mboost-dp1

Online Piracy - The Battle!

Gå til bund
Gravatar #1 - smiley
1. apr. 2012 13:53
Alle kneb gælder. Kom med den klammeste bil analogi du kan finde på(såfremt du er imod piratkopiering), svin pirater til på den måde du føler de fortjener det og fyr så mange flamebait ratings der er på tværs af DIN holdning. Karma er der alligevel kun for din e-peen :D

En lille baghistorie:
Jeg skrev i går et indlæg på GUcomics(aka /GU) der handlede om hvordan fans kunne stemme med deres penge imod spil der ikke levede op til forventningerne. Et af mine forslag var at prøve ting før du købte dem i ægte pirat-ånd. Hvis det er det værd, så støtter du også og køber skidtet (ellers griner du med din mest hånlige latter og piratstemme og torrenter spillet videre til så mange som muligt! Yarrr!).
Woody, skaberen af /GU, skrev sin intolerance overfor piratkopiering helt generelt og konstaterede at alle os pirater er tolvårige douchebags.
Jeg forsvarede mit indlæg senere med et meget sobert, klinisk og faktuelt understøttet indlæg om hvordan det ikke handlede om piratkopiering men som et alternativ til hvordan man kan undgå at støtte ting der virkelig ikke fortjener penge, samtidig med at man får den viden der skal til for ordentligt at diskutere HVORFOR mediet ikke fortjener nogen støtte.

Woody har i dag gjort mine posts moderator-approved-only og slettet hele diskussionen med følgende grunde; Derailing a topic. Great success! :D
Mens jeg havde forventet et åbent miljø på et forum dedikeret til en gaming comic, forventer jeg ingen rygklappen herinde, hvor vi rent faktisk er ærlige men nådesløse over for hinanden(som ægte vikinger).

Så jeg starter med følgende: Jeg synes det er moralsk i orden at piratkopiere en film, en musik samling eller et spil, hvis man er i tvivl om hvorvidt det er pengene værd, for at "prøve" det helt til slut og så derefter vælge at købe det eller ej(antaget at man har pengene til at kunne købe det). Jeg konstaterer samtidig at det er en bæredygtig måde at kunne bidrage til udviklere om hvorfor man ikke vil støtte dem, i stedet for at give dem en bunke penge for noget skidt.

Go!
Gravatar #2 - Brugernavn
1. apr. 2012 14:05
Smiley (1) skrev:
Så jeg starter med følgende: Jeg synes det er moralsk i orden at piratkopiere en film, en musik samling eller et spil, hvis man er i tvivl om hvorvidt det er pengene værd, for at "prøve" det helt til slut og så derefter vælge at købe det eller ej(antaget at man har pengene til at kunne købe det). Jeg konstaterer samtidig at det er en bæredygtig måde at kunne bidrage til udviklere om hvorfor man ikke vil støtte dem, i stedet for at give dem en bunke penge for noget skidt.

Vi har brug for en nemmere og bedre måde at afprøve mange spil og programmer på. Før man f.eks. køber en bil kan man jo tage en prøvetur, og vi ved allesammen hvor stor en forskel den rigtige vægt på kobling, respons osv. gør. Det samme gælder spil og programmer. Nogle fanger ens intuitive måde at bruge funktionerne på eller bare interessen, i det hele taget, hvis det er et spil.

Og så har vi jo musik. Før i tiden (før man havde musik på nettet) gik man ned i forretningen, hvor man kunne høre en hel CD igennem, og numrene i deres fulde længde i stedet for 10 sekunder, der er plukket ud af én, der måske ligger vægt på nogle andre ting ved musikken, end én selv. Det findes der heller ikke en lovlig udgave af, online.

Priserne er også forkerte. Vi har skåret fysiske medier og dyre adresser og ansatte væk. Alligevel er musikken stadig for dyr, hvis man vil eje den. Det hjælper dog lidt på det med streaming services.

Jeg har svært ved at have medlidenhed med dinosaurerne. Kometen har ramt jorden, men de gider ikke rigtigt gøre noget for at overleve.

Det er lidt sværere med film og serier, som man jo typisk kun gider at se en enkelt gang.
Gravatar #3 - smiley
1. apr. 2012 14:19
Ten points for Gryffindor! For using a car analogy FOR piracy.

Jeg er så glad for at du nævner film og serier, de er i en hel kategori for sig selv.

Licensering i dag gør at vi ikke har det samme udvalg og mulighed for at se serier på udgivelsesdatoen og er typisk tvunget til at torrente et afsnit for ikke at være op til og mere end to sæsoner bagud.

