mboost-dp1
Råd ønskes
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Tagwall
Halløj Newz!...
Jeg har fået lyst til at købe ny hardware - og så ville jeg da lige høre jeres råd :D
Hvis du havde 500-1.000 kr til at bruge på noget hardware - hvad ville du så udskifte/tilføje til følgende setup:
-----
Sapphire bundkort (AM2+, AMD770 chipset)
AMD Phenom X4 9950
4 x 1 GB Kingston DDR2 HyperX
2 x 1 GB XFX Radeon 5770 (CrossfireX)
2 x 500 GB Seagate SATA2 7200 RPM
2 x 19" 4:3 skærme (En Mirai og en Dell)
Logitech Illuminated
Logitech G500 (mener jeg den hedder.. Optisk med 6-7 ish knapper)
Sennheiser 501
-----
Frit slaw? :D
- og nej, jeg gider ikke høre på jeres "Brug 900 kr på en i5..."
...
tl;dr
Brug nogle af mine penge
Jeg har fået lyst til at købe ny hardware - og så ville jeg da lige høre jeres råd :D
Hvis du havde 500-1.000 kr til at bruge på noget hardware - hvad ville du så udskifte/tilføje til følgende setup:
-----
Sapphire bundkort (AM2+, AMD770 chipset)
AMD Phenom X4 9950
4 x 1 GB Kingston DDR2 HyperX
2 x 1 GB XFX Radeon 5770 (CrossfireX)
2 x 500 GB Seagate SATA2 7200 RPM
2 x 19" 4:3 skærme (En Mirai og en Dell)
Logitech Illuminated
Logitech G500 (mener jeg den hedder.. Optisk med 6-7 ish knapper)
Sennheiser 501
-----
Frit slaw? :D
- og nej, jeg gider ikke høre på jeres "Brug 900 kr på en i5..."
...
tl;dr
Brug nogle af mine penge
Kig på et bundkort med et 990FX chipsæt og en Phenom 2 X4/X6, og køb så 2 x 4 GB DDR3 ram i stedet.
Resten kan altid opgraderes løbende.
Resten kan altid opgraderes løbende.
Jeg vil nok også mene at harddisken er den største flaskehals.
Hvis bruger du computeren til? Det er nok rart at vide.
Men, en SSD kan give nyt liv selv til en gammel rusten Acer bærbar.
Hvis bruger du computeren til? Det er nok rart at vide.
Men, en SSD kan give nyt liv selv til en gammel rusten Acer bærbar.
#generelt
Bruger den mest til at holde styr på mine billeder, samt lidt billedredigering (Photoshop CS5, LR3)
Og så spiller jeg lidt en gang i mellem, men det er dog mest EVE Online og så lidt ældre spil (der er ikke så mange nye spil der fanger på samme måde som de gamle?)
---
Anyway, hvis jeg skal tro på Windows Experience Index så ligger jeg på 7,5+ i det hele bortset fra harddiskene (5,9)
- det hjalp da jeg kørte RAID, men som nogen af jer nok har erfaret så fuckede det lidt i går :P
...
Men I vil mene at der er en mærkbar forskel på at jeg får en SSD?.. Og i så fald - hvor stor skal den være, bare til system-disk eller kan det betale sig at købe en på 100-200 GB?
Bruger den mest til at holde styr på mine billeder, samt lidt billedredigering (Photoshop CS5, LR3)
Og så spiller jeg lidt en gang i mellem, men det er dog mest EVE Online og så lidt ældre spil (der er ikke så mange nye spil der fanger på samme måde som de gamle?)
---
Anyway, hvis jeg skal tro på Windows Experience Index så ligger jeg på 7,5+ i det hele bortset fra harddiskene (5,9)
- det hjalp da jeg kørte RAID, men som nogen af jer nok har erfaret så fuckede det lidt i går :P
...
Men I vil mene at der er en mærkbar forskel på at jeg får en SSD?.. Og i så fald - hvor stor skal den være, bare til system-disk eller kan det betale sig at købe en på 100-200 GB?
