mboost-dp1

Why Nokia failed

Gå til bund
Gravatar #1 - Windcape
10. mar. 2011 20:16
http://www.theregister.co.uk/2011/03/10/nokia_ui_s...

God 3 siders artikel, der kommer med tekniske argumenter for hvorfor Nokia fejlede, som også giver et par meninger om QT og hvorfor QML opstod som følge af smartphone udviklingen.

Og netop argumenterne for hvorfor Nokia fejlede, synes at reflektere et skift til WP7 ret godt. WP7 har god UX og er nem at udvikle til, i et udviklingsmiljø (og sprog) som er kendt af mange udviklere på forhånd.

Så jeg tror også at vi kan forvente at Nokia's arbejde med QT og Meego vil droppe drastisk, hvis ikke stoppe helt, i løbet af 2011.
Gravatar #2 - Windcape
10. mar. 2011 20:18
Og en quote jeg vil fremhæve omkring det at Symbian blev open-sourced:

The fact is, open sourcing the code required (in Wilcox's own words, from the foreword to one of his books) "disentangling third-party technology from the platform" and "sanitizing the code base", and this took two years of painstaking legal processing, by which time nobody was interested in licensing Symbian

Man kunne næsten henledes til at sige, at Open Source gjorde temmelig meget skade for Nokia, og Symbian.
Gravatar #3 - Rainmeter
10. mar. 2011 20:26
Omg Windows liderlighed +100
Gravatar #4 - vandfarve
10. mar. 2011 21:45
Vandfarve-ness +1000
Gravatar #5 - XorpiZ
10. mar. 2011 22:33
Rainmeter (3) skrev:
Omg Windows liderlighed +100

Sikke modent.
Gravatar #6 - Windcape
10. mar. 2011 22:46
Jeg håber så at folk faktisk har læst artiklen. Ligegyldig hvad folk mener om min mening, så mener jeg at artiklen har en lang række gode pointer.
Gravatar #7 - <3Thinkpads
10. mar. 2011 23:11
Fin artikel, uden tvivl. Synes dog stadig at det er synd Nokia efterlader Symbian, et firma som Nokia boer have deres eget OS. Jeg tror desvaerre at det skader dem endnu mere med WP7, end at starte forfra.
Gravatar #8 - Windcape
10. mar. 2011 23:24

Men at have deres eget OS, ville kræve at at de havde ekspertisen til at udvikle et. Og manglen på UX-viden hos Nokia har jo vist sig så tydeligt.

Hvilket jeg tror har været deres store problem. Nokia har simpelthen kun hyret absolutte nørder med høj hardware-viden, frem for de mere designer-agtige typer, som kan lave awesome UX.
Gravatar #9 - <3Thinkpads
10. mar. 2011 23:28
Windcape (8) skrev:

Men at have deres eget OS, ville kræve at at de havde ekspertisen til at udvikle et. Og manglen på UX-viden hos Nokia har jo vist sig så tydeligt.

Hvilket jeg tror har været deres store problem. Nokia har simpelthen kun hyret absolutte nørder med høj hardware-viden, frem for de mere designer-agtige typer, som kan lave awesome UX.

Helt enig, deres S60 har aldrig vaeret paen at kigge paa, men det var virket. Jeg tror dog ogsaa at de har haft designere, men noerderne har helt sikkert haft sidste ord i en beslutning.
Gravatar #10 - zin
11. mar. 2011 07:34
#2: Pudsigt. Det er det eneste sted, hvor artiklen modsiger Wilcox, men på den anden side kan jeg godt forstå problemstillingen; som der står mere eller mindre i hele artiklen har managementdelen af Nokia på dens mobile OS development side været elendig og værre - som da også er den endelige slutning.
At du (Windcape) så ikke lige nævner det overrasker mig egentlig ikke, så lad mig lige slå tilbage;
Ja, det var fandme dumt at "OpenSource"'e Symbian. Fordi hele det underliggende system var et forbandet rod (Qt, DirectUI...).
Ikke fordi - som din post antyder - at OpenSource ikke var (og er) et holdbart alternativ.
Gravatar #11 - Windcape
11. mar. 2011 15:11
zin (10) skrev:
Ikke fordi - som din post antyder - at OpenSource ikke var (og er) et holdbart alternativ.
Det er jo bevist at det ikke var et holdbart alternativ.
Gravatar #12 - Tukanfan
11. mar. 2011 15:56
Windcape (8) skrev:

