mboost-dp1

Windows Phone

Gå til bund
Gravatar #1 - XorpiZ
13. jul. 2011 20:46
Nu har jeg i et par uger haft fornøjelsen af at benytte mig af en Windows Phone (Samsung Omnia 7) og førstehåndsindtrykket er "wow".

Der skal ikke så meget til at imponere mig, bevares, da jeg kommer fra en HTC Tattoo, der stank uhæmmet.

Da jeg ikke er god til at lave lange, fine reviews må i nøjes med en plus/minus liste, som jeg oplever det so far:

Plus:
UI'et
Ingen lag
Flydende animationsovergange
"People"-hubben, der henter nyheder fra Facebook (Twitter og LinkedIn kommer i Mango) på alle dine kontaktpersoner
"Pictures"-hubben, der henter billeder fra dine Facebook-kontakter
Browseren, der er hurtig til at loade og til at zoome ind/ud
Man kan se seneste status-updates fra ens kontakter ved at trykke på dem (både den seneste og en historie over deres tidligere updates)
Keyboardet er nice!
Live-tiles
GPS og Maps fungerer hurtigt
Kamera-knap
Kamera-kvalitet
Ingen medfølgende spil

Minus:
Ingen marketplace i DK
Ingen xbox-live i DK
Ingen Zune Pass i DK
Ingen manuel MMS-opsætning
Ingen Flash
Ingen Silverlight i browser
Ingen custom ringetoner
Ingen multi-tasking for 3. part
Ingen ordbog på dansk
Turn-by-turn nav. er ringe, nærmest ubrugelig

Jeg har endnu ikke oplevet, at telefonen er frossen eller har rebootet spontant.

De fleste minusser jeg har listet bliver rettet i Mango. Når de bliver rettet, så har jeg svært ved at finde noget, der irriterer mig ved telefonen.

Det skulle da lige være Zune.. det program bliver jeg ikke gode venner med, selvom jeg har gjort en ihærdig indsats.

Hvad siger i andre WP-brugere? Hvad er jeres indtryk?
Gravatar #2 - Slettet Bruger [3421538137]
13. jul. 2011 21:02
Plus:

Slukker af sig selv når man er i biografen.

Gravatar #3 - XorpiZ
13. jul. 2011 21:17
:D

Det har jeg ikke haft problemer med endnu
Gravatar #4 - Pally
13. jul. 2011 23:10
Osse Omni 7 her.

Browseren er hæderlig men hellere ikke mere. Men det rettes i Mango som du selv nævner.

Markedplace, Zune og XBox Live kan fuskes igennem, endda med amerikansk betalingskort og adresse (gennem usunlocked.com). Personligt venter jeg til efteråret - gratis apps gennem UK Markedplace er 'nok' for mig indtil da; men *vil* man, så *kan* man allerede nu.

Kameraet og kamerafunktionerne kunne være bedre.

I nogle 3. part apps synes jeg den er lidt sløv til at detektere vertikal eller horisontal position.

Efter at have udviklet og testet via arbejdet til Android og iPhone, så er jeg forbløffende glad for min Omnia. Jeg har svært ved at se at jeg skulle skifte væk fra WP7 foreløbig.

Edit: stave/formuleringsfejl.
Gravatar #5 - Windcape
14. jul. 2011 01:38
SlettetBruger (2) skrev:
Plus:

Dit jeg-går-i-stramme-bukser-som-en-mac-fan problem er løst i Mango, da du skal lave et ekstra slide, før du kan slukke telefonen.

XorpiZ (1) skrev:
Det skulle da lige være Zune.. det program bliver jeg ikke gode venner med, selvom jeg har gjort en ihærdig indsats.
Hvad genere dig i Zune?

XorpiZ (1) skrev:
Ingen multi-tasking for 3. part
For lige at rette en misforståelse. Der er ikke multi-tasking som i at du kan have en app kørende i baggrunden. F.eks. kan du ikke multitaske med en IRC klient, da man ikke kan have en socket kørende i baggrunden.

