mboost-dp1

Svært at få job som IT-Supporter


Gå til bund
Gravatar #1 - znipper
28. mar. 2013 20:06
Hvorfor skal det være så svært at få job som "ny uddannet "IT-supporter i aarhus området??

Hvorfor går virksomheder efter dem med meget erfaring?

De må da selv hjælpe med at give folk de fornødne kvalifikationer og ansætte dem der virkelig gerne vil noget med IT
Gravatar #2 - Mort
28. mar. 2013 20:10
Virksomheder har kun et enkelt mål og det er deres egen profit. Der er ikke profit i at træne nyuddannede folk op, når der findes masser af arbejdsløse folk, med erfaring.
Gravatar #3 - arne_v
28. mar. 2013 20:16
#1

Det er ikke kun IT supportere som har problemet. Der er også mange andre områder indenfor IT, hvor virksomhederne er tilbageholdne med at ansætte nyuddannede.

Der er sikkert flere grunde til dette.

Nogle af dem kunne være:
* der er stor personale udskiftning i danske IT virksomheder og lysten til at investere i en persons uddannelse er lav, når vedkommende statistisk set snart skifter til en anden virksomhed alligevel
* lønforskellene i Danmark er relativt små, så ved at betale f.eks. 20% mere kan virksomheden få en erfaring som kan producere 100% mere - 100% mere output for 20% større omkostning er en god forretning
* danske virksomheder er ofte mindre virksomheder og det er vanskeligere for en mindre virksomhed at oplære folk end en stor virksomhed, fordi der ikke nødvendigvis er nogen til at oplære
* danske ledere og danske personaleafdelinger er ikke særligt uddannelsesorienteret - grundliggende betragter man uddannelse som noget staten skal sørge for
Gravatar #4 - znipper
28. mar. 2013 20:18
Men hvem siger at folk med erfaring gør jobbet bedre end de nyuddannede?
Gravatar #5 - Slettet Bruger [2825810]
28. mar. 2013 20:28
#4
Det synes jeg personligt heller ikke altid at erfaring er bedre. Jeg prøvede en episode på arbejdspladsen hvor vi havde en ekstern konsulent ude for at lave noget overvågningsudstyr. Han fik at vide at vores arbejdsplads ville skifte fra TDC ADSL til SydEnergi fiber. Konsulenten advarede os straks at det var umuligt at få fjernvisningen af overvågningen til at virke med SydEnergi fiber, han havde erfaret det hos vores nabo. Som ikke færdig uddannet datamatiker, så var jeg meget skeptisk og fortalte ham at jeg også havde fiber på hjemmefronten og jeg absolut ikke kunne forstå hvorfor det ikke skulle virke med fiber. Han stod hårdnakket ved hans udtalelse.

Få uger senere ankom vores fiber så, jeg satte fiber stikket i vores router istedet for ADSL stikket. Jeg koblede op på chefens hjemmecomputer. Skiftede IP'en i hans overvågningsprogram og wupti, det hele spillede som det skulle.

Hans erfaring var værdiløs i den sammenhæng, min uvidenhed og godtroenhed gav os en 60/60 forbindelse istedet for en 2/0,5 forbindelse. Chefen er nu meget tilfreds med at kunne se overvågningen fra hjemmefronten med fuld FPS, det tager 10-15 Mbit upload at holde det kørende.
Gravatar #6 - znipper
28. mar. 2013 20:36
Præcis....
ved at tage nyuddannede ind kan virksomhederne give dem den erfaring de skal bruge i lige netop deres virksomhed det kan jeg da kun se som noget positivt?

kan ikke se nogen ulemper ved nyuddannede
Gravatar #7 - Slettet Bruger [2825810]
28. mar. 2013 20:43
#6
En nyuddannet er mindre produktiv og koster ikke tilsvarende mindre som #3 så fint udlagde det. Måske er det til at handle med hvis du kan komme i kontakt med en virksomhed og er med på at arbejde til halv pris det første år. :)
Gravatar #8 - Magten
28. mar. 2013 20:55
Mort (2) skrev:
Virksomheder har kun et enkelt mål og det er deres egen profit. Der er ikke profit i at træne nyuddannede folk op, når der findes masser af arbejdsløse folk, med erfaring.
Fordelen ved at tage unge/nyuddannede ind er så at de kan præge dem ret meget hvor en erfaren person måske kan være lidt sværere at skubbe i den retning firmaet gerne vil eller lignende.

#1
Jeg ville bruge mit netværk hvis jeg var dig. Både min læreplads som IT-supporter og mine to efterfølgende jobs har jeg fået igennem familie, venner og bekendte.
Det giver et helt andet billede hos arbejdsgiveren hvis nogen der kender dig i forvejen kan fortælle godt om dig :)
Gravatar #9 - arne_v
28. mar. 2013 21:01
#4 & 5

Der kan uden tvivl findes en del eksempler på at erfaring ikke har hjulpet.

Men gennemsnitligt set vil en med 5 eller 10 års erfaring være bedre end en uden erfaring.

