mboost-dp1

Things that make you go hmm -leg

Gå til bund
Gravatar #5601 - OxxY
28. sep. 2010 13:20
Jakob Jakobsen (5599) skrev:
Der er ingen grund til at gå til lægen for en kold lungebetændelse, medmindre man direkte begynder at få vejrtrækningsproblemer.
Som man plejer at sige, uden medicin tager det en uge at komme sig, med medicin tager det kun 7 dage.

Der kan man se bare, jeg troede det var almindelig lungebetændelse bare uden feber. Men jeg har heller aldrig haft det selv, hverken i den ene eller anden art, så troede egentlig af besværet vejrtrækning var noget der var givet når man fik lungebetændelse.
Gravatar #5602 - Slettet Bruger [1254964853]
28. sep. 2010 13:34
#95->

Bare rolig, jeg skal nok holde mig fra det :)

1. Nej, Men jeg har en idé om at den der "har det skidt - tag en pille" mentalitet nærmest opdrager folk til at tage dårligere vare på sig selv.

Istedet for at reparere bilen skulle man kigge på hvorfor føreren har så nemt ved at kører galt.

2.
Fordi man kunne tvinges til at tænke "det skal overståes" istedet for at tænke "hvorfor blev jeg syg?"

3. En af de 3 bakterier der forsager kold lungebetændelse sprdes vra aerosoler som kommer fra dårlige aircons.

Jeg stoler på mit imunforsvar :) Så nej det ville jeg ikke have noget imod.

Jeg ville dog beklage mig hvis jeg skulle sidde og arbejde i et skod miljø. ligesom så mange andre ville.

Jo bedre ens imunforsvar er, jo flere bakterier skal der til før man bliver smittet. Det var fx en af grundene til at svineinfluensaen ikke blev så ond som forudset. Der skulle relativt mange bakterier til før den kunne "forplante" sig i et menneske.

Og jeg ved godt det er et skod samfund vi lever i der forventer vi er klar hele tiden. Man skal gøre hvad man føler for, og en pilleløsning er da fint hvis ens arbejdsplads har så travlt at de ikke kan lade dig blive rask. Jeg synes bare det er for nemt. Jeg så hellere man opdragede folk til at tage bedre vare på sig selv.

I get it, men jeg vil heller ikke sige at man kan undgå alle sygdomme. Tvivler på din omgang der er selvforskyldt fx.
Og som jeg sagde i en tidligere post så er det et personligt valg. om man vil "pille eller ej"

Mit budskab den her gang er "tage vare på sig selv/årsagsbehandle" og ikke "Piller er djævlens værk" <- Den HAR i fået.
Gravatar #5603 - gnаrfsan
28. sep. 2010 13:36
SlettetBruger (5602) skrev:
1. Nej, Men jeg har en idé om at den der "har det skidt - tag en pille" mentalitet nærmest opdrager folk til at tage dårligere vare på sig selv.

God ide. Jeg vil aldrig mere have influenza.

Wtf?

3. En af de 3 bakterier der forsager kold lungebetændelse sprdes vra aerosoler som kommer fra dårlige aircons.

Og igennem udåndinger fra mennesker i nærheden, f.eks. i bussen.
Gravatar #5604 - Jakob Jakobsen
28. sep. 2010 13:52

Ehh nej?
Kold lungebetændelse skyldes bakterien Mycoplasma pneumoniea og spredet primært imellem mennesker ved hjælp af fysisk kontakt, men også som aerosoler grundet hoste.

Det er rigtigt at det kan spredes via aircondition, men der er faren ikke specielt stor igen.
Gravatar #5605 - Slettet Bruger [1254964853]
28. sep. 2010 13:58
Legionella pneumoniphila,
Chlamydophila pneumoniae
Mycoplasma pneumoniae

De to sidstnævnte forårsager relativt milde lungebetændelser, mens den førstnævnte er mere alvorlig.

Lungebetændelse forårsaget af legionelle pneumoniphila er den eneste kolde lungebetændelse, der ikke smitter fra person til person. Den optræder i epidemier og smitter via aerosoler fra aircondition eller fra andre vandanlæg

@wiki

gnarfsan (5603) skrev:
Og igennem udåndinger fra mennesker i nærheden, f.eks. i bussen.

