mboost-dp1

Tråden til dumme spørgsmål


Gå til bund
Gravatar #11651 - Slettet Bruger [3237728890]
10. mar. 2011 16:10
myplacedk (11649) skrev:
Det er vel ikke en mørkeblå som bliver vildt-mørk-blå, og en rød som bliver mørkerød?


Slet ikke.

moveax1ret (11648) skrev:
og nu er du sikker på at ham du har talt med over telefonen ikke er farveblind?


fjernstyrede vedkommende + HUN havde sendt den til andre.

Det er bare underligt.
Gravatar #11652 - gnаrfsan
10. mar. 2011 16:13
Avisen blev i sin tid stiftet af amerikansk-danskeren Ken, der pga. sin evindelige snagen i andre folks sager blev kaldt politi-Ken.

Eller også er der bare fjernet et k for at gøre navnet unikt...
Gravatar #11653 - Systran
10. mar. 2011 18:48
Det var en stavefejl i en af de første udgaver af avisen. Ret pinligt. Men de har standhaftigt holdt ved den lige siden. Stædige sataner.
Gravatar #11654 - Emil
10. mar. 2011 18:58
Systran (11653) skrev:
Det var en stavefejl i en af de første udgaver af avisen. Ret pinligt. Men de har standhaftigt holdt ved den lige siden. Stædige sataner.


På ingen måde. Man brugte ikke dobbeltkonsonanter i så vidt et omfang, som vi gør i dag, da Politiken blev grundlagt. At stave det "Politiken" var således fuldt gyldigt og almindeligt i slutningen af 1800-tallet.
Gravatar #11655 - Bllets
11. mar. 2011 10:24
Hvad er det nu man kalder x, b og a hvis man har en funktion? Som f.eks. f(x) = a^x+b?

Det har irriteret mig hele dagen, fordi jeg burde kende svaret. Specielt taget i betragtning af det er stof som ligger flere år tilbage.

Skod hukommelse :(
Gravatar #11656 - gnаrfsan
11. mar. 2011 10:29
Ubekendte?
Gravatar #11657 - Alrekr
11. mar. 2011 10:36
a = Hældningskoefficienten og b = [blank]

Damn.. Hvordan kan det være så svært at huske?!

b... b.. ... b. ... ..
Gravatar #11658 - Qw_freak
11. mar. 2011 10:36
A og b er konstanter hvor x er den ubekendte.
Gravatar #11659 - Daniel-Dane
11. mar. 2011 10:48
a er grundtallet (for en eksponentiel udvikling/-funktion kaldes det udviklingshastigheden). b er i din ligning forskydning i y-retningen. x er den uafhængige eller løbende variabel, i dette tilfælde er det eksponenten, men om det har et andet navn, skal jeg ikke kunne sige.
Gravatar #11660 - Bllets
11. mar. 2011 10:53
qw_freak (11658) skrev:
A og b er konstanter hvor x er den ubekendte.


Det er noget ala. det her jeg er over i. Funktionen jeg har brugt er bare et eksempel.

Kunne også har sagt f(x) = a*b eller f(x) = x^2 * b. Det jeg ikke kan huske er hvad man kalder hvert element, men det er vel så det qw_freak svarede på :)

Gravatar #11661 - Alrekr
11. mar. 2011 10:54
Daniel-Dane (11659) skrev:
a er grundtallet (for en eksponentialfunktion kaldes det udviklingshastigheden). b er bare skæringen med y-aksen (men jeg ved ikke, hvad man ellers kalder den). x er den uafhængige eller løbende variabel, i dette tilfælde er det eksponenten, men om det har et andet navn, skal jeg ikke kunne sige.


Min kone (matematiklærerstuderende) er mest enig i din udlægning. a er hældningen, b er skæringen med y-aksen og x er variablen.
Gravatar #11662 - Bllets
11. mar. 2011 10:54
Alrekr (11657) skrev:
a = Hældningskoefficienten og b = [blank]

Damn.. Hvordan kan det være så svært at huske?!

b... b.. ... b. ... ..


Prøv og sige "b... b.. ... b. ... ..", det har altså ikke noget med gud at gøre ;)
Gravatar #11663 - Alrekr
11. mar. 2011 10:55
Bllets (11662) skrev:
Alrekr (11657) skrev:
a = Hældningskoefficienten og b = [blank]

Damn.. Hvordan kan det være så svært at huske?!

b... b.. ... b. ... ..


