mboost-dp1
Svært at få job som IT-Supporter
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Tagwall
Det er ikke kun IT supportere som har problemet. Der er også mange andre områder indenfor IT, hvor virksomhederne er tilbageholdne med at ansætte nyuddannede.
Der er sikkert flere grunde til dette.
Nogle af dem kunne være:
* der er stor personale udskiftning i danske IT virksomheder og lysten til at investere i en persons uddannelse er lav, når vedkommende statistisk set snart skifter til en anden virksomhed alligevel
* lønforskellene i Danmark er relativt små, så ved at betale f.eks. 20% mere kan virksomheden få en erfaring som kan producere 100% mere - 100% mere output for 20% større omkostning er en god forretning
* danske virksomheder er ofte mindre virksomheder og det er vanskeligere for en mindre virksomhed at oplære folk end en stor virksomhed, fordi der ikke nødvendigvis er nogen til at oplære
* danske ledere og danske personaleafdelinger er ikke særligt uddannelsesorienteret - grundliggende betragter man uddannelse som noget staten skal sørge for
Det er ikke kun IT supportere som har problemet. Der er også mange andre områder indenfor IT, hvor virksomhederne er tilbageholdne med at ansætte nyuddannede.
Der er sikkert flere grunde til dette.
Nogle af dem kunne være:
* der er stor personale udskiftning i danske IT virksomheder og lysten til at investere i en persons uddannelse er lav, når vedkommende statistisk set snart skifter til en anden virksomhed alligevel
* lønforskellene i Danmark er relativt små, så ved at betale f.eks. 20% mere kan virksomheden få en erfaring som kan producere 100% mere - 100% mere output for 20% større omkostning er en god forretning
* danske virksomheder er ofte mindre virksomheder og det er vanskeligere for en mindre virksomhed at oplære folk end en stor virksomhed, fordi der ikke nødvendigvis er nogen til at oplære
* danske ledere og danske personaleafdelinger er ikke særligt uddannelsesorienteret - grundliggende betragter man uddannelse som noget staten skal sørge for
Det synes jeg personligt heller ikke altid at erfaring er bedre. Jeg prøvede en episode på arbejdspladsen hvor vi havde en ekstern konsulent ude for at lave noget overvågningsudstyr. Han fik at vide at vores arbejdsplads ville skifte fra TDC ADSL til SydEnergi fiber. Konsulenten advarede os straks at det var umuligt at få fjernvisningen af overvågningen til at virke med SydEnergi fiber, han havde erfaret det hos vores nabo. Som ikke færdig uddannet datamatiker, så var jeg meget skeptisk og fortalte ham at jeg også havde fiber på hjemmefronten og jeg absolut ikke kunne forstå hvorfor det ikke skulle virke med fiber. Han stod hårdnakket ved hans udtalelse.
Få uger senere ankom vores fiber så, jeg satte fiber stikket i vores router istedet for ADSL stikket. Jeg koblede op på chefens hjemmecomputer. Skiftede IP'en i hans overvågningsprogram og wupti, det hele spillede som det skulle.
Hans erfaring var værdiløs i den sammenhæng, min uvidenhed og godtroenhed gav os en 60/60 forbindelse istedet for en 2/0,5 forbindelse. Chefen er nu meget tilfreds med at kunne se overvågningen fra hjemmefronten med fuld FPS, det tager 10-15 Mbit upload at holde det kørende.
Det synes jeg personligt heller ikke altid at erfaring er bedre. Jeg prøvede en episode på arbejdspladsen hvor vi havde en ekstern konsulent ude for at lave noget overvågningsudstyr. Han fik at vide at vores arbejdsplads ville skifte fra TDC ADSL til SydEnergi fiber. Konsulenten advarede os straks at det var umuligt at få fjernvisningen af overvågningen til at virke med SydEnergi fiber, han havde erfaret det hos vores nabo. Som ikke færdig uddannet datamatiker, så var jeg meget skeptisk og fortalte ham at jeg også havde fiber på hjemmefronten og jeg absolut ikke kunne forstå hvorfor det ikke skulle virke med fiber. Han stod hårdnakket ved hans udtalelse.
Få uger senere ankom vores fiber så, jeg satte fiber stikket i vores router istedet for ADSL stikket. Jeg koblede op på chefens hjemmecomputer. Skiftede IP'en i hans overvågningsprogram og wupti, det hele spillede som det skulle.
