mboost-dp1

Kvalitet af nyhederne på newz.dk?

Gå til bund
Gravatar #1 - muunsim
12. maj 2011 17:54
Hej alle andre brugere af NewzMedia..

Jeg er i den seneste tid, under gennemlæsning af de seneste nyheder på newz.dk i løbet af dagen, kommet til at tænke på, om jeg er den eneste der synes kvaliteten af indholdet falder drastisk?
Det er såmænd ikke så meget selve nyhederne - jeg ved godt det er meget forskelligt hvad folk vil læse om, og jeg synes det er fint nok at der er noget for alle, men det er mere den måde artiklerne er skrevet på.
Jeg ved ikke noget om hvem der rent faktisk sidder og skriver artiklerne, men jeg synes til tider der er mangelfulde, misvisende og svære at læse.
F.eks. var der en dag en nyhed omhandlende eftervisning af to af Newtons teorier. Så vidt jeg husker, var billedet til artiklen rent faktisk omhandlende den sidste teori - altså en der ikke var eftervist, hvilket jeg mener er lidt misvisende. Jeg ved godt at billedet selvfølgeligt ikke har nogen betydning for selve indholdet, men man kommer jo ikke udenom, at det nok er det første folk kigger på.
Derudover synes jeg også at kvaliteten af skriftsproget er faldet. Flere gange støder jeg på artikler der er meget svære at læse, da en (eller flere) redaktører ikke har helt let ved f.eks. at sætte komma de rigtige steder. Inden I begynder at skyde mig ned, vil jeg lige pointere at jeg så absolut ikke selv er den bedste når det kommer til at sætte kommaer, men jeg synes virkeligt det er slemt nogle gange.
Der er meget forstyrrende at læse en tekst når der er så mange kommaer over det hele hvor der absolut ikke burde være nogen. Ind imellem er det bedre at bruge en "-" til at indskyde en sætning i stedet for at forsøge at gøre dette med komma.
I en artikel fra i dag - http://newz.dk/antipiratgruppen-lukker-og-slukker - er der desuden også et sted brugt et komme hvor det nok nærmere burde være et semikolon:
http://newz.dk/antipiratgruppen-lukker-og-slukker skrev:
at tre nye organisationer har meldt sig ind i foreningen, Dansk Skuespillerforbund, Producentforeningen og Danske Filminstruktører, hvorfor et fokusskift var nødvendigt.

Her sker der en oplistning af de tre organisationer der har meldt sig ind i foreningen, hvilket jeg mener enten burde være gjort med et semikolon før oplistningen starter:
"...at tre nye organisationer har meldt sig ind i foreningen; Dansk Skuspillerforbund..."
eller som en indskudt sætning med "-":
"...at tre nye organisationer har meldt sig ind i foreningen - Dansk Skuespillerforbund, ... - hvorfor et fokusskift var nødvendigt."

Nu vil jeg ikke lige sidde og liste alle eksempler på problemer med kommatering i artiklerne, jeg ville egentligt bare høre om der er andre end mig der har bemærket dette?
Gravatar #2 - Makey
12. maj 2011 18:35
Ja, jeg har bemærket det.

Nu vil jeg lige lege synsk et øjeblik/citere tidligere debatter om dette emne:
"Du kunne jo også bare selv skrive nogle flere nyheder."
"Så indsend rettelser."
"Vi får ikke løn for vores arbejde."
"Så kan du jo bare læse dine nyheder et andet sted."
osv...

Og så sige at: hvis du vil have et højere niveau, så kan du eventuelt skrive en artikel om hvorfor det er vigtigt med korrekt kommatering. Heri kan du så lave din egen lille hurtigguide til god dansk grammatik med en tjekliste med ti punkter man hurtigt kan gå igennem for at se om en artikel lever op til dine krav.

Work, work!
Gravatar #3 - Alrekr
12. maj 2011 18:42
Du kan jo bare selv skrive flere nyheder hvis du er utilfreds. Eller du kan indsende rettelser. Undtagen CEO, så er det altså frivillige kræfter som ligger bag nyhederne; jeg har i hvert fald ikke fået penge for de par nyheder jeg har indsendt. Og hvis det endelig er et så stort problem, så kan du bare læse dine nyheder et andet sted!!

Anyway, ja, kvaliteten er faldet. Det kommer af, at alle kan indsende nyheder. Nogle gange bliver der kun indsendt et link, og så må Pernicious et al skrive nyheden. Det kan blive til rigtig mange hver dag. Alternativt skriver man hele nyheden selv, men billeder kan man ikke, som jeg husker det, selv indsætte. Det er udelukkende crew som står bag billederne. Da der er så mange som skriver nyheder, så er der også mange, som har mulighed for at skrive 'forkert'. Man vil også gerne have, at folk læser det man skriver, så derfor vælger man de mere EB/BT-agtige overskrifter.
Gravatar #4 - Mnc
13. maj 2011 07:13
Alrekr (3) skrev:
Man vil også gerne have, at folk læser det man skriver, så derfor vælger man de mere EB/BT-agtige overskrifter.
Hvilket er forståeligt, men man bør gerne undgå falske/misvisende overskrifter.

Eks. burde "APG ophører" nok være skrevet i stil med "APG skifter navn". :P
Og ja, teknisk set ophører de, men come on!

