mboost-dp1

Hvad er vigtigst i et computerspil?


Gå til bund
Gravatar #1 - Simm
1. mar. 2006 00:12
Gameplay! Jeg synes mange nye spil er sjasket til med fed grafik, der gemmer en halvdårlig eller ikke eksisterende historie. Jeg ved ikke om det er fordi jeg er blevet en gammel hønisse på 26. Men der var adskillige spil, jeg kunne spille i dagevis på C64/Amigaen uden at blive træt af dem.

Sådan synes jeg ikke det forholder sig på X-dåsen. Det skulle da lige være et slaw Fable. Det holder!
Gravatar #2 - HCAndersen
1. mar. 2006 00:13
At det kan køre i Linux.
Gravatar #3 - Wazkyr
1. mar. 2006 00:16
Mangler der ikke en mulighed... et godt community? Nu spiller jeg DAoC et mmorpg, og jeg ville aldrig spille andet fordi folkne bare er mere modne i nogle spil end andre.
Gravatar #4 - Spiderboy
1. mar. 2006 00:33
Gameplay naturligvis! Hvis spillet er ordentlig lavet og historien er god, kan man nemt fortabe sig i et spil, selv om det ikke er særlig kønt at se på. Især hvis er et spil, hvor man skal tænke sig om, og at spillet er (eller føles) ulineært.

Spil som f.eks. Final Fantasy 7, Exile/Avernum-trilogien, Dungeon Keeper 2 og Zelda 3 har jeg dæleme brugt lang tid på i tidens løb. Hehe, de kære minder... :-)

Og hvis grafikken er simpel, kan det ligefrem køre godt på min gamle spand af en computer uden at skulle bruge en formue på at opgradere processor, hukommelse og grafikkort. ;-)

Jeg må sige, jeg er temmelig ligeglad med grafikken i et spil, bare det er sjovt at spille. Ligegyldigt hvor meget "make up" spillet får, bliver det ikke sjovere af den grund. Jeg køber aldrig et spil uden at have prøvet en demo eller lignende først.

Jeg synes det er en sørgelig tendens, at spilmarkedet er blevet så grafikfokuseret. Jeg ved ikke om det bare er mig, men det føles som om at der bliver længere og længere mellem de gode spil.

Især de store firmaer har en tendens til at lave metervarebras. Når jeg engang i mellem finder de små, frie(uopkøbte), eksperimenterende firmaer, som f.eks. Spiderweb Software og Elixir Studios (som desværre er lukket), der laver små nichespil fokuseret på gameplay, så prøver jeg at støtte dem. De laver ofte nogle spændende, innovative spil.
Gravatar #5 - Kadann
1. mar. 2006 06:22
Gameplay.. selvfølgelig er det rart hvad der følger en god historie og god grafik/lyd med, men da jeg stadig kan more mig over spil der er lavet for 10+ år siden, så er det absolut ikke det vigtigste.
Gravatar #6 - neiro
1. mar. 2006 06:53
Hvad har folk mod EA? De er lidt halvstore ja, men de laver sku da nogle gode spil. Bryder mig ikke om EA sports serien, men hvis jeg gad sportsspil var de da fine.

ps. nej linux support som en option er ikke nødvendig. I linux nørder har ikke tid til at spille anyway, da i hele tiden skal fikse et hul eller optimere et eller andet.
Gravatar #7 - MiniatureZeus
1. mar. 2006 07:04
Man kan da ikke kun tage én faktore ind før det bliver et godt spil...

Jeg stemte selv at det skulle have et godt tidsfordriv,
Men gameplay og grafik er da også vigtigt...
Gravatar #8 - exalter
1. mar. 2006 07:24
Gameplay

Jeg spiller stadigt Transport Tycoon Deluxe :), har Bubblebobble på laptoppen og kaptajn kaper på mobilen. Jeg gidder ikke spille nyere spil, da jeg endnu ikke har fundet nogle som kan fange min interesse så meget som de gamle - når jeg en sjælden gang spiller altså...
Gravatar #9 - Tesnjak
1. mar. 2006 07:29
Enig med #8. Spiller ikke mange nyere spil, eller faktisk så spiller jeg næsten ingen nyere spil. Lige nu bruger jeg tiden på Mame-spil (Bubble Bobble osv.), World of Warcraft og Counter-Strike. (Hvor jeg IKKE bruger ret meget tid på cs). Jeg finder nyere spil alt for grafik fikseret...
Gravatar #10 - TecWizz
1. mar. 2006 07:45
#poll - Grafik(Pga. F.E.A.R. ;) ). Jeg ville have valgt det hele, undtagen "At det ikke er fra EA".