SSD. Intel 320 series 120GB også er du kørende. Det er ikke engag high end men det kan mærkes ret voldsomt.. Det skal bare bruges om system disk og evt. de mest brugte programmer på den(Hvis du har mange programmer)..
Okay -
I siger altså at hvis jeg smider en SSD i (f.eks den #10 nævner)
Installerer OS samt PS:CS5, LR3 og måske et enkelt spil
- så kan jeg MÆRKE forskel på hastigheden?
I siger altså at hvis jeg smider en SSD i (f.eks den #10 nævner)
Installerer OS samt PS:CS5, LR3 og måske et enkelt spil
- så kan jeg MÆRKE forskel på hastigheden?
Ja.
Dit OS vil starte hurtigere, ting vil give hurtigere respons og dine programmer vil starte hurtigere.
Du skal nok ikke regne med zoom virker hurtigere i Photoshop og dine downloads bliver heller ikke hurtigere. ;)
De maskiner der benytter SSD, dem har jeg kunnet mærke en forskel på.
Ja.
Dit OS vil starte hurtigere, ting vil give hurtigere respons og dine programmer vil starte hurtigere.
Du skal nok ikke regne med zoom virker hurtigere i Photoshop og dine downloads bliver heller ikke hurtigere. ;)
De maskiner der benytter SSD, dem har jeg kunnet mærke en forskel på.
Skal jeg installere en SSD i mit modem så? :D
Vil da helt klart overveje det ... Hvilken SSD vil I så anbefale?
- og vil en SSD hjælpe på overførsel til/fra min NAS, eller ville det være ligegyldigt?
- edit -
dette link burde kunne bruges til edbpriser > mine søgekriterier ...
Hvilken disk skal jeg vælge? :D
Skal jeg installere en SSD i mit modem så? :D
Vil da helt klart overveje det ... Hvilken SSD vil I så anbefale?
- og vil en SSD hjælpe på overførsel til/fra min NAS, eller ville det være ligegyldigt?
- edit -
dette link burde kunne bruges til edbpriser > mine søgekriterier ...
Hvilken disk skal jeg vælge? :D
XorpiZ (14) skrev:Det er oftest begrænset af dit netværk (medmindre du har gigabit-switche derhjemme).
Det har jeg - så i teorien kan jeg komme op på 100 mb ... Men vil det være det værd at købe en SSD? 500 GB koster trods alt en mulliard o_O
Faldt over denne SSD, OCZ Petrol Solid State Disk 256 GB - den er helt nede på 5,40 pr GB, hvilket imho er billigt ...
Men kender ikke til de forskellige mærker inden for SSD? Seagate laver ihvertfald ingen Barracuda :P
Jeg ville selv holde mig væk fra OCZ - de er hurtige, men jeg kender for mange der har brændt nallerne når den pludselig døde. Hvis du er villig til at tage risikoen kan du helt sikkert få en masse ydelse for pengene, men det er op til dig selv.
Jeg ville nok holde mig til et mærke der er mere kendt for pålidelighed, gerne semi-enterprise grade, hvis man kan kalde dem det. Hvis du fx. ser på hvad Thinkpads kan blive leveret med fra fabrikken er det ikke OCZ-drev, jeg tror simpelthen det ville give for meget bøvl for deres support. Intel og Samsung er mig bekendt de eneste de leverer. Corsair/Crucial skulle vist også være gode.
I øvrigt er jeg ret sikker på at dit bundkort ikke har SATA 6 Gb/s, så de hurtigste OCZ-diske ville alligevel ikke være så meget bedre.
Jeg ville nok holde mig til et mærke der er mere kendt for pålidelighed, gerne semi-enterprise grade, hvis man kan kalde dem det. Hvis du fx. ser på hvad Thinkpads kan blive leveret med fra fabrikken er det ikke OCZ-drev, jeg tror simpelthen det ville give for meget bøvl for deres support. Intel og Samsung er mig bekendt de eneste de leverer. Corsair/Crucial skulle vist også være gode.
I øvrigt er jeg ret sikker på at dit bundkort ikke har SATA 6 Gb/s, så de hurtigste OCZ-diske ville alligevel ikke være så meget bedre.