Men nu nævnte jeg lige aircon banditten, som ikke smitter person til person. derfor "en af de 3"

gnarfsan (5603) skrev:
God ide. Jeg vil aldrig mere have influenza.

Det er ikke sådan det virker Gnarf, Som jeg også skriver, siger jeg ikke at man kan undgå det, eller at man SKAL undgå det. Bare tage vare på sig selv. det nedsætter helt af sig selv mængden af sygdomme man får.
Gravatar #5606 - Jakob Jakobsen
28. sep. 2010 14:12
SlettetBruger (5605) skrev:
Legionella pneumoniphila,
Chlamydophila pneumoniae
Mycoplasma pneumoniae

De to sidstnævnte forårsager relativt milde lungebetændelser, mens den førstnævnte er mere alvorlig.

Nej, den sidste er den eneste der forsårsager kold lungebetændelse, de andre forårsager almindelig lungebetændelse, dog kan den første også give legionærsyge.
Gravatar #5607 - Slettet Bruger [1254964853]
28. sep. 2010 14:20
kold lungebetændelse er lungebetændelse, som ikke skyldes de almindelige årsager til pneumoni, men derimod en af de tre bakterier legionella pneumoniphila, Chlamydophila pneumoniae og mycoplasma pneumoniae.

http://da.wikipedia.org/wiki/Atypisk_pneumoni

Så må du indsende en rettelse ^^
Gravatar #5608 - Jakob Jakobsen
28. sep. 2010 14:31
Gider ikke finde mine medicinske bøger frem, men der er lidt læsning her:

http://www.denstoredanske.dk/index.php?title=Krop,_psyke_og_sundhed/Sundhedsvidenskab/Medicinske_lungesygdomme/kold_lungebet%C3%A6ndelse skrev:
kold lungebetændelse, lungebetændelse forårsaget af bakterien Mycoplasma pneumoniae.

http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/mycoplasma.htm skrev:
En lungebetændelse, der skyldes mikroorganismen Mycoplasma pneumoniea, kaldes nogle gange for kold lungebetændelse.

http://nyhederne.tv2.dk/article/33853308/ skrev:
Der er en række bakterie, der normalt giver lungebetændelse, mens det er en helt anden bakterie, der er skyld i kold lungebetændelse. Faktisk er det en ikke særlig aggressiv bakterie, der er stilfærdig og langsom og som sjældent giver komplikationer. Og fordi den er så stille og rolig, går der ofte to ugers tid fra man er smittet, til man rent faktisk bliver syg

http://www.medicinhaandbogen.dk/Mycoplasma+lungebet%C3%A6ndelse.syg skrev:
Det er en infektion i lungerne med bakterien Mycoplasma pneumoniae. Infektionen kaldes ofte "kold lungebetændelse"

http://www.walkingpneumonia.org/ skrev:
Walking pneumonia is a relatively minor lung infection that is caused by the Mycoplasma pneumoniae organism.

http://en.wikipedia.org/wiki/Mycoplasma_pneumonia skrev:
Mycoplasma pneumonia (also known as "walking pneumonia" because its patients can sometimes continue to walk about whilst suffering from its symptoms) is a form of bacterial pneumonia which is caused by the bacteria species Mycoplasma pneumoniae.
Gravatar #5609 - Spiderboy
28. sep. 2010 15:17
SlettetBruger (5605) skrev:
Bare tage vare på sig selv. det nedsætter helt af sig selv mængden af sygdomme man får.

Men når man så får dem alligevel og kan blive hurtigere rask med behandling?
Gravatar #5610 - OxxY
28. sep. 2010 15:26
Spiderboy (5609) skrev:
Men når man så får dem alligevel og kan blive hurtigere rask med behandling?

Så er det jo tydeligvis en straf for ikke at have mediteret nok, og derfor må man tage det som en mand! (dvs, klynke på sofaen en uges tid)
Gravatar #5611 - XorpiZ
28. sep. 2010 15:52
http://en.wikipedia.org/wiki/Chlamydophila_pneumon...

"In fact, C. pneumoniae is a common cause of walking pneumonia, so named because most people are able to continue to walk and participate in reduced activity during infection."

http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/ency/article/00...

