mboost-dp1

Ny router med følgende specs..

Gå til bund
Gravatar #1 - trylleklovn
29. jun. 2009 09:06
Ved ikke det store om routere, men har overvejet at skifte nogle af de discount apparater jeg har liggende ud med en enkelt, der udfylder mine behov.

- Trådløs router (802.11g er fint), med 5 ports switch.
- Mulighed for at håndtere/begrænse trafikforbrug af de forskellige klienter.
- Evt. mulighed for at fungere som NAS med harddisk forbundet via USB.
- Evt. mulighed for at agere torrent-klient med førnævnte harddisk som lager.

Findes der nogle, der kan dette, i hvilken pris og kan de anbefales?
Gravatar #2 - Jakob Jakobsen
29. jun. 2009 09:48
Har desværre ikke så meget tid, men jeg kommer lige med lidt hurtig input.

Når du skriver 5 ports switch, er det så fordi du skal have 5 maskiner til den, eller er det 5 porte inklusiv WAN porten (porten til dit modem)
Det er nemlig meget begrænset, da langt de fleste routere har 4 LAN og 1 WAN port, medmindre du går over i de seriøse routere, men så er prisen også derefter.

Asus WL-700gE Har en indbygget 160GB harddisk og har fået ry som den bedste download router på markedet, dog har jeg ikke selv haft fat på en.
Gravatar #3 - trylleklovn
29. jun. 2009 10:02
Har kun behov for 2-3 porte.
Gravatar #4 - kasperd
29. jun. 2009 10:12
Jakob Jakobsen (2) skrev:
Når du skriver 5 ports switch, er det så fordi du skal have 5 maskiner til den, eller er det 5 porte inklusiv WAN porten (porten til dit modem)
WAN porten er vel ikke forbundet til switchen. Det er vel normalt sådan, at WAN porten er forbundet til routeren, routeren er så forbundet til switchen, som derefter er forbundet til WLAN og LAN portene. Så kan selvfølgelig stadigvæk diskutere om de interne forbindelser til router og WLAN skal tælles med, eller om det kun er de eksterne porte, der skal tælles med.

Det kan selvfølgelig godt tænkes, at det hele er forbundet med en enkelt switch chip med VLAN funktionalitet. Men det ville jo egentlig halvere det throughput man kunne få igennem. (Ikke at det betyder noget, for de færreste udbydere tilbyder noget der kommer i nærheden af 50Mbit/s op og ned).

For nu at vende tilbage til det oprindelige spørgsmål, så er det værd at overveje, om man vil bruge den switch der sidder i routeren, eller om man vil købe en separat switch. De fleste routere har så vidt jeg ved kun 100Mbit/s switches. Hvis man overfører meget data imellem computerne på sit LAN kunne man få glæde af en 1Gbit/s switch. Det er vidst længe siden prisen på en otte ports Gbit/s switch kom ned under 1000kr. Der er principielt ingen hindring for at koble 10 switches sammen i et stjernenetværk, hvis man har brug for flere porte.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login