mboost-dp1

Tråden til dumme spørgsmål

Gå til bund
Gravatar #11401 - Svindleren
25. feb. 2011 19:03

hahaha en syret film.. den skal helt sikkert ses, håber ikke den bliver afbrudt af dans og musik som de normale bollywood film.
Gravatar #11402 - Ronson ⅍
25. feb. 2011 20:43
Er det rigtigt at en pez-dispenser passer i en hot shot...? Hva'?
Gravatar #11403 - Dreadnought
27. feb. 2011 11:03
#11402 Du kan prøve, men husk lige dette!
Gravatar #11404 - Ronson ⅍
27. feb. 2011 13:20
Jeg har faktisk fundet svaret, og svaret må være et nej, når man kan være nødt til at skære i foden.
http://photo.net/casual-conversations-forum/00CSnG
Gravatar #11405 - Jakob Jakobsen
27. feb. 2011 13:23

Du ved godt at hot shoe og hot shot ikke er det samme? :D

Det kunne dog være et godt mod til børnefotografering. Så har man da opmærksomheden.
Gravatar #11406 - Ronson ⅍
27. feb. 2011 13:59
SOWWY!
Gravatar #11407 - Emil
27. feb. 2011 18:06
Mr. Jensen can go lick a wallsocket:

Jeg har ladet mig fortælle, at der i nybyggeri er krav til, hvor langt der skal være mellem vægstikkontakterne, men jeg kan af en eller anden grund ikke slå det op på en 2 minutters Google-search... nogen der kan hjælpe?
Gravatar #11408 - Jakob Jakobsen
27. feb. 2011 18:15

Har desværre ikke mine bøger her, men som jeg husker det, skal du have et udtag for hver 4m^2 grundareal, samt en 13A gruppe per 50m^2 (12 udtag per gruppe).
Gravatar #11409 - DiZaster
27. feb. 2011 18:17
Emil (11407) skrev:
Mr. Jensen can go lick a wallsocket:

Jeg har ladet mig fortælle, at der i nybyggeri er krav til, hvor langt der skal være mellem vægstikkontakterne, men jeg kan af en eller anden grund ikke slå det op på en 2 minutters Google-search... nogen der kan hjælpe?

Stærkstrømsbekendtgørelsen paragraf 801.53 siger følgende

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=25862 skrev:
1 for hver påbegyndt 4 m² gulvareal.
Der kræves dog ikke mere end 8 pr. rum.

Den siger intet om afstanden imellem kontakter.

Gravatar #11410 - Slettet Bruger [3237728890]
27. feb. 2011 18:32
Terra siger:

Hvorfor bruge tid på at indbygge stikkontakter når en forlænger-rulle loddet direkte i elskabet er langt mere effektiv både i simplecitet og pris
Gravatar #11411 - vandfarve
27. feb. 2011 20:45
To ryk og en aflevering fra Mark Jensen*

Situationen

Jeg bor på 3. sal i en lejlighed i København. Den eneste adgang, som vi har i hele huset, er udlejerens trådløse router, der står på stueetagen.

Routeren er en ukendt model fra Linksys, der er relativ kraftig, hvorfor jeg som udgangspunkt ikke har de store problemer med signalet. Det varierer dog meget, sikkert bl.a. pga. støj fra andre radiokilder.

Spørgsmålet

Har jeg mulighed for at sætte en repeater op på 3. sal (eller, evt. 2. sal), uden at jeg har fysisk eller virtuel adgang til routeren i stuen?

Jeg kan sagtens involvere udlejeren af bygningen, der også bor i stuen, men jeg vil helst gøre det selv - det er hurtigst, mest effektivt og mindst smertefuldt for alle parter.

Hvis man kan, hvilket HW skal jeg så investere i? Jeg har selv en Linksys-router (modellens navn glemt, men kan findes frem), som jeg tænker at bruge, men bør jeg ikke i stedet købe en dedikeret WiFi-repeater?