"Atypical pneumonia refers to pneumonia caused by certain bacteria, including Legionella pneumophila, Mycoplasma pneumoniae, and Chlamydophila pneumoniae."

Gravatar #5612 - praktikant muffe AKA pewbe
28. sep. 2010 16:00
Jakob Jakobsen (5586) skrev:
Alligevel skulle man lige have en god portion skyldfølelse over at man ikke lige har lyst til at lege chauffør for den gamle.

Nejnej, det er bare Rie *kigger over kanten af sine briller*

Det betyder bare at du har ret :P
Gravatar #5613 - Mort
28. sep. 2010 16:00
At jeg har købt et CR2032 lithium battery, hvorpå der på bagsiden af pakken står "Do not recharge". Hvis ikke jeg må recharge mit lithium battery, hvorfor faen skulle jeg så købe et lithium battery ?
Gravatar #5614 - Jakob Jakobsen
28. sep. 2010 16:06

Hvorfor skulle du oplade et CR2032 som ikke er genopladeligt?
Gravatar #5616 - Mort
28. sep. 2010 16:10
#5614 Er idéen med lithium batterier ikke netop at de er genopladelige ?
Gravatar #5617 - Jakob Jakobsen
28. sep. 2010 16:13
Mort (5616) skrev:
#5614 Er idéen med lithium batterier ikke netop at de er genopladelige ?

Nej.
De fleste lithium batterier er faktisk ikke genopladelige.

Det er batterier som Lithium ION, Lithium Polymer osv. der er genopladelige.
Gravatar #5618 - doh09
28. sep. 2010 16:57
http://www.dagensbuzz.dk/video/109/385/

u-u-u-u-uultra faggg fagg fag
Gravatar #5619 - Qw_freak
28. sep. 2010 17:09
doh09 (5618) skrev:

BWAHAHAHAAAAAAAAAAAAA(hiver efter vejret)hahahahahaaaaaaa
Gravatar #5620 - Colapusheren
28. sep. 2010 17:28
doh09 (5618) skrev:

Efter lusing nummer 2 havde jeg klappet hende én!
Gravatar #5621 - Daniel-Dane
28. sep. 2010 17:30
Eller sagt ja.
Gravatar #5622 - Qw_freak
28. sep. 2010 17:31
jeg slår ikke på kvinder, med mindre de slår først! :)

De vil jo selv have ligestilling, så det får de! :)
Gravatar #5623 - røvskæg
28. sep. 2010 18:25
Hvis man ikke vil være syg, skal man lade være med at blive kold: fødder, hals, torso og tildels knolden.

Imunforsvaret er ret effektivt, så længe man ikke er kold et af de pågældende steder.
Gravatar #5624 - Jakob Jakobsen
28. sep. 2010 18:28

Den myte er modbevist utallige gange.
Har du et normalt immunforsvar, har kulde intet med chancen for at blive syg at gøre. Så længe vi ikke går hen og snakker om direkte hypotermi osv.

Det der gør at man bliver syg når det er koldt, er at man har det med at samles i lukkede rum med andre mennesker og der ikke bliver luftet godt ud.
Gravatar #5625 - røvskæg
28. sep. 2010 18:40
lol - Hvem er det lige, der har kold lungebetændelse her ?

Jeg er nu temmelig overbevist om, at det holder.

Prøv at spørg din mor ;-)
Gravatar #5626 - doh09
28. sep. 2010 18:52
Jakob Jakobsen (5624) skrev:

Den myte er modbevist utallige gange.
Har du et normalt immunforsvar, har kulde intet med chancen for at blive syg at gøre. Så længe vi ikke går hen og snakker om direkte hypotermi osv.

Det der gør at man bliver syg når det er koldt, er at man har det med at samles i lukkede rum med andre mennesker og der ikke bliver luftet godt ud.