#4 - Hehe. Det lydet som om du aldrig har rørt et fps spil. Hvis det bliver tilfældet at du vil prøve det, anbefaler jeg F.E.A.R., og så begynder du at forstå hvorfor grafikken er en vigtig faktor.

Half-Life1+2 = Gameplay, grafik, historie, tidsfordriv.
WoW = grafik, knald godt tidsfordriv, historie.
UFO Enemy Unknown = Grafik, Historie, gameplay.
Q3 = Tæske sine ex-venner, grafik, gameplay.
Homeworld1+2 = Gameplay, grafik, historie.
C&C TFD = Gameplay, grafik, Historie.

Jeg kunne blive ved.
Gravatar #11 - deldy
1. mar. 2006 08:01
Det er sjovt at gameplay er den option alle vælger, men vi valgfarter stadig rundt og kigger på screenshots hele tiden.

Hvad skal screenshots helttaget til, hvis vi er ligeglade med grafikken? FORBYD SCREENSHOTS :D

Helt ærligt så må jeg indrømme at jeg sagtens kan spille et gammelt spil med gammel grafik, men sjovt nok så bliver jeg næsten fornærmet, når et spil i dag udkommer med så dårlig grafik.

Min pointe er at selvom mange elsker de gamle spil, så ville de aldrig betale for dem, hvis de bliver lavet i dag.

Og hvis I snakker om gameplay og midelmådig grafik, hvorfor sælger små spil fra små folkemænger aldrig lige så godt som de store? (Måske mangler de en stor reklame kampagne, med pre-renderede grafik, så folk bliver snydt om hvor godt det ser ud)

Jeg vil godt væde min hat på (som jeg ikke ejer) at 90% af alle dem som stemmer i denne poll, synes at gameplay er det vigtigste, men vælger kun spil med god grafik.
Gravatar #12 - Jokse
1. mar. 2006 08:24
Gameplay... Ellers ville man jo ikke sidde og spille ting som tetris eller WoW med alle detaljer slået fra (og ja, det ka lade sig gøre at slå endnu mere fra med lidt ekstra programmer)
Gravatar #13 - TYBO
1. mar. 2006 08:32
Jeg synes det er Samvær.
Sgu fedt at sidde med Ventrilo og game sammen med vennerne.
Det er lige meget hvilket spil bare man har det sjovt.

Kunne desværre ikke vælge noget punkt da det ikke var med.
Gravatar #14 - Montago.NET
1. mar. 2006 08:50
Jeg stemte "at det ikke er fra EA"

EA har for travlt med at skovle halvfærdige spil ud i æteren, tit er spillene flotte, men intet-sigende i længden... eller også har de generelle fejl

NFSU var fedt at spille, men så snart man havde en fed karret, kunne man ikke bruge den til noget... ?

Næsten alle andre punkter finder jeg vigtige (Historie,Gameplay,Grafik og tidsfordrivs-faktoren)
Homeworld,Cataclysm, DungeonKeeper, CnC(allesammen), HL1+2 er alle fantastiske spil som havde det hele
Gravatar #15 - andeo
1. mar. 2006 08:59
Det er da helt klart gameplay.

Selvfølgelig skal grafikken være i orden på de nye spil.
#11
"Jeg vil godt væde min hat på (som jeg ikke ejer) at 90% af alle dem som stemmer i denne poll, synes at gameplay er det vigtigste, men vælger kun spil med god grafik."


Ja, for som sagt så skal der jo være en hvis standard i dag, men jeg vælger ikke et spil frem for et andet pga. grafikken. Jeg synes det skal handle om gameplayet og historien, så man kan fordybe sig i spillet og ens interesse og sanser bliver fanget.

