mboost-dp1

Oversættelsesopgave, latin/gælisk/something

Gå til bund
Gravatar #1 - Makey
29. jul. 2011 11:08
Hai Guyze

Har en rigtig gammel (100+ år håndvævet hos Georg Jensen Damask i Vonsild (dengang de var der)) dug hvorpå der står: "ACTO, CAP IX" = "Lov, Kapitel 9". Skråt ned af dugen står der så: "SAVLE QVID ME PER SE" (SEQ eller SEO, det er meget utydeligt).
I dugen er desuden vævet et lille sceneri. Teksten som jeg ikke kan oversætte kommer ud af munden på en mand med glorie der puster det ind imod et træ. I træet hænger en ninja ( ¯\(°_o)/¯ ) med en sabel og en pisk, under ham ligger der en tiger og man kan desuden se et hestehoved. Under dette kommer så et nyt billed dækket af palmetræer som læner sig over en borg hvorpå to stærke men holder tremmerne for hvad der ligner et fængsel. Under denne borg står en soldat med fjer i hatten triumferende med et spyd en taske i sine ene hånd, den anden er gemt bag en følgesvend som går let foroverbøjet og ligner at han har oppakning med.

Dugen er vævet på en tid og et sted hvor man i Danmark var meget kristne.

TL;DR: Hvad betyder: "SAVLE QVID ME PER SE" (SEQ eller SEO, det er meget utydeligt)?
Google hjalp mig ikke meget ud over at det nok har noget med frelse at gøre.
Gravatar #2 - BlackFalcon
29. jul. 2011 11:40
Makey (1) skrev:
I træet hænger en ninja ( ¯\(°_o)/¯ ) med en sabel og en pisk, under ham ligger der en tiger og man kan desuden se et hestehoved

Pics or it didn't happen! :)
Det lyder som en awesome dug.
Gravatar #3 - Windcape
29. jul. 2011 12:06
Er du sikker på du har skrevet det rigtigt?

Hvis der står "SALVE QUID ME PER SE" ville det give mere mening. "SAVLE" er hverken spansk, italiensk eller latinsk.

Derudover så tror jeg det er en araber, og ikke en ninja. Mere specifikt en assassin. (pga. sabel, japanske ninaj'er bruger katana, og kiniske ninajer brugte knive, og ikke sabler.)

Palmerne og borgen kunne være en reference til Israel, siden der nu også er arabere med i billedet, siden det er religiøst inspireret.

(Og tigerne har været kendt i østen siden Djengis Khan's tid, så det skaber ikke et problem.)

Jeg tror derudover du ville have større held med et billed, for at finde en reference på nettet med tineye.com eller hvad der ligner.
Gravatar #4 - Daniel-Dane
29. jul. 2011 19:34
Google Translate.

Pis!
Gravatar #5 - Spiderboy
29. jul. 2011 20:38
Windcape (3) skrev:
japanske ninaj'er bruger katana

Nej, japanske samuraier brugte katana. Japanske ninjaer brugte kortsværd.
Gravatar #6 - Windcape
29. jul. 2011 20:43

The video games lied then :(
Gravatar #7 - tazimn
29. jul. 2011 21:34
Hvad jeg kan google mig frem til, og vi regner med at det er latin, så kan vi smide sætningen op i flere:

Savle - Findes ikke.
Salve - Findes. Betyder "Hello" eller "Hail".

Quid - Findes. Betyder "What?".

Me - Findes. Betyder "Me".

Per Se - Findes. Betyder "By itself" eller "In itself".

Hvordan det helt præcist bliver bøjet i sætningen er mig ubekendt.. har aldrig haft Latin. Men Google foreslår at:
salve quid me per se

bliver til:
Without prejudice to the me by itself

Et sætning der ikke udmiddelbart giver nogen mening..
Gravatar #8 - Makey
31. jul. 2011 08:28
Det er vævet i og der står "SAVLE", og ja, jeg undrede mig også.

Jeg kom frem til det samme som tazimn, at det ikke gav nogen mening. Ved at mixe lidt rundt og oversætte fra gælisk/latin blev min lidt frie oversættelse: "frelse ved mit bryst" eller "frelse ligger i dig selv".

Windcape (3) skrev:
Derudover så tror jeg det er en araber, og ikke en ninja. Mere specifikt en assassin. (pga. sabel, japanske ninaj'er bruger katana, og kiniske ninajer brugte knive, og ikke sabler.)

