms.

Jeg huskede ikke helt korrekt, men de forsøgte at nå ud til 80 %. Jeg kender dog ingen, der har modtaget en sådan fætter.

Offtopic:

... og, nej, jeg drak heller ikke særlig meget vand. Af hvad jeg kan huske, fik jeg følgende i går: Slots Pilsner, Masterbrew, Bailey's, en ukendt tredje slags øl, irsk kaffe, tequila-shots, Fernet Branca eller Gammel Dansk-shots, saftevand (med vodka, muligvis), whiskey, og det var nok det.
Gravatar #23 - Ronson ⅍
20. aug. 2011 16:00
Du er næsten lige så sej som csstener med alt det sprut du drikker.
Gravatar #24 - MiniatureZeus
20. aug. 2011 16:01
vandfarve (22) skrev:
saftevand

Gravatar #25 - LinguaIgnota
20. aug. 2011 16:18
Jeg drak Harboe Grape Light og danskvand. Det var OK.
Gravatar #26 - Brugernavn
20. aug. 2011 16:28
Blandet eller hver for sig?
Gravatar #27 - LinguaIgnota
20. aug. 2011 16:30
Hver for sig, sgu da. Men jeg kender en, der blander danskvand i sin Ginger Ale, fordi han synes, at det smager for kraftigt.
Det er noget underligt noget.
Gravatar #28 - vandfarve
20. aug. 2011 16:30
Ronson (23) skrev:
Du er næsten lige så sej som csstener med alt det sprut du drikker.

Der var tale om ansvarlig og erfaren indtagelse under en Tour de Chambres kontrollerede forhold, hvorfor I alle kan sove trygt. Vandfarve er naturligvis i god behold.
Gravatar #29 - redhead
20. aug. 2011 16:54
Noget jeg finder lidt "disturbing" er at alle KBH's officielle hjemmesider gik ned pga. af presset fra befoklningen om at vide hvad udmeldingen var, ke, kk, etc. så de vaglte at dr, eb, kriseinfo var rapporterings kanalerne.

Hvorfor skulle diverse midle henvise til et system der var gået ned?? Og hvorfor forventede ke/kk at de ville klare presset ??
Gravatar #30 - Systran
20. aug. 2011 17:14
LinguaIgnota (27) skrev:
Hver for sig, sgu da. Men jeg kender en, der blander danskvand i sin Ginger Ale, fordi han synes, at det smager for kraftigt.

Jeg kan tilføje, at Ribena Solbær eller Solbær/Æble og danskvand er et nogenlunde alternativ til sodavand.
Gravatar #31 - Brugernavn
20. aug. 2011 17:21
LinguaIgnota (27) skrev:

Du skal ikke tage det personligt, men jeg mistænker dig for at have tilbøjeligheder til at være underlig/original.
Gravatar #32 - LinguaIgnota
20. aug. 2011 17:42
Tal pænt.
Gravatar #33 - vandfarve
20. aug. 2011 17:50
LinguaIgnota (32) skrev:
Tal pænt.

Undskyld, men er det ikke det pæneste, som nogen nogensinde har sagt til dig i nyere tid?

Tag li' og luk røven og acceptér så det kompliment, tak.
Gravatar #34 - nubus
20. aug. 2011 18:00
vandfarve (18) skrev:
Nyheder spredes hurtigt, men i krisesituationer er minutterne altafgørende, hvorfor sms i denne forbindelse vil være en særdeles god løsning.

At sende sms'er til en hel by... det virker ikke nytårsaften og det virkede ikke i går. kk.dk gik ned, frederiksberg.dk blev ikke opdateret osv. Det der virker er sirener + radio/tv.
Gravatar #35 - vandfarve
20. aug. 2011 18:40
nubus (34) skrev:
det virker ikke nytårsaften

Det er meningsløst at sammenligne med Nytårsaften, da det er en helt anden situation, som på ingen måde er sammenlignelig.

En sms fylder vel 1.000 (plus/minus en faktor 100?) gange mindre datamæssigt end en gennemsnitlig telefonopkald.

Du og vi har ingen idé om, hvorfor sms-tjenesten ikke virkede i går, så du kan ingenlunde komme med den konklusion, som du kommer med i det ovenstående.
Gravatar #36 - myplacedk
20. aug. 2011 19:42
nubus (34) skrev:
At sende sms'er til en hel by... det virker ikke nytårsaften

Der er ret stor forskel på at mange mennesker sender mange SMS'er (mange*mange), og at sende én SMS til mange.

Den SMS de snakker om at sende ud til alle, er IKKE bare en SMS'er med den komplette danske telefonbog. Det er en SMS som bliver broadcastet så når én celle sender SMS'en én gang, så er den afleveret til alle mobilerne i den celle.

(Okay, jeg ved ikke hvad de tilsyneladende forsøgte på i går. Men det de snakkede om dengang de snakkede om at etablere tjenesten, og den måde som giver meninger, er som jeg beskriver.)
Gravatar #38 - myplacedk
21. aug. 2011 14:31
arne_v (37) skrev:
#SMS

http://politiken.dk/indland/ECE1366522/direktoer-a...

