mboost-dp1
Spørgsmål til de glade fysikkere.
Jeg sad og diskuterede med læren i fysik idag, og vi var inde på Lussacs og Boyle-Mariottes love, samt idealgas loven.
Mit spørgsmål til jer lyder:
Kan man skabe et volumen uden tryk, når man ikke kan skabe et tryg uden volume?
glæder mig til at høre jeres svar... :-)
Mit spørgsmål til jer lyder:
Kan man skabe et volumen uden tryk, når man ikke kan skabe et tryg uden volume?
glæder mig til at høre jeres svar... :-)
Nej. Idet, der altid vil være kvantefluktuationer, kan en beholder aldrig være helt tom, og derfor vil der altid være et vist tryk, der dog (sandsynligvis) vil være umuligt at måle.
Med min begrænset fysiske viden, vil jeg mene at det er stærkt tvivlsom hvorvidt molekylerne vil stå stille ved det absolutte nulpunkt. Bla. andre Einstein mente at molekyler vil begynde at bevæge sig vildt rundt!
for øvrigt synes jeg ikke at:
"Kan man skabe et volumen uden tryk, når man ikke kan skabe et tryg uden volume?"
giver særlig meget mening.
for øvrigt synes jeg ikke at:
"Kan man skabe et volumen uden tryk, når man ikke kan skabe et tryg uden volume?"
giver særlig meget mening.
med andre ord... selvom man sænker temperaturen i volumet til 0 K, vil de hvilestående gasmolekyler, stadigvæk udgøre en form for tryk! hvis jeg har forstået dig ret.
Nix. For det første kan du ikke opnå en temperatur på 0 K, da dette vil forudsætte en total stilstand i massens bestanddele.
Når jeg skriver "bestanddele", er det ikke kun for benytte andre ord, end man normalt ville, men fordi din masse ikke længere består af atomer i traditionel forstand. Din masse vil optræde i en tilstand der hedder BEC.
Se evt http://www.colorado.edu/physics/2000/bec/ for forklaring på BEC.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Tagwall
Gå til bund