mboost-dp1
Værnepligtiges intelligenskvotient er faldet
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Tagwall
Det er jo ikke de værnepligtiges intelligenskvotient, de har undersøgt. Det er de folk, som er oppe til session, hvilket er et henved lige så reprænsentativt udsnit som folkeskoleelever.
Når det så er sagt, så var det ikke alle sammen Mensaaspiranter, dem jeg var i værnepligten med.
Når det så er sagt, så var det ikke alle sammen Mensaaspiranter, dem jeg var i værnepligten med.
Du mener ikke at dem der er oppe til session er værnepligtige?
Og hvorfor skulle det ikke være repræsentativt?
Det er trods alt den samme gruppe, primært "mænd" der bliver testet, så hvorfor skulle man ikke kunne udlede en udvikling deraf?
Da jeg var til session, var de kede af at måtte dumpe mig fordi jeg var for fed, da det var lang tid siden de havde haft en så god score på testen.
Det er trods alt den samme gruppe, primært "mænd" der bliver testet, så hvorfor skulle man ikke kunne udlede en udvikling deraf?
Da jeg var til session, var de kede af at måtte dumpe mig fordi jeg var for fed, da det var lang tid siden de havde haft en så god score på testen.
Jakob Jakobsen (3) skrev:
Tror de prøver at lokke/smigre mange af de lidt mere intelligente på den måde, for jeg fik også noget lignende at vide, bortset fra, at jeg ikke var for fed ;)
Der var jo ikke nogen grund til at lokke mig, da jeg netop blev droppet.
Fik desuden at vide at det absolut ikke var normalt at man løste alle opgaver på de 45 minutter.
Fik desuden at vide at det absolut ikke var normalt at man løste alle opgaver på de 45 minutter.
Jakob Jakobsen (5) skrev:#4
Jeg ville helst undgå at blive valgt til sessionen, så jeg løste konsekvent alle de første opgaver i hver sektion forkert* - og så kørte jeg resten igennem efter bedste evne.
Jeg mente selv, at jeg var HELT vildt snedig... men på de ansvarliges trætte blikke konstaterede jeg, at jeg nok ikke var den første med den ide! B~)
*
A A A
A A A
A A B
Jakob Jakobsen (3) skrev:#2
Ja de fleste er mænd, mellem 18 (17?) og 24 år, med alt fra en folkeskole til en batchlor bag sig.
Spørgsmålet er så også om fordelingen af "deltagere" er ens i 1980, 1990, 2000, og 2010.
Personligt ville jeg mene det spiller noget ind om dem der er inde er 18 år eller 24 år, og hvad de har af uddannelse.
Saxov (8) skrev:Personligt ville jeg mene det spiller noget ind om dem der er inde er 18 år eller 24 år, og hvad de har af uddannelse.
Jeg er ret sikker på at man ikke bliver bedre til at tage den test ved at gå på uni.
Jeg ville egenligt gerne vide hvordan scoren fra en bpp test bliver oversat til iq, og hvad loftet er. Jeg fik også at vide at jeg var herre klog og kunne virkeligt blive til noget hvis jeg ikke drak så meget. Men det var ud fra et tal fra 1-5 som generalerne så. Det rå tal (hvor mange opgaver man fik rigtige???) var blevet oversat af lægen.
Da jeg var til session blev løjtnanten lidt ked af at jeg trak nr. 12684. Han sagde også at de ellers godt kunne bruge mig, og at jeg hellere end gerne måtte ansøge - både til værnepligten og officerskolen. Jeg tænkte "Nå." og tog hjem. Har ikke rigtig tænkt over det siden.
Jeg blev faktisk overrasket til sessionen. Inde ved lægen stod jeg rank op og ned og fortalte om mine (manglende) sygdomme, men at jeg tidligere havde haft astma. Hun hiver så resolut ned i underbuksen og mærker om begge to er faldet ned. Da jeg stopper i min ordstrøm siger hun "Ej, undskyld, jeg skulle måske lige have advaret dig inden jeg gjorde det." You think?!
Jeg blev faktisk overrasket til sessionen. Inde ved lægen stod jeg rank op og ned og fortalte om mine (manglende) sygdomme, men at jeg tidligere havde haft astma. Hun hiver så resolut ned i underbuksen og mærker om begge to er faldet ned. Da jeg stopper i min ordstrøm siger hun "Ej, undskyld, jeg skulle måske lige have advaret dig inden jeg gjorde det." You think?!
Alrekr (10) skrev:Jeg blev faktisk overrasket til sessionen. Inde ved lægen stod jeg rank op og ned og fortalte om mine (manglende) sygdomme, men at jeg tidligere havde haft astma. Hun hiver så resolut ned i underbuksen og mærker om begge to er faldet ned. Da jeg stopper i min ordstrøm siger hun "Ej, undskyld, jeg skulle måske lige have advaret dig inden jeg gjorde det." You think?!
Det er lidt sjovt, fordi de afviser alle når de har astma. Vi havde en 3-4 personer fra batteriet der blev hjemsendt før tid fordi de fik konstateret astma.
KaW (11) skrev:Det er lidt sjovt, fordi de afviser alle når de har astma. Vi havde en 3-4 personer fra batteriet der blev hjemsendt før tid fordi de fik konstateret astma.
Jeg havde astma indtil jeg blev 9-10 år. Jeg har en lægeerklæring på at jeg ikke længere har astma, og at min vejrtrækning er "normal" :)
Samme her :D Dog et andet nummer ^^Alrekr (10) skrev:Da jeg var til session blev løjtnanten lidt ked af at jeg trak nr. 12684. Han sagde også at de ellers godt kunne bruge mig, og at jeg hellere end gerne måtte ansøge - både til værnepligten og officerskolen. Jeg tænkte "Nå." og tog hjem. Har ikke rigtig tænkt over det siden.