Kort sagt:

"Først omkring klokken 20 i aftes bad energiselskabet om at få distribueret den korte, kontante besked afsted."

"Ifølge Flemming Bøgely nåede omkring halvdelen af københavnerne at få sms-beskeden inden klokken 23.14 i aftes, da fejlen indtraf.

Herefter modtog ingen borgere beskeden før klokken 7 i morges, da systemet atter kom op at køre igen."

I alt fik 80% af borgerne i området SMS'en, før eller siden. Hvor mange af de resterende 20% der har en mobiltelefon som kunne have fået SMS'en fremgår ikke af artiklen.
Gravatar #39 - myplacedk
21. aug. 2011 14:37
arne_v (37) skrev:
#SMS

http://politiken.dk/indland/ECE1366522/direktoer-a...

"»Vi har prioriteret at få budskabet ud via radio, tv og hjemmesider først, altså der hvor vi er sikre på, alle har adgang til«, siger Astrid Skotte til politiken.dk."

Som hun selv har på fornemmelsen, så er det da temmelig todset. Godt nok har folk adgang til de medier, men er det noget de holder øje med?

Hvis de nu sendte SMS'en ud samtidig med at de sendte beskeden til de øvrige medier, mon så ikke langt langt de fleste af de 80% ville få SMS'en først?

Og så snakker hun som om at man skal vælge. Er det så svært at finde en person som kan bruge nogle minutter på at snakke med BlueIdea, som sørger for det tekniske?
Gravatar #40 - vandfarve
21. aug. 2011 14:46
myplacedk (38) skrev:
I alt fik 80% af borgerne i området SMS'en, før eller siden. Hvor mange af de resterende 20% der har en mobiltelefon som kunne have fået SMS'en fremgår ikke af artiklen.

Det sjove er, at jeg kender ingen, der modtog den besked. Jeg har snakket med omkring 20-30, der burde have fået den, men ingen har.

Jeg ved, at det ikke er et akademisk studie, men sandsynligheden for, at 30 "tilfældigt" udvalgte modtagere ikke har modtaget beskeden, er meget lille.

Kender I nogle, der faktisk har modtaget den famøse besked?
Gravatar #41 - Chewy
21. aug. 2011 14:50
Jeg har ikke modtaget nogen besked, og ej hellere nogen i min familie...
Sad og grublede over om man skulle spørge på facebook om der overhovedet er nogen der har modtaget den....
Gravatar #42 - vandfarve
21. aug. 2011 14:52
Chewy (41) skrev:
Jeg har ikke modtaget nogen besked, og ej hellere nogen i min familie...
Sad og grublede over om man skulle spørge på facebook om der overhovedet er nogen der har modtaget den....

Gør det endelig. Det kunne være meget sjovt at kalde "RØØØØV" over for Københavns Kommune, hvis vi sandsynliggør, at langt fra alle af de 80 % har modtaget beskeden.
Gravatar #43 - Chewy
21. aug. 2011 15:05
Har lavet en poll..
Ved så ikke om man kan se den når man ikke er min "ven". Men tjek om du kan, jeg hedder Chewy Fudge.. (Hvis du ikke kan se den så sig til, så kan jeg midlertidigt adde dig, så du kan dele afstemningen med dine venner)

Har lige snakket med en af mine venner, som hellere ikke har modtaget nogen SMS, men hans to kollegaer modtog den, hvilket bare gør det hele endnu mere mystisk...
Den ene af dem bor fast på Møn, den anden bor i toppen af Nordsjælland.
Og da de modtog den var de i Nordsjælland (Nord for Frederiksværk).
Så kommunens historie om at de har broadcastet til cellerne giver ingen mening i denne sammenhæng....
Gravatar #44 - myplacedk
21. aug. 2011 15:38
Chewy (43) skrev:
Og da de modtog den var de i Nordsjælland (Nord for Frederiksværk).
Så kommunens historie om at de har broadcastet til cellerne giver ingen mening i denne sammenhæng....

Det er helt normalt at ramme et rigeligt stort geografisk område med den slags. Folk pendler jo ret langt.

Jeg fik radio-beskeden (altså en alarm-besked, ligesom en trafik-melding, ind over den MP3 jeg var ved at høre ) - i Silkeborg. (Og det er Midtjylland, for de geografisk udfordrede.)
Gravatar #45 - Magten
21. aug. 2011 15:42
vandfarve (42) skrev:
Gør det endelig. Det kunne være meget sjovt at kalde "RØØØØV" over for Københavns Kommune, hvis vi sandsynliggør, at langt fra alle af de 80 % har modtaget beskeden.
Mine forældre og min lillebror og hans kæreste har ihvertfald fået den. Men jeg har ikke hørt om andre.. Har dog heller ikke spurgt andre :)

Edit: Har ikke selv modtaget den.. Så af os 5 personer er det 80% :)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login