Du siger mit bundkort ikke har 6Gb/s SATA? Jamen så snakker vi noget helt andet - det kunne være jeg skulle undersøge det først :D
Ellers tak :)
Du siger mit bundkort ikke har 6Gb/s SATA? Jamen så snakker vi noget helt andet - det kunne være jeg skulle undersøge det først :D
Ellers tak :)
Hvis du tit sidder med billeder, så køb noget mere ram.
Edit: Nevermind, havde ingen ide om at DDR2 ram var så dyrt. Yikes.
Jeg vil anbefale en god Intel disk SSD, som Terra også har nævnt, så er fejlraten lavere på dem.
Det vil med stor sandsynlighed ikke hjælpe på din NAS' performance. Hvilken har du? Kan du køre NFS istedet for SMB, det burde hjælpe lidt. De NAS jeg har haft har været begrænset af software RAID og langsomme processorer. Min nuværende Drobo tilgengæld, den sparker røv. :)
Det vil med stor sandsynlighed ikke hjælpe på din NAS' performance. Hvilken har du? Kan du køre NFS istedet for SMB, det burde hjælpe lidt. De NAS jeg har haft har været begrænset af software RAID og langsomme processorer. Min nuværende Drobo tilgengæld, den sparker røv. :)
Manofsciencemanoffaith (19) skrev:Hvis du tit sidder med billeder, så køb noget mere ram.
Har lige smidt 8 GB i min Mac af selv samme årsag ...
Men 550 kr for 4 GB er da ikke synderligt dyrt? Eller jo - det er dyrere end DDR3, but still ...
Kunne selvfølgelig købe 8 GB HyperX PC6400 til 1000 kr, men vil SSD'en give mig mere??...
Thoroughbreed (21) skrev:Men 550 kr for 4 GB er da ikke synderligt dyrt?
Har du ikke 4 GB ram i forvejen? Hvor mange ramsokler har du fri?
Thoroughbreed (21) skrev:Kunne selvfølgelig købe 8 GB HyperX PC6400 til 1000 kr, men vil SSD'en give mig mere??...
Ja, ubeskriveligt meget mere.. Du vil få mere ud af ekstra ram, hvis du på noget tidspunkt bruger mere ram end du har.. og jeg tvivler.. og skulle du havde steder hvor det faktisk sker, så vil SSD'en faktisk også hjælpe på det punkt.
Jo, jeg har 4 GB, men det er 4 x 1 GB... Så har ikke nogle fri DIMM
Men nej, tvivler på at jeg har behov for 6-8 GB ... Arbejder jo kun med et billede af gangen ;)
- nå, men må hellere bestille en SSD på mandag :D
Men nej, tvivler på at jeg har behov for 6-8 GB ... Arbejder jo kun med et billede af gangen ;)
- nå, men må hellere bestille en SSD på mandag :D
Hånter, hvordan installerer jeg Lion igen hvis jeg skifter disk?... Har jo li'som ikk nogen key, eller nåed?...
Er jo helt ny ved æbletræet :D
...
Men det lyder vist på det at jeg SKAL have mig en SSD! Understøtter nyeste udgave af MBP 6 GB/s
Hånter, hvordan installerer jeg Lion igen hvis jeg skifter disk?... Har jo li'som ikk nogen key, eller nåed?...
Er jo helt ny ved æbletræet :D
...
Men det lyder vist på det at jeg SKAL have mig en SSD! Understøtter nyeste udgave af MBP 6 GB/s
... Du smider CD'en i, booter op gennem den og installerer bare.
Velkommen til Mac - ingen CD-key nødvendig.
Du skal have en SSD - du vil glæde dig, når først du har fået den smidt i maskinen :)
Og ja, det gør den :) Men det er der ingen SSD der kan følge med i; men derfor får du stadig et kæmpe boost.
Velkommen til Mac - ingen CD-key nødvendig.
