mboost-dp1

Tråden til dumme spørgsmål

Gå til bund
Gravatar #5051 - Tumleren
4. mar. 2010 22:27
Woller (5043) skrev:
Det er det snart

Det var da ellers en rimelig heftig køler
Gravatar #5052 - Clauzii
4. mar. 2010 22:29
#5038:
Mener vi har haft det før, men det kommer af gammelt dansk (nej, ikke den på flaske!):

Kjær lille en...
Gravatar #5053 - Slettet Bruger [3237728890]
5. mar. 2010 12:53
I sparta smed man baby'er med defekter ud over en skrænt
I Sønderjylland bruger vi dem i vores indbagte pizza'er.

Er Sønderjylland i virkeligheden levnet fra Sparta ?
Gravatar #5054 - lorric
5. mar. 2010 13:22
#5054 - sproget kunne godt tyde på det!
Gravatar #5055 - Fjolle
5. mar. 2010 13:28
Er det for tidligt på dagen til at begynde at drikke med sig selv?
Gravatar #5056 - gnаrfsan
5. mar. 2010 13:31
Fjolle (5055) skrev:

Nej, du kan roligt starte klokken 11.
Gravatar #5057 - Systran
5. mar. 2010 13:32
Fjolle (5055) skrev:

Jeg har lige åbnet den første øl alene hjemme for at fejre, at jeg har fået næsten 4000 kr. tilbage i Skat.
Gravatar #5058 - Fjolle
5. mar. 2010 13:34
Goodie. Har lidt ondt af dem der skal trækkes med mig i aften, men whatever :)
Gravatar #5059 - Billy Blaze
5. mar. 2010 13:39
Tjek at nyheden ikke allerede er bragt eller allerede er i køen...

Hvor ser man den "kø"?
Gravatar #5060 - Systran
5. mar. 2010 13:40
http://newz.dk/news/queue

Når du skriver din nyhed, er der to links over i højre side - den ene hedder "Nyheder i kø", og den anden hedder "Senest slettede nyheder". Der kan du se, om din nyhed allerede ligger.
Gravatar #5061 - Billy Blaze
5. mar. 2010 14:57
Mange tak for svaret!
Gravatar #5062 - Dreadnought
5. mar. 2010 16:20
Skattebasse:
Hvad er minimumsrotationshastigheden for en malstrøm?
(Her tænker jeg på vand-"væggen" i malstrømsrøret.)
Gravatar #5063 - vandfarve
5. mar. 2010 17:50
Dreadnought (5062) skrev:
Skattebasse:
Hvad er minimumsrotationshastigheden for en malstrøm?
(Her tænker jeg på vand-"væggen" i malstrømsrøret.)

Mindre end du tror.
Gravatar #5064 - Daniel-Dane
5. mar. 2010 18:23
Basseskatte:
Hvor stor er vandfarves penis?
Gravatar #5065 - vandfarve
5. mar. 2010 18:30
Daniel-Dane (5064) skrev:
Basseskatte:
Hvor stor er vandfarves penis?

Du kan få nummeret på min ekskæreste? Så kan du spørge...

PS: Kan du ikke sige, at hun er nederen? Det vil spare mig for noget krudt at ringe op selv og sige det.
Gravatar #5066 - gnаrfsan
5. mar. 2010 18:33
vandfarve (5065) skrev:

PS: Kan du ikke sige, at hun er nederen? Det vil spare mig for noget krudt at ringe op selv og sige det.

Hmm det lyder sgu ikke som om svaret ville være helt objektivt...
Gravatar #5067 - Barkane
5. mar. 2010 21:34
gnarfsan (5066) skrev:
vandfarve (5065) skrev:

Hmm det lyder sgu ikke som om svaret ville være helt objektivt...

I det mindste får du et svar?
Gravatar #5068 - gnаrfsan
5. mar. 2010 22:07
spuce (5067) skrev:
I det mindste får du et svar?