Jeg har dog i et par år spillet Q3A, hvilket jeg stadigvæk gør, men det er jo bare fordi det er sjovt.

#11
SCREENSHOTS bør forbydes...


Øhhh... Mange af de screenshots jeg har modtaget af dem jeg spiller Quake med, og har sendt til dem har været med 800/600 opløsning og /r_picmip 7. Dette kan ikke ligefrem kaldes kanon grafik. simple_items var også slået til.

SCREENSHOTS sendes for at vise hvordan man har spillet, eller for at blære sig med sin character, eller hvad ved jeg. Det er vel ikke for at vise, hvor god grafik man har?

Final Fantasy er et klart bevis på et spil der ikke har brug for en god grafik for at være succesfuld. Tjek fx.

link FFVII

Det er jo ikke ligefrem grafik som ville blive accepteret i et NYT spil i dag, hvilket egentlig er synd, da historien og gameplayet er unikt.
Gravatar #16 - atheist
1. mar. 2006 09:20
Gameplay FTW!!!

Hvad sker der for at jeg stadig kan bruge timer på at spille AOE 2, Deus Ex og Kaptajn Kaper??

#8: Kaptajn Kaper, hvor kan det hentes til mobilen``?

Årh jo, hvis i er til Leisure Suit Larry, Lost Viking eller andet ï den dur, kan jeg anbefale www.dos4free.dk

EDIT: "..." passer ikke ind efter en url
Gravatar #17 - manisto
1. mar. 2006 09:26
Spil-industrien skulle tage et kig på resultatet af denne poll, og så bruge det til noget fornuftigt. Det hele handler ikke om eyecandy og fps, som det ellers har været tendensen de seneste år. Jeg tror faktisk, at det var derfor jeg lige så stille holdt op med at spille computerspil... :) Der er masser af puzzles og adventures på min top ti over spil, men kun et enkelt 3D-spil (Duke 3D, hehe...)
Gravatar #18 - generalbc
1. mar. 2006 09:33
70% Gameplay
20% Lyd/Grafik
5% Historien
5% Alt det andet (herunder babes, humor osv.) :o)
Gravatar #19 - neiro
1. mar. 2006 09:45
#8 hvordan har du fået kaper på mobilen? kan jeg få det ind i min nokia 6800 ? ps. kan man i den version stadig sælge negative antal kanoner? ligesom i den gamle dos version?

#11 spil med mindregod grafik kan sagtens klare sig, bare det bruges i de rigtige genrer. Min mor spiller f.eks. mange af de simple tænkespil - dem med kugler der skal smadres sammen, eller lignende. Grafikken er stadig 3d accellereret, men det er ikke fyldt med shaders og andre fede effekter, men gameplayet gør at hun bruger mange timer på det alligevel. Disse spil passer sig glimrende, selvom de er lavet af små producenter. Grunden er at dem som spiller disse spil køber dem. De er nemlige 1) billige, 2) sjællent tilgængelige via release groups som fairlight og razor og alle de andre der nu findes.
Så jo - spil med dårlig grafik kan sagtens klare sig i den moderne verden. Bare gameplayet er godt nok.
Et spil som gunbound f.eks. klarer sig også fint, selvom grafikken ikke er meget bedre end worms 2.
Gravatar #20 - crazydiamond
1. mar. 2006 09:53
stemte gameplay. på trods af at min bærbare fint kan trække HL2 i 1400x1050-opløsning med rimelige settings foretrækker jeg stadig at spille NetHack.
Gravatar #21 - Disky
1. mar. 2006 10:05
#10
Gameplay i Q3 ? :)

Mener du det seriøst ?

Det er da rent gameplay mæssigt et af de mest kedelige spil der findes.

Tag ting på gulvet, skyd fjender find et flag. SLUT.


WoW, tja det er sjovt i starten men når man er level 60 er det bare de irriterende 40 mands instancer igen og igen og igen og igen. Der mangler rigtigt end level spil i WoW.

