mboost-dp1

Morgenmad...

Gå til bund
Gravatar #1 - MiniatureZeus
12. apr. 2011 08:36
De sidste par uger har vi i vores klasse haft en diskussion om morgenmaden, bla. vigtigheden i forhold til indlæring (det skal denne debat ikke handle om..), men mest af alt hvad folk egentlig putter i kæften når de stort set lige er vågnet.

Det har rangeret fra 2 halve kryddere med ost til 2 skåle havregrød.. Der er også en del i min klasse som ikke spiser morgenmad, da de ikke er sultne (Det er så samtidig også dem som vil tvinge alle børn til at spise morgenmad..?!) og så er der et par stykker hvis morgenmad består af en kop kaffe og en smøg..
Diskussionen er jo så også røget ind på, hvornår man så er sulten igen, hvor der også er stor forskel. Nogle er først sultne ved en 4-5 tiden om eftermiddagen, mens andre er sultne igen allerede kl 11..

Men, hvad smider du i kæften når du lige er stået op? Og hvorfor, samt hvornår er du så sulten igen?
Gravatar #2 - Hånter
12. apr. 2011 08:39
Lige når jeg er stået op; intet. Men efter barbering & bad, en skål havregryn. Jeg er næsten aldrig sulten om morgenen, men tvinger det i mig, da jeg ved at jeg bliver hundesulten efter en time, hvis jeg ikke gør det.
Gravatar #3 - Fjolle
12. apr. 2011 08:40
Hunter skrev:
"Breakfast is the only meal of the day that I tend to view with the same kind of traditionalized reverence that most people associate with Lunch and Dinner. I like to eat breakfast alone, and almost never before noon; anybody with a terminally jangled lifestyle needs at least one psychic anchor every twenty-four hours, and mine is breakfast. In Hong Kong, Dallas or at home — and regardless of whether or not I have been to bed — breakfast is a personal ritual that can only be properly observed alone, and in a spirit of genuine excess. The food factor should always be massive: four Bloody Marys, two grapefruits, a pot of coffee, Rangoon crepes, a half-pound of either sausage, bacon, or corned beef hash with diced chiles, a Spanish omelette or eggs Benedict, a quart of milk, a chopped lemon for random seasoning, and something like a slice of Key lime pie, two margaritas, and six lines of the best cocaine for dessert... Right, and there should also be two or three newspapers, all mail and messages, a telephone, a notebook for planning the next twenty-four hours and at least one source of good music… All of which should be dealt with outside, in the warmth of a hot sun, and preferably stone naked."

Personligt må jeg nøjes med en skål havregryn.
Gravatar #4 - Mnc
12. apr. 2011 08:42
Morgen:
Stå op, i bad, kaffe & smøg, børste tænder, ud af døren.

Uden morgenmad kan jeg vente med at spise til ved 6-tiden (aftensmad), men hvis jeg spiser morgenmad kickstarter jeg min krop og får decideret ondt af sult, hvis jeg ikke spiser igen inden middag / (meget) tidlig eftermiddag.
Og gerne et stykke frugt eller to i løbet af eftermiddagen efter frokost. Ellers kan jeg næsten ikke holde helt til aftensmaden.
Gravatar #5 - MiniatureZeus
12. apr. 2011 08:42
Jeg kan jo starte med mig selv:

Er personligt ikke den store fan af morgenmad, men kan dog ikke undvære det. Det betyder at jeg sådan set ikke er sulten når jeg står op, men jeg ved, at hvis jeg ikke spiser noget, så er jeg enormt sulten når jeg kommer op på min skole ved en 9 tiden, og så bruger jeg 40-50 kr. på morgenmad der, hvilket ikke er sundt for hverken mig eller økonomien.

Men, personligt spiser jeg et æble, en banan og en appelsin, skåret i tern drysset med 4 skefulde sol gryn.. Det hjælper mig med at få mine 6 stykker frugt om dagen, samtidig med at den lille smule havregryn mætter ret godt.

Jeg er først sulten igen ved en 11-12 tiden, hvis jeg spiser morgenmad kl. 7.30.

#2 Lige når jeg står op definere jeg også i denne sammenhæng som efter et bad/lokumsbesøg..
Gravatar #6 - Jonasee
12. apr. 2011 08:44
Smider ikke noget i kæften lige når jeg er stået op, da der er morgenmads buffe på arbejdet. Den buffe bestå af pålæg og brød og hver fredag er der æg eller basser.