Der kan køres periodiske tasks til f.eks. gps-logging, eller til at spille musik af fra groveshark/etc. Men aldrig multitasking som du oplever det på Android.

Pally (4) skrev:
Kameraet og kamerafunktionerne kunne være bedre.
Det er lidt hardware-bound, men software indstillingerne til kameraet er forbedret i Mango.
Gravatar #6 - Alrekr
14. jul. 2011 01:41
SlettetBruger (2) skrev:
Plus:

It's not a bug, it's a feature.
Gravatar #7 - Slettet Bruger [3421538137]
14. jul. 2011 01:42
Windcape (5) skrev:
Dit jeg-går-i-stramme-bukser-som-en-mac-fan problem er løst i Mango, da du skal lave et ekstra slide, før du kan slukke telefonen.

Åh gud tak.

Zune er et træls stykke software.. det føltes alt for.. MAC :S For overfladisk.. svært at beskrive.
Gravatar #8 - Windcape
14. jul. 2011 01:45

Jeg nyder ellers one-click sync af musik. Det er så uendeligt meget hurtigere end at skulle kopiere musik gennem filsystemet.
Gravatar #9 - Magten
14. jul. 2011 01:50
Jeg har indtil videre kun brugt Zune som musikafspiller. Jeg troede ikke det kunne lade sig gøre, men MS har overgået Apple på det punkt. De har præsteret at lave en mere elendig og irriterende afspiller end iTunes. Det må have været noget af en opgave at klare.

At du stadig tror du ikke kan one-click synce musik med Android er komisk. Eneste forskel fra iOS og WP er at du selv kan vælge hvilket program du vil bruge til det, så du ikke er tvunget til at bruge et stykke software der giver dig lyst til at stikke nåle i kuglerne.

På trods af ovenstående glæder jeg mig dog stadig til at få en WP telefon! :)
Gravatar #10 - Windcape
14. jul. 2011 01:53

Men hvis jeg gerne vil bruge Zune eller foobar2000 ?-) Det eneste program jeg havde installeret der kunne sync med Android, var Windows Media Player, som tbh. ikke var særlig fantastisk at bruge til formålet (jeg synes faktisk det var langsommere end fil-kopiering).

Men nu skrev jeg faktisk ikke noget om at man ikke kunne gøre det på andre platforme. Jeg skrev bare jeg synes det var super nemt med Zune.
Gravatar #11 - Magten
14. jul. 2011 01:59
Fair nok, jeg tolkede nok lidt for meget ud af dit indlæg så ;)

Jeg har aldrig selv brugt Zune eller foobar2000 til det så det kan jeg ikke svare dig på. Winamp virkede fortræffeligt med min Hero.
Gravatar #12 - Chewy
14. jul. 2011 02:03
Hva skal man bruge one-click-sync til når man har Google Music :-)
Efter at jeg fik oprettet min bruger er jeg fuldstændigt stoppet med at afspille musik direkte fra min telefon.. Det fungere genialt...
Gravatar #13 - XorpiZ
14. jul. 2011 05:07
Pally (4) skrev:
I nogle 3. part apps synes jeg den er lidt sløv til at detektere vertikal eller horisontal position.

Enig. Det sker dog også i f.eks. sms-appen, hvor man indimellem skal vippe den nogle gange, før der sker noget.

Windcape (5) skrev:
Hvad genere dig i Zune?

Jeg har brugt det som musikafspiller i de sidste par uger, og jeg synes ikke det er intuitivt. Det er pænt, bevares, men det er ikke effektivt. Sync af musik er ganske nemt ja.

Windcape (5) skrev:
F.eks. kan du ikke multitaske med en IRC klient, da man ikke kan have en socket kørende i baggrunden.