Hans erfaring var værdiløs i den sammenhæng, min uvidenhed og godtroenhed gav os en 60/60 forbindelse istedet for en 2/0,5 forbindelse. Chefen er nu meget tilfreds med at kunne se overvågningen fra hjemmefronten med fuld FPS, det tager 10-15 Mbit upload at holde det kørende.
Fordelen ved at tage unge/nyuddannede ind er så at de kan præge dem ret meget hvor en erfaren person måske kan være lidt sværere at skubbe i den retning firmaet gerne vil eller lignende.Mort (2) skrev:Virksomheder har kun et enkelt mål og det er deres egen profit. Der er ikke profit i at træne nyuddannede folk op, når der findes masser af arbejdsløse folk, med erfaring.
Jeg ville bruge mit netværk hvis jeg var dig. Både min læreplads som IT-supporter og mine to efterfølgende jobs har jeg fået igennem familie, venner og bekendte.
Det giver et helt andet billede hos arbejdsgiveren hvis nogen der kender dig i forvejen kan fortælle godt om dig :)
@ #8
Og ulempen er at når man så er færdig med at forme personen, så risikere man at konkurrenten kommer og headhunter personen...
Det ville være interessant at se hvordan OPs muligheder ser ud, hvis han selv foreslår en kontrakt der siger at han ikke må arbejde med jobs relateret til det job han søger i f.eks. 5 år efter endt arbejdsperiode...
Fordelen ved at tage unge/nyuddannede ind er så at de kan præge dem ret meget hvor en erfaren person måske kan være lidt sværere at skubbe i den retning firmaet gerne vil eller lignende.
Og ulempen er at når man så er færdig med at forme personen, så risikere man at konkurrenten kommer og headhunter personen...
Det ville være interessant at se hvordan OPs muligheder ser ud, hvis han selv foreslår en kontrakt der siger at han ikke må arbejde med jobs relateret til det job han søger i f.eks. 5 år efter endt arbejdsperiode...
Chewy (10) skrev:Det ville være interessant at se hvordan OPs muligheder ser ud, hvis han selv foreslår en kontrakt der siger at han ikke må arbejde med jobs relateret til det job han søger i f.eks. 5 år efter endt arbejdsperiode...
Konkurrenceklausuler er kun til fordel for virksomheden. Hvis han skriver under på sådan en og så firmaet enten er et dårligt sted at arbejde eller det ændrer sig så stemningen bliver dårlig, så er det meget uheldigt at have en konkurrenceklausul.
Effektivt ville det betyde at det var meget sværre at finde det næste job, da han ikke må bruge sin tilegnede ekspertise til at finde det, hvilket ville stille ham dårligere end hvis han er nyuddannet.
binderup (13) skrev:#10, #11
mig bekendt er konkurrenceklausuler kun lovlige hvis der tilsvarende bliver kompenseret for det i lønnen, og jeg tror ikke, med al respekt, at man vil rulle det store juridiske apparat i stilling for en IT supporter stilling.
Og det koster vist kassen at lave en konkurrence klausul.
Plus halv løn i perioden hvor klausulen løber, hvis ikke jeg husker meget galt. Betaling for de første tre måneder skal udbetales sammen med den sidste lønudbetaling. Så man forlader altså sin gamle arbejdsplads med en udbetaling på 2½ måneds løn. Så har man da lidt at gøre med indtil man finder noget nyt.binderup (13) skrev:mig bekendt er konkurrenceklausuler kun lovlige hvis der tilsvarende bliver kompenseret for det i lønnen
En konkurrenceklausul betyder heller ikke at man overhovedet ikke kan finde noget job, hvor man kan bruge sin viden. Jeg har prøvet at gå et job med en konkurrenceklausul til et andet job med en konkurrenceklausul med kun to uger imellem. Det var to IT virksomheder, som ikke konkurrerede med hinanden.
znipper (16) skrev:Men...
Hvad er ideen med en konkurrenceklausul
Det giver da ikke mig en større chance for at få et job?
Jeg tror vist at det var ment som et løsningsforslag til at fastholde IT supportere så at de ikke bliver udlært ét sted for så at blive headhuntet af konkurrenterne.
binderup (17) skrev:
Jeg tror vist at det var ment som et løsningsforslag til at fastholde IT supportere så at de ikke bliver udlært ét sted for så at blive headhuntet af konkurrenterne.
Når alt kommer til alt er det næppe et brugbart løsningforslag. Du kan fodre svin med it supportere og stadig have en del tilbage.
Der findes formentlig en del fordomme omkring it support udannelsen. Jeg har sikkert også selv en del, men ud fra det jeg har oplevet fra de it supportere jeg har mødt så er det store problem netop at man har taget en it support uddannelse. Jeg ville skynde mig at gå videre til datatekniker eller hvad de kalder den uddannelse i år.
