mboost-dp1

Letvægts PHP-server

Gå til bund
Gravatar #1 - XorpiZ
12. mar. 2013 09:19
Er der nogen der kan anbefale en PHP-server, der er bare det.. en PHP-server?

Jeg har ikke behov for andet end noget, der kan vise et par simple filer (ingen SQL) og køre som en service på min server.

edit:

Windows, selvfølgelig. Man er jo fanboy.
Gravatar #2 - E.T.
12. mar. 2013 09:46
Apache er udelukket?
Gravatar #3 - XorpiZ
12. mar. 2013 09:50
Ikke nødvendigvis, men jeg ville foretrække noget der ikke krævede ret meget opsætning.

Apache kræver vel også, at man smider PHP på ved siden af?
Gravatar #4 - mbw2001
12. mar. 2013 09:52
Lighttpd er jeg glad for. Mener der er en Windows version, men har ingen erfaring med den dog.
Gravatar #5 - E.T.
12. mar. 2013 09:53
Ja, kan ikke umiddelbart komme i tanke om noget hvor du ikke har PHP installeret separat...

Nyere versioner af PHP har indbygget HTTP server funktionalitet, men det er ikke just god performance, og er ikke beregnet til at blive brugt til production:

http://php.net/manual/en/features.commandline.webs...

Hvis du bare er ude efter noget der er let at installere kan du se på xampp / wampp, du behøver jo ikke starte mySQL servicen f.eks
Gravatar #6 - XorpiZ
12. mar. 2013 09:56
mbw2001 (4) skrev:
Lighttpd er jeg glad for. Mener der er en Windows version, men har ingen erfaring med den dog.

Den prøver jeg at kigge på.

Ja, den fandt jeg også. Performance er dog ligegyldigt - det er en simpel side med få brugere. Jeg tjekker lige op på den :)
Gravatar #7 - Nåkja
12. mar. 2013 09:57
WAMP - Kan man ikke bare vælge MySQL fra i installationen?
Kan ikke rigtig huske det.
Nemt er det i hvert fald. Jeg kan finde ud af det, såååh.
Gravatar #8 - Hubert
12. mar. 2013 09:58
Når du absolut vil køre MS på kassen kan du vel lige så godt bruge deres eget bud på en webserver. iis kan så vidt jeg husker godt køre php kode performance er sikkert helt ude i hampen men sådan er det jo med iis.
Gravatar #9 - bbb2020
13. mar. 2013 22:25
Med farer for at få en "Flamebait" lige som Hubert, vil jeg også give et slag for IIS, men med den modsatte pointe, at PHP faktisk kører helt okay i sådan et system.

Fordelen er at det ikke nødvendigvis kræver ret megen opsætning.
Svaret ligger gemt i Microsoft Web Platform Installer.

I den nyeste udgave, som er version 4.5 kan du få PHP 5.4.9 op at kører in no time. Denne version kommer med en built-in webserver in CLI mode m.m..
Ønsker du en ældre version PHP kan de fås her.

Fordelen ved Microsoft Web Platform Installer er, at du vælger hvad du vil have installeret og så installerer den det sammen med alt det der er nødvendig for at det kører og sørger for at det faktisk kører from get go.

Ulempen er, at den kun kan installerer PHP native (extentions skal du selv installere, hvis du ønsker det), samt at du selvfølgelig er nød til at have IIS kørende i baggrunden.
Gravatar #10 - arne_v
13. mar. 2013 22:32

Umiddelbart synes jeg at det simpleste ville være bare at installere Apache og PHP.

Det er ikke svært, fylder ikke meget på disk eller hukommelse og er standard så man ikke risikerer at rende ind i et eller andet mystisk problem.

Jeg ville undgå alle xAMP(P).
Gravatar #11 - nielsbuus
13. mar. 2013 23:30
Jeg prøvede så sent som i sidste uge at installere PHP på Windows. Det lykkedes aldrig. Først prøvede jeg med php cli'en til 5.4, men det gik ikke. Så prøvede jeg med WAMP, men det kiksede også. Så prøvede jeg Windows installeren til PHP 5.3, men her gik det også galt.

Det burde være nok at angive stien til PHP fortolkeren i NetBeans og så skulle man kunne køre der fra, men enten ville den indbyggede http server ikke starte eller også manglede der lige et eller andet bibliotek - eksempelvis mbstring eller en pdo database driver.

Til sidst gav jeg op og installerede Ubuntu.

sudo apt-get install apache2 php5 libapache2-mod-php5

Bom. Så virkede det.
Gravatar #12 - lsv20
13. mar. 2013 23:45
Ja, det er nemt på linux.

Dog, så får du ikke pdo med, du mangler at apt-get install php5-mysql.

Desuden så når man alligevel er på linux, så vil jeg anbefale at fyre op for nginx og php-fpm (fastcgi process manager), det er ved at være "standard" at smide nginx/fpm på istedet for apache. Grunden er skalering, apache/mod_php er en trådet proces, og starter derfor en ny instans af PHP op for hver ny tråd, hvor php-fpm kører i samme instans, og kræver derfor ikke ekstra ram.

