mboost-dp1

Snydt ved online handel

Gå til bund
Gravatar #1 - XorpiZ
9. feb. 2012 13:00
Mojn,

Min kollegas søn har været så uheldig at blive snydt i en online-handel mellem to private.

Han overførte 700 kr. og har en kvittering fra banken på, at pengene er overført.

Sælger påstår, at han ikke har modtaget pengene (det er ~10 dage siden de blev overført) og vil derfor ikke sende varen.

Hvad gør man i sådan en situation?
Gravatar #2 - DanaKaZ
9. feb. 2012 13:01
Der er vist ikke så meget andet at gøre end at melde ham til politiet, selvom at det er min forståelse at de ikke kan gøre meget for din kollegas søn.
Gravatar #3 - XorpiZ
9. feb. 2012 13:08
Hmm.

Det er sgu da lidt trist. En skam man ikke bor på Sjælland, så man kunne hente pengene ansigt til ansigt.
Gravatar #4 - Brugernavn
9. feb. 2012 13:10
Det var måske også en god idé at forklare situationen i banken. De kan i hvert fald nogle gange komme fejloverførsler til livs.
Gravatar #5 - XorpiZ
9. feb. 2012 13:19

De har haft fat i både deres egen bank og den bank, som sælgeren har.

Deres egen bank siger, at det er modtagerbanken, der skal kontakte sælger, men hvis sælger siger "næeh" til at de må tilbageføre dem, så er der ikke noget de kan gøre :<
Gravatar #6 - KaW
9. feb. 2012 13:33
Hvor på sjælland bor han?
Gravatar #7 - XorpiZ
9. feb. 2012 13:36
Nordsjælland - Farum var det vist.
Gravatar #8 - BetaLyte
9. feb. 2012 13:38
Svjv. kan banken kun annulere en bankoverførsel inden for 24 timer fra overførselstidspunktet.
Men de kan jo altid prøve. Så ville det nok være fordelagtigt at medbringe korrespondancen med sælger, hvor han påstår ikke at have modtaget pengene.
Måske starte med at bede dem om at bekræfte overførslen først, så de ikke bare afviser en på stedet.

Men ellers må næste skridt være at gå til politiet. Også her vil det nok være fordelagtigt at have korrespondancen med.
Gravatar #9 - Swankie
9. feb. 2012 14:03
Der er desværre ikke meget at gøre i sådanne sager, har selv næsten lige prøvet det.

Banken kan ikke på nogen måde annullere overførslen, med mindre sælger selvfølgelig er med på den.

Gå til politiet, og medbring alle beviser du måtte have - hvis du er heldig, kører de allerede sag på ham, hvilket vil gøre det hele meget lettere.
Gravatar #10 - XorpiZ
9. feb. 2012 14:23
BetaLyte (8) skrev:
Måske starte med at bede dem om at bekræfte overførslen først, så de ikke bare afviser en på stedet.

Banken har bekræftet, at pengene er sat ind på kontoen og at kontoen tilhører omtalte person, der nægter at have modtaget pengene.

Men ja, det må vel være politiet der er næste skridt. Om de gør noget ved det må tiden jo så vise.

Tak for svarene!
Gravatar #11 - Clauzii
9. feb. 2012 14:26
Ring til ham, og optag at han nægter at have modtaget. Burde holde både over for bank og politi.
Gravatar #12 - Brugernavn
9. feb. 2012 15:12
Clauzii (11) skrev:
Ring til ham, og optag at han nægter at have modtaget. Burde holde både over for bank og politi.

Kun hvis han gør opmærksom på at samtalen er optaget. Ellers er den ikke gyldig som bevis.
Gravatar #13 - Cloud02
9. feb. 2012 15:19
Brugernavn (12) skrev:
Kun hvis han gør opmærksom på at samtalen er optaget. Ellers er den ikke gyldig som bevis.

jo den er.
http://www.advokatfirmaet.dk/vaerd-at-vide-om-jura...
Gravatar #14 - Brugernavn
9. feb. 2012 15:21
Cloud02 (13) skrev:
jo den er.