Vrøvl - Nokia havde det der skulle til af både dygtige SW og HW folk. Deres fejl består udelukkende i manglen på at kunne eksekvere og generelt dårlig ledelse.
At du skal forsøge at dreje den over på GUI-problemer er ikke overraskende - vi ved jo godt hvad du foretrækker, og at du ikke rører alternativer med en ildtang. Du skal altid finde finde et eller andet minimalt problem, og blæse det ud af proportioner. Faktum er er at Nokia havde fat i den lange ende mange gange (f.eks. med Maemo), men at de enten ikke udnyttede det, eller også kom for sent.
Gravatar #13 - Tukanfan
11. mar. 2011 16:02
Windcape (2) skrev:
Man kunne næsten henledes til at sige, at Open Source gjorde temmelig meget skade for Nokia, og Symbian.

Nej, det kan man ikke. Man sige det der står i citatet. Din konklusion er vildledende.
Gravatar #14 - Windcape
11. mar. 2011 16:18
Tukanfan (12) skrev:
At du skal forsøge at dreje den over på GUI-problemer er ikke overraskende
Men problemet ER relateret til GUI problemer.

Tukanfan (12) skrev:
Faktum er er at Nokia havde fat i den lange ende mange gange (f.eks. med Maemo),
Maemo har været en dødsejler siden dag et, pga. manglede værktøjer, forretningsplatform, og GUI.
Gravatar #15 - Tukanfan
11. mar. 2011 17:27
Windcape (14) skrev:
Maemo har været en dødsejler siden dag et, pga. manglede værktøjer, forretningsplatform, og GUI.

Jeg forstår ikke hvordan du kan komme frem til denne konklusion.
Det er set før (Android) at man ikke behøver verdens bedste værktøjer for at skabe en successfuld platform. Jeg vil vove at påstå at et godt community og udviklerforum er mindst ligeså vigtigt. Begge ting har Maemo (haft), og at det ikke er et godt GUI (eller var det for sin tid) er vist en meget subjektiv vurdering. Jeg tror mange vil være uenige med dig.
Gravatar #16 - Tukanfan
11. mar. 2011 17:29
Windcape (14) skrev:
Men problemet ER relateret til GUI problemer.

Jeg vil gerne give dig ret mht. Symbian og S60. Men problemet har ikke været manglende kompetence - blot at ledelsen har været for dårlig, så processen er skredet for langsomt frem.
Gravatar #17 - Magten
11. mar. 2011 17:36
Windcape (11) skrev:
Hvor?
Gravatar #18 - gnаrfsan
11. mar. 2011 18:04
Ja, Android er blot endnu et eksempel på open source projekt, der gik i vasken. Ufatteligt at Google ikke kan se at open source bare ikke kan lede til en succes
Gravatar #19 - Windcape
11. mar. 2011 18:24
Magten (17) skrev:
Hvor?
I det at ingen licencerede Symbian efter det blev frigivet som Open Source.

Nokia har kun mistet penge på at Symbian blev open source. Derfor er det ikke et holdbart alternativ.
Gravatar #20 - Windcape
11. mar. 2011 18:25
Tukanfan (15) skrev:
og at det ikke er et godt GUI (eller var det for sin tid) er vist en meget subjektiv vurdering. Jeg tror mange vil være uenige med dig.
De eneste der er uenige er niche-nørderne, der hellere vil kunne bruge SSH på deres telefon, end at have et flydende grafisk interface.