Prøv og sige "b... b.. ... b. ... ..", det har altså ikke noget med gud at gøre ;)


wat?
Gravatar #11664 - Daniel-Dane
11. mar. 2011 11:02
Alrekr (11661) skrev:
Min kone (matematiklærerstuderende) er mest enig i din udlægning. a er hældningen, b er skæringen med y-aksen og x er variablen.
Jeg rettede mit indlæg, da jeg indså, at den ikke var på formen a^x*b, som er en eksponentiel udvikling eller -funktion (den ene har ikke *b med). Havde den været på formen a^x*b, var b skæringen med y-aksen i x=0.
Gravatar #11665 - Alrekr
11. mar. 2011 11:10
Daniel-Dane (11664) skrev:
Jeg rettede mit indlæg, da jeg indså, at den ikke var på formen a^x*b, som er en eksponentiel udvikling eller -funktion (den ene har ikke *b med). Havde den været på formen a^x*b, var b skæringen med y-aksen i x=0.


Du er også altid så skide klog!
Gravatar #11666 - myplacedk
11. mar. 2011 13:36
Bllets (11660) skrev:
A og b er konstanter hvor x er den ubekendte.

Det er noget ala. det her jeg er over i. Funktionen jeg har brugt er bare et eksempel.

Hvis vi betragter det som en matematisk funktion, og ikke nødvendigvis en graf, så ville jeg kalde x et argument. A og b ville jeg kalde konstanter.
Gravatar #11667 - Spiderboy
11. mar. 2011 14:01
myplacedk (11666) skrev:
Hvis vi betragter det som en matematisk funktion, og ikke nødvendigvis en graf, så ville jeg kalde x et argument. A og b ville jeg kalde konstanter.

Enig. Argumenter kaldes også parametre.

Hvad jeg har lært på mit studie er, at der findes følgende 3 kategorier af ubekendte:

Konstanter: Ubekendte som har én bestemt værdi. Dette kunne f.eks. være pi, lysets hastighed eller Irlands population.

Parametre: Dette er værdier, som overføres til en funktion og er en slags mellemting mellem konstanter og variable i den forstand, at deres værdier er ikke fastlagt men er arbitrær, men omvendt opfattes det normalt som en konstant når værdien er overført til funktionen.

Variable: Dette er ubekendte, som kan være hvad som helst og hvis værdier ikke er fastlagt.

Jeg håber forklaringen kan bruges. Det er svært at forklare ordentligt. Adskillelsen kan godt være lidt flydende.
Gravatar #11668 - Colapusheren
11. mar. 2011 15:29
Bllets (11655) skrev:
Hvad er det nu man kalder x, b og a hvis man har en funktion? Som f.eks. f(x) = a^x+b?

Det har irriteret mig hele dagen, fordi jeg burde kende svaret. Specielt taget i betragtning af det er stof som ligger flere år tilbage.

Skod hukommelse :(


coefficienter?
Gravatar #11669 - markjensen
11. mar. 2011 17:51
Spiderboy (11667) skrev:
Enig. Argumenter kaldes også parametre.


Er argumenter og parametre ikke forskellige? Sådan som jeg har forstået det, er argumentet selve værdien og parameteren er når den ikke er bundet eller hvad man skal sige.

Edit:
Fra Wikipedia:
These two terms are sometimes loosely used interchangeably; in particular, "argument" is sometimes used in place of "parameter". Nevertheless, there is a difference. Properly, parameters appear in procedure definitions; arguments appear in procedure calls.

Men til hverdag betyder det selvfølgelig ikke så meget.
Gravatar #11670 - Daniel-Dane
11. mar. 2011 18:09
#69
Snakker vi matematik eller programmering?
Gravatar #11671 - markjensen
11. mar. 2011 18:31
Det er fra en artikel om programmering, men jeg tænker at det måske gælder for begge områder.
Gravatar #11672 - coday
11. mar. 2011 19:55
Markjensen kører bil
Ved hvilken hastighed (størrer end 0) er en diesel motor mest effiktiv, hvis man har fem gear?

Eller sagt på en anden måde hvad for en hastighed bør jeg kører uden for byen hvis jeg vil spare mest muligt på brændstoffet uden at det tager uholdeligt meget længere at komme frem?
Gravatar #11673 - gnаrfsan
11. mar. 2011 20:01
coday (11672) skrev:
Ved hvilken hastighed (størrer end 0) er en diesel motor mest effiktiv, hvis man har fem gear?

http://www.duerher.dk/fdm/ + Accellerer hurtigt.
Gravatar #11674 - coday
11. mar. 2011 20:06
Hmm, ser ud til at det er omkring 55mph (90km/h) så vidt jeg har kunne læse mig frem til. Men der stod ikke noget om det var diesel eller benzin biler..

#73 Spændende, nu har jeg læst det igennem.
Kan ikke finde noget sted om at man skal accellerere hurtigt?
Gravatar #11675 - vandfarve
11. mar. 2011 20:09
coday (11672) skrev:
Markjensen kører bil
Ved hvilken hastighed (størrer end 0) er en diesel motor mest effiktiv, hvis man har fem gear?