Jeg har holdt mig fra at købe de fleste serier jeg har set, alene fordi at de koster så meget som de gør og ikke rigtig fordi jeg ikke har tidsrelevant adgang til dem.
Fx har de forskellige startrek serier har været til stor underholdning for mig og jeg har desværre ikke støttet dem på trods af at jeg har haft dem liggende på HD'en i mange år nu. <- Filthy pirate. Her er jeg simpelthen for nærig til at give mange hundrede kroner for en samling og for doven til at finde tilbud :D
Gravatar #4 - Brugernavn
1. apr. 2012 14:27
Smiley (3) skrev:
Her er jeg simpelthen for nærig til at give mange hundrede kroner for en samling og for doven til at finde tilbud :D

Det er der, vi har problemet, og grunden til at der må gøres noget. Men med de priser, de typisk lanceres med, er problemet ikke kun ved piraten, IMO. Det er mit indtryk at priserne på serier generelt er faldet, men de er stadig dyre, og det afholder også mig fra at købe dem. Det samme gælder film.
Gravatar #5 - Mnc
1. apr. 2012 14:34
Smiley (3) skrev:
torrente et afsnit for ikke at være op til og mere end to sæsoner bagud.

Ookaaay then...
Gravatar #6 - smiley
1. apr. 2012 14:38
Tjekkede for sjov hvad en Star Trek collection koster, dvs Next generation, deep space 9 og voyager hver især. 750 kroner. Jeg kunne godt finde på det, det er mange timers underholdning for pengene, men det er tungt at skulle give så meget på en gang for en 20 år gammel serie.

Så er det noget sjovere med fx et abonnement hvor man bare frit streamer dem.

Kunne godt have formuleret det bedre; op til, og nogen gange mere, end to sæsoner. Så lyder det bedre. Det er en dårlig piratvane, det kommer sig af at være en nasser, så opfinder man sine egne ulogiske sætninger. Det kommer fra at skulle forsvare sig fra ulogiske mennesker som Terracide :P
Gravatar #7 - Brugernavn
1. apr. 2012 14:44
Smiley (6) skrev:

Amen!

Min midlertidige løsning er at se alt muligt lort på youtube i stedet, og ellers ønske mig serier og film i jule- og fødselsdagsgaver.
Gravatar #8 - Fjolle
1. apr. 2012 14:54
Smiley (6) skrev:

http://www.canalplus.dk/play
Gravatar #9 - smiley
1. apr. 2012 15:00
#8 Okay bud, men ikke ligefrem det udbud der er tale om :P
Gravatar #10 - Fjolle
1. apr. 2012 15:01
Bare fordi du har dårligt smag giver det dig ikke ret til at kopiere ting ;)
Gravatar #11 - smiley
1. apr. 2012 16:25
Fjolle (10) skrev:
Bare fordi du har dårligt smag giver det dig ikke ret til at kopiere ting ;)

...ooookaaaay....

;D
Gravatar #12 - Mort
1. apr. 2012 18:48
Jeg ved ikke hvor mange gange jeg har givet penge for et spil, et program eller en film, for derefter at opdage at det på ingen måde var det samme som der var reklameret for.

Hvis piratkopiering er tyveri, så er det at sælge at oversælge et produkt lige så meget tyveri.

Jeg kan overveje om de som oversælger produkter skal have deres internetforbindelser fjernet og de skal betale en erstatning på flere millioner dollars, på samme måde som det forskellige steder i verden sker med piraterne.

Min filosofi er: Giv folk hvad de vil have, så er de også villige til at betale en rimelig sum penge for det. I dette tilfælde er 750 kroner for en 20 år gammel serie, vist at presse citronen lige lovligt meget.
Gravatar #13 - fidomuh
2. apr. 2012 02:06

750kr for en gammel serie er for meget, naar man kan koebe en nyere serie til samme pris.
Det er lidt som med musik, udloebsdatoen paa monopolet er om 95+ aar, saa hvorfor skulle man saenke prisen?

Priskarteller er ikke-eksisterende, da det ikke er den enkelte producer, men pladeselskabet der tager pengene == alt koster det samme == der er ingen reel konkurrence.

Sjovt at man ikke maa med olie, men godt maa med musik, film, etc. :D
Gravatar #14 - Fjolle
2. apr. 2012 06:40
fidomuh (13) skrev:
Sjovt at man ikke maa med olie, men godt maa med musik, film, etc. :D

Må man stjæle benzin hvis man mener at det er for dyrt?

Hvis folk mener at noget koster for meget må man lade være med at købe det, og dermed undvære det.

Og jeg ved ikke om 750 er meget for 7 sæsoner.
Gravatar #15 - Mnc
2. apr. 2012 06:47
Fjolle (14) skrev:

Nææ, og det er stadig skævt at siddestille et fysisk produkt med et digitalt produkt.

Deres Star Trek serie forsvinder ikke på magisk vis fra hylden, fordi han downloade et rip. Benzinen forsvinder dog fra standeren når du tanker uden at betale.

Seriøst, for eller imod, hvorfor skal det være umuligt med en seriøs debat?

LOL MÅ JEG SÅ OGSÅ STJÆLE EN AIRBUS?
Eat me.
Gravatar #16 - Mort
2. apr. 2012 06:59
Fjolle (14) skrev:
Må man lave sin egen benzin, med andres opskrift, hvis man mener at benzin er for dyrt?