Den ignorance du udviser mht. UX, er den samme ignorance som ledte Nokia til døden.
Gravatar #21 - Magten
11. mar. 2011 18:35
Windcape (19) skrev:

Nokia har kun mistet penge på at Symbian blev open source. Derfor er det ikke et holdbart alternativ.
Ah ja, 1 projekt er gået galt, og så dur open source overhovedet ikke..

The world of Windcape is a fascinating place.

Windcape (20) skrev:
De eneste der er uenige er niche-nørderne, der hellere vil kunne bruge SSH på deres telefon, end at have et flydende grafisk interface.
Så er det godt der findes Android hvor man kan få begge ting <3
Gravatar #22 - gnаrfsan
11. mar. 2011 20:04
Magten (21) skrev:
Så er det godt der findes Android hvor man kan få begge ting <3

Pfff... jeg havde SSH på min iPod Touch, før Android blev lanceret :-P
Jaja, ok, den var jailbroken.
Gravatar #23 - Windcape
11. mar. 2011 20:25
Magten (21) skrev:
Ah ja, 1 projekt er gået galt, og så dur open source overhovedet ikke..
Vi snakkede om Symbian. Du er den første der generalisere.

gnarfsan (22) skrev:
Pfff... jeg havde SSH på min iPod Touch, før Android blev lanceret :-P
Jaja, ok, den var jailbroken.

http://www.thebestpageintheuniverse.net/c.cgi?u=ip...
Gravatar #24 - gnаrfsan
11. mar. 2011 20:28
Windcape (23) skrev:
http://www.thebestpageintheuniverse.net/..

Gammel "artikel", gammel sammenligning. Jeg skiftede fra Nokia N95 iPhone 3GS, og jeg fik en langt bedre brugsoplevelse, og savnede ikke noget.
Gravatar #25 - Magten
11. mar. 2011 20:33
Windcape (23) skrev:
Vi snakkede om Symbian. Du er den første der generalisere.
Det er stadig kun 1 projekt der er fejlet.. Det betyder ikke at opensource ikke kunne have fungeret.
Gravatar #26 - Windcape
11. mar. 2011 20:34
gnarfsan (24) skrev:
Jeg skiftede fra Nokia N95 iPhone 3GS, og jeg fik en langt bedre brugsoplevelse, og savnede ikke noget.
Men men men! Tukanfan siger jo at Symbian havde awesome GUI, og brugeroplevelsen derfor ikke kan have været dårligere end iPhone!
Gravatar #27 - Windcape
11. mar. 2011 20:36
Magten (25) skrev:
Det er stadig kun 1 projekt der er fejlet.. Det betyder ikke at opensource ikke kunne have fungeret.
Det er du også den første til at sige.

Jeg sagde blot at Open Source for Symbian var en fejl, som delvist har spillet med til at føre Nokia ud i økonomisk ruin.
Gravatar #28 - Magten
11. mar. 2011 20:44
Windcape (27) skrev:
Jeg sagde blot at Open Source for Symbian var en fejl, som delvist har spillet med til at føre Nokia ud i økonomisk ruin.
Fuck it, jeg orker dig ikke. Lad os bare sige jeg har misforstået zin's post.
Gravatar #29 - Hubert
11. mar. 2011 21:13
Windcape (19) skrev:

Hvor mange licenserede det før det blev frigivet som open source?
Gravatar #30 - gnаrfsan
11. mar. 2011 21:25
Windcape (26) skrev:
Men men men! Tukanfan siger jo at Symbian havde awesome GUI

Der kan kun være én forklaring: Masser af lykkepiller.
Gravatar #31 - zin
11. mar. 2011 22:19
Windcape (27) skrev:
Det er du også den første til at sige.