Hvorfor, ellers bliver jeg sulten og i dårligt humør.
Er sulten igen omkring 11/12 tiden.

Gravatar #7 - izym
12. apr. 2011 08:44
Jeg spiser pretty much altid en ristet bolle med random mindre sundt pålæg. Det holder normalt til 11-12 stykker.

EDIT: Kaffe og juice hører sig selvfølgelig til.
Gravatar #8 - fjols
12. apr. 2011 08:48
Jeg står op 6.30, gør mig klar og tager af sted på arbejde.
Der møder jeg kl. 7.30 hvor jeg tager en kop kaffe og et glas vand.
Kl. 8.30 æder jeg en cultura yoghurt med müsli drys eller hvad det nu er.

Derefter spiser jeg middagsmad kl. 12.00.
Gravatar #9 - izym
12. apr. 2011 08:52
Jeg glæder mig til, at høre hvad Lingu gør.
Gravatar #10 - Bllets
12. apr. 2011 08:52
Spiser normalt ikke morgenmad, hvis jeg gør så er den bolle med random pålæg.

Derefter spiser jeg omkring kl. 15~ eller kl. 12 hvis jeg skulle være rigtig sulten. Hvornår jeg er sulten er ikke forbundet med om jeg spiser om morgenen eller ej. :)
Gravatar #11 - madeinrussia
12. apr. 2011 08:55
Springer morgenmad over og spister frokost cirka 11:30 / 12:00 stykker.

ved godt det er vigtigt, men er på ingen måde sulten om morgenen.

om fredagen spiser jeg en bolle med pålæg til morgenmad(skal tvinges ned)
Gravatar #12 - Slettet Bruger [3912936058]
12. apr. 2011 08:56
Intet. Sådan da. Jeg står op. Løber mig en tur, bad, går på arbejde. og herfra spiser jeg frugt stort set uafbrudt hele formiddagen.
Gravatar #13 - OxxY
12. apr. 2011 09:04
Yoghurt med müsli/havregryn eller lignende, svinger lidt efter humør, men pleger at rotere lidt rundt om et eller andet der indeholder havregryn :p

Jeg blir normalt små-sulten igen efter ca. 3 timer, og tager et stykke frugt hvis det går ud over produktiviteten. Jeg kan personligt godt mærke at energiniveauet er helt i skraldespanden hvis jeg kommer ud af døren uden mad, men ved ikke om det har noget at gøre med at min krop bare er vandt til atblive fodret ordenligt om morgenen.
Gravatar #14 - paradise_lost
12. apr. 2011 09:06
Havregryn eller musli. Det er noget af det hvor maven og hjernen får mest at arbejde med.
Gravatar #15 - MiniatureZeus
12. apr. 2011 09:07
izym (9) skrev:
Jeg glæder mig til, at høre hvad Lingu gør.

Gætter på han snart æder sin høje hat!

Gravatar #16 - conFen
12. apr. 2011 09:12
En smøg og en Mountain Dew. Så er dagen ligesom startet fornuftigt :)
Jeg er virkelig dårlig til at spise noget om morgenen, hvilket er grunden til at der ikke ryger noget decideret morgenmad ned.
Frokosten bliver normalt indtaget omkring klokken 12, men det er ikke altid der er tid til det, hvorefter det første og eneste måltid mad jeg får, bliver aftensmad når jeg engang kommer hjem.
Gravatar #17 - JesperZ
12. apr. 2011 09:21
4 skiver ristet rugbrød.
Ved godt det er junkfood, men spiser det nu mest bare fordi det er let og hurtigt.
Gravatar #18 - Slettet Bruger [3912936058]
12. apr. 2011 09:39
rugbrød er ikke junk ^^

lyst brød er junk :P
Gravatar #19 - LinguaIgnota
12. apr. 2011 09:50
Alle de seje børn har hat på, når de spiser morgenmad. Hvis du ikke har hat på, når du spiser morgenmad, så er du ikke sej.
Maden smager også bedre, når man har hat på.

Leverpostej på tørt rugbrød, siger du? - FUCK NEJ, MED EN HAT PÅ VIL DET SMAGE SOM DET PURESTE FOIE GRAS!

En halv grillkylling med slatne pomfritter, siger du? - FUCK NEJ, MED EN HAT PÅ VIL DET SMAGE SOM DET PURESTE CONFIT DE CANARD!

Sur Danone-youghurt med syntetisk jordbærsmag, siger du? - FUCK NEJ, MED EN HAT PÅ SMAGER DET SOM DET PURESTE CRÈME BRÛLÈE!