(*Intet personligt, men sådan er verden en gang imellem, Marky Mark.)
Gravatar #11412 - Emil
27. feb. 2011 20:51
vandfarve (11411) skrev:
Hvis man kan, hvilket HW skal jeg så investere i? Jeg har selv en Linksys-router (modellens navn glemt, men kan findes frem), som jeg tænker at bruge, men bør jeg ikke i stedet købe en dedikeret WiFi-repeater?

Jeg er ret sikker på at have læst, at en del af der hersens Linksys-routere med en gang DD-WRT i kan bruges som repeatere. Jeg skal dog ikke kunne sige, om det kræver, at det er en router af den slags, der har to radiosendere i sig.
Gravatar #11413 - vandfarve
27. feb. 2011 21:21
Emil (11412) skrev:
Jeg er ret sikker på at have læst, at en del af der hersens Linksys-routere med en gang DD-WRT i kan bruges som repeatere. Jeg skal dog ikke kunne sige, om det kræver, at det er en router af den slags, der har to radiosendere i sig.

Roger, roger. Det kunne jeg bestemt gøre. :)
Gravatar #11414 - myplacedk
27. feb. 2011 21:31
Bemærk at en helt almindelig standard repeater vil halvere båndbredden. Alting skal jo gentages, og det sker desværre i samme kanal.
Gravatar #11415 - Daniel-Dane
27. feb. 2011 21:34
Kan I ikke bare trække et kabel gennem et vindue?
Gravatar #11416 - vandfarve
27. feb. 2011 21:40
myplacedk (11414) skrev:
Bemærk at en helt almindelig standard repeater vil halvere båndbredden. Alting skal jo gentages, og det sker desværre i samme kanal.

Jeg ved ikke, om vi bruger G- eller N-protokollen, men uanset hvad bør repeaterens kraftige signal kunne opveje for den tabte båndbredde.

Jeg kan godt nok se lysledere føre ind i bygningen, men når min båndbredde på computeren på 3. sal ofte rammer 1 Mbps (nu er den 36 Mbps til oplysning), så burde det være et godt tradeoff.

Daniel-Dane (11415) skrev:
Kan I ikke bare trække et kabel gennem et vindue?

Jeg tvivler på, at jeg får lov, ligesom det heller ikke vil kunne lade sig gøre ift. isolering m.m. Vinduet kan vel ikke bare stå åbent, eller?
Gravatar #11417 - gnаrfsan
27. feb. 2011 21:48
vandfarve (11416) skrev:
Vinduet kan vel ikke bare stå åbent, eller?
Et 8 mm bor ville gøre underværker.
Gravatar #11418 - Daniel-Dane
27. feb. 2011 21:50
Og så et eller andet til at tætte med, men det er billigt (tyggegummi).
Gravatar #11419 - vandfarve
27. feb. 2011 21:54
gnarfsan (11417) skrev:
Et 8 mm bor ville gøre underværker.

Det er i en lejelejlighed, der endda ligger i en fredet bygning. Det burde jeg måske have sagt, men det er forbudt ved lov, og så ser det heller ikke skide smart ud. ;)
Gravatar #11420 - LinguaIgnota
27. feb. 2011 21:56
Du skal altid vægte funktion over design ellers er du en klam homo. Bare spørg Gayacide - han har overraskende stor forstand på homofili.
Gravatar #11421 - gnаrfsan
27. feb. 2011 21:59
vandfarve (11419) skrev:
og så ser det heller ikke skide smart ud. ;)
So fucking what. Du skal se ud, ikke ind...
Gravatar #11422 - gnаrfsan
27. feb. 2011 22:16
Lingu
Er du i familie med [url= Der er lidt ligheder...
Gravatar #11423 - Ronson ⅍
27. feb. 2011 22:30
akvarel: En billig router/ap/repeater er asus rt-n12, der er endda en skydeknap bag på til at skifte mellem funktionerne. Hvis alt går galt kan den flashes med dd-wrt.