De kunne lære meget af DAoC hvor der er hele kampen og the Frontier, men erobring af borge, tårne osv, for at stjåle hinandens artifacts, og så er man ikke begrænset af 40 mands max osv.


Generelt synes jeg gameplay er forsvundet meget de sidste par år, nu er det bare fed lyd og fed grafik.

Som #20 siger er der f.eks. mere gameplay i Nethack end i Halflife2 (selvom det i det mindste er et 1. person shooter spil med handling i)
Gravatar #22 - Kisbye
1. mar. 2006 10:28
Gameplay er jo alt.
Et af de fedeste spil jeg har spillet er nok UFO: Enemy Unknown.
Det havde gameplay.
Gravatar #23 - bjerh
1. mar. 2006 10:36
#6 Der kommer skam også nogle gode spil fra tid til anden. Ligesom der kommer nogle halvtestede spil, som er uden mening og er li spildte penge.

EA-games har dominans på markedet. Lidt ligesom Arla var før i tiden.

Køber alle firmaer de kan få fingrene i. Og tiden har jo vist, at mindre konkurrence jo ikke ligefrem giver bedre produkter. :)

Edit: Forresten, så er jeg selv igang med Brothers In Arms, hvilket jo er et fantastisk spil. Blandt andet fordi man rammer af lort og er alt afhængig af sine mænd til at beskyde fjenden, så man kan flanke dem.. :D
Gravatar #24 - neiro
1. mar. 2006 11:03
mindre konkurrence er rigtig nok ikke det der fremmer kvaliteten, men at have en miliard små firmaer der ikke kan betale for udviklingen af deres produkter er heller ikke løsningen.
Tag f.eks. new world computing ... de lavede might and magic + heroes of might and magic serien .... lille firma, specialiseret, men havde ikke råd til at lave ordentlig kvalitet. Dvs. de havde kanont godt gameplay, men deres spil var altid fyldt med bugs. Nu har ubisoft overtaget (nwc gik ned), og heroes 5 ser meget lovende ud i forhold til 4 og 3 (har begge originalt, og de er lige ringe skrevet begge to, men med pisse god gameplay). Spiller stadig heroes 3 fra tid til anden.
Gravatar #25 - UltimateW
1. mar. 2006 11:09
Ikke uventet er gameplayet langt foran, men en god historie igennem spillet er nu også fedt, som i Max Payne. Selvom pacman og bubble boblle ikke har den fede historie så er gameplayet fedt ;).

Historien var ok i Q4, men spillet blev lige så hurtigt kedeligt some D3 :P.
Gravatar #26 - cwap
1. mar. 2006 12:21
#6

Har det imod EA at de ikke patcher deres spil ordentligt eller ofte nok. Det er som om at de bare sender et spil ud, lader det dø, for derefter at sælge et nyt.

Sådan var det i hvert fald med C&C Generals: Zero hour, som fik hele 1 (nej 2, men 1.02 var bare en hotfix til en bug i 1.01 :) ) patch på 2 år, hvilket altså bare ikke er nok til et RTS når nu man spiller online.

EA laver spil til folk der bare vil sidde derhjemme en halv time efter arbejde og hygge sig foran computeren, hvilket også kan være fint nok, men det er bare ikke det jeg vil have :)

Men, når alt dette så er sagt, så er gameplay langt det vigtigste. Derefter kommer community'et og spilproducentens opfølgning med patches etc.
Gravatar #27 - neiro
1. mar. 2006 13:15
@ #26
nu ved jeg ikke med generals .... har det ikke originalt .... men jeg har da spillet diablo 2 i lang tid ... og der er kommet 11 patches igennem tiden til det spil alene.