Søg på google efter fx
php fpm nginx vs apache mod_php
og se selv resultater for målinger.

Apache = En tung men utrolig stabil webserver, ingen tvivl om det
Nginx = Er ved at være så voksen at den også er en temmelig stabil webserver, og så er den lightweight.
lighthttpd = Det er godt nok længe siden jeg overhovedet har hørt noget til denne i min verden, tror faktisk slet ikke den bliver brugt mere efter nginx er blevet mere voksen.
Gravatar #13 - arne_v
14. mar. 2013 01:20
Hubert (8) skrev:
iis kan så vidt jeg husker godt køre php kode

Korrekt.

Hubert (8) skrev:
performance er sikkert helt ude i hampen

Hvis man kører IIS >= 6 (Windows >= 2003) med FastCGI support og PHP >= 5.3 med optimeringer fra MS så performer det fint.

Hubert (8) skrev:
men sådan er det jo med iis

På en eller anden måde klarer microsoft.com, hotmail.com og stackoverflow.com altså at klare en del traffik med IIS.
Gravatar #14 - arne_v
14. mar. 2013 01:27
MadiZone (11) skrev:
Jeg prøvede så sent som i sidste uge at installere PHP på Windows. Det lykkedes aldrig. Først prøvede jeg med php cli'en til 5.4, men det gik ikke. Så prøvede jeg med WAMP, men det kiksede også. Så prøvede jeg Windows installeren til PHP 5.3, men her gik det også galt.

Det er faktisk ikke svært.

Hent zip fil, udpak, tilføj PHP til Apache httpd.conf, sikker at php5ts.dll er i PATH og tilret php.ini .

MadiZone (11) skrev:
Det burde være nok at angive stien til PHP fortolkeren i NetBeans og så skulle man kunne køre der fra, men enten ville den indbyggede http server ikke starte eller også manglede der lige et eller andet bibliotek - eksempelvis mbstring eller en pdo database driver.

Generelt er servere embedded i IDE'er noget juks.
Gravatar #15 - arne_v
14. mar. 2013 01:40
lsv20 (12) skrev:
Grunden er skalering, apache/mod_php er en trådet proces, og starter derfor en ny instans af PHP op for hver ny tråd, hvor php-fpm kører i samme instans, og kræver derfor ikke ekstra ram.

Det er faktisk lige omvendt.

En threaded (non-forking) Apache mod_php med bruger kun en instans af PHP men FastCGI (som PHP-FPM bruger) har flere processer og en kopi af PHP per process.

Det er ikke derfor at nginx i nogle (men langtfra alle tilfælde) er hurtigere end Apache til PHP.

Det er fordi Apache har et ton af features og hvis ikke man har brug for dem, så er de bare overhead.
Gravatar #16 - XorpiZ
14. mar. 2013 07:42
Jeg valgte at smide EasyPHP på. Installer og start services - så kører bussen. Det er lige til at overkomme.

Den er nok ikke den hurtigste eller den bedste, men den fungerer.
Gravatar #17 - Hubert
14. mar. 2013 08:33
arne_v (13) skrev:
Korrekt.
Hvis man kører IIS >= 6 (Windows >= 2003) med FastCGI support og PHP >= 5.3 med optimeringer fra MS så performer det fint.

Jeg må forholde mig til det jeg har kunne læse på nettet omkring php og iis. Og det var ikke kønt.

På en eller anden måde klarer microsoft.com, hotmail.com og stackoverflow.com altså at klare en del traffik med IIS.

Man kan jo altid bruteforce et problem. Det er ikke altid den optimale løsning men det virker. ;)
Gravatar #18 - lorric
14. mar. 2013 12:27
arne_v (10) skrev:
Jeg ville undgå alle xAMP(P).

Hvorfor? Uden at være dybt inde i området har jeg da prøvet en LAMP engang, og det virkede fint.
Gravatar #19 - nielsbuus
14. mar. 2013 21:13
arne_v (14) skrev:
Generelt er servere embedded i IDE'er noget juks.

Der er ikke embedded nogen webserver i NetBeans. Der er embedded en webserver i PHP 5.4 og den webserver kan NetBeans starte. =)
Gravatar #20 - arne_v
14. mar. 2013 21:31
lorric (18) skrev:
Hvorfor? Uden at være dybt inde i området har jeg da prøvet en LAMP engang, og det virkede fint.

De der færdig pakker med Apache + MySQL + PHP + nogen gange Perl er muligvis nemme at få op og køre, men folk aner ikke hvad de har kørende og kan ikke finde ud af at rette i konfigurationen.

Den slags pakker findes normalt ikke til Linux, da Linux kommer med original pakker som en del af distro.

Hvis du mener LAMP stak og ikke en "installer for dummies", så har jeg ikke noget mod LAMP eller andre *AMP.
Gravatar #21 - arne_v
14. mar. 2013 21:32
MadiZone (19) skrev:
Der er ikke embedded nogen webserver i NetBeans. Der er embedded en webserver i PHP 5.4 og den webserver kan NetBeans starte.

Men ikke få en normal Apache + PHP op at køre og så lade Ant deploye??
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login