På det danske marked for mobiltelefoni findes der efterhånden så mange udbydere, at det kan være svært at finde rundt i de mange abonnementer når de skal have ny mobiltelefon, og dermed hvilken der er billigst, set i forhold til ens forbrug. Den opgave har en DTU-studerende nu løst. Det skriver Version2.
Ved at anvende Amazons Cloud-tjeneste EC2 og Hadoop, er det lykkedes Lars Libak at lave en hjemmeside, der hver dag henter priser fra de fire store udbydere, og på baggrund af disse kan fortælle hvor man bør købe sin nye telefon, sammen med et abonnement der er optimalt til ens forbrug.
Når det er nødvendigt at anvende Amazon EC2 og open source frameworket Hadoop, så skyldes det, at mængden af beregninger, der skal udføres, er meget stor, på grund af et meget stort antal kombinationsmuligheder.
Lars Libak, DTU-studerende, til Version2 skrev:
Når jeg indtaster et forbrug, skal den gå ind for hver mobil og for hvert abonnement for den mobil udregne en pris – og det er pænt mange udregninger.
Libak fik idéen til projektet, da han selv skulle ud og have en ny mobiltelefon, men havde svært ved at sammenligne priserne.