Solen skinner altid på seje børn, der har hat på. Medmindre man ikke kan lide sol - i så fald skinner solen aldrig på seje børn med hat på.

En hat er en fissemagnet uden lige.

Det siges, at Hitler hadede hatte og at han betragtede alle hatteløse europæere som guldmedlemmer af sin lille naziklub. Du vil vel ikke være nazist, vil du?
Gravatar #20 - Magten
12. apr. 2011 09:55
De dage hvor jeg træner spiser jeg 1-2 grove boller når jeg står op, og drikker et glas juice, gerne frisk presset hvis jeg orker det..

Efter træning (ved 8 tiden) spiser jeg så lidt frugt når jeg alligevel sidder i kø i bilen igennem byen.

Og så er jeg typisk sulten ved 11.30 tiden, hvor jeg normalt også går til frokost.

Tirsdag og torsdag hvor jeg ikke træner nøjes jeg med lidt frugt om morgenen/formiddagen.
Gravatar #21 - kinaholm
12. apr. 2011 10:00
Ehm, når jeg har morgenskift spiser jeg måske en pose æbler eller gulerødder og drikker en juice når jeg møder og topper så op med den første cheeseburger klokken 10, når vi åbner. Men, det er meget op og ned, nogle dage kan jeg spise en 2-3 McFeast, andre dage svanser jeg derud af med en enkelt og så noget frugt :)
Nå ja, jeg er skiftmanager på en McD :)
Gravatar #22 - myplacedk
12. apr. 2011 10:10
Det svinger rigtigt meget. Min morgenmad kan fx. være:

- Ingenting
- Et par boller med ost eller noget
- Havregrynd med mælk
- Havgrød
- Spejlæg, bacon, baked beans og ristet brød

Dertil drikker jeg typisk enten:
- Ingenting
- Kaffe
- Juice
- Mælk

Og hvor længe holder det så? Det nærmeste mønster jeg lige kan se er, at det kommer an på hvad jeg spiste dagen før. Hvis jeg spiste nok dagen før, og ikke laver så meget fysisk, kan jeg ofte klare mig ganske fint indtil 16-18-19 stykker.
Hvis jeg var fysisk aktiv dagen før men ikke spiste så meget, så skal jeg helt klart have morgenmad. Og ikke bare et rundstykke (luft med ost), men fx. en stor portion havre.

Altså: Min mave fungere lidt som en brændstoftank.

Min kæreste spiser ikke morgenmad til hverdag, for så kan hun ikke klare sig uden noget at spise helt til middagspausen.
Gravatar #23 - Thalion
12. apr. 2011 10:43
Tilfælde 1:
Lige nu står den på et par skåle cheerios(det går fra boller til rugfras til rester fra aftensmad), hvis jeg når det om morgenen(06:30-07:30). Så kan jeg normalt godt holde mig til middag(11:45ish)

Tilfælde 2:
Jeg når ikke morgenmaden, så bliver der købt noget i kantinen i første pause(omkring kl 09). Det plejer også at holde til midag.

Så jeg virker ikke helt uden morgenmad, jeg kan godt fungere uden morgenmad, men det er ikke optimalt og jeg kan mærke at arbejdsinsatsen falder støt hen ad formiddagen.
Gravatar #24 - Slettet Bruger [3912936058]
12. apr. 2011 10:50
myplacedk (22) skrev:
Min kæreste spiser ikke morgenmad til hverdag, for så kan hun ikke klare sig uden noget at spise helt til middagspausen.

Hvis hun spiser morgenmad kan hun ikke holde sig til middag?

Hvad siger det lige om hvor sundt det mon så er slet ikke at spise? :P eller er det en typo?

Sæd er vel også mad? ;)
Gravatar #25 - Mnc
12. apr. 2011 10:54
Samme for mig.

Tror det er noget med at kroppen små-sover indtil den får mad.

Der er også noget med, at kroppen bruger mad til at fortælle hjernen "nu står vi op", når man spiser efter at have sovet.
Det skulle være muligt at bruge lige-stået-op-mad til at ændre ens døgnrytme.
Gravatar #26 - LinguaIgnota
12. apr. 2011 10:56
http://www.knowyournewz.dk/index.php?title=Sæd skrev:
Sæd befinder sig, sammen med Pepsi, i toppen af madpyramiden, hvilket betyder, at man kun skal indtage det i små mængder.
Gravatar #27 - trylleklovn
12. apr. 2011 11:46
Spiser en skål havregryn

Argumentet med at man ikke er sulten giver jeg ike meget for. Man er sulten på de tidspunkter man normalt spiser, fordi fordøjelses processen startes der og er klar. Spiser man morgenmad i en uge så er man også sulten på samme tidspunkt, i næste uge.
Gravatar #28 - NightZtorm
12. apr. 2011 12:06
ingenting, eller bacon og æg (hvis man lige har tid og råvarer til at lave det)
Gravatar #29 - Norrah
12. apr. 2011 12:21
Friskpresset gulerodsjuice..
Hver dag.