Jeg går op i præcision, når vi snakker dimensioner, men jeg har personligt ikke et behov for data om vandfarves diller.
Gravatar #5069 - Armadodo
6. mar. 2010 05:13
Mit spørgsmål:

Hvorfor er der en "*"- og en "#"-tast på dankortautomater?
Gravatar #5070 - Daniel-Dane
6. mar. 2010 08:33
Min kode er *#*#.
Gravatar #5071 - cazotaro
6. mar. 2010 08:59
For at udfylde de pladser der alligevel er når der skal være et 0?:P

Måske fordi der så er flere ting du kunne have trykket på da du tastede din kode, hvormed det er sværere at gætte din kode ud fra hvorledes du tastede..

Eller måske fordi de bruger dem når de skal indstille ting på automaterne..

Jeg gætter bare.
Gravatar #5072 - Spiderboy
6. mar. 2010 11:34
Trafikspørgsmål:
Hvorfor skifter trafiklys for fodgængere og cyklister automatisk nogen steder og andre steder kun når man trykker på knappen? Jeg kan ikke se hvorfor det ikke skulle ske automatisk. Det er jo ikke noget, som på nogen måder påvirker den øvrige trafik.

Jeg kunne godt finde på at spørge min kommunes tekniske forvaltning, men det har nok ikke tid til at svare alligevel.
Gravatar #5073 - Jakob Jakobsen
6. mar. 2010 11:39
Hvis der er tale om en stor vej med en mindre sidevej, er der ikke nogen grund til at lysene skifter hele tiden, men kun når der er trafik fra sidevejen.

I dag bliver lyskryds optimeret ved hjælp af computer, således at trafikken afvikles hurtigst muligt.
Gravatar #5074 - myplacedk
6. mar. 2010 11:40
Relateret spørgsmål: Hvorfor lyser knappen når man HAR trykket på den?

Når man står og venter, og altså skal trykke på knappen, så sidder den bare helt diskret og lader som ingenting. Men når man så har trykket, og man tryk kan ignorere, SÅ lyser den og forsøger at få opmærksomhed.

Jeg har en fornemmelse: Det er ren psykologi. Ved at trykke på en knap, har man følelsen af at have indflydelse. Når dimsen så lyser, så ved man at den er aktiv, og arbejder på sagen. Dermed er det knap så frustrerende at stå og vente, og mindre sandsynligt at man vader over for rødt.
Gravatar #5075 - Jakob Jakobsen
6. mar. 2010 11:43
For at informere dig om at den har registreret dit tryk?
Det sparer jo en del energi at den lyser når du har aktiveret den, i stedet for at den lyser indtil du trykker.
Gravatar #5076 - gnаrfsan
6. mar. 2010 11:49
Jakob Jakobsen (5073) skrev:
Hvis der er tale om en stor vej med en mindre sidevej, er der ikke nogen grund til at lysene skifter hele tiden, men kun når der er trafik fra sidevejen.

Dog er der nogen steder, hvor det er omvendt, for at øge sikkerheden for dem, der kommer ind fra siden. I Århus på Skanderborgvej, efter Hasselager, er der som udgangspunkt rødt lys på hovedvejen, men der sidder sensorer i vejen i en afstand fra krydset, så det passer med at man kan holde en fart på 70 km/t. Jeg ved at det er noget, man også bruger andre steder, men mest udenfor byerne.
Gravatar #5077 - Daniel-Dane
6. mar. 2010 11:59
Jeg synes, det er pisseirriterende. Når man ikke LIGE at trykke i tide, skal man vente til næste gang. Nej, den går ikke, så jeg går sgu over alligevel!
Gravatar #5078 - myplacedk
6. mar. 2010 12:03
Jakob Jakobsen (5075) skrev:
For at informere dig om at den har registreret dit tryk?

Den information ville jeg også få, hvis den stoppede med at lyse.

Jakob Jakobsen (5075) skrev:
Det sparer jo en del energi at den lyser når du har aktiveret den, i stedet for at den lyser indtil du trykker.