Min personlige erfaring siger nu det samme som #5623

OT: http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc3/hs469....
Gravatar #5627 - Jakob Jakobsen
28. sep. 2010 18:58
#5626 & #5625

Det er jo god gammel viden fra den gang man vidste jorden var flad :)

Nej, næste gang i bliver syge og mener det er på grund af kulden, så tænk lige over om i ikke har taget bussen i stedet for cyklen, eller har siddet sammen med andre og hygget jer i et dejligt varmt hus.
Gravatar #5628 - røvskæg
28. sep. 2010 19:00
Sygdom er arbejdstid :

http://www.sl.dk/da/HeaderMenu/Udgivelser/Herude/S...

Gælder det kun hvis, man er kommunalt ansat ?
Gravatar #5629 - markjensen
28. sep. 2010 19:04
[url= lavet i minecraft[/url]
Gravatar #5630 - røvskæg
28. sep. 2010 19:26
Det kan godt være, du ikke har en så fin følelse med din krop, men jeg kan klart mærke det med kulden.

http://videnskab.dk/content/dk/sporg_videnskaben/gor_kulden_mig_syg skrev:
Kulde nedsætter blodgennemstrømningen i slimhinderne i næsen. Det gør, at de hvide blodlegemer får sværere ved at holde øje med, om noget er galt, og derfor kan virus bedre sætte sig fast.

EDIT:
Uanset hvor flad du så end mener jorden er så, er jeg 100% overbevidst om at kulle gør dig mere modtagelig over for "at blive syg". - Jeg er ikke læge, men jeg ved det.
Gravatar #5631 - Woller
28. sep. 2010 19:35
Min 60/60 Mbit forbindelse

PC 1: har 60/60 Mbit
PC 2: har 30/30 Mbit
PC 3 (hvor jeg skal bruge båndbredde): har 1/2 Mbit
(testet med speedtest.net)
det ændrer intet at fjerne computere fra netværket :S
Gravatar #5632 - Jakob Jakobsen
28. sep. 2010 19:38
røvskæg (5630) skrev:
Det kan godt være, du ikke har en så fin følelse med din krop, men jeg kan klart mærke det med kulden.

Dagens indlæg :)
Du kan altså fysisk mærke at dit immunforsvar bliver dårligere fordi du har været en tur udenfor?

røvskæg (5630) skrev:
Uanset hvor flad du så end mener jorden er så, er jeg 100% overbevidst om at kulle gør dig mere modtagelig over for "at blive syg". - Jeg er ikke læge, men jeg ved det.

Du kan ikke bevise eller sandsynliggøre det, men alligevel "ved du det"?
Jeg synes jeg har hørt det samme fra mange der dyrker overtro så som Kristendom eller Islam.

Ja kulden øger chancen for at mikroorganismer kan angribe dig, men samtidig gør kulden at mikroorganismerne ikke kan overleve, så det går nogenlunde lige op.
Desuden er det påvist at personer som ofte bliver udsat for kulde, har et stærkere immunforsvar, end personer der ikke bliver udsat for kulde.

Det er også sjovt, at jeg som barn altid rendte rundt i sneen på bare tæer og i T-shirt, alligevel var jeg aldrig syg og der skulle ekstremt meget til at jeg frøs.

Den kolde lungebetændelse som jeg har nu, kan desuden ikke sammenføres med kulde, da tiden jeg har været udenfor de sidste par uger, har været meget kort, så jeg ikke har kumme nå at blive påvirket.
Gravatar #5633 - røvskæg
28. sep. 2010 19:46
@Jakob Jakobsen implements SlettetBruger

Skulle du så prøve alle fire kogeplader på komfuret, før du lærte at holde nallerne væk ;-)

Jakob Jakobsen (5632) skrev:
Du kan altså fysisk mærke at dit immunforsvar bliver dårligere fordi du har været en tur udenfor?

Nej. Men jeg kan mærke meget hurtigt, når jeg er ved at blive syg.

Du kan ikke bevise eller sandsynliggøre det, men alligevel "ved du det"?
Jeg synes jeg har hørt det samme fra mange der dyrker overtro så som Kristendom eller Islam.

Forskellen er, at i det her tilfælde er det sandt.
Gravatar #5634 - Mamad (moveax1ret)
28. sep. 2010 20:05
røvskæg- du er direkte dum at høre på. Jeg gider ikke engang at argumentere mod dig- da du allerede har stukket fingrene i ørene og råber "LALALALA jeg kan ikke høre dig, jeg ved jeg har ret"

Grow up
Gravatar #5635 - røvskæg
28. sep. 2010 20:22
Prøv du at gå ind i en børnehaven og sig at børnene ikke behøver at have overtøj på, da de ikke bliver syge af at være kolde og se hvad der sker.