Lylover (18) skrev:Hvis man virkelig gerne vil noget med IT, så må du vel også være villig til at flytte efter jobsne, hvis de ikke er i Aarhus området? Eller brænder du ikke SÅ meget for IT alligevel?
det er jo ikke sikkert det er muligt af flytte.
men det kunne være fedt hvis der var nogle arbejdsgivere der så det her og sage hov! sådanne en mangler jeg lige ;D Jeg kan gå for Halv pris I et år ;D
Ellers må du udvide din viden om IT. Fx ved jeg at der er mange som ikke kender meget til online marketing, måske skulle du prøve at sætte dig mere ind i det? Dem og programmører er helt sikkert typer af jobs som der bliver brug for i fremtiden.
Efter min mening.
/ Svende T
Efter min mening.
/ Svende T
Så har du taget en forkert uddannelse.. :)
Hvis du vil være sikker på at få et job så kan du jo tage nogle certifikater indenfor Microsoft, Cisco osv. Så er du langt foran køen hvis du har sådan nogle.
Selve testene koster vist 2.000kr eller deromkring, så det er jo relativt billigt at springe køen over og bøgerne ved jeg ikke helt hvad koster nu om dagen.
Hvis du vil være sikker på at få et job så kan du jo tage nogle certifikater indenfor Microsoft, Cisco osv. Så er du langt foran køen hvis du har sådan nogle.
Selve testene koster vist 2.000kr eller deromkring, så det er jo relativt billigt at springe køen over og bøgerne ved jeg ikke helt hvad koster nu om dagen.
didriksen86 (23) skrev:Så har du taget en forkert uddannelse.. :)
Det er jo en mulighed men det er bare træls at skulle til at låne i banken for at tage et certifikat. men det er jo felfølgelig en inverstering i fremtiden :)
Certificeringer er en god måde at få papir på de ting du kan. Ellers kan du forsøge dig med en blog eller lignende hvor du skriver om emner du kender til - bare vær sikker på at det du skriver er rigtigt, ellers er det svært at sælge sig på det :)
Det er også en god måde at lære mere om tingene, netop fordi man bliver nød til at kende dem ind og ud for at kunne skrive om dem.
Det er også en god måde at lære mere om tingene, netop fordi man bliver nød til at kende dem ind og ud for at kunne skrive om dem.
Du kunne tage til Irland og arbejde som 1st level supporter på en helpdesk. Der er mange virksomheder derovre, bl.a. IBM i Dublin og Atos i Cork som har deres nordisk-sprogede call centre derovre. Ved godt at det ikke lige er dit drømmejob, men der er mulighed for at avancere hvis man bliver der længe nok, og så er det helt fint at have på CV'et. Derudover er der mange drifts-folk man kommer til at arbejde sammen med. Send evt. en PM for mere information.
Det er ikke muligt for mig at have et fast job i udlandet
Men hvis der er nogle her inde der ved deres firma mangler arbejdskraft kan i jo skriveen pm. Jeg kan gå med løntilskud i op til et år
ca 11000 i tilskud dvs. halv pris for en It-supporter det er der da ingen IT Virksomheder der kan have råd til ikke at ansætte mig
det vil kunne give noget erfaring til mig og billig arbejdskraft til virksomheden
Men hvis der er nogle her inde der ved deres firma mangler arbejdskraft kan i jo skriveen pm. Jeg kan gå med løntilskud i op til et år
ca 11000 i tilskud dvs. halv pris for en It-supporter det er der da ingen IT Virksomheder der kan have råd til ikke at ansætte mig
det vil kunne give noget erfaring til mig og billig arbejdskraft til virksomheden
Chewy (10) skrev:Det ville være interessant at se hvordan OPs muligheder ser ud, hvis han selv foreslår en kontrakt der siger at han ikke må arbejde med jobs relateret til det job han søger i f.eks. 5 år efter endt arbejdsperiode...
znipper (16) skrev:Men...
Hvad er ideen med en konkurrenceklausul
Det giver da ikke mig en større chance for at få et job?
Ideen er at virksomheder vil være mere villige til at bruge resourcer på at uddanne en medarbejder, hvis de ved at han ikke hopper til konkurrent efter kort tid.
Men du skal ikke gøre det. Det vil være ødelæggende for dine muligheder for at finde et andet arbejde og dermed fjerne alt incitament for firmaet til at give dig højere løn over tid.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.