Med hensyn til reel mad, så glemmer jeg det for tiden.
Men jeg plejer at tage 0.1% youghurt, med fibersund.

I dag er det første jeg dog har fået at spise, en is sodavandsis som jeg fik for 20min siden. Dejligt sundt.
Gravatar #30 - JesperZ
12. apr. 2011 12:36
SlettetBruger (18) skrev:
rugbrød er ikke junk ^^

lyst brød er junk :P

Alt brød er junk ^^
Gravatar #31 - fjols
12. apr. 2011 12:41
Det er der vist mange der ikke er enige med dig i.

http://www.netdoktor.dk/madogkrop/artikler/overvaegtabsundt.htm skrev:
... I stedet bør man spise flere fiberrige kulhydratkilder. Der er kulhydrater i frugt og grønt, grove fuldkornsprodukter i form af rugbrød, havregryn, brune ris og fuldkornspasta.
Gravatar #32 - Slettet Bruger [3912936058]
12. apr. 2011 12:44
ikke fuldkorns
Gravatar #33 - MiniatureZeus
12. apr. 2011 13:05
myplacedk (22) skrev:
Havgrød

Havregrød eller?

kinaholm (21) skrev:
Ehm, når jeg har morgenskift spiser jeg måske en pose æbler eller gulerødder og drikker en juice når jeg møder og topper så op med den første cheeseburger klokken 10, når vi åbner. Men, det er meget op og ned, nogle dage kan jeg spise en 2-3 McFeast, andre dage svanser jeg derud af med en enkelt og så noget frugt :)
Nå ja, jeg er skiftmanager på en McD :)

Godt det er McFeast, for det er jo den sunde burger! ;D

Nu vi lige snakker om McD, så opdagede jer sidste uge at de på McD på nørreport har fået morgenmad igen (de + den på hovedbanegården havde det for nogle år siden, men stoppede det så igen) hvilket jeg skal prøve en anden dag.
Gravatar #34 - JesperZ
12. apr. 2011 13:12
fjols (31) skrev:
Det er der vist mange der ikke er enige med dig i.

I know... Og der er også nogle vældigt gode argumenter for hvorfor de er forkert på den. Siger ikke at min holdning nødvendigvis er korrekt, men har taget argumenterne i betragtning og har lagt min holdning der hvor jeg finder det mest fornuftigt.
Gravatar #35 - fjols
12. apr. 2011 13:18
Du kunne måske uddybe lidt, for jeg synes ikke du har fortalt HVORFOR du mener rugbrød er usundt.
Gravatar #36 - Mnc
12. apr. 2011 13:20
JesperZ (34) skrev:
Og der er også nogle vældigt gode argumenter for hvorfor de er forkert på den.

Noget du føler for at dele, eller?
Gravatar #37 - myplacedk
12. apr. 2011 13:40
MiniatureZeus (33) skrev:
Havregrød eller?

Æh, joeh... Havregrød, uden "alt godt fra havet".
Gravatar #38 - MiniatureZeus
12. apr. 2011 13:52
myplacedk (37) skrev:
Æh, joeh... Havregrød, uden "alt godt fra havet".

Det er jo ikke til at vide! Kunne godt være det var en eller anden speciel grød som sådan nogle jydere spiser!
Gravatar #39 - myplacedk
12. apr. 2011 14:18
Ork ja. Der skal sikkert være nogle som tænker at lidt rejer, muslinger, tun og tang på en eller anden måde kan laves en en "havgrød" som kunne være god at starte dagen med.

Men ikke mig.
Gravatar #40 - MiniatureZeus
12. apr. 2011 15:16
myplacedk (39) skrev:
Ork ja. Der skal sikkert være nogle som tænker at lidt rejer, muslinger, tun og tang på en eller anden måde kan laves en en "havgrød" som kunne være god at starte dagen med.

Men ikke mig.