Hmm min far gjorde det i forbindelse med en bilhandel, men det blev afvist. Det kan naturligvis være en fejl af den, der afslog det.
Gravatar #15 - KaW
9. feb. 2012 21:02
Brugernavn (14) skrev:
Cloud02 (13) skrev:
jo den er.

Hmm min far gjorde det i forbindelse med en bilhandel, men det blev afvist. Det kan naturligvis være en fejl af den, der afslog det.

Ja, og fordi dig og din far ikke kendte jeres ret, blevet i løjet for.

Jeg mener helt seriøst der skal være et jura til husbehov til samtlige mennesker. Det er jo utroligt at folk ikke kender deres rettigheder som borger i Danmark.
Gravatar #16 - Darwind
9. feb. 2012 21:53
Banken skal have en dommerkendelse eller lignende fra politiet, så tilbagefører de pengene uden spørgsmål. Det var i hvert fald, hvad jeg fik at vide, da jeg var ved at blive snydt i en privathandel - det endte dog med at sælger hostede op med den telefon jeg havde købt, da jeg truede ham med politiet.

Hvis de bare kan få overbevist politiet om, at det er sælger, der forsøger at snyde ham, så bør de bare få tilbageført pengene af modtagers bank og glemme alt om politianmeldelse... det kommer til at tage en evighed at få afgjort sådan en sag - og for så få penge.
Gravatar #17 - Daniel-Dane
9. feb. 2012 22:19
Darwind (16) skrev:
[...] dommerkendelse [...] fra politiet [...]

http://26.media.tumblr.com/avatar_32880e2b32de_128...
Gravatar #18 - syska
9. feb. 2012 22:27
XorpiZ (7) skrev:
Nordsjælland - Farum var det vist.

Skal til Farum lør-man ... kunne da ske at jeg kunne tage et smut forbi.

Må man spørge hvad der er blevet købt? Jeg tager ikke derud hvis det er våben/stoffer :-)
Gravatar #19 - Brugernavn
9. feb. 2012 22:29
KaW (15) skrev:
Ja, og fordi dig og din far ikke kendte jeres ret, blevet i løjet for.
Jep, af politiet. Men de er jo ikke jurister. Jeg synes dog at det er bekymrende at de ikke vidste mere om det.
KaW (15) skrev:
Det er jo utroligt at folk ikke kender deres rettigheder som borger i Danmark.

Der er ret mange rettigheder at kende. Men ja, det ville være en god ide at have noget om det i skolen. Jeg vil dog ikke mene at det, her er så vigtigt. Min far burde have kontaktet en juist i stedet. Det havde jeg selv gjort.

Men vi kunne jo starte med at få noget mere jura i politiuddannelsen.
Gravatar #20 - XorpiZ
9. feb. 2012 22:33
syska (18) skrev:
Skal til Farum lør-man ... kunne da ske at jeg kunne tage et smut forbi.

Må man spørge hvad der er blevet købt? Jeg tager ikke derud hvis det er våben/stoffer :-)

Pas. Det var vist noget softball-something.

Men at sende tæskehold afsted er nok ikke den bedste ide hehe.

KaW (15) skrev:
Jeg mener helt seriøst der skal være et jura til husbehov til samtlige mennesker. Det er jo utroligt at folk ikke kender deres rettigheder som borger i Danmark.

Det kan man godt argumentere for. Problemet er jo så bare, at der findes ufatteligt mange regler man skal kende til.

Og så må man ikke glemme, at så ville der være ENDNU flere lommejurister på nettet. Dem har vi rigeligt af i forvejen.
Gravatar #21 - syska
9. feb. 2012 23:45
XorpiZ (20) skrev:

Pas. Det var vist noget softball-something.

Men at sende tæskehold afsted er nok ikke den bedste ide hehe.

Håber den er lovlig så :-)

Nu er der ikke meget tæskehold over mig :-)
Gravatar #22 - LinguaIgnota
13. feb. 2012 17:25
Hey, jeg vil også være på tæskeholdet. Hvis nogen kører, og henter mig på Frederiksberg, så er jeg frisk. Jeg kommer ikke så meget ud, så det ville da være rart at opleve noget for en gangs skyld.

Jeg gider ikke, hvis han er gurker. Det bliver for besværligt at holde styr på alle de onkler og fætre og brødre og stammemedlemmer fra den anatolske højslette.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login