Jeg skulle mene at energiforbruget er til at overse, i forhold til alle de røde, gule og grønne signaler, og især hvis vi tager gadebelysningen med.
Gravatar #5079 - LinguaIgnota
6. mar. 2010 12:10
Såeh, de der sorte cylindre, der bipper, så blinde og svagtseende ikke spurter overfor rødt - hvorfor bipper de højere, når man slår på dem? - Hvis du giver dem et ordentligt fuldemandsslag, lige når lyden falder, så går de helt amok i et støjinferno af uanede dimensioner. Eller, de bipper i hvert fald en anelse højere end normalt.
Gravatar #5080 - Spiderboy
6. mar. 2010 12:17
Jakob Jakobsen (5073) skrev:

Hvad kan det skade? Det påvirker da ikke den øvrige trafik om den skifter automatisk?

Lige ud for hvor jeg bor har jeg gudhjælpemig et kryds, hvor lyset skifter automatisk for fodgængere, men kun når du trykker for cylisterne halvanden meter ved siden af fodgængerovergangen. Hvad er logikken i det?
Gravatar #5081 - Dreadnought
6. mar. 2010 12:24
En hel Ronsonroulade er vammel:
Hvordan opstår der hakker i de lysartifakter som opstår når der filmes i modlys: Som det ses i [url= musikvideo[/url] ved 1:39, 1:49, 2:59, m.fl
Jeg ved antalet af takker på stjernen fra lyskilden er lig med antallet af plader i blænden. Men hvordan opstår der hakker i takkerne?
Gravatar #5082 - Dreadnought
6. mar. 2010 12:31
#5080 De intelligente lyskryds har typisk rød i alle retninger når der ikke er nogen trafik. For så kan de skifte hurtigere til grøn, når der kommer en bil, som derfor ikke har en 50/50 chance for at den skal standse når den når krydset. Af samme grund er der rødt for fodgængere, for ellers kan det jo ske at den skifter til rødt mens der er en fodgænger på feltet.
Gravatar #5083 - Spiderboy
6. mar. 2010 12:39
Det giver så mening - ved det type kryds.

Krydset hvor jeg bor, som jeg nævnte i #5080, har automatisk grøn for fodgængere på alle tider af døgnet. Men cylister skal altid trykke for at få grøn. Og de bliver grønne samtidig.
Gravatar #5084 - Dreadnought
6. mar. 2010 12:50
#5083 Det er rart at høre at det ikke kun er i Fredericia at der sidder aber i teknisk forvaltning. Vi har et kryds som under bestemte omstændigheder kan have gult for den ene vej og grønt for den anden vej. Det er godt nok kun i 1-2 sekunder, men teoretisk set burde det ikke kunne lade sig gøre. Jeg har informeret teknisk forvaltning for over 1½ år siden, men fejlen er der stadig.
Gravatar #5085 - Jakob Jakobsen
6. mar. 2010 12:55
Fordi man bruger energi et sted, betyder ikke at man ikke kan spare et andet.
desuden ville pæren brænde ud og skulle skiftes meget oftere hvis den lyste hele tiden.

Jo, hvis den har intervalskiftning, så skal dem på den store vej, holde stille halvdelen af tiden. Hvis der så er en faktor 10 af trafik på den store i forhold til den lille vej, kan man spare megen tid og brændstof ved at lade den store være grøn indtil der er trafik på sidevejen.

Gravatar #5086 - myplacedk
6. mar. 2010 13:05
LinguaIgnota (5079) skrev:
Såeh, de der sorte cylindre, der bipper, så blinde og svagtseende ikke spurter overfor rødt - hvorfor bipper de højere, når man slår på dem? - Hvis du giver dem et ordentligt fuldemandsslag, lige når lyden falder, så går de helt amok i et støjinferno af uanede dimensioner. Eller, de bipper i hvert fald en anelse højere end normalt.

