mboost-dp1
Status på danske universiteter
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Tagwall
"Our youth now love luxury. They have bad manners, contempt for
authority; they show disrespect for their elders, and love chatter in
places of exercise. They no longer rise when elders enter the room.
They contradict their parents, chatter before company, gobble up their
food, and tyrannize their teachers." (Socrates, 469-399 B.C.).
authority; they show disrespect for their elders, and love chatter in
places of exercise. They no longer rise when elders enter the room.
They contradict their parents, chatter before company, gobble up their
food, and tyrannize their teachers." (Socrates, 469-399 B.C.).
Herregud, de forsvinder alligevel inden for ½-1 år. Jeg kan ikke udtale mig så meget om andre linjer end min egen, men jeg har kraftedeme ikke "undervisere".
Universiteterne skal bare have magten tilbage, så "underviserne" kan få lov til at forelæse frem for at skulle undervise fjerdeklasseselever (jf. citatet "De svageste studerende var for 5 år siden på 1. g-niveau, nu er de nede omkring 4. klasse.").
Universiteterne skal bare have magten tilbage, så "underviserne" kan få lov til at forelæse frem for at skulle undervise fjerdeklasseselever (jf. citatet "De svageste studerende var for 5 år siden på 1. g-niveau, nu er de nede omkring 4. klasse.").
Det er da også en skandale.
Der bør lægges et niveau således at enten skal der bestilles noget eller så dumper folk.
Da jeg læste (det er så en del år siden - jeg kan nævne at i programmering brugte vi plastic lineal til at tegne diagrammer med, line mode editor og Fortran!!) var dumpeprocenten i næsten alle fag på 1. del (man kunne ikke tage studiet som bachelor dengang, så det var 1. del og 2. del) over 50%.
Det er da også en skandale.
Der bør lægges et niveau således at enten skal der bestilles noget eller så dumper folk.
Da jeg læste (det er så en del år siden - jeg kan nævne at i programmering brugte vi plastic lineal til at tegne diagrammer med, line mode editor og Fortran!!) var dumpeprocenten i næsten alle fag på 1. del (man kunne ikke tage studiet som bachelor dengang, så det var 1. del og 2. del) over 50%.
arne_v (8) skrev:
Men da du læste, var det så forventet af samfundet at alle unge mindst har en bachelor- eller kandidatgrad?
Edit: grammatisk tidsforvirring ftw
Da jeg startede på uni i sin tid var niveauet højt og meget af det, der var på programmet var komplet uinteressant for erhvervslivet.
arne_v (13) skrev:Nej.
Men det er det vel heller ikke idag.
Det er tydeligt at du ikke er ung i dag. Grunden til at jeg stillede mit spørgsmål på den måde er, at vi unge er blevet fortalt gennem folkeskole og gymnasial ungdomsuddannelse at vi skal læse videre så vi bliver klogere. Med flere og flere på universitetet (der er jo sat rekord år efter år), så er det vel ikke andet end logisk, at niveauet falder.
Det er stadig langtfra alle der får en bachelor. Men antallet er stigende.
Citat:
Og det har naturligvis en effekt. Det er også nævnt i artiklen.
Men der er jo to måder at håndtere flere der starter på universitet på:
A) sænke niveauet på universitet så det passer til niveauet hos meroptaget
B) hæve niveuaet hos meroptaget til traditionelle universitets niveau
Det er stadig langtfra alle der får en bachelor. Men antallet er stigende.
Citat:
Universiteterne har netop i år optaget den største studenterårgang nogensinde. Og regeringens mål er, at der skal endnu flere ind – den vil øge andelen af en ungdomsårgang, der tager en lang videregående uddannelse fra cirka 20 procent i dag til 25 procent.
Og det har naturligvis en effekt. Det er også nævnt i artiklen.
Det store optag er en del af forklaringen på de kritiske udsagn, mener professor i uddannelsesvidenskab ved Aalborg Universitet Palle Rasmussen.
»Med den tilstrømning, der er, optager universiteterne en bredere gruppe studerende end nogensinde. Derfor er det meget sandsynligt, at der kommer studerende ind på universitetet, som er mindre velforberedte og mindre motiverede«.
Men der er jo to måder at håndtere flere der starter på universitet på:
A) sænke niveauet på universitet så det passer til niveauet hos meroptaget
B) hæve niveuaet hos meroptaget til traditionelle universitets niveau
B) er helt klart ønskværdigt - men man må også acceptere, at ikke alle er i stand til at læse sig til en bachelor eller kandidat, heller ikke af dem som bliver optaget. På mit studie faldt ca. 50 % fra i løbet af det første år (en del til fordel for andre studier). Niveauet blev bevidst lagt højt, og først nu på 3. semester vil underviserne indrømme, at de lægger et højt niveau i starten for at luge ud i os - dem som kan følge med er med, mens dem som ikke kan følge med ryger ud.
arne_v (18) skrev:Og så er bolden hos gymnasierne. Kan de gøre flere universitetsklare?
De gør alt, hvad de kan. AT er en enorm succes, som er højt elsket af både elever og lærerer.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.