mboost-dp1

Lær at bruge det danske sprog.

Gå til bund
Gravatar #1 - Acro
21. maj 2003 09:45
I Hektors ånd og en frustration over at så mange brugere virkelig ikke gider at gøre en indsats skriver jeg dette indlæg; tænk over det.

Det bliver mere og mere almindeligt at man skriver alle mulige dårlige og grimme forkortelser (som for nogle virker højest besynderlige, og derfor må spørge om betydningen) - og ligeledes er det ikke alle der har forstået at man rent faktisk har en masse ord man kan bruge i det danske sprog, som alternativ til at fylde et halvt indlæg med engelske adjektiver - blot fordi man ikke gider at finde de danske, eller ganske givet ikke er egnet til at udtrykke sin holdning, i det man ikke kan bidrage konstruktivt - når man ikke engang ønsker at gøre en indsats i det indlæg der skal repræsentere en holdning.

Ligeledes er det dybt kritisabelt at man stadig ikke kan finde ud af at skrive det første bogstav i en sætning med stort, firmanavne, produktnavne og andre retmæssige ord ligeledes - og det er virkelig forkasteligt at i dette forum, hvor man må formode sig at de fleste (der deltager på et aktivt plan) faktisk har gennemført folkeskolen. Det tager så meget kortere tid, men det ophøjer standarden enormt!

Alternativt ønsker jeg mig en funktion så man kan stemme om brugerens sproglige kunnen, således at man kan undlade at se indlæg fra folk der ikke engang tyder på at tage sig selv seriøst.
Gravatar #2 - Inum
21. maj 2003 10:28
Der var meget kritik, men jeg vil give dig ret i at der er rigtig mange forskellige forkortelser med mere, som kan være svære at forstå.

Angående produktnavne med mere skal skrives med stort, kan jeg igen kun være enig. Jeg syntes envidre at folk burde skrive de rigtige firmanavne og ikke ting som Nvidiot, Microsnot og hvad ellers man kan komme ud for.

Det ville også være skønt hvis folk kunne debatere ordentligt og ikke bare lave et indlæg hvori der stor: LOL de er for dumme. Der er mange useriøse indlæg, og heldigvis en ignore funktion, men det er aligevel irriterende når folk ikke kan udtrykke dem ordentligt, og med et ordentligt sprog.
Gravatar #3 - RedCalf
21. maj 2003 10:45
Man skal lige passe på hvem man hænger ud. Jeg er selv Dyslektiker, og kan have svært ved at formulere sætninger og stave (komma, punktum osv osv).
Jeg har ikke noget imod at folk pointere hvis der skulle være en typo imellem. En vote ville måske hænge folk ud, og disse vil så i fremtiden måske holde sig fra at lave indlæg.
Jeg er enig i at forkortelser skal bruges med omhu, men har endnu ikke opfattelsen af at det er så slemt.
Jeg syntes dog godt folk generelt kunne højne indholdet af indlæg, hvilket den eksisterende vote har gjort. Selv om den også bliver brugt til at markere om man er enig/uenig med indlæget.
Gravatar #4 - Gruesome
21. maj 2003 11:07
Er rimelig enig men der er nogen "godkendte" forkortelser som jeg vil sige er okay.
Little-Gamers har forresten også en comic om det her.
Gravatar #5 - Kisbye
21. maj 2003 11:16
Det hedder ikke en Computer, men en Datamat.
Et program hedder et Programmel og et softwarehus hedder et programmelhus.

IT-sprog er ved at blive en blanding af engelsk, og dansk.
Det kan godt være lidt forvirrende.
Gravatar #6 - Acro
21. maj 2003 11:42
#3:
Der skal være plads til ordblindhed - det anfægter jeg på ingen måde, og jeg synes da det er flot du forsøger og gør en indsats, og det har jeg intet imod - men de personer der skriver indlæg udelukkende med små bogstaver, ganske få punktioner, og en masse forkortelser - det er direkte latterligt.