De justerer lydstyrken efter støjniveauet. Dvs. når der er stille er lydstyrken lidt over "ingenting", og når en stor lastbil kører forbi er lydstyrken lidt højere end det.
Generelt synes jeg de er rigtigt gode til dig, men hvis man "slår på mikrofonen" er det selvfølgelig svært for den at vide hvad det rigtige støjniveau er.
Gravatar #5087 - XorpiZ
6. mar. 2010 14:17
Jakob Jakobsen (5085) skrev:

Jo, hvis den har intervalskiftning, så skal dem på den store vej, holde stille halvdelen af tiden. Hvis der så er en faktor 10 af trafik på den store i forhold til den lille vej, kan man spare megen tid og brændstof ved at lade den store være grøn indtil der er trafik på sidevejen.

Jeg tror du misforstår ham.

Det han mener er, at når krydset skifter til grønt for bilerne (af den ene eller den anden grund), så skifter den ikke automatisk til grøn for fodgængerne.
Gravatar #5088 - Jakob Jakobsen
6. mar. 2010 14:29

Ja så er det da indstillet dumt.
Gravatar #5089 - LinguaIgnota
6. mar. 2010 14:31
myplacedk (5086) skrev:
De justerer lydstyrken efter støjniveauet. Dvs. når der er stille er lydstyrken lidt over "ingenting", og når en stor lastbil kører forbi er lydstyrken lidt højere end det.
Generelt synes jeg de er rigtigt gode til dig, men hvis man "slår på mikrofonen" er det selvfølgelig svært for den at vide hvad det rigtige støjniveau er.

Så hvis vi forestiller os, at en ældre, svagtseende mand, ganske uforvarende og begravet i sine egne illustrationsløse tanker, kommer til at bevæge sig ud foran en lastbil, hvorved han bliver forholdsvis grundigt lemlæstet og vælger at give udtryk for sit ubehag ved at skrige hjerteskærende, så vil han risikere at opleve, at lydcylinderen hæver sit lydniveau i forhold til skrigene - og sådan nærmest hånligt får kommunikeret til ofret, at han for helvede skulle have hørt ordentligt efter til at starte med.

- Dét er eddermame godt fundet på! Og sådan nærmest helt poetisk.

Lemlæstet mand skrev:
Argh!

Lydcylinder skrev:
Bip!

Lemlæstet mand skrev:
Aaargh!

Lydcylinder skrev:
Biiip!

Lemlæstet mand skrev:
AAAARGH!!

Lydcylinder skrev:
BIIIP!!

Kæft, de er kolde i røven på Teknisk Forvaltning...
Gravatar #5090 - MiniatureZeus
6. mar. 2010 14:37

Tjaa...
Gravatar #5091 - Slettet Bruger [3237728890]
6. mar. 2010 14:49
Jakob Jakobsen (5088) skrev:

Ja så er det da indstillet dumt.

Ikke dummere end et kryds jeg kom igennem i går. Jeg kørte mod et kryds, der var møg glat. ligesom jeg er 5 meter fra det skifter det til gul. jeg ved godt at selvom jeg køre langsomt vil jeg ikke kunne stoppe, så jeg køre ud. Ligesom jeg er midt i krydset skifter det til rødt. hvilket jeg ikke ser som et problem, for det betyder de tilsidefra kommende først får gult lys.. det var bare ikke rigtig :S ligesom det skifter til rødt for mig, er det gult for siderne.. hvilket betyder at folk kører... -.- DYYYT sagde den gamle klovn der allerede var ude i krydset ved mig. ^^
Gravatar #5092 - Systran
6. mar. 2010 15:09
I fucking LOL'ed!!
Gravatar #5093 - Dreadnought
6. mar. 2010 15:16
#5091 Det er den korrekte procedure for skift i et almindeligt kryds. Selvom der bliver gult for dem der venter er der stadig rødt for dem. At de ikke kan vente på grønt kan ikke være dit problem.
Gravatar #5094 - MiniatureZeus
6. mar. 2010 16:19
Nu vi er ved det at kører rundt i lyskryds, så er det da godt nok irriterende at folk tror at gult == grønt. Det gør, at når du risikere at holde midt ud i et kryds for at dreje til venstre, lige indtil det bliver rødt, hvorfor efter, hvis du er heldig, du kan komme til at dreje, inden at dem fra siden begynder at køre ud i krydset, fordi at det nu er blevet grønt-gul for dem.. Det er i sær slemt ved Bispeengbuen/Ågade-Jagtvej hvis man skal til venste der, ned af Falkonér Allé.. Det sker rigtig tit, at folk ender med at holde ude midt i krydset, mens bilerne fra Falkonér Allé og Jagtvej kører rundt om dem, for at de kan komme frem, i stedet for lige at vente på at man får drejet.

