mboost-dp1

Persondataloven

Gå til bund
Gravatar #1 - mbw2001
18. jul. 2012 10:46
Skal lige bruge lidt ekspertviden her.

Jeg har en side på nettet hvor jeg ofte bestiller varer.
Siden gemmer mine oplysninger ligesom mange sider gør, men der er ikke noget password tilknyttet.
Det betyder at når jeg går til kurven kan jeg blot skrive min mailadresse og så udfylder den selv navn, adresse og telefonnummer.

Problemet er bare at jeg også kan udfylde min kammerats emailadresse. Dermed har jeg adgang til navn, adresse og telefonnummer udfra hans emailadresse. Naturligvis forbeholdt at han har benyttet siden.

Må de det?

Har normalt fået stjerneservice fra deres medarbejdere så tænkte jeg lige ville skrive til dem, men synes ærlig talt jeg får et, omend høfligt, ret arrogant svar:

Michael
Hvordan kan det være jeres bestillingssystem ikke har noget password knyttet til brugeroplysninger? Jeg synes egentlig ikke det er så betryggende at jeg blot kan skrive min kammerats emailadresse og så bliver jeg vist både navn adresse og telefonnummer...
Mads Møller
Det er ment som en service for at gøre bestillingen nemmere.
Michael
Men hvor i jeres vilkår accepterer jeg at de oplysninger jeg giver er offentligt tilgængelige? I skriver specifikt at det er fortrolige oplysninger og det kun er direktørem som har adgang til informationen?
Mads Møller
Det er beklageligt at du ikke synes om denne service. Vi har rigtigt mange kunder der er glade for ikke at skulle indtaste alle deres oplysninger hver gang de handler, men hvis du giver mig din email adresse, så skal jeg gerne slette din konto så andre ikke har adgang til dine oplysninger med din email.
Michael
Jeg er skam også glad for servicen... Jeg bruger jeres side meget, og derfor er det rart ikke at skulle indtaste hver gang. Det ville dog være rart at informationerne blev kombineret med et password så det var mig som kunne benytte denne service og ikke alle...
Min emailadresse er XXX
Mads Møller
Din bruger er nu fjernet fra systemet.
Michael
OK... Så for at undgå at alle mine oplysninger er offentligt tilgængelig skal jeg altså skrive til jer efter hver ordre og bede jer slette oplysningerne?
Mads Møller
Ja, det er desværre nødvendigt.
Gravatar #2 - Mnc
18. jul. 2012 10:59
Jeg ville nok prøve at nævne lidt om det "muligvis ulovlige" i deres setup. Samtidigt med at det nævnes hvor glade de selv har sagt at deres kunder er for systemet.

Det er jo decideret absurd at oplysningerne ikke beskyttes overhovedet.

Derudover så springer han ret let og elegant henover spørgsmålet til deres vilkår. Hvis der står at de er fortrolige, og kun direktøren har adgang til dem, så lyver de jo folk op i deres åbne ansigt, so to speak. Det må have nogle konsekvenser hvis man melder dem, i guess.

Anyway, jeg ville nok prøve at tage en seriøs snak med direktøren om muligt. www.cvr.dk
Gravatar #3 - Mort
18. jul. 2012 12:16
Jeg har oplevet præcis det samme.

Jeg har også fået cirka samme svar, når jeg har skrevet til firmaet.

Jeg er bange for at det eneste som hjælper vil være at klage til datatilsynet.
Gravatar #4 - KaW
18. jul. 2012 12:27
Jeg er ret sikker på at datatilsynet vil synes dette er en spændende problemstilling som de vil tage op.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login