mboost-dp1

kryptering ? Sikkerhed ?

Gå til bund
Gravatar #1 - ECFE11
26. maj 2005 19:26
Okay, hmm.. har googlet på det her, men somregelt virker det bedst når man spørger folk herinde. Jeg har sat mig den personlige opgave at finde ud af noget angående nettet og sikkerhed, så jeg ville høre om i har noget på følgende emner ?:

Secure (Krypteret) IM
Secure Email ?
Secure (FTP)Server - skal virke som decentralt lager
Gravatar #2 - Bubel
27. maj 2005 05:43
Jabber udenstøtter krypteret IM og fås bla med multiklienten GAIM. http://gaim.sourceforge.net/
Emails kan krypteres med PGP(Pretty Good Privacy), mener at der er en klient til outlook. http://www.bytefusion.com/products/ens/cryptoanywh...
Til FTP findes der protokollen EFTP (Encrypted FTP) http://www.eftp.org har en server og kllient.

Kig dig lidt omkring før du beslutter dig, der findes flere programmer der kan de samme ting.
Gravatar #3 - Magenta
27. maj 2005 07:44
Im , kender jeg ikke lige noget, men du kunne jo bruge samme kryptering som i din email(dunno lige om der nogle klienter som understøtter det), så betyder im netværket jo intet. Men ellers ville jeg tro man kunne knalde en jabber op med noget snask på

Email, tjaa (gnu/open)pgp er udemærket eller er der også S/mime som tdc's digital signatur bruger

ftp, tja du kan jo knalde en ssl over en ftp. Dog vil jeg anbefale ssh, ikke lige ftp, men kan ganske udemærket bruges til filoverførsel.
Kender ikke lige eftp, men kan da være det opfylder dine krav.
Gravatar #4 - DUdsen
27. maj 2005 11:02
#2 jabber understøtter kryptering men der er 2 måder at gøre det på Den ene er ved at pakke forbindelsen mellem dig og serveren ind i SSL, der forhindre andre folk på dit eget netværk i at se hvad der sker mellem dig og serveren, men serveren kan læse alle dine medelelser og du "ved" ikke om forbindelsen er krypteret i den anden ende.
Den anden er at medelelses teksten krypteres med modtagerens "public key" enten pgp/gpg nøgle som gaim og PSI vist understøtter eller via s/mime og mere traditionelle pk#12 nøglepar fra enten verisign, TDC, KMD eller tilsvarende.
sftp er svjv en slags efterfølger til scp og en del af openssh/ssh pakkerne.
Det er asykron kryptering men er baseret på nøgler generet til formålet og som ikke er en del af hverken gpg/pgp netværket eller det komersielle nøgle netværk.

Forskellen på gpg og f.eks. TDC er at gpg nøgler udstedes uden nogen for for kontrol af om personen er den han påstår, mens TDC nøgler bliver udstedt til juridiske personer, og at man i det mindste forsøger kun at give nøglerne til folk der er dem de påstår de er.

secure email virker ved at man kryptere teksten med modtagerens pubkey, og signerede email fungere ved at man kryptere en hash-værdi af tekstem med sin egen private key
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login