Men hvorfor ikke overtale udlejer til at smide den op i underetagen?
Gravatar #11424 - myplacedk
28. feb. 2011 07:49
vandfarve (11416) skrev:
Jeg ved ikke, om vi bruger G- eller N-protokollen, men uanset hvad bør repeaterens kraftige signal kunne opveje for den tabte båndbredde.

Ikke for dem som bor på stuen, og har et udemærket signal.

Jeg kan ikke komme med en simpel forklaring der forklarer nok. Og jeg kan ikke komme med en større forklaring, for jeg forstår det ikke helt selv. ;-)
Gravatar #11425 - vandfarve
28. feb. 2011 10:48
Ronson skrev:
Men hvorfor ikke overtale udlejer til at smide den op i underetagen?

Jeg foretrækker at gøre det selv, da udlejeren ikke ligner den mest it-kompetente person. Jeg vil dog høre ham først.

myplacedk (11424) skrev:
Ikke for dem som bor på stuen, og har et udemærket signal.

Point taken!

"Heldigvis" er der kun tre lejemål i ejendommen, hvor vores på hhv. anden og tredje sal er den, der udover ejerens egen bolig i stuen og på første sal, der er tættest på routeren. En repeater (AP) vil derfor kun genere hans forbrug, mens vi og lejeren på fjerde sal vil få en væsentlig fordel af en AP.

Jeg bliver vist nødt til at snakke med ham først. :)

myplacedk (11424) skrev:
Jeg kan ikke komme med en simpel forklaring der forklarer nok. Og jeg kan ikke komme med en større forklaring, for jeg forstår det ikke helt selv. ;-)

Det er vist også en af de ting, som jeg vælger at acceptere uden at forstå til bunds. Sådan er der jo så meget med gamle vandfarve.
Gravatar #11426 - praktikant muffe AKA pewbe
28. feb. 2011 18:25
mark jensens kæreste skal bruge en hjelm*
Findes der en scooterhjelm med vinduesviskere? Og ja, det er et seriøst spørgsmål, for min kæreste vil gerne have sådan en hvis det findes :)

*det er nu godtnok min kæreste, men pewbe duer bare ikke i overskriften!
Gravatar #11427 - gnаrfsan
28. feb. 2011 18:31
Gravatar #11428 - LinguaIgnota
28. feb. 2011 21:57
Hi guise. Hvordan tolker I fragtomkostningerne på denne side?
Jeg forstår det som om, at den leveres fragtfrit, som der står lige under varenummeret, men Kristoffer Brigham Glerup siger, at:
Der er fragtfri levering med GLS pakkeshop når man køber for mere end 200,- Dette står også på siden!

Ha en god dag

MVH

Kristoffer Brigham Glerup
Gravatar #11429 - gnаrfsan
28. feb. 2011 22:01
Det er ihvertfald ikke tilladt at annoncere det på den måde. Du ville få medhold, hvis du gik videre med det. Se? Jeg er ikke for fin til at svare, selvom du ignorerer mig mister LinguaIgnorant
Gravatar #11430 - vandfarve
28. feb. 2011 22:02
@Lingie:

http://www.prispresseren.dk/pi/Dunhill_Fresh_deo_stick_4344_600.aspx skrev:
På lager, levering 1-2 dage. HUSK FRAGTFRIT LEVERET!

... kan kune betyde én ting: Den skal leveres fragtfrit. Alt andet må være brud på aftaleloven.

gnarfsan (11429) skrev:
Det er ihvertfald ikke tilladt at annoncere det på den måde. Du ville få medhold, hvis du gik videre med det. Se? Jeg er ikke for fin til at svare, selvom du ignorerer mig.

