mboost-dp1
[systematisk] ripping af netradio
Tænkte lidt over en idé som jeg ikke umidelbart kan se er udført. Jeg ved heller ikke om dette vil være helt lovligt.
Et stykke software som lytter som bruger på en streaming server. Det kunne fx være DR´s Boogie radio som bliver streamet i WMF. Sammen med WMF streamen bliver der også udsendt http informationer i form af ID tags med sangtitel, og næste sang der bliver spillet. Ja, det er faktisk ligefrem muligt at læse playlisten en hel uge frem.
Programmet fungere som de fleste streamcording programmer. Altså optager det streamen direkte. Forskellen er at dette program er systematisk og automatisk. Det køre listening på de ID tags der bliver sendt ud. Optager nummeret. Encoder en MP3 fil og navngiver den med kunstner og sang. Hvis man fx så søger nogle bestemte numre, plotter man blot titlerne ind i programmet. Lader det stå og køre og hvis ens nummer dukker frem i "næste nummer" tagget, optager programmet det.
Eller man kunne bare lade det stå hele dagen og suge musik. Programmet opdager selfølgelig hvis det samme nummer kommer igen.
Er denne form for systematisk ripping lovligt? Er der nogle huller i min teori? Jeg kan ikke se det. Burde da være meget ligetil.
Et stykke software som lytter som bruger på en streaming server. Det kunne fx være DR´s Boogie radio som bliver streamet i WMF. Sammen med WMF streamen bliver der også udsendt http informationer i form af ID tags med sangtitel, og næste sang der bliver spillet. Ja, det er faktisk ligefrem muligt at læse playlisten en hel uge frem.
Programmet fungere som de fleste streamcording programmer. Altså optager det streamen direkte. Forskellen er at dette program er systematisk og automatisk. Det køre listening på de ID tags der bliver sendt ud. Optager nummeret. Encoder en MP3 fil og navngiver den med kunstner og sang. Hvis man fx så søger nogle bestemte numre, plotter man blot titlerne ind i programmet. Lader det stå og køre og hvis ens nummer dukker frem i "næste nummer" tagget, optager programmet det.
Eller man kunne bare lade det stå hele dagen og suge musik. Programmet opdager selfølgelig hvis det samme nummer kommer igen.
Er denne form for systematisk ripping lovligt? Er der nogle huller i min teori? Jeg kan ikke se det. Burde da være meget ligetil.
Så vidt jeg ved må man gerne optage digitalt fra netradioer. Er jeg temelig (dog ikke 100%) sikker på. Kan nogen bekræfte dette?
Genial nok ide. Ved ikke om det er ulovligt fra digital til digital. I følgende link står der du gerne må optage fra radioen: http://www.kum.dk/sw10272.asp
Men der står vidst ikke noget om digital radio til digial.
Men der står vidst ikke noget om digital radio til digial.
hvis du skulle optage alt musik, skal der en del til. Du skal samtidigt, optage det i original kvalitet, håndtere navngivningen og klipning, og konvertere numre i baggrunden. Men har du en 2-3ghz maskine du ikke lige ved hvad du skal bruge til er det da muligt :)
blackthorne_dk:
Selve stream recording delen er da ikke noget problem. Klipningen sker jo on-the-fly når ID tagnse ændre sig. MP3 encodingen behøver ikke være realtime jo. Det kunne jo automatiseres så progget bare ripper til uncompressed wav og bagefter encoder til mp3 og sletter de originale filer. 2ghz skulle sagtens kunne gøre det. Tror ikke det er noget problem med selv en lidt mindre CPU.
Selve stream recording delen er da ikke noget problem. Klipningen sker jo on-the-fly når ID tagnse ændre sig. MP3 encodingen behøver ikke være realtime jo. Det kunne jo automatiseres så progget bare ripper til uncompressed wav og bagefter encoder til mp3 og sletter de originale filer. 2ghz skulle sagtens kunne gøre det. Tror ikke det er noget problem med selv en lidt mindre CPU.
