mboost-dp1

Mozilla Firebird browser

Gå til bund
Gravatar #1 - RedCalf
20. aug. 2003 10:19
Nogle der har erfaringer med denne?

Jeg kan godt lide deres slutreplik her

Convinced yet? If so, Download it now, Free!
If not, download it anyway, you have nothing to lose.
Gravatar #2 - Cyrack
20. aug. 2003 10:23
Bruger firebird på min bærbar, der er ikke så meget at sige, den er bare bedre end MSIE...

Firebird har en masse gode features, ligesom mozilla, bare uden en masse extra programmer man alligevel aldrig bruger, hos mig får den 5 ud af 5 stjerner... :)
Gravatar #3 - Boggie
20. aug. 2003 10:40
Jeg bruger også firebird til alt pånær min homebanking. Fantastisk browser der er drønhurtig.

Jeg ville have givet den fem ud af dem stjerner som CyRack, men for lige at overgå, giver jeg den seks ud af seks :)
Gravatar #4 - Gruesome
20. aug. 2003 10:44
Bruger Firebird næsten over alt. Den er lille og handy og extentions er der masser af. Rocker buttons kan anbefales. Det er sku endnusmartere end mousegestures imho :). Udover det så er den hurtig og pæn og let at bruge for ens forældre sååh,

***** ud af 5 her fra
Gravatar #5 - west
20. aug. 2003 11:19
Pop-stopper, ad blocking (se ca. midt på siden), tabs, pæne skins ...

6 sterner ud af 5 mulige =)
Gravatar #6 - RedCalf
20. aug. 2003 12:24
ok lyder meget godt... nu har jeg bare det problem at den ikke vil parse asp sider specielt http://www.skaarupvolley.dk/index.asp
Gravatar #7 - seahawk
20. aug. 2003 12:28
#6:

Outputtet fra den side er helt i skoven, og webserveren det kører på er forkert sat op - mimetypen på dokumentet er text/plain...

Og når det er fixet, kan vi nok finde en html fejl eller 2... :)
Gravatar #8 - west
20. aug. 2003 12:32
Det har intet med ASP at gøre ... det ligner et server problem, men jeg er ikke lige hård nok i HTTP til at sige hvad ...

Noget Content-type måske - ingen fortæller browseren at det skal tolkes som HTML - eller snakker jeg sort ?

Edit: Damn, søhøg'en kom først .. :)
Gravatar #9 - RedCalf
20. aug. 2003 12:32
Det er da ikke sereveren der sætter mimetype på outputet - eller husker jeg forkert

hmmm tænkte det nok... kan man ikke sætte Firebird op så den bare viser den alligevel. Exploderen kan da få en brugbar side frem

#8 lidt sort :)
Gravatar #10 - annoia
20. aug. 2003 12:56
#9 - "Exploderen kan da få en brugbar side frem"
Det eneste det viser er at ie ikke kan finde ud af mimetypes.
Gravatar #11 - seahawk
20. aug. 2003 13:49
#7:

Det er da ikke utænkeligt - er ikke lige en ørn til asp/iis(Sagde manden der netop i dette øjeblik er ved at konvertere noget asp til .net *sigh*) :)

Der er nok andre IIS folk herinde der bedre kan hjælpe dig! :)
Gravatar #12 - Boggie
20. aug. 2003 14:05
Selvfølgelig er det serveren der skal fortælle hvad det er den sender til klienten. Det er jo den der ved det bedst.

F.eks. kan man jo ikke vide om det man modtager er en png eller et dokument på kinesisk hvis ikke browseren fortæller det.

Det er derfor der i HTTP standarden er en header der hedder ContentType.
Gravatar #13 - DUdsen
20. aug. 2003 15:28
#6 problemet er at firebird følger standarden og viser filer med mime-typen tekst/plain.IE er skide ligeglad og bruger fil endelsen. begge dele har sine ulemper men firebird andvender den formelt korekte model.

Det er et gammelt iis 5.0 problem at den sætte asp som text plain.

asp skal btw fortolkes af serveren og ikke klienten og burde egentligt bare kaldes .html
Gravatar #14 - Acro
20. aug. 2003 17:45
#10 @annoia:
Tjo, men når nu den ser et andet format - så mener jeg det er praktisk den kan vise det, som bruger er det en fordel - for som bruger har jeg ikke tid til at vente på at problemet bliver løst af administratoren.