#4:
Jeg synes ikke at de er rimelige så snart de ikke er danske, vi blander sprogene sammen når der gentagende gange skriver "BS", "FUD", osv., ligeledes ser jeg ingen grund til at man skriver ord som "troll", "flame" og flere af samme slags - da disse heller ikke hører hjemme i denne kontekst.

Man skal ikke være et sproggeni for at skrive herinde, men ligenu bør man faktisk kunne et middelmådigt dansk og engelsk, samt kunne en bunke forkortelser - for at kunne forstå noget at sammenhængen, hvad om vi begrænser os så det bliver nemmere for alle at deltage, uden at skulle lære ny "sprog"?

Desuden hedder det en tegneserie eller en stribe, ikke en "comic". Det er netop den brug jeg forsøger at ændre på, vores sprog bliver først ødelagt når man ikke længere kan huske hvilke ord der hører til hvor.

#5:
Jeg taler om den almene brug af ord, ikke de ord som for længst er optaget i det danske sprog (i almindelighed) - det har jeg intet imod, og hvis jeg ville kritisere det kunne jeg rette henvendelse til sprognævnet, og ikke brugerne der blot lystrer "loven".
Gravatar #7 - annoia
21. maj 2003 11:55
omgomgomg ROFL LOOOOL L0RN!!111 du er for l33t at du proclaimer at vi ikke kan spelle man! tag dig da sammen der er intet ivejen med our l33t h4x0rz spelling teknique!!!!111
Gravatar #8 - west
21. maj 2003 12:09
Acro, flyt til .no hvis du skal være så anal ...! ;)

Du får ihvertfald ikke mig til at bruge ord som Trold, Flammekrig, Tyrelort, Frygt-Usikkerhed-Tvivl (FUT?) etc.

Jeg, personligt, er imod at al-fucking-ting skal lokaliseres og fordanskes til ukendelighed. Så er det sq da først at man bliver forvirret.
Gravatar #9 - Acro
21. maj 2003 12:10
#6:
Forsøg venligst at sætte et krav for hvilket niveau du selv mener du kan tillade dig at bidrage konstruktivt med, jeg ved ikke om du får noget ud af at deltage på det håbløse plan - men der findes mange andre steder på Internettet hvor du kan hamre løs på dit tastatur, hvis det er din interesse.

Det er muligt at du er ironisk, sarkastisk eller bare har skrevet det med et smil på læben, men det er latterligt - for så er du grunden til at debatten bliver forurenet og forpestet med latterligt fyld der ikke er morsomt i forhold til emnet.
Gravatar #10 - Gruesome
21. maj 2003 12:16

Så ser vi anderledes på tingene. Vi er i et specielt "universe" nu, og det tilpasser man sig til. Det her er ikke et forum for "alle" forstået på den måde at det er ikke meningen at "alle" skal kunne forstå hvad vi snakker om. I en anden aktiv tråd bruger du sågar selv en forkortelse som jeg lige havde glemt hvad stod for i 5 minutter (CMS) så jeg kan ikke forstå hvad der er så galt i det. I virkelighedens verden ville jeg også ha' sagt "comic" fordi det er en "webcomic". At der er nogen folk der overhovedet ikke kan formulere sig ordentligt og kun bruger det sprog som #7 viser så ekselent er så bare beklageligt, men at vi bruger specielle "online udtryk" som at trolle, flame osv kan jeg overhovedet ikke se noget galt i.
Gravatar #11 - west
21. maj 2003 12:23
Btw Acro, jeg har lagt mærke til at du er ret glad for ordet CMS[-system - heh, wtf? ;]

Derudover burde betegnelserne CRUDL og webdesigner også stå i din sorte bog. Eller hvad ?
Gravatar #12 - Acro
21. maj 2003 12:26
#8:
Jeg siger heller ikke du skal skrive flammekrig, det er på det kraftigste fordansket - og er slet ikke en korrekt og værdig oversættelse, skriv hvad der passer i en given situation - ellers bør vi ændre sidens hovedsprog og banlyse brug af dansk, men så afgrænser vi mindst ligeså mange fra at deltage - omend vi får en større målgruppe.