Du skal have en SSD - du vil glæde dig, når først du har fået den smidt i maskinen :)
Og ja, det gør den :) Men det er der ingen SSD der kan følge med i; men derfor får du stadig et kæmpe boost.
http://www.proshop.dk/Harddisk/Intel-330-Series-12...
http://www.edbpriser.dk/ssd-solid-state-drive/sams...
http://www.edbpriser.dk/ssd-solid-state-drive/ocz-...
http://www.edbpriser.dk/ssd-solid-state-drive/cruc...
De er alle sammen fine produkter både på ydelse og stabilitet.
http://www.edbpriser.dk/ssd-solid-state-drive/sams...
http://www.edbpriser.dk/ssd-solid-state-drive/ocz-...
http://www.edbpriser.dk/ssd-solid-state-drive/cruc...
De er alle sammen fine produkter både på ydelse og stabilitet.
Hånter, ifølge EDBøv Priser er der nogle SSD der understøtter 6 gb/s?...
Anyway ... CD? Jeg fik da vist ingen CD med min MBP?...
Er det noget man selv skal brænde?
Anyway ... CD? Jeg fik da vist ingen CD med min MBP?...
Er det noget man selv skal brænde?
Du kan lave en USB opstartsfætter
http://support.apple.com/kb/DL1433
Så downloader den Lion og installerer derfra, og der er noget med at nyere MBP har det indbygget i EFI eller hvor de nu vil lægge det.
Ellers http://www.macworld.com/article/1161069/make_a_boo...
Så kan du lave en fuld install fra enten DVD eller flashdrive
Du kan lave en USB opstartsfætter
http://support.apple.com/kb/DL1433
Så downloader den Lion og installerer derfra, og der er noget med at nyere MBP har det indbygget i EFI eller hvor de nu vil lægge det.
Ellers http://www.macworld.com/article/1161069/make_a_boo...
Så kan du lave en fuld install fra enten DVD eller flashdrive
Jeg har haft SSD i min stationære i de sidste 9 måneder ca., vildeste opgradering til dato, selvom jeg havde en raptor disk før.
I min MacBook havde jeg en WD Black Series som var 7200rpm og vist rimelig god til en bærbar, men den føltes stadig ret laggy og generelt irriterende, nu har jeg endelig fået SSD til den også, købte en Intel 330 ved Proshop hvor der lige nu er noget cashback, som egentlig er en rabat. Min MacBook er nærmest som ny, så det er en fantastisk forbedring - GO FOR IT!
I min MacBook havde jeg en WD Black Series som var 7200rpm og vist rimelig god til en bærbar, men den føltes stadig ret laggy og generelt irriterende, nu har jeg endelig fået SSD til den også, købte en Intel 330 ved Proshop hvor der lige nu er noget cashback, som egentlig er en rabat. Min MacBook er nærmest som ny, så det er en fantastisk forbedring - GO FOR IT!
Hånter (27) skrev:Men det er der ingen SSD der kan følge med i; men derfor får du stadig et kæmpe boost.
You sure ? http://www.tomshardware.com/reviews/sata-6gbps-per... Vi er enige om at man skal købe en sata disk men som markedet ser ud i dag ville det være dumt at købe en 3gbs ( man skal nærmest også gøre sig umage om at finde en hvis du glemmer intel 320)
Dvs
tl;dr
Køb en SSD for at opgradere min stationære (som beskrevet i #1) - og nu jeg alligevel er ved det, så køb en til min MBP?..
Tror vist det gik hen og blev halvdyrt alligevel...
- Nå, men hvilken SSD? En Intel lyder til at være det eneste rigtige, omend lidt dyrere pr GB end de andre?
tl;dr
Køb en SSD for at opgradere min stationære (som beskrevet i #1) - og nu jeg alligevel er ved det, så køb en til min MBP?..
Tror vist det gik hen og blev halvdyrt alligevel...
- Nå, men hvilken SSD? En Intel lyder til at være det eneste rigtige, omend lidt dyrere pr GB end de andre?
Det er ikke fear - har lige formateret ... Så det er en Win7 Ultimate + LR3 + EVE ... 30-40 GB? Ved det faktisk ikke ...