#13 @DUdsen:
Internet Explorer kigger ikke på filendelser alene, og indholdet er mange gange afgørende - hvis der står "<html>" i dokumentet, så valideres det som oftest som et HTML-dokument.
Gravatar #15 - Boggie
21. aug. 2003 05:49
Faldt lige over dette link der forklarer lidt om content-type og hvordan det bør behandles:
The Content-type Saga
Gravatar #16 - Gruesome
21. aug. 2003 08:55
Det er som de andre fortæller et Mime problem. Folk havde problemer med at hente et "tiff" billede på min side, og fik bare smidt rent tekst i hovedet. Efter lidt fiflen i /etc/apache/mime.types og en indsat linie med følgende:

image/tiff tiff tif

virkede det sørme.
Gravatar #17 - annoia
21. aug. 2003 21:46
acro - Hvad vil du nu gøre hvis du ønsker at folk skal se din asp-fil som et tekst-dokument - lad os sige som demonstration..?

Dét er problemet med stort set al microsoft software: De går ud fra at sysadm, webmaster og bruger er dybt imbicile, og reagerer derfor ud fra hvad de tror man vil se, i stedet for hvad man siger man vil se. I stedet for at sætte deres programmer op korrekt per standard, voldtager de diverse protokoller, eller skider på dem (til tider det ene, til tider det andet), og gør det som det passer dém. Dette medfører selvfølgelig også at manden der står som sysadm bliver dybt ignorant mht. at overholde standarder, da "det jo virker på hans".

Det betyder jo faktisk at det du siger i sidste ende bliver til:
Som bruger har jeg ikke tid til at vente på at microsoft overholder standarderne / fikser deres crappy software.
Gravatar #18 - Jay Walker
22. aug. 2003 10:57

Har et mindre problem med Firebird. Når jeg åbner et link (via 'open in new tab') fra en mappe i Bookmarks, har jeg ik længere adgang til den pågældende mappe.
Nogen der ka' forklare hvorfor? og evt har en løsning på problemet...

^_^™
Gravatar #19 - Acro
25. aug. 2003 18:29
#17 @annoia:
Jeg siger ikke at det i alle henseender er en god løsning, men jeg er glad for at Internet Explorer nogen gange kan tænke for de administratorer der ikke kan - dem er der trods alt en del af. Mange browsere har problemer med at vise billeder der ikke blive sendt med den rigtige mime-type, Internet Explorer regner med at man ønsker at se billedet (som alternativ til en masse ubrugelige tegn, som jeg ikke forventer at nogen (inklusiv dig) ønsker at se) - og i det scenarie mener jeg at det er en fordel.
Gravatar #20 - annoia
25. aug. 2003 23:40
Acro - Jeg må så indrømme at jeg ved ikke engang hvordan jeg skulle bære mig ad med at sende billeder afsted med en forkert mimetype... Er det noget explorer kan? Eller, hvis mimetypes er bundet til webserveren, er det så ikke sat op til at være korrekt fra starten? Hvis så administratoren render ind i det mere avancerede og piller lidt, kigger med explorer, går tilbage og piller lidt mere... Uden rigtigt at vide hvad det gør - sådan, trial and error - så vil han ikke opdage at han pludselig overhovedet ikke overholder standarderne mere, og at en større mængde mennesker ikke er i stand til at se hans side korrekt, da hans browser opfører sig forkert, og regner med at han nok gerne vil se billederne som billeder, og ikke det den får besked på.

... Eller også er hans webserver sat op forkert fra starten, og ansvaret falder igen tilbage på dem der har lavet den.
Gravatar #21 - sKIDROw
26. aug. 2003 14:00
Det eneste problem jeg har med Mozilla (firebird) og min netbank, er ved login prompten hvad den først spytter siden ud som html.
Hvor efter det virker perfekt når jeg refresh'er.
Gad vide om det er en eller anden et sted, der tager mig signatur liiidt for bogstaveligt... ;oD
Anyway det sker kun på nordea's login skærm til netbanken, ellers ser jeg aldrig det fænomen.
Gravatar #22 - Deternal
26. aug. 2003 14:34
#22: Den får jeg også - dog ikke uniformt - mærkeligt nok virker alt i netbanken bortset fra maildelen fint - det vil jeg dog tro har noget med Java at gøre, da jeg self bruger den nyeste version fra SUN.
Gravatar #23 - Acro
26. aug. 2003 15:00
#20 @annoia:
Det handler for mig ikke om webserveren er opsat korrekt, for det er ikke alle de informationer der publiceres på Internettet der gøres tilgængelige af personer med høj kompetence. Internettet er et sted hvor alle kan ytre deres holdning, og hvis man nødvendigvis må være ekspert i konfiguration af servere - eller bare skal betale for denne tjeneste, så forsvinder meget af den information som mange til dagligt nyder gavn af.