Det er latterligt at blande sprogene sammen, det hører ikke engang hjemme i The Julekalender, og jeg håber da at du kan se at det er langt værre end fordanskede ord.

Jeg synes det kunne være praktisk hvis vi kun havde et sprog globalt, men lad os indse det - vi har mange, og hvis jeg også skal blande fransk, tysk og arabisk ind fordi jeg synes det lyder godt - så gør vi tilgængeligheden begrænset. At man bruger originalsprog i citater, det er der intet galt i, men det er langtfra det samme.

Vi skal ikke være perfekte, men det er da træls at man skal slå forkortelser op på Internettet, og kunne to sprog for at deltage i en debat på en side der kun baserer sig på et.

Jeg forsøger bare at gøre debatten lettere at gå til, og sørge for at det bliver lettere at spotte de personer der ikke gider at skrive afstemning istedet for vote, Microsoft istedet for MS (de er ikke værdige til at ytre deres holdning konstruktivt) - at folk staver forkert er ikke vigtigst, at alle har muligheden for at deltage uden at skulle undersøge betydningen af forkortelser og ord - det er mit ønske.
Gravatar #13 - Acro
21. maj 2003 12:32
#10:
CMS er en IT-relateret forkortelse, FUD er ikke, IMHO er heller ikke - det er forkortelser man bruger fordi man ikke gider at bruge tid på at skrive tingene i sin fulde længde - gider man ikke det, så synes jeg ikke det er væsenligt at man bliver hørt. Man må gøre en indsats hvis man vil bevise noget, alle kan kaste med rød maling - de der forklarer hvorfor de kunne finde på at kaste med rød maling (istedet for at gøre det) de bør være mere værtsat.

#11:
På dansk hedder det webdesigner, det kan man sågar blive uddannet som - desuden forklarer jeg CRUDL i en parantes, således at de personer der ikke ved hvad det er får indsigt i det. Men jeg finder det også væsenligt at man i en tråd om harddiske kan skrive MB uden at forklare hvad det er, når det er relevant for sammenhængen. Det er IT-mæssigt, deri ligger forskellen - jeg forventer nemlig at folk har en smule forstand på de IT-relatere udtryk, det er trods alt målgruppen.
Gravatar #14 - wk
21. maj 2003 12:50
Jg r 75% enig m/ acro.

D dnske psrog blivr konst vrre*2 og D r speclt pga den ny gen. af sms tjatrr som gør D.
D r 1 stort pblm i skoln, 4di elevrn bar ik kan skriv rigsdnsk mer.

Pyyh, det var mere anstrengende end jeg lige havde regnet med. For lige at tilføje noget mere konstruktivt, så vil jeg forsætte i et forholdsvis normalt sprog :-)

Sproget udvikler sig konstant og jeg mener at det man lærte i skolen for ti år siden allerede er uddateret på nogen punkter. Men nogen udtryk er jeg ret fjendtlige overfor, hvor der er andre som jeg gerne accepterer. Det kommer vel meget an på hvad jeg forventer af en person.

Kort sagt, jeg synes ikke at sproget skal være sort/hvidt, det gør ikke noget at det bevæger sig lidt ud på det grå engang imellem, bare at brugeren kan finde hjem igen :-)
Gravatar #15 - Izo
5. jun. 2003 15:07
FFS...(en lille cadeau til folk med forkortelses-allergi ;-P)

Det er min generelle opfattelse af det her er et åbent forum.
Folk, fæ, 1337-kidz, professorer, elektrikere, etc. har vel ret til at skrive deres mening og på den måde der falder dem naturligt. Lad admins sætte retningslinier for hvad der er acceptabelt.
Hvis du vil fastsætte retningslinier, så bliv fora admin.

"Så længe du ikke er gud, så lad quinder være quinder og mænd være mænd."

BR
Izo
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login