ps. diablo 2 er blizzard north, hvilket er ejet af ea, og jeg mener også at min need for speed er blevet patched op til flere gange. Men ja, de spil hvor de hvert år (mere eller mindre) udgiver en ny udgave, da bruger de selvfølgelig ikke mange resourcer på de gamle. Disse spil tæller stort set alle ea sports spil (nhl, fifa, nba etc), men også nfs og c&c rækkerne.
Er efterspørgslen stor nok patcher de også, som man kan se ved diablo, men da der er relativt få bugs (i forhold til f.eks. nwc eller bluebyte spil), er der jo ikke 100 patches nødvedig, og hvis antallet af lovlige kunder ikke er stort nok til at retfærdiggøre resourcerne til en patch, så lader de selvfølgelig være. Det er jo en virksomhed lige som så mange andre. At opel er holdt om med at producere gummilister til min '73er ascona er lidt af det samme. De burde måske levere patches til .... men det kan ikke svare sig, bilen er solgt og garantien er udløbet.
Gravatar #28 - Kisbye
1. mar. 2006 13:48
#27
Der tager du fejl.
Blizzard er ejet af Vivendi

http://www.vugames.com/corporate_studios.do
Gravatar #29 - neiro
1. mar. 2006 14:10
hmm der har du tilsyneladende ret ... men det er egentlig ikke så vigtig, for ea har da en hel del titler som har flere patches end ea behøvede levere
Gravatar #30 - Bloonz
1. mar. 2006 15:47
Efter EA's dårlige BF2 support (mht til patches) og alle deres expansionpacks der koster en halv bondegård, foretrækker jeg spil der ikke kommer fra EA..

Her er en top5 på hvad jeg finder vigtist i spil:
1. gameplay (hvilket jo også er grunden til det er et godt tidsfordriv?)
2. Grafik
3. Lyd
4. Historie
5. God kommunkation mellem spillerene og firmaet, dvs. patching lige så snart der er fundet fejl etc.
Gravatar #31 - Spiderboy
1. mar. 2006 16:22
#10

Hehe. Det lydet som om du aldrig har rørt et fps spil. Hvis det bliver tilfældet at du vil prøve det, anbefaler jeg F.E.A.R., og så begynder du at forstå hvorfor grafikken er en vigtig faktor.


Jo, det har jeg skam, men den genre fænger mig bare ikke så meget. Men jeg giver dig helt ret i, at f.eks. Half-Life 1 er et fedt spil i den genre, på trods af at grafikken er meget simpel.

HomeWorld har jeg også spillet. Den kunne jeg også lide. Det var sjovt med lidt variation i rts-genren ved at gøre banen 3D. :-)
Gravatar #32 - opal
1. mar. 2006 16:28
Godt tidsfordriv..

Hvis det er dét må der da være nogle af de andre punkter der også er i top... Se f.eks. Ragdoll Matrix! Grafik, lyd OG 2-d er i top:P
Gravatar #33 - Trentors
1. mar. 2006 17:47
Andet!


Jeg har det med spil som jeg har det med film. Jeg gider ikke spil hvor den kunstneriske værdi er lig 0 (som 99% af alle FPS'ere). Spil skal ligesom film ikke "bare underholde". De skal være en oplevelse (modsat 99% af alle FPS'ere) - og production value'en må gerne være højere end et par hånd-animerede mellemsekvenser og syntetisk generisk musik (modsat 99% af alle FPS'ere).

Lige for tiden spiller jeg Shadow of The Colossus på PS2. Et japansk spil hvor man prøver at lade være med at satse på den laveste fællesnævner og istedet prøver at øge det kunstneriske indtryk og hæve niveauet.

Noget som jeg håber ikke-japanske spiludviklere snart begynder på også. Politiken.dk har iøvrigt en interessant lille artikel om lige netop dette emne :

http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=438819&...
Gravatar #34 - Norrah
1. mar. 2006 19:57
1: Historie [35%]
2: Gameplay [25%]
3: Lyd [15%]
4: Grafik [15%]
5: Super ond "skurk" [9%]
5: Alt muligt andet vel sagtens [1%]

Top 5 af spil så:

1: Final Fantasy 7 - Fantastisk historie, en historie som er ret komplex, de færreste forstår den faktisk fuldt ud, hvilket forhøjer holdbarhden. Genial lyd, Super gameplay, Fænemonal bad guy. Hvilket man kan se på mit navn. Super stemning.

2: Final Fantasy 10 - Ok grafik, Rigtig god lyd, rigtig god historie, godt gameplay.

3: Unreal Tournament - Bare et rigtigt godt spil :P God hastighed.

4: no idea faktisk.....