Men i min stationær er det ligemeget, det er nu mere bærbaren der bliver det største problem, der skal jeg op over 150 GB, gerne 250!
Det er ikke fear - har lige formateret ... Så det er en Win7 Ultimate + LR3 + EVE ... 30-40 GB? Ved det faktisk ikke ...
Men i min stationær er det ligemeget, det er nu mere bærbaren der bliver det største problem, der skal jeg op over 150 GB, gerne 250!
Der skal jo bare gerne også være plads til en officepakke, noget visual studio eller photoshop, og den slags... :)
Måske noget i denne stil: http://www.proshop.dk/Harddisk/Intel-330-Series-12...
mht 150-250...
Måske
http://www.proshop.dk/Harddisk/Intel-330-Series-18...
eller
http://www.proshop.dk/Harddisk/Intel-520-Series-24...
Alt efter pengebogens samarbejdsvilje...
Måske noget i denne stil: http://www.proshop.dk/Harddisk/Intel-330-Series-12...
mht 150-250...
Måske
http://www.proshop.dk/Harddisk/Intel-330-Series-18...
eller
http://www.proshop.dk/Harddisk/Intel-520-Series-24...
Alt efter pengebogens samarbejdsvilje...
Jeg har en 80gb system disk på min stationær.. det er for det meste nok. Har så tilgengæld også en 4TB NAS til resten.
Og Min Air er så godt nok på 256gb.. og den har desværre været fyldt op!..
Så du må sgu næsten selv tage stilling til hvor meget plads du er villig til at betale for.. Vi kan ikke bestemme dit behov.
Med hensyn til mærker, så går du ikke galt i byen med de lidt større modeller af OCZ, eller intel som jeg selv har valgt. Corsair skulle også være glimrende.. men har ingen personlige erfaringer med andet end de to overstående mærker.
Og Min Air er så godt nok på 256gb.. og den har desværre været fyldt op!..
Så du må sgu næsten selv tage stilling til hvor meget plads du er villig til at betale for.. Vi kan ikke bestemme dit behov.
Med hensyn til mærker, så går du ikke galt i byen med de lidt større modeller af OCZ, eller intel som jeg selv har valgt. Corsair skulle også være glimrende.. men har ingen personlige erfaringer med andet end de to overstående mærker.
Tak for linket :D
-
Sidder og kigger på SSD til min MBP, for der er jo nogen der har skrevet at det er den hellige gral hvad computere angår ...
MEN, jeg bruger pt. 181 GB (1=1000) inklusiv Bootcamp - så jeg skal nok op på en 200 gb, så det bliver ikke nogen til MBP'en endnu ... Men vil helt klart købe en til den anden :D
- edit -
Det bliver nok denne SSD, da jeg ikke gider købe top of the pops til min stationær (den bliver nok udskiftet i løbet af et års tid eller halvandet)
Og forventet tid mellem fejl er 1 1/4 mio. timer - dvs 145 år :P
Tak for linket :D
-
Sidder og kigger på SSD til min MBP, for der er jo nogen der har skrevet at det er den hellige gral hvad computere angår ...
MEN, jeg bruger pt. 181 GB (1=1000) inklusiv Bootcamp - så jeg skal nok op på en 200 gb, så det bliver ikke nogen til MBP'en endnu ... Men vil helt klart købe en til den anden :D
- edit -
Det bliver nok denne SSD, da jeg ikke gider købe top of the pops til min stationær (den bliver nok udskiftet i løbet af et års tid eller halvandet)
Og forventet tid mellem fejl er 1 1/4 mio. timer - dvs 145 år :P
Angående disk til din bærbare, så har Seagate en serie hybrid disks. De har en 4 GB SSD indbygget i f.eks. en 512 GB disk, så fungerer de 4 GB som cache. Det fungerer udmærket, og ligger vist midtvejs mellem normale diske i både pris og ydelse.
De hedder Seagate Momentus diske, så check evt dem ud.
De hedder Seagate Momentus diske, så check evt dem ud.
Se denne tråd http://newz.dk/forum/hardware/seagate-momentus-xt-...
Nu har jeg læst lidt om H-HDD, og er galt i tvivl ...