Da jeg så et halvt år efter modtog en indkaldelse blev jeg godt nok lidt nervøs. For det første havde jeg jo, så vidt jeg huskede, trukket frinummer og for det andet var jeg igang med min uddannelse. Skrev en mail til dem som jeg aldrig fik svar på.. Har ikke hørt noget siden men hvem ved, måske de en dag banker på døren? :D
Folk bruger alle kneb, og det hjælper som regel ikke det store.. En af mine venner svarede også forkert på en del med vilje.. Udover det brugte han venstre hånd til at skrive med, lavede stavefejl i hans navn og kørte på samtlige tangenter mht gamle fodboldskader og jeg ved ikke hvad. Han røg direkte ind :DDanish Dude (7) skrev:Jeg mente selv, at jeg var HELT vildt snedig... men på de ansvarliges trætte blikke konstaterede jeg, at jeg nok ikke var den første med den ide! B~)
Jeg er egentlig lidt glad for lægen ikke mærkede på mine. Han var stor, rund og lugtede skidt..sissy (13) skrev:Det er kræftedme snyd, der var ikke nogen der mærkede på mine boller da jeg var til session.. :s
Det er nogle meget korte hænder. Jeg er glad for, at han ikke er kirurg, så - det ville hurtigt blive ret akavet.
Jeg køber den heller ikke......det ville da være første gang at en undersøgelse ville vise at lidt geografisk adskillelse påvirker IQ tests.
Der må jo være en grund til at indvandrere dumper så meget oftere, men jeg tvivler på at det er genetik.
Man skal passe meget på med at kalde den test værnepligtige tager, for en intelligenstest.
Den er baseret på det danske sprog og er umulig at løse hvis man ikke kan dansk.
En "Rigtig" intelligenstest kræver ikke at du kan læse et specifikt sprog eller have anden paratviden.
Jeg tror dog at den generelle intelligens blandt indvandrere er lavere end den generelle for etniske danskere. Men det skyldes nærmere miljøet de kommer fra og vokser op i i Danmark.
Der må jo være en grund til at indvandrere dumper så meget oftere, men jeg tvivler på at det er genetik.
Man skal passe meget på med at kalde den test værnepligtige tager, for en intelligenstest.
Den er baseret på det danske sprog og er umulig at løse hvis man ikke kan dansk.
En "Rigtig" intelligenstest kræver ikke at du kan læse et specifikt sprog eller have anden paratviden.
Jeg tror dog at den generelle intelligens blandt indvandrere er lavere end den generelle for etniske danskere. Men det skyldes nærmere miljøet de kommer fra og vokser op i i Danmark.
Da jeg var til session mindede det altså utroligt meget om en standard mensa test......og det er DERFOR jeg tænker bullshit.
Den fordummende kultur der hersker i ghetto områderne kan ikke påvirke den type intelligens der kræves for at løse den type tests.
Den fordummende kultur der hersker i ghetto områderne kan ikke påvirke den type intelligens der kræves for at løse den type tests.
Mamad (moveax1ret) (22) skrev:Da jeg var til session mindede det altså utroligt meget om en standard mensa test......og det er DERFOR jeg tænker bullshit.
Mindede den om denne?
Nu er det snart en del år siden jeg var til session, men jeg mener at kunne huske at testen blandt andet indeholdte regnestykker, som kun kunne løses hvis man forstår dansk.
Som windcape antyder er det kun danske statsborgere der er værnepligtige i Danmark. En del af kravene til at få dansk statsborgerskab er at man skal kunne dansk (til en eller anden grad).
(Udenlandske statsborgere kan vist nogle gange frivilligt søge om at komme i militæret, men det ved jeg ikke så meget om)
Man kan godt være indvandrer og dansk statsborger. Man holder ikke pludselig op med at være indvandrer når man får dansk statsborgerskab. Det ændrer ikke på ens historie.
Som windcape antyder er det kun danske statsborgere der er værnepligtige i Danmark. En del af kravene til at få dansk statsborgerskab er at man skal kunne dansk (til en eller anden grad).
(Udenlandske statsborgere kan vist nogle gange frivilligt søge om at komme i militæret, men det ved jeg ikke så meget om)
Man kan godt være indvandrer og dansk statsborger. Man holder ikke pludselig op med at være indvandrer når man får dansk statsborgerskab. Det ændrer ikke på ens historie.
Jakob Jakobsen (3) skrev:#2
Jeg kan ikke se, at nogle har svaret netop denne del af dit indlæg, hvorfor jeg vil gøre et forsøg på at udrede misforståelsen:
Alle kommer op til session, ikke blot de, der bliver bedømt til at aftjene værnepligten. Jeg misforstår også først nyheden, ligesom jeg formoder, at Søren gjorde, da der er en væsensforskel på de, der bliver kaldt til session (hvilket er 100 % af alle danske mænd), og de, der aftjener værnepligt (hvilket er omkring 5-10 % af alle danske mænd).
Derfor er det meget nødvendigt at skelne klart. Efter at have nærlæst nyheden på Berlingske.dk lyver de ikke nødvendigvis i deres artikel, men den kunne godt have været klarere i sprogbrugen og ikke mindst definitionerne, ellers risikerer man at tage fejl af de to, ovenstående udtryk.
Qua mit usandsynligt, usammenhængende, umulige flueknepperi. Glædelig jul, Jay-Jay! :)
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.