Heller ikke i Mango?
Gravatar #14 - Brugernavn
14. jul. 2011 05:28
Windcape (8) skrev:
Jeg nyder ellers one-click sync af musik. Det er så uendeligt meget hurtigere end at skulle kopiere musik gennem filsystemet.

Det er der også flere android apps der kan. Både over Wi-Fi og usb.
Gravatar #15 - Windcape
14. jul. 2011 05:38
XorpiZ (13) skrev:
Enig. Det sker dog også i f.eks. sms-appen, hvor man indimellem skal vippe den nogle gange, før der sker noget.
Det afhænger af lyset. Den bruger kameraet til formålet.

XorpiZ (13) skrev:
Heller ikke i Mango?
Nope. (Jeg har allerede skrevet en Mango IRC klient, og derfor undersøgt det)

Zhadow (14) skrev:
Det er der også flere android apps der kan. Både over Wi-Fi og usb.
Og det er relevant, fordi?
Gravatar #16 - Brugernavn
14. jul. 2011 05:46
Windcape (15) skrev:
Og det er relevant, fordi?

Fordi du får det til at fremstå som noget særligt ved WP.
Faktum er at det er almindeligt på de fleste smartphone platforme.
Gravatar #17 - Metfan
14. jul. 2011 05:59
Windcape (15) skrev:

Bruger den virkelig kameraet til at finde ud af om den skal vise landscape- eller portrait-mode ?
Er der ingen gyroskop ?
Gravatar #18 - Windcape
14. jul. 2011 06:24
Metfan (17) skrev:
Bruger den virkelig kameraet til at finde ud af om den skal vise landscape- eller portrait-mode ?
Jeg tror den bruger begge dele. Nogen gange synes kameraet ihvertfald have en påvirkning.

Jeg testede dog lige hvor jeg holdt hånden over kameraet, og den ændrede stadigvæk sig fra/til landscape.
Gravatar #19 - XorpiZ
14. jul. 2011 06:25
Metfan (17) skrev:
Windcape (15) skrev:

Er der ingen gyroskop ?

Gyroskop kommer først i Mango.

Den bruger ikke kameraet, så vidt jeg kan se. Den kan ihvf. sagtens dreje sig, selvom jeg dækker både kamera og div. sensorer. Mon ikke det er accellerometeret (sp) den benytter sig af?

Zhadow (16) skrev:
Fordi du får det til at fremstå som noget særligt ved WP.
Faktum er at det er almindeligt på de fleste smartphone platforme.

Nej, han skrev kun, at one-click-sync var hurtigere end manuel kopiering.

Kan vi ikke holde den sædvanlige Android vs. Apple vs. MS ude af den her tråd?
Gravatar #20 - Windcape
14. jul. 2011 06:27
XorpiZ (19) skrev:
Gyroskop kommer først i Mango.
Nej, det er API til brug af gyroskopet der først kommer med Mango (ie. muligheden for at bruge det til spil)

Landscape/Portrait mode er indbygget i OS'et, og ikke noget man som udvikler selv skal håndtere (udover at slå det helt fra, hvis man vil)
Gravatar #21 - Brugernavn
14. jul. 2011 06:29
XorpiZ (19) skrev:
Nej, han skrev kun, at one-click-sync var hurtigere end manuel kopiering.

Godt, og jeg prøver at finde ud af hvorfor det er relevant, når der ikke er nogen, der bruger filer mere. Windcape hakker på Android, jeg forsvarer. Så bed ham om at holde debatten saglig.
Gravatar #22 - Metfan
14. jul. 2011 06:38
Windcape (20) skrev:
Nej, det er API til brug af gyroskopet der først kommer med Mango (ie. muligheden for at bruge det til spil)

Landscape/Portrait mode er indbygget i OS'et, og ikke noget man som udvikler selv skal håndtere (udover at slå det helt fra, hvis man vil)

Vil det sige at den selv sørger for at ændre UI, så det passer til f.eks. landscape mode ?
Gravatar #23 - XorpiZ
14. jul. 2011 06:41
Windcape (20) skrev:

Hmm, jeg troede faktisk ikke, der var gyroskop i den nuværende generation - der kan man bare se. :)

Zhadow (21) skrev:
Windcape hakker på Android, jeg forsvarer. Så bed ham om at holde debatten saglig.