5: tja, lidt ala nummer 4.
Gravatar #35 - Spiderboy
1. mar. 2006 20:34
#34 Jeg kunne ikke være mere enig med Final Fantasy 7 & 10... Fantastiske spil begge to, hvilket den velfortalte historie har en stor del af æren for. De er begge nomineret til at være det bedste spil jeg nogensinde har prøvet...

Apropos gameplay/grafik-diskussionen: Hvis man ser på Final Fantasy 7 & 10 så er de begge gode spil, men den ene har middelmådig grafik, mens den anden er ret flot. Det antyder da, at hæsblæsende grafik ikke er altafgørende. :-)
Gravatar #36 - coolmcgrrr
1. mar. 2006 20:37
Gameplay er vigtigst.

Men derudover syntes jeg at nytænkning er næsten lige så vigtigt.
Feks. spillede jeg meget Half-life og cs i sin tid, men da mods som "Science & industry" "runaway train" og "Kanonball" dukkede op, droppede jeg fuldstændig den karet...

Åh ja "runaway train" var nu sjovt! bliv på toget med dine teammates mens modstander holdet jagter det tog... Det var sgu sjovt! gameplay styrer!
Gravatar #37 - cwap
1. mar. 2006 23:04
#27

Nu tænker jeg generelt patches der har noget med balance at gøre, ikke en eller anden NFSU patch der add'er et eller andet eller fixer en grafik-bug eller noget :)

.. og giver dig helt ret: Blizzard patcher vildt godt, hvilket er 93% årsag til at folk stadig spiller Starcraft og at Warcraft 3 er et af de spil med størst 'pro community'.
Men nej, Blizzard har intet med EA at gøre :)
Gravatar #38 - ljn1981
2. mar. 2006 08:00
God historie
+
Masser af gameplay
+
Kører på Windows
+
Kører på Linux
+
Kører på Mac OS X
----------------------
http://sc2.sf.net
======================
Gravatar #39 - neiro
2. mar. 2006 08:29
#32 uden gameplay er det ligegyldig hvor god grafikken, lyden eller andre ting er. Hvis f.eks spillet er ubalanceret smadrer det gameplayet, selvom konceptet og den øvrige kvalitet er i top, og så er det stadig et ringe spil selvom der er faktore i top.

#33 fps'ere er ikke just de spil med den bedste handling, men stadig uundværlige. Det er den eneste slags multiplayer spil, hvor alle folk er på nogenlunde lige fod. Ie. hvor det ikke er en stor fordel at have spilelt campagnen igennem først osv. Den kunstneriske værdi på de spil er måske ikke helt så høj .... men et skide pænt lavet spil uden gameplay (som er fsp'ernes stærke side i multiplayer) er stadig ikke noget værd.

Kort sagt. Det er GAMEPLAY er der altafgørende.

#37 hvis spillets koncept og gameplay er i orden, er der ikke de store balancerings justeringer nødvendige. F.eks. har need for speed serien aldrig haft det problem, og de ea sports spil jeg har prøvet har heller ikke fejl i det område. I spil som ascendancy var det nødvendigt, men der har logic factory haft ti år til at udgive en patch, og den kom aldrig. Master of orion 3 er også meget ubalanceret, uden at de har gidet fikse det. Så ea er sku ikke meget ringere end alle andre. Faktisk synes jeg de er lidt bedre - de patches jeg har set eller hørt om i ea spil er alle bug fixes.
Gravatar #40 - TYBO
2. mar. 2006 09:57
Disky: Du er langt ude når du siger at der ikke er gameplay i quake.
Du kan måle gameplay på hvor længe folk gider at spille de spil.
Hvis der ingen gameplay er så dropper folk hurtigt spillet.
Jeg kender folk der stadig spiller quake hver dag selv om den har været på markedet i 10 år.
Mange er dog gået videre til quake3 men det holder stadig som spil pga. det har gameplay.
Det samme med Counterstrike.