Jeg ignorerer dig ikke, og nu har jeg lidt mere tid til at deltage i pusseløjerne på newz.dk.
Gravatar #11431 - LinguaIgnota
28. feb. 2011 22:05
Jeg er syg i røven, så I må da meget undskylde, hvis I ikke lige får den opmærksomhed, som I føler at have krav på. Jeg er jo lige ved at dø og alt muligt, ikk'.

vandfarve (11430) skrev:
... kan kune betyde én ting: Den skal leveres fragtfrit. Alt andet må være brud på aftaleloven.

Sådan forstod jeg det jo også. Det kom helt bag på mig, at der blev tilføjet 29 kr. for fragtomkostninger, da jeg ville bestille varen. Det gider jeg kraftedeme ikke at betale for at få tilsendt en discountdeodorant. Møgdyr.
Gravatar #11432 - gnаrfsan
28. feb. 2011 22:11
Du har en iphone, så jeg vil vædde en doven Tuborg på at du surfer mens du sprøjtelakkerer tønden. Få spist nogle franske kartofler og drukket noget cola, så du kan komme videre i dit liv.
Gravatar #11433 - vandfarve
28. feb. 2011 22:13
gnarfsan (11432) skrev:
Du har en iphone, så jeg vil vædde en doven Tuborg på at du surfer mens du sprøjtelakkerer tønden. Få spist nogle franske kartofler og drukket noget cola, så du kan komme videre i dit liv.

Han ignorerer dig, så han læser ikke dine beskeder. Spild af tid er det jo.

(.... eller, nej, nu hvor jeg quoter dig! Spank you self.)
Gravatar #11434 - gnаrfsan
28. feb. 2011 22:19
Snøft [:~(
Gravatar #11435 - MiniatureZeus
1. mar. 2011 07:07
Lingu:
Luk røven (bogstaveligt talt!) og ring til forbrugerklagenævnet.
Gravatar #11436 - MiniatureZeus
1. mar. 2011 08:57
Mark jensen med udløbsdato
Hvorfor har dankort og andre kreditkort egentlig en udløbsdato? Altså hvis man lige pludselig ikke er kreditværdig nok til at have et kreditkort, så bliver det jo automatisk spærret. Og hvis man ændrer navn, så får man også automatisk et nyt Dankort, det samme hvis man får et nyt kontonummer eller bank (reg nummer)
I bund og grund kan jeg altså ikke rigtig se grunden til, at dankortet har en udløbsdato, udover som en sikkerhedsfactor, men da burde et tilfældigt nummer være bedre, ligesom det CCV nummer der står på bagsiden af kortet..
Gravatar #11437 - gnаrfsan
1. mar. 2011 09:07
MiniatureZeus (11436) skrev:
Hvorfor har dankort og andre kreditkort egentlig en udløbsdato?

Blandt andet af sikkerhedshensyn. Der har været historie for at krypteringer er blevet brudt efter en vis årrække, og derfor er det en god idé at lade dem blive ugyldige efter en kortere periode. Og så bliver de iøvrigt også slidt. Med hensyn til at bruge udløbsdatoen til validering, er jeg dog helt enig.
Gravatar #11438 - Woller
1. mar. 2011 09:07
Gnarfsan var hurtigere :/
Gravatar #11439 - MiniatureZeus
1. mar. 2011 09:31
Men da vi f.eks. fik chipkort, det blev de jo også automatisk udskiftet.. Desuden, med mindre man bruger sit dankort meget lidt, så holder de jo kun et par år adgangen, og så bliver de jo også skiftet alligevel..
Gravatar #11440 - gnаrfsan
1. mar. 2011 09:38
Du skal se det som den maksimale periode, udstederen vil acceptere at kortet bliver brugt. Det er for at sikre banken, og ikke dig, for de ligger jo under for et erstatningsansvar, hvis det går galt.
Gravatar #11441 - Kris
1. mar. 2011 09:43
Hvilket så har gjort at de har lavet en ordentlig lort midt i regningen og vi nu står og skal betale 15 mill i 2012 fordi alle visa/dankort skal udskiftes.
Gravatar #11442 - gnаrfsan
1. mar. 2011 09:44
Kris (11441) skrev:
Hvilket så har gjort at de har lavet en ordentlig lort midt i regningen og vi nu står og skal betale 15 mill i 2012 fordi alle visa/dankort skal udskiftes.

