mboost-dp1
Mac Mini som NAS og tilgang fra Win
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Tagwall
Jeg har fået den tossede idé at bruge min gamle Mac Mini (mid 2007) som en slags media server/NAS enhed.
I den forbindelse vil jeg gerne tilkoble mine eksterne harddiske til denne så jeg kan tilgå dem fra min stationære og bærbare i huset.
På Mac´en kan jeg se de 4 eksterne jeg har koblet til. Men hvordan i hulan forbinder jeg til dem fra min Vista og Win 7 maskine??
Jeg bruger Mac OS X 10.4.11 og kan ikke opgraderer til 10.5 eller senere før jeg får 1 GB mere RAM installeret.
What to do??
I den forbindelse vil jeg gerne tilkoble mine eksterne harddiske til denne så jeg kan tilgå dem fra min stationære og bærbare i huset.
På Mac´en kan jeg se de 4 eksterne jeg har koblet til. Men hvordan i hulan forbinder jeg til dem fra min Vista og Win 7 maskine??
Jeg bruger Mac OS X 10.4.11 og kan ikke opgraderer til 10.5 eller senere før jeg får 1 GB mere RAM installeret.
What to do??
Hvorfor i alverden er det da en tosset idé? Det skulle du da have gjort for længe siden.
Har du overvejet noget så simpelt som at køre en FTP-server på din Mini?
Ud over dét, kan du jo evt. bruge den som medie-center også eller bare som generel server. Det funker de jo perfekt til!
Jeg ville dog nok selv opgradere til noget Lion og smide lidt flere RAM i den.
Har du overvejet noget så simpelt som at køre en FTP-server på din Mini?
Ud over dét, kan du jo evt. bruge den som medie-center også eller bare som generel server. Det funker de jo perfekt til!
Jeg ville dog nok selv opgradere til noget Lion og smide lidt flere RAM i den.
Ja jeg vil gerne på sigt opgradere - men hvordan tilgår jeg de eksterne diske sådan uden FTP? Jeg forestiller mig en løsning hvor jeg kan oprette en genvej til en netværksdisk i windows så jeg kan åbne en mappe/drev så se indholdet på min MAC?
Jeg kan tilgå Mac via FTP men jeg ser kun de mapper som dit eksempel også viser. Hvordan ser jeg forbundne diske?
Hvad hvis du laver en Get Info på de eksterne diske er der så ikke en Shared Folder du kan checke af?
skylder nok at sige at mine diske er formateret i NTFS format. Jeg har lige kigget og har ikke det flueben hos mig.
Jeg bruger Tuxera NTFS for at tilgå diskene på mac´en. :)
Jeg bruger Tuxera NTFS for at tilgå diskene på mac´en. :)
SÅ VIRKER DET!
Jeg fik den idé på arbejdet idag at jeg måske søgte efter den forkerte term. Jeg prøvede så denne google-søgning:
share a mac volume to windows
Og første hit giver denne side:
http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=27868...
Der beskriver en gut hvordan man giver adgang ved hjælp af et symbolisk link. Dog sprang jeg punkt 1-3 over da jeg tager chancen imod keyloggeren).
Så nu står min Mac Mini i soveværelset ovenpå klædeskabet og er koblet op til 4 eksterne hdd´s (1 firewire & 3 USB) og jeg kan så tilgå maskinen via TeamViewer og på den måde lave disse symbolske links og dermed tilgå dem via explorer (\\NavnPåMac\user\NavnPåHarddiskSomGivetIGuiden1)
(\\NavnPåMac\user\NavnPåHarddiskSomGivetIGuiden2)
(\\NavnPåMac\user\NavnPåHarddiskSomGivetIGuiden3)
(\\NavnPåMac\user\NavnPåHarddiskSomGivetIGuiden4)
Processen gentager jeg på min kones bærbar (dog uden Teamviewer adgang).
Me LIKE!!!
Jeg fik den idé på arbejdet idag at jeg måske søgte efter den forkerte term. Jeg prøvede så denne google-søgning:
share a mac volume to windows
Og første hit giver denne side:
http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=27868...
Der beskriver en gut hvordan man giver adgang ved hjælp af et symbolisk link. Dog sprang jeg punkt 1-3 over da jeg tager chancen imod keyloggeren).
http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=278686 skrev:Sharing a Mac Volume (eg. external Firewire HD) to Windows Computers
1. Create a new user that you can use to log in to your Mac from a Windows computer. This is so your own Mac user account won't get compromised if there is a keylogger on a Windows client. For example create a user called "Guest" with the password "12345".
2. Open a Terminal window and login as a user with admin privileges. Type:
su name_of_your_admin_account
Enter your password. "su" means substitute user.
3. Change to the home directory of the new user you created in step 1. Type:
cd /Users/Guest
4. Create a symbolic link to the volume you want to share. In this example my external Firewire drive is labeled "Mobile HD". Type (spaces have to be escaped with a backslash):
sudo ln -s /Volumes/Mobile\ HD
5. Now there will be an alias to the contents of "Mobile HD" in Guest's home directory. If you created an alias the normal way in the Finder, then Windows doesn't recognise it. You have to use the Terminal to create a symbolic link.
When you log in to your Mac from a Windows computer as Guest, you will be able to read/write to the whole volume.
Let me know if this works for you.
Så nu står min Mac Mini i soveværelset ovenpå klædeskabet og er koblet op til 4 eksterne hdd´s (1 firewire & 3 USB) og jeg kan så tilgå maskinen via TeamViewer og på den måde lave disse symbolske links og dermed tilgå dem via explorer (\\NavnPåMac\user\NavnPåHarddiskSomGivetIGuiden1)
(\\NavnPåMac\user\NavnPåHarddiskSomGivetIGuiden2)
(\\NavnPåMac\user\NavnPåHarddiskSomGivetIGuiden3)
(\\NavnPåMac\user\NavnPåHarddiskSomGivetIGuiden4)
Processen gentager jeg på min kones bærbar (dog uden Teamviewer adgang).
Me LIKE!!!
Ja - men jeg gik efter denne løsning fordi den ville koste mig 0,- da jeg havde al hardware i forvejen. Ellers havde jeg kigget på en NAS enhed f.eks. Netgear.
Hr. Kejser (15) skrev:Ja - men jeg gik efter denne løsning fordi den ville koste mig 0,- da jeg havde al hardware i forvejen. Ellers havde jeg kigget på en NAS enhed f.eks. Netgear.
Er også yderst fornuftigt. Det undrer mig bare, at et system som OSX, som mange hylder for at være brugervenligt, åbenbart er noget pis på det punkt.
Det skulle være fuck'n'pray UNDSKYLD plug'n'play i den nyeste OSX. Men som #19 skriver så er det jo en gammel version af OSX jeg har til rådighed. :)
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.