mboost-dp1
Windows 7/Vista dårligere end Windows XP!
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Tagwall
Ja, Windows 7 er forbedret på mange måder. Kan udnytte hardwaren bedre og så videre. Windows 7 er vejen frem. Næsten...
Men når det gælder kopiering af filer kan W7/Vista var yderst irreterne.
Problem: Bærbar med Windows Vista, virker ikke mere. Data skal redes.
Løsning: IDE/SATA til USB stik.
Så er det bare at tilslutte harddisken fra den gamle computer til den nyindkøbte computer med Windows 7 og overføre filerne. NEJ
Fordi Windows 7 brokker sig over man ikke har "rettigheder" til at åbne mappen c:/user/brugernavn - WTF?
Bruger man Windows XP ingen problemer... Ingen problemer med at åbne og kopier. Så på kopiering af filer er Windows XP stadig bedre!
(Den bruger heller ikke en masse tid på først at beregne hvor langtid det tager, at kopier filerne før den begynder at kopier)
Hvorfor kan man ikke kopier "brugermappen" fra den gamle harddisk med Windows 7? Men man kan godt med Windows XP?
Men når det gælder kopiering af filer kan W7/Vista var yderst irreterne.
Problem: Bærbar med Windows Vista, virker ikke mere. Data skal redes.
Løsning: IDE/SATA til USB stik.
Så er det bare at tilslutte harddisken fra den gamle computer til den nyindkøbte computer med Windows 7 og overføre filerne. NEJ
Fordi Windows 7 brokker sig over man ikke har "rettigheder" til at åbne mappen c:/user/brugernavn - WTF?
Bruger man Windows XP ingen problemer... Ingen problemer med at åbne og kopier. Så på kopiering af filer er Windows XP stadig bedre!
(Den bruger heller ikke en masse tid på først at beregne hvor langtid det tager, at kopier filerne før den begynder at kopier)
Hvorfor kan man ikke kopier "brugermappen" fra den gamle harddisk med Windows 7? Men man kan godt med Windows XP?
Så du brokker dig over at du ikke kan tilgå en folder du ikke har rettigheder til? WTF
Anyhow. Log ind som administrator på Windows 7 stod med det samme problem igår
Anyhow. Log ind som administrator på Windows 7 stod med det samme problem igår
Skak2000 (1) skrev:Hvorfor kan man ikke kopier "brugermappen" fra den gamle harddisk med Windows 7? Men man kan godt med Windows XP?
Mener det er pga. UAC, men det kan også være jeg husker forkert. Det er trods alt et års tid siden jeg stod med problemet.
Alternativt kan du jo også lave en xcopy i en kommandoprompt med administratorrettigheder (så slipper man også for "beregner...").
Jeg har vist formuleret mig dårligt ellers misforstår nogle af jer problemet. Så jeg prøver lige igen:
Ny bærbar computer med Windows 7.
Tilslutter Gammel harddisk som indeholder Windows Vista med USB Converter kabel. (for at rede data)
Jeg vil så kopier mappen (D:\users\Katrine) fra den gamle harddisk til den nye computer. (C:\users\katrine\desktop)
Ganske enkelt copy past filerne.
Problemet er man kan ikke en gang åbne "Bruge mappe" (D:\users\Katrine) eller kopier mappen under Windows 7.
Bruger rettighederne til den mappe blev oprettet af Windows Vista, ikke Windows 7.
Jeg kan godt forstå man ikke har rettigheder til mapperne der ligger på C-Drevet "C:\users\brugernavn". udover en egen.
Men lige frem en ekstern harddisk? Det giver da ingen mening, at man skal logge på som administrator på Windows 7.
Så rettighederne virker kun på Windows Vista og 7?
Der var ingen problemer med, at åbne eller kopier mapperne (D:\users\katrine) Når man tilslutter harddisken Windows XP.
Man behøves heller ikke være logget ind som admin.
#6 Det er det man gør når man kører programmer! Ikke når man kopier filer ;)
Grrr.. Jeg ser selv glad for Windows 7, men kan godt ære irriteret at man skal have rettigheder til at kopier filer fra ekstern enheder.
Hvilket man ikke skal under XP.
Ny bærbar computer med Windows 7.
Tilslutter Gammel harddisk som indeholder Windows Vista med USB Converter kabel. (for at rede data)
Jeg vil så kopier mappen (D:\users\Katrine) fra den gamle harddisk til den nye computer. (C:\users\katrine\desktop)
Ganske enkelt copy past filerne.