Eller sagt på en anden måde hvad for en hastighed bør jeg kører uden for byen hvis jeg vil spare mest muligt på brændstoffet uden at det tager uholdeligt meget længere at komme frem?


Spørgsmålet om hastighed er ikke relevant, da det ikke tager højde for bilens gearing.

I stedet er det korrekte spørgsmål: Ved hvilket omdrejningstal ift. motorens output er min bil mest energieffektiv?

Generelt bør du derfor sigte efter at køre ved det omdrejningstal, hvor momentet er højest.

Hvis du skal udregne ved, hvilken hastighed det svarer det, så kræver det først information om gearingen, og efterfølgende kan du udregne den beregnede hastighed ud fra dette (da hastigheden altid er afhængig af vindmodstand, rullemodstand m.m.).

Sådan cirka. :)
Gravatar #11676 - gnаrfsan
11. mar. 2011 20:10
Jeg har hørt engang at man optimerer bilernes aerodynamik og brændstofforbrug til omkring 90 km i timen, fordi det er den mest almindelige landevejshastighed. Men jeg har aldrig tjekket det efter.
Forskellen på diesel biler og benzinbiler vil du finde i hvilke omdrejningstal, der er mest optimale.
Gravatar #11677 - Jakob Jakobsen
11. mar. 2011 20:19
Jeg har også undret mig over at det ikke er lovpligtigt at frigive tal der viser hvor langt en bil kører i forhold til farten i de forskellige gear.
Der er ikke noget rigtigt svar på det oprindelige spørgsmål, men de fleste biler kører mest økonomisk omkring 80-90km/t.
En anden faktor, som giver meget i bykørsel, er moderate accelerationer. Langsomme og hurtige accelerationer giver meget stort brændstofforbrug.
Og så min personlige favorit på motorvej. Skal du bruge bremsen, så har enten du eller en anden lavet en fejl.
Se langt frem på vejen og slip gassen i stedet for at bremse. Hver gang du bremser, smider du unødvendigt brændstof ud.
Gravatar #11678 - xXgmzorXx
11. mar. 2011 20:23
Er det muligt at få en lyd equlizer der laver udgangseffekten i realtid? (Software)
Gravatar #11679 - Jakob Jakobsen
11. mar. 2011 20:24
#78
Nej.
Gravatar #11680 - gnаrfsan
11. mar. 2011 20:26
Jakob Jakobsen (11677) skrev:
Langsomme og hurtige accelerationer giver meget stort brændstofforbrug.

Det er der ikke enighed om.
http://ing.dk/artikel/115509-hvordan-accelererer-m...

Men det giver også god mening, for den hurtigste accelleration, er den, hvor du udnytter bilens maksimale omdrejningsmoment hele vejen op. Man skal bare sørge for at skifte gear, så det passer.
Gravatar #11681 - Jakob Jakobsen
11. mar. 2011 20:40
#80

Det passer nu meget godt til hvad jeg mente med mit tidligere indlæg.
Hvis du giver fuld gas i forhold til måske 80%, vil motoren måske bruge dobbelt så meget brændstof, men kun yde 10% ekstra.
Når jeg skriver moderat, så passer det nok til hvad de kalder hurtig acceleration. Men det kan absolut ikke betale sig at presse speederen helt i bund. Det slider også meget på dæk, motor og drivlinjen.
Gravatar #11682 - vandfarve
11. mar. 2011 20:53
Til oplysning og diskussion:

http://ing.dk/artikel/115509-hvordan-accelererer-man-benzinoekonomisk skrev:
Gængse spareråd fraråder som regel hurtig acceleration, men hvorfor nu det?, argumenterede Damkier. Under acceleration oplader man vognen med bevægelsesenergi, og hvad enten man kommer op på f.eks. 80 km/t hurtigere eller langsommere, er det dog den samme energiomsætning, der finder sted.

Kører man langvarigt i de lavere gear under svag acceleration, bruger man mere benzin, end hvis man hurtigt kommer op i topgear. Jo længere tid motoren i et lavt gear roterer hurtigt, jo større bliver den indvendige friktion med deraf følgende merforbrug af brændstof. Damkier påpeger også den finurlighed, at det højeste forbrug, angivet i liter/100 km, opnår man i stilstand med motoren gående i tomgang. Altså sluk motoren ved forventet tomgang i over 30 sekunder.
Gravatar #11683 - gnаrfsan
11. mar. 2011 21:27
#81: Det ser ud til at vi er helt enige.
Gravatar #11684 - Qw_freak
11. mar. 2011 22:04
xXgmzorXx (11678) skrev:
Er det muligt at få en lyd equlizer der laver udgangseffekten i realtid? (Software)


Det kommer an på din definition af realtid, hvor meget forsinkelse der må være før det ikke længere er realtid...