Gravatar #10 - Chewy
28. mar. 2013 22:12
@ #8
Fordelen ved at tage unge/nyuddannede ind er så at de kan præge dem ret meget hvor en erfaren person måske kan være lidt sværere at skubbe i den retning firmaet gerne vil eller lignende.


Og ulempen er at når man så er færdig med at forme personen, så risikere man at konkurrenten kommer og headhunter personen...

Det ville være interessant at se hvordan OPs muligheder ser ud, hvis han selv foreslår en kontrakt der siger at han ikke må arbejde med jobs relateret til det job han søger i f.eks. 5 år efter endt arbejdsperiode...
Gravatar #11 - nielsbuus
28. mar. 2013 22:52
Nu hjælper det heller ikke så meget at du er IT-supporter, da det er en forholdsvis kort erhvervsuddannelse. Jeg ville nok overveje at læse videre hvis jeg var dig.
Gravatar #12 - Mort
29. mar. 2013 06:26
Chewy (10) skrev:
Det ville være interessant at se hvordan OPs muligheder ser ud, hvis han selv foreslår en kontrakt der siger at han ikke må arbejde med jobs relateret til det job han søger i f.eks. 5 år efter endt arbejdsperiode...


Konkurrenceklausuler er kun til fordel for virksomheden. Hvis han skriver under på sådan en og så firmaet enten er et dårligt sted at arbejde eller det ændrer sig så stemningen bliver dårlig, så er det meget uheldigt at have en konkurrenceklausul.

Effektivt ville det betyde at det var meget sværre at finde det næste job, da han ikke må bruge sin tilegnede ekspertise til at finde det, hvilket ville stille ham dårligere end hvis han er nyuddannet.
Gravatar #13 - binderup
29. mar. 2013 06:49
#10, #11

mig bekendt er konkurrenceklausuler kun lovlige hvis der tilsvarende bliver kompenseret for det i lønnen, og jeg tror ikke, med al respekt, at man vil rulle det store juridiske apparat i stilling for en IT supporter stilling.
Gravatar #14 - Hubert
29. mar. 2013 07:23
binderup (13) skrev:
#10, #11

mig bekendt er konkurrenceklausuler kun lovlige hvis der tilsvarende bliver kompenseret for det i lønnen, og jeg tror ikke, med al respekt, at man vil rulle det store juridiske apparat i stilling for en IT supporter stilling.


Og det koster vist kassen at lave en konkurrence klausul.
Gravatar #15 - kasperd
29. mar. 2013 10:52
binderup (13) skrev:
mig bekendt er konkurrenceklausuler kun lovlige hvis der tilsvarende bliver kompenseret for det i lønnen
Plus halv løn i perioden hvor klausulen løber, hvis ikke jeg husker meget galt. Betaling for de første tre måneder skal udbetales sammen med den sidste lønudbetaling. Så man forlader altså sin gamle arbejdsplads med en udbetaling på 2½ måneds løn. Så har man da lidt at gøre med indtil man finder noget nyt.

En konkurrenceklausul betyder heller ikke at man overhovedet ikke kan finde noget job, hvor man kan bruge sin viden. Jeg har prøvet at gå et job med en konkurrenceklausul til et andet job med en konkurrenceklausul med kun to uger imellem. Det var to IT virksomheder, som ikke konkurrerede med hinanden.
Gravatar #16 - znipper
29. mar. 2013 15:31
Men...
Hvad er ideen med en konkurrenceklausul
Det giver da ikke mig en større chance for at få et job?
Gravatar #17 - binderup
29. mar. 2013 16:27
znipper (16) skrev:
Men...
Hvad er ideen med en konkurrenceklausul
Det giver da ikke mig en større chance for at få et job?


Jeg tror vist at det var ment som et løsningsforslag til at fastholde IT supportere så at de ikke bliver udlært ét sted for så at blive headhuntet af konkurrenterne.

Gravatar #18 - Lylover
29. mar. 2013 16:49
Hvis man virkelig gerne vil noget med IT, så må du vel også være villig til at flytte efter jobsne, hvis de ikke er i Aarhus området? Eller brænder du ikke SÅ meget for IT alligevel?



Gravatar #19 - Hubert
29. mar. 2013 16:53
binderup (17) skrev:

Jeg tror vist at det var ment som et løsningsforslag til at fastholde IT supportere så at de ikke bliver udlært ét sted for så at blive headhuntet af konkurrenterne.


Når alt kommer til alt er det næppe et brugbart løsningforslag. Du kan fodre svin med it supportere og stadig have en del tilbage.

Der findes formentlig en del fordomme omkring it support udannelsen. Jeg har sikkert også selv en del, men ud fra det jeg har oplevet fra de it supportere jeg har mødt så er det store problem netop at man har taget en it support uddannelse. Jeg ville skynde mig at gå videre til datatekniker eller hvad de kalder den uddannelse i år.
Gravatar #20 - znipper
29. mar. 2013 20:14
Lylover (18) skrev:
Hvis man virkelig gerne vil noget med IT, så må du vel også være villig til at flytte efter jobsne, hvis de ikke er i Aarhus området? Eller brænder du ikke SÅ meget for IT alligevel?


det er jo ikke sikkert det er muligt af flytte.

men det kunne være fedt hvis der var nogle arbejdsgivere der så det her og sage hov! sådanne en mangler jeg lige ;D Jeg kan gå for Halv pris I et år ;D
Gravatar #21 - toftlund2012
29. mar. 2013 20:38
Ellers må du udvide din viden om IT. Fx ved jeg at der er mange som ikke kender meget til online marketing, måske skulle du prøve at sætte dig mere ind i det? Dem og programmører er helt sikkert typer af jobs som der bliver brug for i fremtiden.