Problemet er man kan ikke en gang åbne "Bruge mappe" (D:\users\Katrine) eller kopier mappen under Windows 7.
Bruger rettighederne til den mappe blev oprettet af Windows Vista, ikke Windows 7.
Jeg kan godt forstå man ikke har rettigheder til mapperne der ligger på C-Drevet "C:\users\brugernavn". udover en egen.
Men lige frem en ekstern harddisk? Det giver da ingen mening, at man skal logge på som administrator på Windows 7.
Så rettighederne virker kun på Windows Vista og 7?
Der var ingen problemer med, at åbne eller kopier mapperne (D:\users\katrine) Når man tilslutter harddisken Windows XP.
Man behøves heller ikke være logget ind som admin.
Grrr.. Jeg ser selv glad for Windows 7, men kan godt ære irriteret at man skal have rettigheder til at kopier filer fra ekstern enheder.
Hvilket man ikke skal under XP.
@10
Du har selv sagt ja til at sikre brugerdata med rettigheder.
Du har selv ladet være med at fjerne denne sikring inden du skiftede OS.
Det kaldes sikkerhed. Og er der for at sørge for at andre brugere/software skal få adgang til den sikrede data.
Løsningen er simpel, og er også blevet nævnt tidligere i denne tråd. Du skal bare tage rettighederne og derefter kopiere...
Jeg tror at du skal læse hans indlæg igen. Det er tydeligt at du ikke har læst hvad han skrev...
Bruger rettighederne til den mappe blev oprettet af Windows Vista, ikke Windows 7. Jeg kan forstå man ikke har rettigheder til mapperne der ligger på C-Drevet "C:\users\brugernavn".
Men lige frem en ekstern harddisk? Det giver da ingen mening, at man skal logge på som administrator.
Du har selv sagt ja til at sikre brugerdata med rettigheder.
Du har selv ladet være med at fjerne denne sikring inden du skiftede OS.
Det kaldes sikkerhed. Og er der for at sørge for at andre brugere/software skal få adgang til den sikrede data.
Løsningen er simpel, og er også blevet nævnt tidligere i denne tråd. Du skal bare tage rettighederne og derefter kopiere...
Jeg tror at du skal læse hans indlæg igen. Det er tydeligt at du ikke har læst hvad han skrev...
#10 Du skal bare gøre som jeg skriver i #6.
Det har intet med at køre programmer at gøre, andet end at du kører programmet Stifinder som admin (ok lidt ret får du), men når du kører det som admin har det dine fulde admin rettigheder (dvs fulde rettigheder til at fucke det HELT op ;)).
Vær dog opmærksom på, at d:\users\katrine ikke vil være den samme bruger som den du har på den nye pc c:\users\katrine.
Dette skyldes at windows bruger en [url="http://en.wikipedia.org/wiki/Security_Identifier"]SID[/url] til at identificere brugere.
Så du skal have rettet rettighederne på alle filerne du vil have kopieret.
Men driller windows kopi funktionen for meget, kan jeg varmt anbefale Total Commander til at udføre opgaven, den skal dog også startes som admin for at virke korrekt i dette tilfælde.
Det har intet med at køre programmer at gøre, andet end at du kører programmet Stifinder som admin (ok lidt ret får du), men når du kører det som admin har det dine fulde admin rettigheder (dvs fulde rettigheder til at fucke det HELT op ;)).
Vær dog opmærksom på, at d:\users\katrine ikke vil være den samme bruger som den du har på den nye pc c:\users\katrine.
Dette skyldes at windows bruger en [url="http://en.wikipedia.org/wiki/Security_Identifier"]SID[/url] til at identificere brugere.
Så du skal have rettet rettighederne på alle filerne du vil have kopieret.
Men driller windows kopi funktionen for meget, kan jeg varmt anbefale Total Commander til at udføre opgaven, den skal dog også startes som admin for at virke korrekt i dette tilfælde.
Det er en vens computer der er gået i stykker, computeren kan desværre ikke starte op.
(Jeg ved godt der er øget sikkerhed i nyere udgave af Windows)
Haha.. Jeg læste sku forkert min fejl!
Vidste ikke at man skulle køre Stifinder som administrator for, at få lov til at kopier filer, fra et "Vista OS" til Windows 7.