#4 den med at man ikke må optage fra digital til digital blev forældet for nogle år tilbage, jeg ved ikke om den helt nye lov ville brokke sig over at du opgør en effektiv kopybeskyttelse ved at reencode wmv men, ellers burde der ikke værre de store juridiske problmer ved at lave inteligent optage systemer til netrardio, det er lidt lige som TiVO eller en tidsinstillet videooptagelse.
Rent teknisk ville jeg ikke anbefale at rekompilere men bare dumpe wma filerne.
Rent teknisk ville jeg ikke anbefale at rekompilere men bare dumpe wma filerne.
StationRipper er et meget lækkert GPL alternativ - tog mig lige sammen og søgte, og tog mig 10 secs :=)
jeg overvejer lidt om det kan laves med video in og Boogie?
Hvis man på en måde kunne parse titlen på videoen gennem et OCR scanner modul, kunne man vel rippe det også?
Problemet ville så være at klippe det der ikke er videoer fra, samt at opdatere hvor på skærmen, titlen står, når de skifter design på deres OSD.
Hvis man på en måde kunne parse titlen på videoen gennem et OCR scanner modul, kunne man vel rippe det også?
Problemet ville så være at klippe det der ikke er videoer fra, samt at opdatere hvor på skærmen, titlen står, når de skifter design på deres OSD.
#11 Gruesome: Nah, men kunne det nu lade sig gøre, kunne man jo også rippe fra MTV / Viva eller noget lign. Jeg har rippet et par videoer fra Viva, der ikke var overfyldt som boogie's.
Jeg har haft Station Ripper til at køre i lidt over tolv timer nu, og den kører bare perfekt, specielt hvis man finder en ordentlig station der kan finde ud af at sende tagsne når sangen skifter (fandt en klam station hvor tagget først blev sendt 20 sekunder efter sangen begyndte og sendte reklamer i et væk, ikke godt) men Virgin Radio (http://205.188.130:8006) levere varen...
Nu mangler jeg bare at finde ud af om det er lovligt... eller om jeg skal til at slette det jeg har rippet... :-/
Nu mangler jeg bare at finde ud af om det er lovligt... eller om jeg skal til at slette det jeg har rippet... :-/
Min Station Ripper har kørt hele natten og ligenu har jeg 1 gb musik jeg skal sætte orden i. Men det er bedst hvis man finder en station der kører stereo og med en 128+ Kbit/s.
Mangler også bare at vide om det er lovligt.
Og btw. hvis man er til dansk rap (Som mig :-) så kan man kigge på RISEFM.com de har nogle timer hver dag de spiller dansk rap.
Mangler også bare at vide om det er lovligt.
Og btw. hvis man er til dansk rap (Som mig :-) så kan man kigge på RISEFM.com de har nogle timer hver dag de spiller dansk rap.
Mht. lovlighed kan jeg kun notere følgende 3 ting:
Det er lovligt at kopiere digitalt til eget forbrug.
Det er lovligt at kopiere fra radioen (til cd eller mc).
Det er ikke eksplicit gjort ulovligt at optage fra netradio'er.
Mao. er der så vidt jeg kan se ikke noget juridisk problem i at optage fra netradioer. Der kan dog være et problem ift. systematikken - jeg vil dog tro at der ikke er lovgivet om det, da det ikke har været et "problem" med FM/AM stationer.
Det er lovligt at kopiere digitalt til eget forbrug.
Det er lovligt at kopiere fra radioen (til cd eller mc).
Det er ikke eksplicit gjort ulovligt at optage fra netradio'er.
Mao. er der så vidt jeg kan se ikke noget juridisk problem i at optage fra netradioer. Der kan dog være et problem ift. systematikken - jeg vil dog tro at der ikke er lovgivet om det, da det ikke har været et "problem" med FM/AM stationer.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Tagwall
Gå til bund