mboost-dp1

Vi var der, og det kan stadigt ses...

Gå til bund
Gravatar #1 - BurningShadow
18. jul. 2005 19:23
Jeg sag lige og læste noget om Linux, hvilket førte mig forbi Wikipedia. Efter at være havnet der, gik der ikke lang tid, før jeg var forbi nordisk mytologi, skandinavien, og... Shetland.
Ved Shetland fandt jeg følgende, som vi nok nemt forstår: Með lögum skal land byggja eller på dansk; Med lov skal land bygges.
Godtnok var der vikinger der, men alligevel... Det er altså et par dage siden efterhånden, og alligevel er den første tekst jeg ser, med forbindelse til Shetlandsøerne så letforståeligt, at det næsten får det til at løbe koldt ned af ryggen...

Bedre blev det ikke, da jeg kom forbi Orkney. Deres flag er 100% identisk med flaget fra Kalmar Unionen!
Gravatar #2 - west
18. jul. 2005 21:08
The Shetland Islands were originally a Norwegian colony

Aha, det er derfor de staver saa daarligt :)

I ovrigt ganske interessant.
Jeg kan ikke lade vaere med at taenke paa hvor meget bedre jeg ville have fuldt med i historietimerne, hvis jeg haft dem igen idag.

/west ... som kun er 21, men som alligevel allerede lyder som en gammel stodder. :P
Gravatar #3 - SKPFræser
19. jul. 2005 06:34
Ja det er ret spænnende med Shetlands og orkney-øerne, der er jo også masser af røverhistorier, alt det med skt. magnus osv.
Gravatar #4 - amokk
19. jul. 2005 13:43
hvordan kan noget have været en norsk koloni, når norge var en del af danmark den gang?
Gravatar #5 - BurningShadow
19. jul. 2005 13:51

Se det er et godt spørgsmål.
Faktisk omtales Island også som en norsk koloni, men indtil for nogle ganske få år siden, var de Dansk de havde i skolen. nu kan de selv vælge mellem Dansk/Norsk/Svensk.

Jeg har en mistanke om at det kan være fordi de første Vikinger, der bosatte sig disse steder, var fra det vi idag kender som Norge. Men det er bare en personlig antagelse, og ikke noget jeg har nogen som helst grund til at påstå, er i overensstemmelse med virkeligheden.

"Jeg kan ikke lade vaere med at taenke paa hvor meget bedre jeg ville have fuldt med i historietimerne, hvis jeg haft dem igen idag."
Samme her, men jeg er faktisk nogenlunde sikker på, at vi ikke havde noget om det i historietimerne, på nogle af de skoler jeg har gået på. De var alle, meget fokuseret på Danmark, og nordeuropa. I begrænset grad også Skandinavien, men aldrig de Skandinaviske "kolonier", hvis vi kan kalde dem det.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login