FYP
Gravatar #17 - fjols
2. apr. 2012 07:03
Programmer:
Her synes jeg vi har gode muligheder for at prøve før vi køber:
[list]
[li]Shareware[/li]
[li]Microsoft's 30 dages prøv før du køber[/li]
[li]Trial udgaver af de fleste programmer[/li]
[/list]

Derudover har vi også en utrolig stor mængde gratis programmer der tit kan erstatte de betalte programmer. I hvert fald til privat brug.

Spil:
Jeg har ikke spillet så mange PC spil for nylig, men enkelte firmaer, som f.eks. Blizzard, er gode til at give prøve udgaver (og de bliver belønnet for det tror jeg!)

I gamle dage havde vi demoer af spil, hvor man kunne prøve meget af spillet. Sådan er det ikke mit indtryk at det er i dag.
Konsollerne adskiller sig dog lidt, da min PS3 i hvert fald havde mange demoer som jeg brugte meget tid på at prøve.

Musik:
Her er streaming tjenester og youtube (som ikke er en egentlig musik streaming tjeneste), så jeg har ikke haft brug for at piratkopiere noget som helst i et stykke tid.
Jeg har købt et Spotify abonnement, men har ikke købt musik længe.

Film og serier:
Hvor jeg bor har jeg købt et abonnement til den lokale DVD/Blu-ray butik, så her kan jeg leje alle de film og serier jeg har lyst til.
I Danmark har man mig bekendt ikke noget lignende og man har heller ingen andre alternativer.

Hvad jeg savner, som flere andre her i tråden, er en online tjeneste hvor man kan streame alle de film og serier man har lyst til.

Jeg piratkopiere selv kun serier.
Gravatar #18 - Fjolle
2. apr. 2012 07:04
Mort (16) skrev:
Fjolle (14) skrev:
Må man lave sin egen benzin, med andres opskrift, hvis man mener at benzin er for dyrt?

FYP

Jeg tror ikke at der er nogen der forhindrer dig i at genindspille star trek så længe du ikke kalder det star trek eller sælger det.
Gravatar #19 - Fjolle
2. apr. 2012 07:09
fjols (17) skrev:
Hvad jeg savner, som flere andre her i tråden, er en online tjeneste hvor man kan streame alle de film og serier man har lyst til.

Vi har viaplay, og netflix kommer vel på et tidspunkt. Men der vil vel altid være folk der brokker sig over at de ikke har netop den Dr. Who episode fra 1967 som de gerne ville have set.

Personligt kunne jeg godt tænke mig et abonnementskort til biffen, men det sker desværre ikke i Danmark :(
Gravatar #20 - fjols
2. apr. 2012 07:11
Viaplay er lanceret efter jeg flyttede fra Danmark og Netflix er heller ikke tilgængeligt her. Endnu.

Mht. biografen, så koster en almindelig billet 45 kr. her, så jeg tager ofte i biografen.
Gravatar #21 - fidomuh
2. apr. 2012 10:01

Nej, men jeg kan garantere dig for, at hvis jeg kan kopiere en liter benzin med eneste forbrug vaerende 50 oere i stroem, saa ville Q8, etc, regne guld ned over mig.
Eller slaa mig ihjel... Alt efter hvor stor ens soelvpapirshat er :D

Saa, ufatteligt daarlig analogi.
Proev med en stol, men igen er jeg ret sikker paa, at hvis jeg kan kopiere trae med 50 oeres el-brug, saa ville folk vaere ellevilde.

Hvis folk mener at noget koster for meget må man lade være med at købe det, og dermed undvære det.

Ved du overhovedet hvad et priskartel er?

Og jeg ved ikke om 750 er meget for 7 sæsoner.

http://www.amazon.co.uk/Stargate-SG-1-Season-Compl...

http://www.amazon.co.uk/Star-Trek-Next-Generation-...

Tjah, jeg synes ikke rigtigt priserne matcher produktionsaar, etc.
Men det bunder nok mest i, at jeg ikke kan se nogen reel begrundelse for at have digital ophavsret i meget mere end 5-10 aar.

Alternativt bunder det i, at de store selskaber tuder grotesk meget, men naegter selv at goere noget for at komme kopieringen til livs.
Der bliver ikke sat priser ned, der bliver ikke lavet de loesninger eller distributionskanaler folk beder om ...

Der bliver faktisk ikke gjort andet end at sige "OK" til loesninger som ofte er dyrere end at koebe en BluRay og leverer en daarligere kvalitet, eller sylte loesningen i mange aar, for saa at sige ja til en begraenset version.

Hvis folk selv kopierer hele min butik, saa er det logik for selv den mest retarderede forretningsmand, at man kigger paa sin forretningsmodel.
Specielt distribution paastaaes at vaere det fordyrende led, men altsaa..
Gravatar #22 - Fjolle
2. apr. 2012 10:05
fidomuh (21) skrev:
Tjah, jeg synes ikke rigtigt priserne matcher produktionsaar, etc.

Hvad har produktionsår at gøre med prisen?

Olie er mia. år gammelt, så benzin skal være gratis!

(det var ikke mig der startede med olie)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login