(Ingen rettigheder nødvendig når man kopier filer fra et "XP OS" til Windows 7) ;)
Det er en vens computer der er gået i stykker, computeren kan desværre ikke starte op.
(Jeg ved godt der er øget sikkerhed i nyere udgave af Windows)
Chewy (11) skrev:@10Jeg tror at du skal læse hans indlæg igen. Det er tydeligt at du ikke har læst hvad han skrev...
Haha.. Jeg læste sku forkert min fejl!
Vidste ikke at man skulle køre Stifinder som administrator for, at få lov til at kopier filer, fra et "Vista OS" til Windows 7.
(Ingen rettigheder nødvendig når man kopier filer fra et "XP OS" til Windows 7) ;)
Det fænomen du lige har prøvet er en standard sikkerhed i filsystemet NTFS her i også XP* hvis den kørte NTFS.
(*Dette kan der være nogle udtagelser til som i FAT convert, upgrade, rettigheder sat ændret til everyone, mm.)
Hovedsager er filsystemet NTFS har indbygget denne sikkerhed.
System og Bruger mapper bliver sat med rettigheder efter visse regler og reglen for bruger mapper er at bruger er den eneste der har rettighed til at læse og skrive osv. i denne mappe.
Dette er sat i filsystem NTFS og det vil Windows honorer også selvom du flytter disken over i andet Windows system.
Dog er det ikke værre end at du bruger Admin(læs #6) eller resetter rettighederne på mapperne for at få adgang.
(*Dette kan der være nogle udtagelser til som i FAT convert, upgrade, rettigheder sat ændret til everyone, mm.)
Hovedsager er filsystemet NTFS har indbygget denne sikkerhed.
System og Bruger mapper bliver sat med rettigheder efter visse regler og reglen for bruger mapper er at bruger er den eneste der har rettighed til at læse og skrive osv. i denne mappe.
Dette er sat i filsystem NTFS og det vil Windows honorer også selvom du flytter disken over i andet Windows system.
Dog er det ikke værre end at du bruger Admin(læs #6) eller resetter rettighederne på mapperne for at få adgang.
Ganske interessant!
Jeg har hentet data ud fra klasse kammeraters bærbar lidt for mange gange. Men aldrig været uden for at den har brokket sig over jeg ikke har rettigheder.
OS der bruges til at kopier med --> OS der hentes data fra.
XP -> XP - Ingen problemer
XP -> Vista - Ingen problemer
XP -> 7 - Ingen problemer
Vista/W7 -> XP - Ingen problemer
Vista/W7 -> Vista - Rettigheds problemer
Vista/W7 -> 7 - Rettigheds problemer
Så som tidligere nævnt i tråden, skal man kører Stifinder som admin for at kopier mapper/filer fra et Vista/W7 OS
*Men undrer mig stadig over at man ikke skal have rettigheder til at kopier filer fra XP, som du nævner.
Ganske interessant!
Jeg har hentet data ud fra klasse kammeraters bærbar lidt for mange gange. Men aldrig været uden for at den har brokket sig over jeg ikke har rettigheder.
OS der bruges til at kopier med --> OS der hentes data fra.
XP -> XP - Ingen problemer
XP -> Vista - Ingen problemer
XP -> 7 - Ingen problemer
Vista/W7 -> XP - Ingen problemer
Vista/W7 -> Vista - Rettigheds problemer
Vista/W7 -> 7 - Rettigheds problemer
Så som tidligere nævnt i tråden, skal man kører Stifinder som admin for at kopier mapper/filer fra et Vista/W7 OS
*Men undrer mig stadig over at man ikke skal have rettigheder til at kopier filer fra XP, som du nævner.
Jeg er ikke logget ind som "Administrator", men min konto på Windows XP, har administrator rettigheder.
Som standart på Windows XP har brugeren administrator rettigheder.
Det vil da også være lidt mærkeligt, at brugeren fra starten af ikke har administrator rettigheder. Hvor med brugeren aldrig kan opnå administrator rettigheder. Da det kræver administrator rettigheder for at give administrator rettigheder (Håber den tekst giver mening)
Som standart på Windows XP har brugeren administrator rettigheder.