Nej, du sagde:

Windcape (11) skrev:

Dette er en generel udtalelse - ikke blot inden for konteksten af Symbian, men yderligere (og langt vigtigere) er det også taget ud for kontekst (hvis man tager situationen i forbehold).
Situationen ser sådan ud:
OpenSource var ikke et holdbart alternativ fordi Nokia i forvejen havde fucket hele projektet "Symbian" så meget op. Det er det hele artiklen går ud på. Din projicering om at det på en eller anden sær facon er "OpenSources skyld" er totalt uholdbar og flamebait værdig.
Det er Nokias skyld:
De fuckede et godt projekt op (satte ingeniører til at lave UI), købte noget godt, og udviklede det (Qt), men fuckede også det op ved at lave andre konkurrerende interne "løsninger" til samme formål (Direct UI m.fl.). Derefter vælger de så at gøre det OpenSource - et valg én mand (CTO'en efter antrædelse) ikke mener var holdbart på trods af de mange ressource hældt i projektet.
Havde de kørt projektet færdigt og dernæst faktisk lavet et godt OS, der kunne køre på alle mobiltelefoner, så skulle de have været ude for lang tid siden. For lidt, for sent og for dårligt, Nokia.
Det har ikke en skid med Open Source at gøre.
Gravatar #32 - Tukanfan
11. mar. 2011 22:32
Windcape (26) skrev:
Men men men! Tukanfan siger jo at Symbian havde awesome GUI, og brugeroplevelsen derfor ikke kan have været dårligere end iPhone!

Det har jeg aldrig sagt. Jeg mener bestemt ikke at Symbians GUI er tidssvarende eller har været det de sidste ~3 år.
Men jeg mener at Maemos GUI var helt fint på sit tidspunkt. De fejlede bare i at markedsføre systemet og lave flere devices (satse større på det)
Og så var de også lidt for sent på den med Qt Quick, de ellers kunne have lavet gode UI'er med.
Gravatar #33 - gnаrfsan
11. mar. 2011 22:34
Tukanfan (32) skrev:
Men jeg mener at Maemos GUI var helt fint på sit tidspunkt. De fejlede bare i at markedsføre systemet og lave flere devices (satse større på det)

Helt enig. Det havde en masse gode ideer, og jeg tror at de skulle have droppet MeeGo og satset på det istedet. IMO ville det også have været et bedre træk end WP7.
gnarfsan (30) skrev:
Der kan kun være én forklaring: Masser af lykkepiller.

Sorry, Tukanfan, det var stærke ord. Men i det nuværende marked er det forældet. Det var godt engang, og i det mindste virkede det da. Jeg fatter virkeligt ikke hvordan Nokia kunne blive ved med at holde det i live, når de så hva der skete omkring dem.
Gravatar #34 - Tukanfan
11. mar. 2011 22:39
Ja, det var en fejltagelse at hoppe med på MeeGo, for angiveligt skulle de begynde helt forfra med det underliggende system sammen med Intel, hvor de istedet skulle have fokuseret på ting der har mere direkte indflydelse på brugeroplevelse
Gravatar #35 - Tukanfan
11. mar. 2011 22:41
Windcape (20) skrev:
Den ignorance du udviser mht. UX, er den samme ignorance som ledte Nokia til døden.

Jeg er ikke ignorant ift. UX. Jeg synes faktisk, at det er meget afgørende. I modsætning til dig er jeg dog ikke fanatisk når det gælder udviklingsværktøjer.
Gravatar #36 - gnаrfsan
11. mar. 2011 22:42
MeeGo, havde en masse gode ideer, men der var simpelthen for langt i mål. Gad vide hvad der er sket bag murene, siden det gik helt i stå...
Gravatar #37 - Tukanfan
11. mar. 2011 22:54
Det tog jo et stykke tid at udvikle Maemo fra bunden, så at lave et helt OS fra bunden på 1 år er måske lidt urealistisk
Og bag murene sad nogle konservative nokia-chefer
Gravatar #38 - Windcape
11. mar. 2011 23:24

WP7 blev udviklet på 1 år :p
Gravatar #39 - Chewy
12. mar. 2011 01:22
@38

And which point are you trying to make? ;-)
Gravatar #40 - Windcape
12. mar. 2011 02:41

At Nokia i teorien burde kunne have udviklet noget som var bedre end WP7 og Android kombineret, på den tid de har haft til at arbejde med Maemo/Meego.