Der er ingen, der hakker på Android i denne tråd. Både dig og Magten misforstod det oprindelige indlæg, men kun Magten har vist sig mand nok til at erkende det.
Gravatar #24 - Brugernavn
14. jul. 2011 06:49
XorpiZ (23) skrev:
Der er ingen, der hakker på Android i denne tråd.

Windcape erkender at han hakkede på android, men tog fejl. Jeg sagde blot at der var en del forskellige muligheder. Det er interessant for nogen læser tråden og vakler mellem de to systemer.
Men lad os begrave det her.

Under alle omstændigheder er det ikke et godt tidspunkt at købe en telefon på, hverken iPhone, Android eller WP7. Det er bedst at vente til mango kommer og der er nye WP7 highend telefoner på makedet, så vi kan se hvor meget platformen har ændret sig.

jeg ærgrer mig over mit nylige køb af samme grund.
Gravatar #25 - Danish Dude
14. jul. 2011 06:50
Magten (9) skrev:
De har præsteret at lave en mere elendig og irriterende afspiller end iTunes. Det må have været noget af en opgave at klare.

Kunne være sjovt at se kravspecifikationen på lige den opgave! B~)
Gravatar #26 - XorpiZ
14. jul. 2011 06:55
Zhadow (24) skrev:
Windcape erkender at han hakkede på android, men tog fejl. Jeg sagde blot at der var en del forskellige muligheder.

Arhhh.. så skal man godt nok misforstå hans indlæg.

Men ellers ja, så er jeg enig. Der er mange spændende telefoner på vej, uanset hvilken platform man kan li'.
Gravatar #27 - Brugernavn
14. jul. 2011 07:07
XorpiZ (26) skrev:
Arhhh.. så skal man godt nok misforstå hans indlæg.

Du vil bare ikke begrave den?
1: Det er det eneste af de tre interessante OS'er hvor man kan kopiere filer over.
2: Han erkender også at det er Android han tænker på i #9.
3: Han har lidt ret, for Android er et OS for folk, der vil interessere sig for hvordan systemet virker, for det har ikke rigtigt anden appel (udover prisen, men køber man en billig telefon, får man noget lort med Android IMO). For folk, der ikke ønsker at modificere, gør det ikke så meget hvis tilpasningsmulighederne er små, når udgangspunktet bare er godt. Det er en smagssag hvilket OS, der har det bedste udgangspunkt. IMO er iOS det, der har det bedste udgangspunkt med WP7 i hælene, men jeg bruger Android pga. tilpasningsmulighederne.
Gravatar #28 - LinguaIgnota
14. jul. 2011 07:08
Zhadow (21) skrev:
Windcape hakker på Android

Alting hakker på Android. /instantrimshot
Gravatar #29 - Pally
14. jul. 2011 07:45
Zhadow (24) skrev:
Under alle omstændigheder er det ikke et godt tidspunkt at købe en telefon på, hverken iPhone, Android eller WP7

Den udtalelse er sand 360 dage om året. Der er næsten altid noget nyt, billigere og bedre på vej.

Jeg havde i princippet besluttet mig for en billig Android og først skifte til WP7 til efteråret. Men jeg tog chancen og har ikke fortrudt det et eneste sekund. Græsset ER faktisk nogen gange lige så grønt som det på den anden side af hegnet =)
Gravatar #30 - Brugernavn
14. jul. 2011 07:48
Pally (29) skrev:
Den udtalelse er sand 360 dage om året. Der er næsten altid noget nyt, billigere og bedre på vej.