Man bliver ikke nødvendigvis syg af at være kold, men sandsynligheden for at man bliver syg stiger gevaldigt.

Det kan godt være, det ikke kan forklares af videnskaben i dag, men sådan er det.

Eftersom overstående til stor overraskelse ikke er alm. kendt, vil jeg smide et ekstra guldkorn oveni :
Det hjælper også meget at vaske hænder ofte og gennerelt lade være med at røre ved sit ansigt, jo mindre man lige har vasket hænder.
Gravatar #5636 - Jakob Jakobsen
28. sep. 2010 20:27
røvskæg (5635) skrev:
Prøv du at gå ind i en børnehaven og sig at børnene ikke behøver at have overtøj på, da de ikke bliver syge af at være kolde og se hvad der sker.

Du vil få en masse meget sunde børn.
Børn, over en vis alder selvfølgelig, skal nok selv sørge for at tage nok tøj på, hvis det er for koldt.

Der er ikke noget værre end mødre, og fædre, der skal pakke deres børn ind i så meget tøj at de reelt ikke kan lege. Nej børn skal nok sige til hvis de bliver kolde.
Gravatar #5637 - Spiderboy
28. sep. 2010 20:37
Røvskæg troller så åbenlyst, men jeg må blande mig alligevel med en ufattelig troværdig kilde. :-P

http://ekstrabladet.dk/kup/forbrug/article279712.e...
Gravatar #5638 - røvskæg
28. sep. 2010 20:40
Jakob Jakobsen (5636) skrev:
Du vil få en masse meget sunde børn.

Nej sundhed kommer af motion, glæde og varrieret kost.
- Kulde bliver man syg af.

Der er ikke noget værre end mødre, og fædre, der skal pakke deres børn ind ...

Det er måske faktisk det, det her handler om : At mor ikke har ret.

Nej børn skal nok sige til hvis de bliver kolde.
Ikke hvis de leger godt.
Gravatar #5639 - gnаrfsan
28. sep. 2010 20:42

Inden folk går helt amok, så er det da slet ikke helt umuligt at han underbevidst har erfaring med hvornår kroppen er kold nok til at han efterfølgende bliver syg. Så vil han jo få følelsen af at han er ved at blive syg, når han får den temperatur igen.
Jeg synes ihvertfald det passer meget godt ved mig. Jeg ved også sådan ca. hvor koldt, jeg skal have det, før den er gal.
røvskæg (5638) skrev:

Hvis man dagligt omgiver sig med andre mennesker, hvilket de fleste jo gør.
Gravatar #5640 - røvskæg
28. sep. 2010 20:43
@Spiderboy
Jeg troller ikke (bevidst).

Jeg er virkelig overrasket over at folk ikke mener, man har større sandsynlighed for at blive syg, hvis man er kold.

Jeg siger ikke at man bliver syg at at være kold, men det er som om at ens imunforsvar sover når man er kold. Og derfor bliver man nemmere smittet.
Gravatar #5641 - gnаrfsan
28. sep. 2010 20:46
Spiderboy (5637) skrev:
Røvskæg troller så åbenlyst, men jeg må blande mig alligevel med en ufattelig troværdig kilde. :-P

Bemærk også at der står at det ikke nødvendigvis gælder alle forkølelsesvira, og der er nok af dem.
Gravatar #5642 - røvskæg
28. sep. 2010 20:50
gnarfsan (5639) skrev:
Så vil han jo få følelsen af at han er ved at blive syg, når han får den temperatur igen.

Igen føler jeg ikke at jeg bliver syg, bare fordi jeg har været kold. Men ofte så når jeg begynder at kunne mærke mindre "utilpashedder", har jeg været gennemkold(det vil sige, det er svært at få varmen igen) indenfor de sidste 12 timer.
Gravatar #5643 - røvskæg
28. sep. 2010 20:58
@Ekstra Bladet
Bliver man forkølet af kulde og fugt?