Efter min mening.

/ Svende T
Gravatar #22 - znipper
29. mar. 2013 20:48
men jeg er mere infrastruktur typen
Gravatar #23 - didriksen86
29. mar. 2013 20:59
Så har du taget en forkert uddannelse.. :)
Hvis du vil være sikker på at få et job så kan du jo tage nogle certifikater indenfor Microsoft, Cisco osv. Så er du langt foran køen hvis du har sådan nogle.
Selve testene koster vist 2.000kr eller deromkring, så det er jo relativt billigt at springe køen over og bøgerne ved jeg ikke helt hvad koster nu om dagen.
Gravatar #24 - znipper
29. mar. 2013 21:07
didriksen86 (23) skrev:
Så har du taget en forkert uddannelse.. :)
Hvis du vil være sikker på at få et job så kan du jo tage nogle certifikater indenfor Microsoft, Cisco osv. Så er du langt foran køen hvis du har sådan nogle.
Selve testene koster vist 2.000kr eller deromkring, så det er jo relativt billigt at springe køen over og bøgerne ved jeg ikke helt hvad koster nu om dagen.


Det er jo en mulighed men det er bare træls at skulle til at låne i banken for at tage et certifikat. men det er jo felfølgelig en inverstering i fremtiden :)
Gravatar #25 - Magten
29. mar. 2013 21:14
Certificeringer er en god måde at få papir på de ting du kan. Ellers kan du forsøge dig med en blog eller lignende hvor du skriver om emner du kender til - bare vær sikker på at det du skriver er rigtigt, ellers er det svært at sælge sig på det :)

Det er også en god måde at lære mere om tingene, netop fordi man bliver nød til at kende dem ind og ud for at kunne skrive om dem.
Gravatar #26 - fjols
31. mar. 2013 11:55
Hvor gammel er du?
Gravatar #27 - znipper
31. mar. 2013 23:51
fjols (26) skrev:
Hvor gammel er du?


20
Gravatar #28 - Tukanfan
1. apr. 2013 01:35
Du kunne tage til Irland og arbejde som 1st level supporter på en helpdesk. Der er mange virksomheder derovre, bl.a. IBM i Dublin og Atos i Cork som har deres nordisk-sprogede call centre derovre. Ved godt at det ikke lige er dit drømmejob, men der er mulighed for at avancere hvis man bliver der længe nok, og så er det helt fint at have på CV'et. Derudover er der mange drifts-folk man kommer til at arbejde sammen med. Send evt. en PM for mere information.
Gravatar #29 - Magten
1. apr. 2013 02:54
Hp og Oracle har vist også deres support sidende i Irland... I hvert fald HP......

Men der er tit jobopslag på jobindex.dk om job i Irland osvl.
Gravatar #30 - fjols
1. apr. 2013 05:05
Hvis du kun er 20 år gammel så vil jeg anbefale dig at læse videre.

Dels for at få bedre jobmuligheder, dels fordi jeg ved der er mange virksomheder der hellere vil ansætte en lidt ældre (og mere moden) person. Det tror jeg gælder i de fleste fag.
Gravatar #31 - znipper
2. apr. 2013 22:59
Det er ikke muligt for mig at have et fast job i udlandet

Men hvis der er nogle her inde der ved deres firma mangler arbejdskraft kan i jo skriveen pm. Jeg kan gå med løntilskud i op til et år
ca 11000 i tilskud dvs. halv pris for en It-supporter det er der da ingen IT Virksomheder der kan have råd til ikke at ansætte mig

det vil kunne give noget erfaring til mig og billig arbejdskraft til virksomheden
Gravatar #32 - arne_v
9. apr. 2013 01:56
Chewy (10) skrev:
Det ville være interessant at se hvordan OPs muligheder ser ud, hvis han selv foreslår en kontrakt der siger at han ikke må arbejde med jobs relateret til det job han søger i f.eks. 5 år efter endt arbejdsperiode...


znipper (16) skrev:
Men...
Hvad er ideen med en konkurrenceklausul
Det giver da ikke mig en større chance for at få et job?


Ideen er at virksomheder vil være mere villige til at bruge resourcer på at uddanne en medarbejder, hvis de ved at han ikke hopper til konkurrent efter kort tid.

Men du skal ikke gøre det. Det vil være ødelæggende for dine muligheder for at finde et andet arbejde og dermed fjerne alt incitament for firmaet til at give dig højere løn over tid.
Gravatar #33 - arne_v
9. apr. 2013 01:58
#28

Der er (eller har ihvertfald været) en del tilsvarende i Sverige.

Men folks erfaringer er lidt "blandede" for at sige det mildt.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login