Det vil da også være lidt mærkeligt, at brugeren fra starten af ikke har administrator rettigheder. Hvor med brugeren aldrig kan opnå administrator rettigheder. Da det kræver administrator rettigheder for at give administrator rettigheder (Håber den tekst giver mening)
Skak2000 (17) skrev:Det vil da også være lidt mærkeligt, at brugeren fra starten af ikke har administrator rettigheder.
Det er derfor Administrator-kontoen eksisterer. Start computeren op. Inden Windows starter op trykker du F8 alt du kan. Start op i fejlsikret tilstand. Log på Administrator-kontoen.
Med andre ord: Administrator-kontoen er skjult, indtil man rent faktisk har brug for den.
Fixed long time ago.Skak2000 (1) skrev:(Den bruger heller ikke en masse tid på først at beregne hvor langtid det tager, at kopier filerne før den begynder at kopier)
Der er ændret praksis fra XP til Vista/W7 ved bruger oprettelse.
I XP endte mand ofte med den indbygget Administrator som ens bruger pga. installationens opbygning, hvis man da ikke specifikt ændrede dette efterfølgende.
I Vista/W7 Oprettes en bruger med administrators (gruppe) rettigheder. MEN det giver ikke samme standard rettigheder som den indbygget administrator har per design. Desuden er den ikke "aktiv" som #18 er inde på.
Skal lige tilføje at Administrators (gruppe) også er med i den standard regelsæt på bruger mapperne, derfor hvis man i XP bruger den indbygget Administrator konto, møder man ingen hindring.
I XP endte mand ofte med den indbygget Administrator som ens bruger pga. installationens opbygning, hvis man da ikke specifikt ændrede dette efterfølgende.
I Vista/W7 Oprettes en bruger med administrators (gruppe) rettigheder. MEN det giver ikke samme standard rettigheder som den indbygget administrator har per design. Desuden er den ikke "aktiv" som #18 er inde på.
Skal lige tilføje at Administrators (gruppe) også er med i den standard regelsæt på bruger mapperne, derfor hvis man i XP bruger den indbygget Administrator konto, møder man ingen hindring.
Daniel-Dane (19) skrev:Fixed long time ago.
Ikke på mine maskiner. Det er lige frustrerende hver gang.
Bruger du Vista eller OS X?LinguaIgnota (22) skrev:Ikke på mine maskiner. Det er lige frustrerende hver gang.
Og er cache slået til på dit drev (det var vist problemet med Vista i starten)?
Daniel-Dane (24) skrev:Bruger du Vista eller OS X?
Windows 7, as a matter of fact. Det er godtnok også på meget beskedent hardware - men det er alligvel voldsomt så meget langsommere det går, end i XP.
Heh, det tænkte jeg nok.LinguaIgnota (25) skrev:Windows 7, as a matter of fact.
Den kan være lidt længere om at starte kopieringen (især hvis den kopieres inden for samme drev), men ellers burde den løbe derudaf.
#28 Helt korrekt.
Administrators gruppen er på lagt på alle administrator konti.*
Forskellen er at i XP er ens bruger en indbygget Administrator konto med medlemskab i Administrators gruppen.
NB: Her snakker jeg om den første bruger man ofte ende med.
Hvor i mod Vista/W7 er det en rigtig alm. bruger hvor man får medlemskab i Administrators gruppen.
NB: Den indbygget Administrator findes også i Vista/W7 men bruges ikke som standard og er ikke "aktiv"
De to ender i ikke med samme rettigheder da den indbygget Administrator konti har nogle indfødte rettigheder per design
* "Administrator" konti og "Administrators" gruppen er ikke det samme :)
Og enig der er ikke det nemmeste design Microsoft er ud i og skyldes lang hen af vejen bagud kompatibilitet.
Administrators gruppen er på lagt på alle administrator konti.*
Forskellen er at i XP er ens bruger en indbygget Administrator konto med medlemskab i Administrators gruppen.
NB: Her snakker jeg om den første bruger man ofte ende med.
Hvor i mod Vista/W7 er det en rigtig alm. bruger hvor man får medlemskab i Administrators gruppen.
NB: Den indbygget Administrator findes også i Vista/W7 men bruges ikke som standard og er ikke "aktiv"
De to ender i ikke med samme rettigheder da den indbygget Administrator konti har nogle indfødte rettigheder per design
* "Administrator" konti og "Administrators" gruppen er ikke det samme :)
Og enig der er ikke det nemmeste design Microsoft er ud i og skyldes lang hen af vejen bagud kompatibilitet.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.