Nej men man er mere modtagelig hvis man er kold.

Kører man galt af at være fuld ?
Gravatar #5644 - snesman
28. sep. 2010 21:01
Spiderboy (5637) skrev:

http://ekstrabladet.dk/kup/forbrug/article279712.e...

Pænt troværdig kilde (altså Lars Nielsen, overlæge ved epidemiologisk afdeling på Statens Serum Institut, ikke EB som sådan). Så kan man vælge at tro på Røvskægs erfaring, eller videnskaben...
Gravatar #5645 - røvskæg
28. sep. 2010 21:07
snesman (5644) skrev:
Pænt troværdig kilde (altså Lars Nielsen, overlæge ved epidemiologisk afdeling på Statens Serum Institut, ikke EB som sådan). Så kan man vælge at tro på Røvskægs erfaring, eller videnskaben...

Lars Nielsen skrev:
– Nej, mange sygdomme er årstidsafhængige, men ikke forkølelse, forklarer Lars Nielsen, overlæge ved epidemiologisk afdeling på Statens Serum Institut. En række medicinske forsøg har vist, at selv om man i længere tid udsætter forsøgspersoner for kulde, træk, iklæder dem fugtigt tøj eller på anden måde holder dem nedkølede og fugtige, får de ikke oftere forkølelse. Faktisk forekommer forkølelse stort set aldrig på arktiske baser, medmindre der kommer besøg udefra.

Hvad er det, der strider mod det jeg har sagt ? Manden giver mig jo ret. Han fortæller bare ikke hele det hele.
Gravatar #5646 - LinguaIgnota
29. sep. 2010 04:27
Man kan ikke være overlæge ved epidemiologisk afdeling på Statens Serum Institut, og have sådan et generisk navn. Det er en hån mod faget.
Gravatar #5647 - Elskov
29. sep. 2010 07:05
røvskæg (5645) skrev:
Lars Nielsen skrev:
– Nej, mange sygdomme er årstidsafhængige, men ikke forkølelse, forklarer Lars Nielsen, overlæge ved epidemiologisk afdeling på Statens Serum Institut. En række medicinske forsøg har vist, at selv om man i længere tid udsætter forsøgspersoner for kulde, træk, iklæder dem fugtigt tøj eller på anden måde holder dem nedkølede og fugtige, får de ikke oftere forkølelse. Faktisk forekommer forkølelse stort set aldrig på arktiske baser, medmindre der kommer besøg udefra.

Hvad er det, der strider mod det jeg har sagt ? Manden giver mig jo ret. Han fortæller bare ikke hele det hele.

lol, det strider ret meget mod det du har sagt.
Gravatar #5648 - Qw_freak
29. sep. 2010 07:23
røvskæg (5638) skrev:

Man bliver ikke pr defionition syg af kulde... Har du hørt om bakterier?
Gravatar #5649 - DiZaster
29. sep. 2010 08:06
Ha ha troee ikke det var andre end bedstemødre der stadigt troede på den med at man kan blive syg pga. koldt vejr. Du går måske heller ikke i vandet hvis du lige har spist :D

Grunden til at forkølelse rammer danskere og andre under de nordlige himmelstrøg er, som Jakob påtaler, at ved koldt vejr opholder mennesker sig oftest mere indendørs med andre end de gør om sommeren.

Tager du til troperne, kan du se at forkølelse rammer befolkningen i regnsæsonen, hvor de opholder sig mere indendørs sammen med andre end ellers.

Et simpelt råd der i den grad hjælper, og du helt sikkert har hørt en læge eller lignende sige før. Drik vand, og drik masser af det. Hvis din krop er dehydreret mindskes din krops evne til at modarbejde f.eks. sygdomme.

Gravatar #5650 - gnаrfsan
29. sep. 2010 08:35
DiZaster (5649) skrev:
Et simpelt råd der i den grad hjælper, og du helt sikkert har hørt en læge eller lignende sige før. Drik vand, og drik masser af det. Hvis din krop er dehydreret mindskes din krops evne til at modarbejde f.eks. sygdomme.

Spis også dine grøntsager og drik din te eller kaffe. Det styrker immunforsvaret.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login