Palmerne og borgen kunne være en reference til Israel, siden der nu også er arabere med i billedet, siden det er religiøst inspireret.

Jeg tror derudover du ville have større held med et billed, for at finde en reference på nettet med tineye.com eller hvad der ligner.

Du er tæt på med Israel, det er dog nok nærmere "Damasco", da dette skulle være noget af det første damask-vævede her i landet.

Dugen er udført er udover at være helt hvid, utrolig hullet, mølædt og ligner desuden at der har været spildt kaffe visse steder. Jeg forsøgt at tage billeder men det er super svært at få lyset til at være helt rigtigt så man rent faktisk kan se noget.

Noget som jeg tror ville hjælpe var at vide hvilken lov ACTO, CAP IX hentyder til. Det er nok ikke de 10 bud (som var mit første gæt), da det 9. bud som er at man ikke må begære sin næste ikke hænger sammen med resten af billedet på dugen.

Tak for input, jeg må lige få fixet et billede hvis jeg kan.
Gravatar #9 - tazimn
31. jul. 2011 09:31
Kan det være nogle af lovene i det gamle testamente?

If so.. Så er her noget læsning.. (Med illustrationer så selv SlettetBruger kan være med..)
Gravatar #10 - Thalion
31. jul. 2011 09:40
Spiderboy (5) skrev:
Nej, japanske samuraier brugte katana. Japanske ninjaer brugte kortsværd.

En katana er er/var et rigtigt dyrt våben, så hvis en ninja endelig dræbte en samurai tog han oftest samuraiens katana.

Det var det klogskab jeg havde i mig i min bagstivhed!
Gravatar #11 - Lowkey
31. jul. 2011 10:33
V og U på latin blive vist skrevet på samme måde, så det er ikke SAVLE, men SAULE.
SAULE er Kong Saul.

På latin er man også helt tosset med at forkorte, så når de skriver "ACTO, CAP IX", så hentyder de til den bog i Biblen der hedder Actus Apostolorum (Apostlenes gerninger) og kapitel 9.

Hvis man slår den op, får man en masse vrøvl, men et par linier nede står følgende:

"4 et cadens in terram audivit vocem dicentem sibi Saule Saule quid me persequeris"

Oversat til den danske version af Biblen bliver det til:

" 4 Og han faldt til Jorden og hørte en Røst, som sagde til ham: "Saul! Saul! hvorfor forfølger du mig?""
Gravatar #12 - Alrekr
31. jul. 2011 10:37
Så der står altså: 'Saul hvorfor forfølger du mig'

Skal vi gætte på, at de havde en chef dengang som hed Saul? :)
Gravatar #13 - Windcape
31. jul. 2011 10:44

Der refereres til http://en.wikipedia.org/wiki/Paul_the_Apostle

Og det ser ud til at vi ramte rigtigt med hensyn til området (ie. Damascus/Syrien)
Gravatar #14 - Lowkey
31. jul. 2011 10:48

En konge er en slags chef.
Mere specifikt den slags chef der styrer et helt land og kan få dig halshugget hvis dit arbejde, dine holdninger eller dit udseende mishager ham.
Konger elsker halshugninger.
Gravatar #15 - Alrekr
31. jul. 2011 11:04
#13: Jeg er fint med på Kong Saul-referencen. Men hvorfor lige dén reference? Det er jo ikke fordi det er et glad budskab at sætte på - Saul halshuggede kristne, mens Paul formede kristendommen (tidlig Dr. Jekyll/Mr. Hyde?). Jeg holder på at de havde en forfærdelig chef hos Georg Jensen, og det var en homage til ham ;)
Gravatar #16 - Windcape
31. jul. 2011 11:28

Kong Saul døde 1005 år før Jesus blev født. Den "Saul" der refereres til er Saul of Tarsus, aka. Saint Paul.

Så jeg tror Lowkey var lidt for hurtigt med Kong Saul referencen.

(Og så blev Saul forresten halshugget!)
Gravatar #17 - Spiderboy
31. jul. 2011 11:29
Thalion (10) skrev:
En katana er er/var et rigtigt dyrt våben, så hvis en ninja endelig dræbte en samurai tog han oftest samuraiens katana.

Det var det klogskab jeg havde i mig i min bagstivhed!

Det lyder rigtigt, men de benyttede ikke selv sværdene.