Det kan ske hvis man har et script (PHP, ASP eller lignende) der modererer en anden fil - webserveren er normalt sat til at returnere disse sider som "text/html", og hvis man ikke retter det (i sin kode), så kan browseren ikke korrekt tolke informationer - og så mangler man som bruger noget af det som man faktisk ønskede adgang til. Dette er blot et af få eksempler hvor man får en forkert type, som gør at oplysninger og informationer kan gå tabt, eller være ubrugelige.
Gravatar #24 - annoia
26. aug. 2003 15:43
Acro - Du taler om uerfarne amatører der ikke har så meget forstand på computere, der glemmer at sætte mimetype når de koder en dynamisk hjemmeside som de lægger op på deres private hjemmeside som de selv har sat op og hoster... Synes du selv der er noget der ikke hænger sammen her?

Ydermere, så når jeg taler om serveropætning, så gør jeg det meget klart at det er firmaet der sælger serveren der skal stå for opsætningen, ikke adminen. Jeg ved ikke hvordan jeg gør det mere klart...
Gravatar #25 - annoia
26. aug. 2003 16:09
s/private hjemmeside/private server/
Gravatar #26 - Acro
26. aug. 2003 17:25
#24 @annoia:
Jeg siger ikke at de selv udvikler deres hjemmeside, man kan hente mange PHP-/ASP-scripts på Internettet, og standarden i disse er enormt svingende - ofte er der fejl i alt.

Desuden viser utallige forsøg at man ikke skal have megen forstand på computere, for at opsætte en server - det er i mine øjne den eneste logiske forklaring på alle de dårlige udbydere.

Det er muligt at virksomheden der sælger bør være kompetente; velkommen til den onde virkelighed - det er de langtfra altid. De skal tjene penge, intet andet.
Gravatar #27 - annoia
27. aug. 2003 12:46
#26 Acro - "ofte er der fejl i alt."
Ja, fordi ie automatisk går ud fra at de mener noget bestemt, så de kan ikke se om der er fejl i det eller ej. Hvis browseren fra starten bare gjorde som den fik besked på ville vi være ude over alle de problemer.

"Det er muligt at virksomheden der sælger bør være kompetente; velkommen til den onde virkelighed - det er de langtfra altid. De skal tjene penge, intet andet."
Ja, men jeg vil fandme også have lov til at brokke mig over at de virksomheder saboterer officielle anderkendte standarder netop for at tjene penge. Jeg vil da også gerne prøve at forstå din motivation for at forsvare dem, men det er endnu noget jeg ikke formår.
Gravatar #28 - Acro
12. sep. 2003 15:54
#27 @annoia:
W3c laver anbefalinger, ikke standarder - forskellen er stor.

Hvorfor jeg forsvarer de dumme, uvidende og aldeles ukompetente administratorer?

Det har jeg vidst besvaret flere gange tidligere! Jeg mener fortsat at en stor del af informationerne på Internettet ville gå tabt hvis det er nødvendigt med en datologi-uddannelse for at publicere relevante oplysninger.
Gravatar #29 - DUdsen
12. sep. 2003 19:34
#28 enkelte af deres andbefalinger er rent faktisk standarder html-4.01 og css er en en ISO:IEC standard jeg er ikke helt klar over at om de har opdateret den til også at indeholde xhtml.

Men det er ikke det der er problemet det er at folk ikke længere pulicere i hypertect men afvikler programmer på læserens computer.