De havde bare ikke ekspertisen til det. Fordi at deres R&D har været alt for fokuseret omkring hardware, og ikke software. Og 10000 hardware-nørder skaber altså ikke en god brugervenlig smartphone platform.
Gravatar #41 - Hubert
12. mar. 2011 08:18
Der skulle angiveligt være en UI opdatering på vej til Symbian engang i efteråret.
Gravatar #42 - Tukanfan
12. mar. 2011 15:10
Jeg synes du skal passe på med at kalde alle Nokias ansatte for hardwarenørder. Det står klart, at Nokias softwareafdeling før opkøbet af Trolltech ikke var noget at prale af når det kom til UI's og udviklervenlighed. Men du kan da ikke kalde Qt-folkene for hardwarenørder.
Gravatar #43 - Hubert
12. mar. 2011 15:38
Tukanfan (42) skrev:
Jeg synes du skal passe på med at kalde alle Nokias ansatte for hardwarenørder. Det står klart, at Nokias softwareafdeling før opkøbet af Trolltech ikke var noget at prale af når det kom til UI's og udviklervenlighed. Men du kan da ikke kalde Qt-folkene for hardwarenørder.

Hippier hele bundet. De kan jo ikke være andet når de ikke har set lyset og skiftet c++ ud med .net :)
Gravatar #44 - Windcape
14. mar. 2011 12:46
Tukanfan (42) skrev:
Men du kan da ikke kalde Qt-folkene for hardwarenørder.
227 udviklere ud af hvor mange tusinde andre?

Nokia havde flere kaffemaskiner end UI udviklere. Og QT er jo heller ikke just up2date, og har altid været mere framework udvikling, end UX.
Gravatar #45 - milandt
14. mar. 2011 15:54
Nokia fejlede da de giftede sig med Microsoft i stedet for at satse på Android.
Gravatar #46 - Windcape
14. mar. 2011 16:17
milandt (45) skrev:
Nokia fejlede da de giftede sig med Microsoft i stedet for at satse på Android.
Android havde jo været endnu mere håbløst.

Højere konkurrence, et OS fyldt med patentproblemer, meget lille mulighed for at differencere sig selv, og mindre penge og support fra Google.
Gravatar #47 - Chewy
14. mar. 2011 16:30
@46
Android havde jo været endnu mere håbløst....meget lille mulighed for at differencere sig selv

Så du mener at der er større mulighed for enkelte firmaer at differencere sig på WP7 end på Android??

Er Android ikke det eneste mobilOS med fokus på private hvor enkelt firmaer har mulighed for at adskille sig fra de andre producenter????
Gravatar #48 - Windcape
14. mar. 2011 17:04
Chewy (47) skrev:
Så du mener at der er større mulighed for enkelte firmaer at differencere sig på WP7 end på Android??
Ja.

Chewy (47) skrev:
Er Android ikke det eneste mobilOS med fokus på private hvor enkelt firmaer har mulighed for at adskille sig fra de andre producenter?
Nej.

Og designet at de to skærmbilleder som brugeren kigger på indtil de starter en 3. parts applikation, er ikke just måden man differentiere sig på. Det er på alt det andet.
Gravatar #49 - Magten
14. mar. 2011 21:43
Windcape (48) skrev:
Og designet at de to skærmbilleder som brugeren kigger på indtil de starter en 3. parts applikation, er ikke just måden man differentiere sig på. Det er på alt det andet.
Det er der så nok delte meninger om.
Gravatar #50 - Hubert
14. mar. 2011 22:17
Magten (49) skrev:
Det er der så nok delte meninger om.

Her ud over kan man jo så spørge sig selv om hvor meget Nokia faktisk må lave om på wp7
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login