En 750 GB 7200 RPM Seagate Momentus koster ca det samme som en 120~ish Intel SSD
Men, ville det ikke give meget mere ydelse at købe en SSD og så have en lagerdisk til store filer, arkiv etc.?
Jeg ser en H-HDD som en "nødløsning" for at kunne have en bærbar med plads, samtidigt at den er hurtig ... Det jeg mener er, at hvis jeg skal skifte disken i min bærbar, så kan jeg ligesågodt gøre det ordentligt, og få den fulde ydelse?
Men er det mig der har misforstået noget, eller er SSD en god del hurtigere end en H-HDD?
tl;dr
SSD eller H-HDD, hvor stor er forskellen?
En 750 GB 7200 RPM Seagate Momentus koster ca det samme som en 120~ish Intel SSD
Men, ville det ikke give meget mere ydelse at købe en SSD og så have en lagerdisk til store filer, arkiv etc.?
Jeg ser en H-HDD som en "nødløsning" for at kunne have en bærbar med plads, samtidigt at den er hurtig ... Det jeg mener er, at hvis jeg skal skifte disken i min bærbar, så kan jeg ligesågodt gøre det ordentligt, og få den fulde ydelse?
Men er det mig der har misforstået noget, eller er SSD en god del hurtigere end en H-HDD?
tl;dr
SSD eller H-HDD, hvor stor er forskellen?
SSD er hurtigere end hybrid som er hurtigere end en normal disk.
Til gengæld koster en SSD mere per GB end hybrid, som igen er dyrere end en normal disk.
Hvis du kan leve med 120 GB (eller hvor meget de er oppe i efterhånden) i din laptop, så er en SSD klart det bedste løsning. Du kan jo have en ekstern disk til alle filerne.
Jeg har ikke andre tal på ydelsen end i den post, jeg linkede tidligere.
Til gengæld koster en SSD mere per GB end hybrid, som igen er dyrere end en normal disk.
Hvis du kan leve med 120 GB (eller hvor meget de er oppe i efterhånden) i din laptop, så er en SSD klart det bedste løsning. Du kan jo have en ekstern disk til alle filerne.
Jeg har ikke andre tal på ydelsen end i den post, jeg linkede tidligere.
Well, bruger ~ 200 GB, kan måske skrabe 50-60 GB af dem rimelig hurtig, men kører nemlig både med OSX og Win7, så det vil pr. automatik fylde meget.
Det jeg mente var
HDD vs H-HDD forskel i f.eks. opstart
HDD vs SSD forskel i ^^^
Hvis der nu kun var 2-3 sekunders forskel på de to diske, ville det jo være ligegyldigt, da jeg får mere plads for pengene :)
Det jeg mente var
HDD vs H-HDD forskel i f.eks. opstart
HDD vs SSD forskel i ^^^
Hvis der nu kun var 2-3 sekunders forskel på de to diske, ville det jo være ligegyldigt, da jeg får mere plads for pengene :)
Med en SSD får dit OS en super hurtig opstart, er klar til brug med det samme (ikke noget med at vente på nogle programmer, som skal starte op etc), og føles generelt meget mere responsiv. Selv nedlukning går hurtigere :-) Første-gangs-SSD brugere får typisk en wow-oplevelse ud af det.
Fra min maskine slipper BIOS til min Win7 er klar går der omkring 10 sekunder, og jeg har ikke gjort synderligt for at tweake det.
Jeg har ikke prøvet hybriden i det setup, men jeg har fundet lidt info på http://www.anandtech.com/show/3734/seagates-moment...
Se grafen for boot tider - det er de tre typer diske vi har talt om her.
Håber det hjælper :-)
Fra min maskine slipper BIOS til min Win7 er klar går der omkring 10 sekunder, og jeg har ikke gjort synderligt for at tweake det.
Jeg har ikke prøvet hybriden i det setup, men jeg har fundet lidt info på http://www.anandtech.com/show/3734/seagates-moment...
Se grafen for boot tider - det er de tre typer diske vi har talt om her.
Håber det hjælper :-)
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.