Et andet problem er at folk har en tendens til ikke at respektere den nye digitale teknik, ligesom en cykel der ikke vedligeholdes begynder at give problemer på samme måde er det med computere!
Og problemet er sjældent de dedikerede udbydere det er alle de adhoc løsniger forskellige firmaer har fået leveret udefra.
De var sikkert iorden ved levering men de fik ikke skiftet olien til tiden - ikke fordi der ikke var kompentancer til det men fordi man glemte det!
Gravatar #30 - thile
13. sep. 2003 11:46
Jeg benytter også firebirds, både hjemme og på min skole.
Det geniale er det bare kan køres igennem netværket. Jeg har gemt det på mit eget netværksdrev og det virker sq meget bedre end IE. Skolens maskiner er generelt bare fucked op. Den almindelige eksplorer er kombineret med et slags censur filter som er blevet integreret deri og dette medfører Windows og IE fryser konstant. Derudover har man fri adgang til alle indstillinger i firebirds :)
Her kan man endelig selv bestemme om man ønsker at benytte skolens 10mbits proxy eller den mere langsomme 2 mbits. proxy har nemlig lukket for mange porte, fx port 81, hvilket min email-server kører på. Derfor er det rart lige at kunne skifte forbindelse.
JA man kunne selvfølgelig brokke sig over computerne kører så dårligt, men jeg orker det ikke. Det bliver alligevel aldrig fikset.
Jeg kan da komme med et dejligt eksempel.
Fra skolens side har vi fået stillet en e-mail til rådighed, denne "kom" jeg så til at overfylde, så fik besked på at slette mine e-mails, hvilket jeg så ikke selv kunne da kontoen også var blevet låst på samme tid. Så beder man dem selv om at slette det for en... Det kunne de ikke lige finde ud af hvordan de skulle.
Dejligt... Gider ikke engang brokke mig igen...
Det er så HTX Aalborg jeg går på, men det omkring EDB har Aalborg tekniske skole ansvaret for. Det er IKT afdelingen som står for udstyret på HTX. Mit indtryk er de ikke har styr på en skid derovre!
Gravatar #31 - Gruesome
13. sep. 2003 15:32

Sådan er det præcist også på HTX i Vejle. Man skulle næsten synes de ville have styr på det på netop de tekniske gymnasier.
På et af de almene gymnasier i Vejle (Rødkilde) har de sågar trådløst netværk der dækker hele skoleområdet og det skulle (efter hvad jeg har hørt) kører problemfrit. Jeg kan ikke se hvorfor det skal være så svært at sætte systemerne ordentligt op.

/me shakes fist at Citrix
Gravatar #32 - Inum
14. sep. 2003 18:52
På HTX i Aalborg hvor jeg går, er der i klasseværelset monteret netværksstik til dem som ønsker at bruge bærbar computer. Problemet er bare at der er for mange computere i forhold til antal stik, så vi henvendte os til "IT-folkene" oo spurgte om vi eventuelt kunne montere en hub eller switch, men det ville skolen ikke ha pga. de ikke følte at de kan administrere det...
Gravatar #33 - thile
14. sep. 2003 19:05

HEHE samme skole :)
Vi gjorde det sq bare alligevel... og satte bare selv vores netstik op i switchen... den ligger oppe bagved.. der er kun 4 stik som bliver ført ned på vægen mens der stadig er ledige stik i switchen.
Derudover satte vi selv en ekstra switch op.... De er virkelig dumme at høre på. Især vores lærer som er it-ansvarlig hr. Kiel!!!
Vi havde endda forslået skolen trådløs, men nej nej det er ikke sikkert... nå!
Man ville kunne sidde ude i en bil og komme på netværket.
Men så har skolen endda netstik nede i aulaen, enhver ville kunne gå ind uden at blive bemærket og benytte netstikkene!
Hvad er forskellen?
Trådløs kan godt være sikkert. Det skal bare sættes rigtigt op.
Gravatar #34 - Inum
14. sep. 2003 20:19

Tja, vi har også overvejet det, men har ikke fundet ud af noget i nu... Da vi startede på HTX fik vi direkte at vide, at der ikke måtte sættes switch op, og at de skulle låne computeren før man tilsluttede den netværket. De ville (vil) gøre så at de kunne overvåge maskinen, og hvad der foregik...

Trådløst kunne jo være meget smart, og de burde da kunne lave det sikkert nok...
Gravatar #35 - hundeboll
14. sep. 2003 23:07
hmmm... Går på HTX i Viby J. Kan kun henvise til denne tråd:
Mærkeligt
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login