mboost-dp1

Tankeeksperiment

Gå til bund
Gravatar #1 - Xanthia
5. aug. 2003 02:58
De seneste tiders kritik af Antipiratgruppens brug af de tvilsomme Screendumps som bevis i civile søgsmål, har fået mig til at gøre nogle tanker, og efter opfordring fra bl.a. Gruesome vil jeg i det nedenstående dele disse med jer:

1. Jeg har efterhånden set utallige indlæg på newz.dk, der argumenterer for, at screendumps ikke bør kunne bruges som bevismateriale i en ressag:

1.1 De er lette at forfalske.

1.2 De viser ikke om den/de musik/film/software/whatever en person står anklaget for at have distribueret på et givet tidspunkt, vitterligt er identiske med de filer der befundet sig på personens harddisk på det givne tidspunkt.

1.3 Det er sagsøger alene (APG) der sikrer screendumps af en persons påståede bryd på loven, uden tilsyn fra politi, fogede eller andre myndigheder.

osv osv.

2. Det er mit generelle indtryk, at det efterhånden er gået op for de langt fleste, at et civilt søgsmål ikke er det samme som en strafferetssag. Her tænker jeg især på diskutionerne om bevisførelsen i sådanne sager; Nemlig at det er op til den anklagede at sandsynliggøre, at der ikke er foregået noget ulovligt.

2.1 Det er der mildt sagt en del mennesker der har udtryk utilfredshed overfor.

Og så var det jeg sad og kom til at fundere over følgende scenarie:

Hvis en person modtager et brev fra Antipiratgruppen hvori det påstås at denne har brudt loven, og i stedet for at vælge at indgå forlig eller tage et civilt søgsmål, melder sig selv til politiet og senere trækker sin tilståelse tilbage, vil der så ikke blive tale om en normal strafferetssag?

Hvis svaret til ovenstående spørgsmål er ja, ville der så ikke under denne retssag blive stilt nogle alvorlige spørgsmål om screendumps berettigelse som beviser i en retssag? Spørgsmål som anklageren ville få et problem med at svare på (jf. 1)?

Den pointe jeg forsøger at trække frem er, at dommeren i en sådan sag ville være tvunget til at vurdere, hvor solidt et screemdump egentligt er som bevis for at den anklagede har gjort noget ulovligt.

Jeg har ikke selv den fjerneste forstand på jura, men håbede at en kyndig person gad ofre nogle linjer på at fortælle mig om jeg er helt galt afmarcheret i min tankegang (og i så fald gerne hvorfor:), eller om der er noget fornuft et sted i mit indlæg.
Gravatar #2 - Yasw
5. aug. 2003 07:55
Det var dog en interessant ide, men uanset hvad så er der stadig en dommer der skal overbevises. Og hvis man siger i retten at de screendumps kunne være forfalsket, så tror jeg at dommeren spørger dig hvorfor du tror at APG laver dokumentfalsk. Så kan det blive til en ny sag hvor du sagsøger APG for dokumentfalsk og skal bevise for dette.
Er ihvertfald hvad jeg tror. Det er ikke nok at sige at det kan forfalskes, for så kunne man bare bruge det i stort alle sager, og så vidt jeg ved er det ikke et argument der er brugt særlig meget.
Gravatar #3 - seahawk
5. aug. 2003 08:15
#1:

Med fare for at lyde arrogant - lær lidt om jura! :) Og derefter bør du sætte dig ind i HVORDAN screendumps bliver brugt som bevismateriale!

Et screendump er ikke et bevis i sig selv, men bruges i som understøttelse til et vidneudsagn - et vidne vil jo aldrig kunne huske 1000 kopierede sange, men hvis man istedet kommer med et screendump, OG et vidne som dokumenterer at man har SET screendumpet blive taget, OG at det passer fint med der var 1000 sange, har man et fint stykke bevismateriale.

Og ang. at "melde" sig selv - hvad vil du gå op at melde dig selv for? Hvis du siger at du har piratkopieret, vil politiet sandsynligvis blot sige; Nå! Det er jo ikke en sag for dem! :)
Gravatar #4 - Xanthia
5. aug. 2003 08:21

"...Det er ikke nok at sige at det kan forfalskes..."

Nej, det kan vi hurtigt blive enige om, men hele meningen med min 'model' var jo netop også at få muligheden for at afgøre sagen i en almindelig strafferet, hvor det er op til Antipiratgruppen at argumentere for at en person har begået noget ulovligt "uden for enhver rimelig tvivl" (og dermed skal APG prøve at gennemhulle bl.a. det jeg præsenterer i #1 i 1.2).
Gravatar #5 - seahawk
5. aug. 2003 08:22
#4:

APG kan ALDRIG være den anklagende part i en strafferet - det vil aldrig nogensinde blive en straffesag...
Gravatar #6 - Xanthia
5. aug. 2003 08:34

Ok, jeg bøjer mig i støvet:) Men det var jo heller ikke andet end et tankeeksperiment (som jeg forresten også antydede i forummets titel).

Men mig bekendt er piratkopiering en overtrædelse af gældende dansk lovgivning, hvad skulle så forhindre politiet i at rejse sigtelse mod en person der melder sig selv skyldig i at foretage piratkopiering?
Gravatar #7 - seahawk
5. aug. 2003 08:48
#6:

Fordi politiet håndhæver straffeloven og kun straffeloven - Politiet blander sig jo heller ikke i stridigheder blandt naboer der ikke kan blive enige om hækkens højde, medmindre den ene af dem ikke vil efterleve en dom - så er det en straffesag(vil jeg tro!)

Og istedet for at bruge deres EDB folk på at rende efter folk der bryder ophavsretsloven, ville jeg sætte pris på at de istedet brugte deres krudt på anmeldelse af hackere - Er der nogensinde nogen der har fået andet tilbage end en autoreply, når de har anmeldt et hackerangreb på www.politi.dk? Og jeg snakker ikke anmeldelse af en portscanning, men reel tilgåelse af information folk ikke var berettiget til...
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login