Ninjaerne lagde - modsat samuraierne - vægt på fleksibilitet og hurtighed. Derfor foretrak de lette våben.
Gravatar #18 - Alrekr
31. jul. 2011 11:35
#16: Nonetheless, det er det der står i din egen reference ;)

(At referencen så ikke er din er så en anden historie)
Gravatar #19 - Windcape
31. jul. 2011 11:43

huh? Jeg forstår ikke din pointe. Billedet referer til Paul's omvending!
Gravatar #20 - Alrekr
31. jul. 2011 11:50
Windcape (19) skrev:

huh? Jeg forstår ikke din pointe. Billedet referer til Paul's omvending!

Glem det. Jeg holdte musen over de to links (Lowkeys og dit), og registrerede udelukkende, at det var Wiki-links til noget-med-Saul :/
Gravatar #21 - MiniatureZeus
31. jul. 2011 11:53
#20 NARHOVED!
Gravatar #22 - Lowkey
31. jul. 2011 12:34

Det undrede mig godt nok også lidt at han var med i det nye testamente også.
Jeg må nok erkende at jeg er lidt rusten i bibelhistorier der ikke omhandler Samson.
Gravatar #23 - Lowkey
31. jul. 2011 13:27
Saulus != Saul

TIL
Gravatar #24 - Windcape
31. jul. 2011 13:38

De hed begge to Saul. "Saulus" er en bøjning af navnet, hvilket er et koncept som er typisk for historisk fiktion.
Gravatar #25 - Makey
31. jul. 2011 15:49
Mange tak til alle, specielt Lowkey. Så ved jeg hvad dælen der står.

For at opsummere så jeg også selv er sikker på at jeg har forstået:
Duge er et billede af Apostlenes Gerninger, Kapitel 9, med et tekstuddrag herfra: "Saul, Saul! hvorfor forfølger du mig?". Dugen som er vævet på traditionel damask-vis har fået netop denne reference og tekst på grund Savle's tur til Damaskus hvor selv blev omvendt til at være kristen, eller bare af ren tilfældighed.

Nice work.

En ting jeg dog stadig ikke forstår er jægerne og manden bag tremmer inde i borgen, og hvordan dette hænger sammen med referencen til Saul. Skal nok kigge nærmere, måske det ligner Jesus bag tremmerne hvorefter det giver god mening.
Gravatar #26 - BlackFalcon
31. jul. 2011 16:11
Ser vi dig så snart i TV? :)
Gravatar #27 - Alrekr
31. jul. 2011 18:15
BlackFalcon (26) skrev:
Ser vi dig så snart i TV? :)

Jeg tror ikke den er meget værd:

Makey (8) skrev:
da dette skulle være noget af det første damask-vævede her i landet.

Dugen er udført er udover at være helt hvid, utrolig hullet, mølædt og ligner desuden at der har været spildt kaffe visse steder.

Gravatar #28 - Makey
1. aug. 2011 16:36
I kan se billeder af dugen her: http://makey.imgur.com/damasco

Tiger og hestehoved et til
Borg
Savle quid me per se
Soldat og tjener
Hele dugen
Øverste del af dugen
Midten
Længere nede
Bunden
ACTO, CAP IX
Ninja

Og nej jeg tvivler på at dugen har nogen videre værdi. Når det så er sagt at dugen er pilrådden, så er den til gengæld silkeblød, og der er muligvis noget silke i.
Gravatar #29 - Windcape
1. aug. 2011 16:38

Min skærm er uenig med din ide om at man kan se noget :p
Gravatar #30 - Makey
1. aug. 2011 16:42
Windcape (29) skrev:

Min skærm er uenig med din ide om at man kan se noget :p

Yep, det er noget skrammel at tage billeder af den slags ting.
Gravatar #31 - MiniatureZeus
1. aug. 2011 17:11
tror ikke de der plamager er kaffe.. nok nærmere sæd..
Gravatar #32 - JesperZ
1. aug. 2011 18:40
why u talk about drool? and who is drool king?
Gravatar #33 - <3Thinkpads
1. aug. 2011 18:53
Hvad satan, har du hugget Ligklædet fra Torino? Well played.
Gravatar #34 - Makey
2. aug. 2011 16:19
&lt;3Thinkpads (33) skrev:
Hvad satan, har du hugget Ligklædet fra Torino? Well played.

Nej ikke ligefrem, og dugen er desuden tilbage på plads i Georg Jensen Damask's kælder hvor den ligger lunt og godt, lidt for lunt til tider.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login