Jeg er ikke helt enig. Mango er på vej, lige om hjørnet, ligesom der er dualcore telefoner på vej til WP7 og sandsynligvis iOS. De vil være i front i godt og vel et år.
Dem, der er nu har over et år på bagen i hardware teknologi. Venter du derimod en måned får du noget, der kan følge med i mere end 2 år.
Gravatar #31 - XorpiZ
14. jul. 2011 08:40
Zhadow (27) skrev:
1: Det er det eneste af de tre interessante OS'er hvor man kan kopiere filer over.
2: Han erkender også at det er Android han tænker på i #9.

Sidste fra min side i denne sag, da det er off-topic. Han skriver ordret "Men nu skrev jeg faktisk ikke noget om at man ikke kunne gøre det på andre platforme. Jeg skrev bare jeg synes det var super nemt med Zune.". Hvordan du får det til at "hakke på Android" forstår jeg ikke.. Men fred være med det.
Gravatar #32 - Hubert
14. jul. 2011 08:46
Jeg har ikke været imponeret af den wp7 der findes på min omnia 7. Ingen lag hvilket da er en fordel men min gamle wm havde heller ingen lag. Jeg har i dag været nødt til at genstarte telefonen for at få mulighed for at synce mod exchange se rveren. Jeg mangler i den grad at kunne styre de her tåbelige tiles(?). Jeg vil selv bestemme hvor jeg har mine ting. I den forbindelse kunne det også være rart med mere flere skærme istedet for blot den ene man har ud over 'kontrol skærmen'.
Gravatar #33 - XorpiZ
14. jul. 2011 09:03
Hubert (32) skrev:
Jeg har i dag været nødt til at genstarte telefonen for at få mulighed for at synce mod exchange se rveren.

Det har jeg ikke oplevet.

Hubert (32) skrev:
Jeg mangler i den grad at kunne styre de her tåbelige tiles(?).

Hvad mangler du? :)

Hubert (32) skrev:
I den forbindelse kunne det også være rart med mere flere skærme istedet for blot den ene man har ud over 'kontrol skærmen'.

Det kan der måske være noget om ja.
Gravatar #34 - Windcape
14. jul. 2011 09:06
Metfan (22) skrev:
Vil det sige at den selv sørger for at ændre UI, så det passer til f.eks. landscape mode ?
Ja. Det er ret nice :-)

XorpiZ (23) skrev:
Hmm, jeg troede faktisk ikke, der var gyroskop i den nuværende generation - der kan man bare se. :)
Jeg ved ikke om hardware funktionaliteten er der. Jeg ved bare at APIet først kom med Mango.

Men jeg kan da lige prøve at teste det.

Edit: http://www.wpcentral.com/no-gyroscope-access-curre...

Gyroskopet er optinalt. De nuværende har vist ikke noget gyroskop.
Gravatar #35 - Windcape
14. jul. 2011 09:11
Hubert (32) skrev:
Jeg vil selv bestemme hvor jeg har mine ting. I den forbindelse kunne det også være rart med mere flere skærme istedet for blot den ene man har ud over 'kontrol skærmen'.
Problemet ligger jo deri, at der så er langt at flicke for at komme over til app-listen.

Du skal jo bare tænke det som-om at der er flere skærme vertikalt. Dvs. du skal scrolle ned, i stedet for til siden.

Personligt har jeg kun de ting jeg bruger *meget* (dvs. en 8-12 ting) på home-screen. Resten er i min app-list, som er super hurtig at bruge (og endnu bedre på Mango, med søgning, og jumplists)
Gravatar #36 - Metfan
14. jul. 2011 09:13
Windcape (34) skrev:
Ja. Det er ret nice :-)

Men man har forhåbentlig stadig mulighed for at ændre UI layout i landscape mode ?
Gravatar #37 - Windcape
14. jul. 2011 09:18

Hmm? Altså, du kan jo godt registerer at der er skiftet til Landscape, og så f.eks. skjule visse elementer for at give bedre plads.