Husk at mange her vurdere spil her som et singelplayer spil og det er klart at det er ikke det som tænder folk (Jo måske i 14 dage til man har gennemført spillet). Det bliver først rigtigt sjovt når det er multiplayerspil og man sidder og snakker sammen med dem man spiller med/imod.
Gravatar #41 - neiro
2. mar. 2006 09:59
#40 netop! bortset fra jeg nu alrdig synes jeg har tid til at snakke med de andre imens jeg spiller unreal eller quake .... der skal jo skydes folk, ikke chattes.
Gravatar #42 - Disky
2. mar. 2006 11:38
#40,#41
Ja og det gameplay der er i UT, Quake osv, er 'skyd folk' måske sammen med vennerne. Men kogt ned til det essentielle er det 'skyd de andre'.

Se f.eks. i forhold til Final Fantasy 7, der er en meget omfattende historie, sub plots, quests, opgaver, osv. osv. osv.

At noget er godt tidsfordriv er ikke ensbetydende med gameplay.

Mange bruger også årtier på 7 kabale, men ligefrem et fængende gameplay har det nu ikke.

#40:
'Du kan måle gameplay på hvor længe folk gider at spille de spil.'

Det er jeg så absolut ikke enig i, gameplay er for mig langt mere en historie, koncept, opgaver, problemmer der skal løses osv. Ikke bare en tynd ide nogen gider at bruge meget tid på.

Men ud fra din bedømmelse, må tetris, 7 kabale, hjerterfri osv, havde et ENORMT højt gameplay.
Gravatar #43 - Kadann
2. mar. 2006 11:45
#40 -

Helt enig.. basalt set er gameplayet det samme i alle FPS og det er jo også ret simpelt, men alligevel er der jo ret stor forskel på hvilke spil som folk bliver ved med at spille.. og der er jo ingen tvivl om at Quake stadig er helt fremme på det punkt.
Gravatar #44 - TYBO
2. mar. 2006 12:15
Disky: Der er forskel på spil som FOLK stadig spiller 10 år efter eller et spil hvor de SAMME folk spiller det hver dag år efter år.

Du snakker STADIG singelplayer spil hvor der er en historie.
Dette holder ikke i multiplayer FPS spil.

#40: Nu var det også mest når man spiller i et team frem for at man bare spille FFA.
Gravatar #45 - -xero-
2. mar. 2006 15:54
Gameplay, helt klart...

Lidt tamt at de første par stemmemuligheder er de eneste realistiske at vælge mellem, resten er bare crap :/
Gravatar #46 - David Munch
2. mar. 2006 18:48
Stemte 'Andet' fordi mit valg ikke var der - Stemningen.

Den stemning som der er i Warcraft, Diablo, Starcraft, Final Fantasy 7/8 er uovertruffen.
Gravatar #47 - Disky
2. mar. 2006 19:05
#44
Okay så der er altså ingen historie i Final Fantasy Online ? i WoW i DAoC osv ?

Det er mig bekendt online spil med mange mennesker i.

De har ufatteligt meget mere gameplay en 'skyd de andre' spillene.
Gravatar #48 - DiPZY
2. mar. 2006 21:23
Hvad med at lave et punkt der hedder "Jeg gider ikke spille"?
Gravatar #49 - mat
2. mar. 2006 22:01
Bare af interesse, men hvordan definerer i "game play"? Diskussionen om godt eller dårligt "game play" er jo ret ligegyldig hvis man ikke definerer begrebet. Altså, hvad er "game play"? Og kan "game play" overhovedet måles?
Gravatar #50 - Disky
3. mar. 2006 06:46
#49
For mig er gameplay en blanding af:

Historie, koncept, indhold, variation, tid man kan bruge på det uden det bare er en gentagelse (altså ligesom i FPS hvor det bare er 'skyd de andre' igen og igen og igen).

F.eks. synes jeg der er meget mere gameplay i Great Giana Sisters til Amigaen (og C64'eren) end der nogensinde har været i diverse FPS spil som UT, CS og lignende.

Derimod er der masser af gameplay i Final Fantasy serien, både Single Player, men absolut også Multiplayer udgaverne. Og i Dark Age of Camelot, lidt mindre i WoW som desværre løber ud i sandet nr man er blevet level 60 pga. manglende reelt end level game.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login