Det havde det vel kostet alligevel hvis ikke mere? Bare over tid. Det er jo som regel billigst at lave en stor ordre.
Gravatar #11443 - Daniel-Dane
1. mar. 2011 09:44
Jeg har ikke lyst til at betale 15 mill! ):

markjensen
Hvor finder man en hjemmeside, som har "Opskrift of the day"? Gerne billigt, hvis muligt.
Gravatar #11444 - DiZaster
1. mar. 2011 09:45
http://www.creditcards.com/credit-card-news/herigstad-credit-cards-expiration-date-1294.php skrev:
One reason credit card companies send you a new card is that the old card physically doesn't last forever. Within about three years, the magnetic stripe on your card may stop working and your card may start to delaminate. "Cards are set to expire based upon an issuer's experience with physical card wear and tear," says Gail Hurdis, communication and public affairs representative, Chase Card Services. "These dates allow the issuer to proactively replace cards on a timely basis prior to the magnetic stripe wearing out, or images becoming worn due to use."

http://www.bankrate.com/brm/news/cc/20050202a1.asp skrev:
The truth is that different companies include it for different reasons. But in most cases, issuing banks and credit card associations like MasterCard and Visa cite fraud protection and the lifespan of the magnetic strip as the main reasons to include an expiration date on cards.

"It's pretty much two reasons," says Seth Eisen, spokesman for Visa USA. "The first is cardholder security, to protect against identity theft and fraud."

Betty Reiss, spokeswoman for Bank of America, agrees. "It provides another verification point," she says.

Expiration dates tend to be more effective as another layer of fraud protection when transactions are processed manually, says Lynne Strang, vice president of communications for the American Financial Services Association, a trade association for firms that issue credit.
Gravatar #11445 - markjensen
1. mar. 2011 09:51
Daniel-Dane (11443) skrev:
Hvor finder man en hjemmeside, som har "Opskrift of the day"? Gerne billigt, hvis muligt.

Jeg mener at alletiderskogebog/dk-kogebogen har noget madplanshalløj, men den kender du nok i forvejen.
Gravatar #11446 - Daniel-Dane
1. mar. 2011 09:53
Det gør jeg, men jeg håbede, at der var mere! ):

http://www.dk-kogebogen.dk/opskrifts-service/dagen... er fint, men mange opskrifter er lavet til flere personer, som ikke nødvendigvis lader sig skalere ned.
Gravatar #11447 - MiniatureZeus
1. mar. 2011 09:56
Daniel-Dane (11446) skrev:
Det gør jeg, men jeg håbede, at der var mere! ):

http://www.dk-kogebogen.dk/opskrifts-service/dagen... er fint, men mange opskrifter er lavet til flere personer, som ikke nødvendigvis lader sig skalere ned.

What the fuck should i make for dinner
Gravatar #11448 - Daniel-Dane
1. mar. 2011 10:02
Ja, den har været her før, men jeg havde helt svedt den ud. Nu må galskaben stoppe og kokkeriet begynde!
Gravatar #11449 - Kris
1. mar. 2011 10:07
#Daniel-Dane:

Nu er det godt nok for et irsk supermarked og noget af maden er temmelig irsk - men tilgengæld er der voldsomt mange opskrifter. :) Tesco

Fakta har også nogle okay opskrifter.

De fleste supermarkeder har en god portion opskrifter, hvor der ofte er sørget for at de er råvarer fra det bestemte supermarked, så vi ved hvor du skal gå hen og købe ingredienserne.
Gravatar #11450 - Daniel-Dane
1. mar. 2011 10:11
Tak, tak. Jeg ønskede blot en one-click-here's-your-recipe-of-the-day, men jeg har gemt dine links.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login