En equalizer bygget på en FPGA i VHDL vil kunne behandle alle samples i en clockcykle... Ved 50 MHz er det en forsinkelse på 20 nSek. det vil jeg tro falder ind under din godtagelse af realtid :)



Gravatar #11685 - myplacedk
12. mar. 2011 17:44
vandfarve (11675) skrev:
I stedet er det korrekte spørgsmål: Ved hvilket omdrejningstal ift. motorens output er min bil mest energieffektiv?

Nemlig. Det næste spørgsmål er så hvilket gear man vælger.

Højere gear giver større fart, og dermed større vindmodstand, hvilket taler for at bruge lave gear. Men ved lave gear ender man hurtigt med at en meget stor del af energien går til at holde motoren i gang, hvilket taler for at bruge høje gear. Så det handler vel om at finde balancen mellem de to.

Dertil kommer at energitabet i gearkassen afhænger af hvilket gear man benytter. Så vidt jeg har forstået er det ret udbredt af 4. gear har mindst energitab, da det i mange biler er en "direkte forbindelse". Altså en gear-ratio på 1:1.

Ud fra mine uvidenskabelige eksperimenter går det bedst i min diesel-bil når jeg kører 90 km/t (på speedomeret) i 5. gear. Så plejer jeg at nå omkring 28-33 km/l. Bilen er opgivet til omkring 23 km/l.
Gravatar #11686 - Systran
12. mar. 2011 20:18
markjensen vil på universitetet:

Kan man finde sine eksamenspapirer digitalt på nettet, så jeg slipper for at sende dem med posten?

På optagelse.dk får jeg denne meddelelse:

Optagelse.dk skrev:
Optagelse.dk har ikke oplysninger om dine karakterer. Husk derfor at sende en kopi af eksamensbeviset, med postvæsenet, til dit første uddannelsesønske.


Og det kunne alt andet lige være fedt at ordne det hele over nettet.
Gravatar #11687 - Caek of Doom
12. mar. 2011 20:32
Det burde da være derinde. Tror jeg.
Gravatar #11688 - Alrekr
12. mar. 2011 20:48
Systran (11686) skrev:
markjensen vil på universitetet:

Kan man finde sine eksamenspapirer digitalt på nettet, så jeg slipper for at sende dem med posten?

På optagelse.dk får jeg denne meddelelse:

Og det kunne alt andet lige være fedt at ordne det hele over nettet.


Da jeg søgte optagelse til universitetet fik jeg en besked om at mine karakterer lå i eksamensdatabasen, så tror det har noget at gøre med hvor og hvornår du fik dine karakterer. Jeg fik min STX-hue i 2008.
Gravatar #11689 - Systran
12. mar. 2011 21:15
Jeg fandt ud af det. Det er der. :)
Gravatar #11690 - Caek of Doom
12. mar. 2011 21:28
Så burde jeg få en informativ >:(
Gravatar #11691 - Bllets
12. mar. 2011 21:31
Happy? ;)
Gravatar #11692 - Caek of Doom
12. mar. 2011 21:38
mmh. :)
Gravatar #11693 - Systran
13. mar. 2011 10:58
Harsk Benzen:

Strømforsyninger til min ASUS-bærbare; hvor kan man finde dem henne?

Det her synes at være eneste sted: http://www.asusspecialisten.dk/product.asp?product...

Men er de valide?

Eller vil jeg være tilfreds med en universaloplader? Jeg vil sgu så nødigt købe noget forkert.
Gravatar #11694 - Alrekr
13. mar. 2011 11:12
Hvilken Asus er der tale om?
Gravatar #11695 - Systran
13. mar. 2011 11:24
Alrekr (11694) skrev:
Hvilken Asus er der tale om?


Jeg har den ikke lige ved hånden, men jeg er sikker på, det er en i X5-serien. Måske X5DAB.
Gravatar #11696 - Ronson ⅍
13. mar. 2011 11:49
asusparts.eu er den "officielle" reservedelsdistributør (de har ikke noget med asus at gøre, men asus henviser dertil). Ud over det er der ikke noget problem i at bruge universalladere, batteribyen.dk eller batterystore.dk plejer at have lidt af hvert.
Gravatar #11697 - DiZaster
13. mar. 2011 11:57
Hvis du er ligeglad med om der står Asus på det kan du også kigge her
Gravatar #11698 - Alrekr
13. mar. 2011 12:11
Til lidt forskellige X5-modeller.
Gravatar #11699 - Bllets
13. mar. 2011 14:48
http://shop.notebookonline.dk/stroemforsyning/asus...

Her købte jeg min strømforsyning.. Ingen problemer med levering eller noget :)
Gravatar #11700 - Systran
13. mar. 2011 15:35
Bllets (11699) skrev:
http://shop.notebookonline.dk/stroemforsyning/asus/modeller.aspx

Her købte jeg min strømforsyning.. Ingen problemer med levering eller noget :)


Tak, den er bestilt!
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login