(link til krydset)
Gravatar #5095 - Ronson ⅍
6. mar. 2010 17:15
Dreadnought (5081) skrev:
En hel Ronsonroulade er vammel:
Hvordan opstår der hakker i de lysartifakter som opstår når der filmes i modlys: Som det ses i [url= musikvideo[/url] ved 1:39, 1:49, 2:59, m.fl
Jeg ved antalet af takker på stjernen fra lyskilden er lig med antallet af plader i blænden. Men hvordan opstår der hakker i takkerne?
Har aldrig set den 'effekt' før, er du sikker på det ikke bare er et filter de har smidt på?
Gravatar #5096 - telepop
6. mar. 2010 20:46
Emil (119) skrev:
Spørgsmål 19: Hvilket sted på jorden er man længst væk fra et beboet sted/andre mennesker?

Jeg mindes at have læst, at det var et eller andet sted nord for Sydpolen, men jeg kan simpelthen ikke huske det længere.

det beboede sted der ligger længst fra nogen form for civilisation er en ø der hedder Tristan de Cuna. En gammel engelsk koloni. Deres eneste kontakt til omverden er bbc radio og et fragtskib ca 1 gang om året. De er kommunister og der er ingen kriminalitet i deres samfund.
De går ens klædt og griner meget af ting der ikke er sjove.
Gravatar #5097 - MiniatureZeus
6. mar. 2010 21:54
telepop (5096) skrev:
Emil (119) skrev:
Spørgsmål 19: Hvilket sted på jorden er man længst væk fra et beboet sted/andre mennesker?

Jeg mindes at have læst, at det var et eller andet sted nord for Sydpolen, men jeg kan simpelthen ikke huske det længere.

det beboede sted der ligger længst fra nogen form for civilisation er en ø der hedder Tristan de Cuna. En gammel engelsk koloni. Deres eneste kontakt til omverden er bbc radio og et fragtskib ca 1 gang om året. De er kommunister og der er ingen kriminalitet i deres samfund.
De går ens klædt og griner meget af ting der ikke er sjove.

http://da.wikipedia.org/wiki/Tristan_da_Cunha

http://en.wikipedia.org/wiki/Tristan_da_Cunha#Tran...
Gravatar #5098 - Daniel-Dane
6. mar. 2010 22:03
MiniatureZeus (5097) skrev:
http://da.wikipedia.org/wiki/Tristan_da_Cunha

http://en.wikipedia.org/wiki/Tristan_da_Cunha#Tran...
Hovedindtægtskilden er salg af frimærker, samt eksport af hummer til Japan og USA. Den engelske landmåler Allan Crawford tegnede i 1946 et udkast til øens første frimærker, men da øen ikke havde noget pengesystem, blev værdien angivet i kartofler. Filatelister over hele verden sendte kartofler til øen i håb om at få tilsendt "kartoffelfrimærker", men øen ligger så øde til at når kartoflerne kom frem, var de blevet mugne og uspiselige.
Grineren.
Gravatar #5099 - Ronson ⅍
7. mar. 2010 02:00
Marcipanroulade:
Hvilken billig mikrofon og pre-amp egner sig til harmonika, melodica og lidt speak? (ja du læste rigtigt)
Gravatar #5100 - Woller
7. mar. 2010 02:05
hvor kan jeg få et billigt batteri til en lenovo t60?
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login