Men apps til WP7 designes typisk uden statiske størrelser, så layoutet tilpasses næsten altid 100% korrekt når du skifter til landscape, uden at du skal kode op imod det.
Gravatar #38 - Hubert
14. jul. 2011 09:30
[quote=XorpiZ (33)
Hvad mangler du? :)
[/quote]

Jeg ville gerne kunne fjerne de ting jeg ikke har behov for at se på.

Og med hensyn til at skulle genstarte er det også første gang jeg har oplevet at det har været nødvendigt. Det er første gang den har været skulle i små 3 uger.
Gravatar #39 - Windcape
14. jul. 2011 09:32
Hubert (38) skrev:
Jeg ville gerne kunne fjerne de ting jeg ikke har behov for at se på.
Det kan du da også? Hvad tænker du på specifikt.

Mht. Exchange, så prøv følgende næste gang den ikke vil sync:

Settings > email+accounts > Outlook > *long click* > "Synchronize"
Gravatar #40 - Brugernavn
14. jul. 2011 09:33
Zhadow (30) skrev:
Venter du derimod en måned får du noget, der kan følge med i mere end 2 år.

Jeg forventer at dualcore/tegra generationsskiftet når til WP7 telefoner til den tid, eller måske en måned mere.
Gravatar #41 - Hubert
14. jul. 2011 09:38
Windcape (39) skrev:

Jeg ser ingen grund til at skulle se på office, Photosharing, daily briefing og Music & videos.

Om jeg skal køre op eller til sideren gør nu ikke den store forskel for mig. Det virker mere som en søgt undskyldning for ikke at implementere flere skærme...
Gravatar #42 - Magten
14. jul. 2011 09:46
Har MS egentlig fixet Zune så man kan spille musik fra netværksdrev nu?
Gravatar #43 - Pally
14. jul. 2011 09:50
Hubert (41) skrev:
Windcape (39) skrev:

Jeg ser ingen grund til at skulle se på office, Photosharing, daily briefing og Music & videos.

Om jeg skal køre op eller til sideren gør nu ikke den store forskel for mig. Det virker mere som en søgt undskyldning for ikke at implementere flere skærme...

Måske misforstår jeg... men 'long click' på f.eks. Office Tile, tryk på 'fjern pin' ikonet. Vupti, ingen Office Tile.
Gravatar #44 - XorpiZ
14. jul. 2011 09:50
Hubert (41) skrev:
Windcape (39) skrev:

Long-click på tilen og tryk på den lille dims i højre hjørne, og de er væk. :)
Gravatar #45 - Windcape
14. jul. 2011 09:53
Hubert (41) skrev:
Hvis du implementerede flere skærme, så skulle du jo også til at implementere en menu, for at komme til listen over alle apps.

Og så har man pludselig ødelagt den måde at brugeroplevelsen fungere på.
Gravatar #46 - Hubert
14. jul. 2011 09:58
Pally (43) skrev:

Måske misforstår jeg... men 'long click' på f.eks. Office Tile, tryk på 'fjern pin' ikonet. Vupti, ingen Office Tile.

Ja det var også det jeg kom frem til efter sidste indlæg. Og man kan endda flytte rundt på lortet når man har lavet 'long click' på dem.
Gravatar #47 - Hubert
14. jul. 2011 10:00
Windcape (45) skrev:
Hvis du implementerede flere skærme, så skulle du jo også til at implementere en menu, for at komme til listen over alle apps.

Og så har man pludselig ødelagt den måde at brugeroplevelsen fungere på.

Hvad er der galt med at beholde 'home' knappen som den fungerer nu? Bruger oplevelsen bliver for mig ikke bedre af at jeg er tvunget til at have det hele på en skærm hvor jeg skal rulle ned i bunden frem for at kunne rulle til siden for at se på en anden skærm.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login