Min kæreste har faktisk spist tang til morgenmad. Dog ikke i havregrød, men men i hjemmelavet boller.. smagte lidt spøjst, men kunne dog sagtens gå an..
Gravatar #41 - JesperZ
12. apr. 2011 15:32
fjols (35) skrev:
Du kunne måske uddybe lidt, for jeg synes ikke du har fortalt HVORFOR du mener rugbrød er usundt.

Mnc_ (36) skrev:

Hvis I læser lidt om palæo kosten så kan det læses at en kost baseret primært på kulhydrater generelt er noget man bør holde sig fra. I kan selv google "paleo lifestyle" eller noget i den stil hvis det har nogen interesse.

Så taget det i betragtning er rugbrød ikke en god kilde til energi, omend bedre end hvedebrød da rugbrød optages langsommere og dermed ikke giver alt for slemme insulin peaks. Med hensyn til fibre er fx mange grønsager en bedre kilde til dette og har samtidigt et lavt indhold af kulhydrater.
Gravatar #42 - JesperZ
12. apr. 2011 16:45
@MiniatureZeus Hvorfor er #41 rated som irrelevant?
Gravatar #43 - MiniatureZeus
12. apr. 2011 17:46
JesperZ (42) skrev:
@MiniatureZeus Hvorfor er #41 rated som irrelevant?

Prøv at læse #1
Gravatar #44 - JesperZ
12. apr. 2011 18:17
MiniatureZeus (43) skrev:
Prøv at læse #1

MiniatureZeus (1) skrev:
Men, hvad smider du i kæften når du lige er stået op? Og hvorfor, samt hvornår er du så sulten igen?

Gravatar #45 - Thalion
12. apr. 2011 19:11
JesperZ (41) skrev:
Mnc_ (36) skrev:

Hvis I læser lidt om palæo kosten så kan det læses at en kost baseret primært på kulhydrater generelt er noget man bør holde sig fra. I kan selv google "paleo lifestyle" eller noget i den stil hvis det har nogen interesse.

Så taget det i betragtning er rugbrød ikke en god kilde til energi, omend bedre end hvedebrød da rugbrød optages langsommere og dermed ikke giver alt for slemme insulin peaks. Med hensyn til fibre er fx mange grønsager en bedre kilde til dette og har samtidigt et lavt indhold af kulhydrater.

Hvis vi læser om den, kan vi læse at der er nogen der mener vi skal holde os væk fra det. Det lyder som en eller anden sær ide ligesom raw foods eller vegetarer.

Vi har levet af kulhydrater i en masse år nu og se på hvor mange der kan tåle mælk som voksen. Så at begynde at sige at vi skal spise "naturligt" er et rimeligt underligt argument. Da vores nuværende diæt( minus alle de spænende tilsætningsstoffer, men måske er det også ved at være naturligt for os?) nok kan ses som den mest "naturlige" diæt for os. Men mennesket er altædere, hvilket gør at vores mave-tarm system er ret solidt indbygget så vi kan smide det meste efter det, så længe det ikke er skadeligt/giftigt eller hvis vi skal bruge fancy ord organisme fremmede, og kroppen skal nok omdanne det til energi.

Men back ontopic:

Ikke flere Cheerios til mig, nu skal der prøves noget koldskål og/eller toast. Jeg kan virkeligt anbefale at smide meget forskelligt til morgenmad, så bliver man aldrig træt af den mad man altid spiser, og man får derved (næsten) altid spist morgen.
Gravatar #46 - Alrekr
12. apr. 2011 19:14
Nogle gange spiser jeg morgenmad, nogle gange gør jeg ikke. Når det så skal være, så er det enten Choko Flakers fra Lidl med mælk (to skåle ca.) eller to toasts med ost og skinke.. Spændende, I tell you!

Nogle gange laver konen så stor brunch med ristet brød, æg, bacon, pølser, juice, pålægschokolade.. Knap så spændende..
Gravatar #47 - MiniatureZeus
12. apr. 2011 19:22
Alrekr (46) skrev:
ristet brød, æg, bacon, pølser, juice, pålægschokolade..

Find én fejl!
Gravatar #48 - Magten
12. apr. 2011 19:23
MiniatureZeus (47) skrev:
Find én fejl!
Der mangler et blowjob?
Gravatar #49 - Alrekr
12. apr. 2011 19:33
Magten (48) skrev:
Der mangler et blowjob?

Dem er der ingen af alligevel..
Gravatar #50 - Norrah
12. apr. 2011 19:35
MiniatureZeus (47) skrev:
Find én fejl!

ristet brød, æg, bacon, pølser, juice, pålægschokolade..
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login