mboost-dp1
Newz forum vs. Tracking protection
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Tagwall
Jeg har leget lidt med tracking protection i IE9.
Newz forum bliver næsten ubrugeligt hvis man blokerer alt. Det er der heldigvis en løsning på.
Hvis man tillader GoogleAPIs er man kørende igen. Alt andet Google tracking kan blokeres sammen med tracking fra AddThis, DoubleClick osv.
Umiddelbart har jeg ikke en opfattelse af, at reklamerne (som så stadig slipper igennem, de er bare ikke trackede) er blevet markant mindre vedkommende.
Et af argumenterne for tracking cookies er netop, at reklamerne er mere relevante og dermed er en god ting. Det argument tror jeg ikke så meget på længere. Jeg fortsætter spøgen med at blokere så meget tracking som muligt et stykke tid endnu.
Andre der har prøvet noget lignende?
Newz forum bliver næsten ubrugeligt hvis man blokerer alt. Det er der heldigvis en løsning på.
Hvis man tillader GoogleAPIs er man kørende igen. Alt andet Google tracking kan blokeres sammen med tracking fra AddThis, DoubleClick osv.
Umiddelbart har jeg ikke en opfattelse af, at reklamerne (som så stadig slipper igennem, de er bare ikke trackede) er blevet markant mindre vedkommende.
Et af argumenterne for tracking cookies er netop, at reklamerne er mere relevante og dermed er en god ting. Det argument tror jeg ikke så meget på længere. Jeg fortsætter spøgen med at blokere så meget tracking som muligt et stykke tid endnu.
Andre der har prøvet noget lignende?
Dels 'for teh lulz' og dels for at se (med egne øjne) hvor meget man trackes og om det er godt eller skidt.
Som mange andre så springer jeg mere eller mindre automatisk reklamer over - tror jeg da! Er det lettere eller sværere at gøre hvis reklamerne er relevante eller ej?
Dels 'for teh lulz' og dels for at se (med egne øjne) hvor meget man trackes og om det er godt eller skidt.
Som mange andre så springer jeg mere eller mindre automatisk reklamer over - tror jeg da! Er det lettere eller sværere at gøre hvis reklamerne er relevante eller ej?
Pally (3) skrev:Som mange andre så springer jeg mere eller mindre automatisk reklamer over - tror jeg da! Er det lettere eller sværere at gøre hvis reklamerne er relevante eller ej?
Det handler jo for virksomheder at få deres brand ind i dit hoved. Hvis de reklamer du ser er irrelevante, så er det ligegyldig at du kan få produkt x hvis det er henvendt til ældre damer og du er en ung mand.
En af grundende til at facebook er værdt så meget, er jo at man netop kan tilpasse reklamerne således at den rammer målgruppen så præcis som muligt.
Og at firmaer bruger så mange milliarder på at markedsføre sig og reklamere, så må det betyde at det har en effekt. Det har også forskellige undersøgelser vist. Så mange andre springer ikke automatisk reklamerne over, så tror du at du er mere speciel? :-)
Pally (3) skrev:Dels 'for teh lulz' og dels for at se (med egne øjne) hvor meget man trackes og om det er godt eller skidt.
Jeg tror man trackes utroligt meget i dagens internet. Hvad er dine kriterier for hvornår det er godt eller skidt?
Edit: Sorry, at jeg hijacker dit tråd. Kan godt se, at det er fuldstændig off-topic det jeg skriver.
Vi er enige langt hen ad vejen. Men hvis de reklamer jeg bombarderes med er udenfor min 'comfort zone', så synes jeg at jeg lægger mere mærke til dem; altså lidt modsat gængs opfattelse af virkningen.
Mere specielt som i narcisistisk forstand: nej. Mere specielt som i udenfor normal fordelingen på nogen områder: ja.
Det er ikke hijacking (særlig meget). Det er mest for lulz.
Mere specielt som i narcisistisk forstand: nej. Mere specielt som i udenfor normal fordelingen på nogen områder: ja.
Det er ikke hijacking (særlig meget). Det er mest for lulz.
Jeg tror du har en forkert opfattelse af hvordan den slags systemer fungerer.Pally (1) skrev:Umiddelbart har jeg ikke en opfattelse af, at reklamerne (som så stadig slipper igennem, de er bare ikke trackede) er blevet markant mindre vedkommende.
Det primære formål er ikke at tracke den enkelte bruger, men derimod at skabe en profil af hvert sites brugerbase.
De kan sagtens have en idé om at læsere på newz er typisk mellem 15 og 30 år, bosidende i Danmark, og 90% af dem er af hankøn. Og hvis de sammenholder den profil med indholdet af siderne kan de bruge det til at vise forholdsvis relevante reklamer.
At du sletter dine cookies ændrer ikke øjeblikkeligt på hvad deres profil af newz.dk siger. Hvis et meget stort antal brugere sletter deres cookies regelmæssigt, så kan det på længere sigt give en mere upræcis profil af de sites, de besøger.
Brug af profiler af den enkelte bruger for at give relevante reklamer kan også forekomme, men jeg tror det vægter mindre end profilen af sitet. Men profiler af de enkelte brugere er nok det input som bruges til at lave en profil af sitet.
Det kommer vel an på hvor stærk en profil de har af brugeren og af sitet. Hvis man lige har slettet alle sine cookies og skal have reklamer med en ny cookie eller helt uden cookie, så er de jo nødt til at vægte sitet højere end bruger profilen, da sitets profil er det eneste de har.kasperd (6) skrev:Brug af profiler af den enkelte bruger for at give relevante reklamer kan også forekomme, men jeg tror det vægter mindre end profilen af sitet.
Men hvis der i modsat fald er tale om et nyt site, men de har en profil af brugerne (fordi brugerne er kendt fra andre sites gennem tredjepartscookies), så må brugerne nødvendigvis vægte højere.
Noget andet er så hvis reklamerne er embeded direkte i siderne (og ikke lavet gennem iframes), så er der muligvis kun adgang til oplysninger om hvilket site, og ikke om hvilken bruger, når reklamen skal vælges. Men hvis reklamen så indlæser et billede fra et andet domæne vil reklameserveren stadigvæk finde ud af hvilken bruger reklamen blev vist til, og kan bruge det til at profilere sitet.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.