Det er fint nok at skabe interesse med overskriften - det er dét den er der for - men kan man ikke nøjes med at overdrive en smule, fremfor at twiste tingene? :)
Gravatar #5 - BurningShadow
13. maj 2011 07:24
Nu er det jo ikke ligefrem fordi vi drukner i nyheder, så den med at EB/BT/DR overskrifterne er nødvendige, den holder altså ikke. Der er ikke flere nyheder end at det er til at overskue dem, så de skal ikke fange opmærksomheden i løbet af tiendedele af et sekund.
Gravatar #6 - fidomuh
13. maj 2011 07:28

Undtagen CEO, så er det altså frivillige kræfter som ligger bag nyhederne;

Forkert.
Pernicious er fuldtidsansat som redaktoer.

Saa tbh, det er fint at forvente et mere respektabelt niveau af grammatisk kvalitet, naar det nu netop ER et kommercielt site, som er styret af loennede personer.

Det kan blive til rigtig mange hver dag.

Wtfbbq, stop tuderiet.
Har du set hvor mange nyheder der kommer om dagen?

Er det meget at forlange en OK kommasaetning og stavekontrol paa de ~15 nyheder vi har i snit?

Dertil kommer saa de mange nyheder der ikke bliver godkendte, som skal laeses - ja, men 8 timers fuldtidsjob? Jeg tror sgu liiiiiige han overlever den.
Gravatar #7 - Alrekr
13. maj 2011 07:35
fidomuh (6) skrev:

Forkert.
Pernicious er fuldtidsansat som redaktoer.

Saa tbh, det er fint at forvente et mere respektabelt niveau af grammatisk kvalitet, naar det nu netop ER et kommercielt site, som er styret af loennede personer.

Det kan blive til rigtig mange hver dag.

Wtfbbq, stop tuderiet.
Har du set hvor mange nyheder der kommer om dagen?

Er det meget at forlange en OK kommasaetning og stavekontrol paa de ~15 nyheder vi har i snit?

Dertil kommer saa de mange nyheder der ikke bliver godkendte, som skal laeses - ja, men 8 timers fuldtidsjob? Jeg tror sgu liiiiiige han overlever den.

Du læste #2, ikke? Og læste så min bagefter? Kan du se en sammenhæng? :)
Gravatar #8 - fidomuh
13. maj 2011 07:52

Pernicious er ikke CEO, det er hmn.
Og nej, jeg ser ikke nogen sammenhaeng. Du henviser ikke til #2 og gentager egentligt bare det samme.
Gravatar #9 - MiniatureZeus
13. maj 2011 08:31
fidomuh (8) skrev:

Og nej, jeg ser ikke nogen sammenhaeng. Du henviser ikke til #2 og gentager egentligt bare det samme.

CEO er sådan set Johnny.
Pernicious er ansv. redaktør
HMN er kodenisse-boss

Derudover er ALLE staff aflønnet. De eneste frivillige er dem der indsender nyheder..
Gravatar #10 - fidomuh
13. maj 2011 08:39

Jeg troede ellers at Johny havde givet det hele over til hmn :)

Men ja, saa er det vel ogsaa OK at forvente lidt grammatik ;)
Gravatar #11 - MiniatureZeus
13. maj 2011 08:41
Altså det er Johnny, hmn, net_srak og pernicious der sammen ejer newzmedia, altså newz og filmz..

Johnny og hmn er vidst de eneste der er fuldtid..
Gravatar #12 - NightZtorm
13. maj 2011 09:07
vil mene at Pernicious også er på fuldtid :)
Pernicious' profil skrev:
Min seneste uddannelse er som elektroniktekniker i 1996 og inden jeg i startede fuld tid som redaktør januar 2008, blev det til en periode på 10 år som systemadministrator hos henholdsvis en stor virksomhed i Fredericia og senest Kolding Kommune

Gravatar #13 - Alrekr
13. maj 2011 09:27
fidomuh (8) skrev:

Det var en joke. Skal jeg skære det ud i aluminium?
Gravatar #14 - Daniel-Dane
13. maj 2011 09:47
Ja.
muunsim (1) skrev:
"-"
Du kan kalde det en bindestreg, men du mener nok tankestreg.
Gravatar #15 - MiniatureZeus
13. maj 2011 10:01
TherkelMJ (12) skrev:
vil mene at Pernicious også er på fuldtid :)

sry, det var ham og johnny jeg mente. hmn er ikke fuldtid på newz
Gravatar #16 - arne_v
16. maj 2011 17:27

Hvis jeg skulle vælge mellem om:
A) alle nyheder havde perfekt stavning, grammatik og tegnsætning
B) alle nyheder kom ud mens de stadig var nyheder
så ville jeg klart vælge #B.
Gravatar #17 - arne_v
16. maj 2011 17:29

Desværre synes jeg ikke at staff gør det særligt attraktivt at skrive nyheder.

Jeg startede med selv at skrive nyhedstekst. Men efter at have fået den maltrakteret et større antal gange, så nøjes jeg bare med at indsætte link idag.

Jeg er stadig ikke glad for nyhedsteksten, men i det mindste har jeg ikke spildt tid på at skrive noget.
Gravatar #18 - Mnc
16. maj 2011 18:58
arne_v (16) skrev:

Hvis jeg skulle vælge mellem om:
A) alle nyheder havde perfekt stavning, grammatik og tegnsætning
B) alle nyheder kom ud mens de stadig var nyheder
så ville jeg klart vælge #B.
Dog ville det stadig være at foretrække, hvis der - bare en gang i mellem - var en smule eftertanke at fornemme.

Eventuelt noget "Jeg har tænkt over/undersøgt emnet udover hvad jeg kunne skimte fra nyhedsteksten der blev linket til".
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login