mboost-dp1

Hvor mange personer kender du der kører Linux på desktoppen og ikke er "nørder"?

Gå til bund
Gravatar #51 - pixy
28. aug. 2006 12:17
Linux ... desktop ... hah! nu må jeg grine!
Gravatar #52 - ke
28. aug. 2006 12:39
Overraskende nok en tøs på 19
Gravatar #53 - gnаrfsan
28. aug. 2006 12:59
Uha, jeg glemmer aldrig det helvede med at få alle mine kort og usb-ting til at køre i linux. Det ville jeg ikke udsætte en ikke-nørd for. Gennemsnitsbrugeren har ikke behov for at rode med kernen, og slet ikke for at se terminal-vinduer.
Gravatar #54 - Kiefer
28. aug. 2006 13:22
Jeg var lidt i tvivl om wannabe geeks tæller med som nørder. Men på et eller andet niveau tæller de vel med så jeg måtte stemme 0...

Og jeg kunne da heller aldrig selv finde på at installere en linux som desktop. Nææ, Microsoft produkter det ved man da hvad er :-)

/Martin
Gravatar #55 - bugger
28. aug. 2006 13:22
[url]#53[/url] Hvilken distribution kørte du?
Gravatar #56 - DEEF
28. aug. 2006 14:42
0 - Jeg kender ikke nogen der bruger Linux eller andre former for *nix.
Gravatar #57 - Chucara
28. aug. 2006 19:58
Det overrasker mig 'lidt', at der trods alt er så mange 0'er, men selvom jeg gerne så at flere brugte linux, må man stadig indrømme...

(Ja, nu kommer det linux folkene er uenige i)

... at brugervenligheden - selvom den er kraftigt forbedret i de sidste par år - stadig ikke er på niveau med linux. Naturligvis er det ikke sværere, at bruge de programmer, der ligner dem i windows, og som allerede er installeret. Men prøv at få min far til at installere en printer eller et nyt program i linux. Han ville ikke ane hvor han skulle starte. Og jeg kan godt forstå ham. Det har selvfølgelig meget at gøre med, at han er vant til at gøre det på 'windows' måden - men visse ting er bare mere logisk for ikke-nørder. En simpel ting som f.eks. drev strukturen. En firkantet klods i computeren svarer til et drevbogstav. Mounts er et ord, som brugeren ikke burde høre når han bare skal bruge den som et redskab.

Jeg kunne blive ved - og det er jeg sikker at dem, der er uenige med mig også kan, men der er nok stadig en grund til at folk vælger at betale for windows.

Men som sagt: Linux er godt på vej til at blive brugervenligt, der mangler bare lige et par år endnu.

Flame away ;)
Gravatar #58 - [email protected]
28. aug. 2006 20:31
Linux er en glimrende desktop. Jeg har selv brugt Linux i over et år nu. Og i den tid har jeg prøvet: Ubuntu 5.01, Kubuntu 5.01, Kubuntu Flight ?!?, SuSE 10.1 og min yngling Gentoo Linux.
For folk der ikke har prøvet linux vil jeg anbefale dem at prøve SuSE eller Ubuntu, da de er klart lettest at finde ud af.
Hvad angår "nørd" princippet når man bruger Linux. Når jeg fortæller folk jeg bruger linux er jeg med det samme nørd (ok det er jeg også but so what!!), jeg kender mange flere som jeg efterhånden har fået omvendt til at bruge de produkter som Linux platformen giver Windåse brugerne, via et ord som ingen Windows bruger nogensinde har hørt om. Jeg gider ikke forklare det store om det men det hedder "Platformsuafhængighed".
Programmer som OpenOffice er idag helt på højde med MS Office. Udviklingsprogrammer som Macromedia Dreamweaver er intet i forhold til Quanta+ eller Bluefish. Eller KDevelop - Monodevelop hvis du vil have rigtig programmering.

Hvorvidt Linux er brugervenligt eller ej kommer af den simple årsag at sætter man en windåse bruger foran en Linux maskine begynder han at råbe op (I skulle have set mig første gang!!) om hvor let det kan gøres på Windows platformen. Indtil man sætter sig ind i systemet og faktisk finder ud af at det kan gøres lige så hurtigt via Linux's GUI programmer eller hurtigere via en terminal.

Spil er idag det største problem hvad angår Linux. Vi har programmer som WINE (Wine Is Not an Emulator) og cedega (kommercielt) til at emulere visse Win spil. Men indtil videre er det meget få spil som fx UT2004, Savage og darwania (lige dem der slår mig ind) der kører native på Linux.

Hvad man ellers kan se på er der video drivers. Selvom det er min filosofi at ATi er nogle gode kort så laver de nogle smat drivere, både til Win og Lin. Men de kan være svære at installere første gang. nVidia giver dog ingen problemer.

Men hvis folk herinde skulle være interesserede i at skifte deres ulovlige Win licens ud med en lovlig Linux eller de bare ikke gider se på blå skærme mere så kig på suse.linuxin.dk

En god regel er at: Det er svært for en Win bruger at sætte sig foran en Linux maskine. Men det er lige så svært for en Linux bruger at sætte sig ved en Win maskine.
Gravatar #59 - procrastinator
28. aug. 2006 21:14
#38 Desværre har du ikke helt ret. Her er nogle af de problemer jeg er stødt på når jeg har sat GNU/Linux op hos "almindelige mennesker":
*Afhængighed af Office-formater på grund af dominansen af disse på arbejdspladsen eller i samfundet generelt
*Dårligt kodede hjemmesider -- Firefox har dog minimeret dette problem efterhånden
*Inkompatible videoformater -- giver bl. a. store problemer hos DR og TV2 Sputnik, foruden diverse film på nettet, etc.
*Inkompatibel hardware -- nærmest et helt kapitel for sig selv. Printere er ofte store syndere, men også tv-kort, grafikkort og trådløse netkort har voldt mig problemer
*Afhængighed af diverse nicheprogrammer, som kun findes til Windows
*(tæller kun, hvis man har et princip om ikke at bruge ufri software) Java-afhængighed i netbanker og manglen på et frit Flash-alternativ

Som man kan se, ligger problemerne altså ikke længere i GNU/Linux-communitiet, men i en inkompatibel verden med lukkede standarder.

Ofte kan disse problemer løses med kompromiser, i form af, eksempelvis, installation af ufri software (ufrie hardwaredrivere, MS Office igennem Crossover Office/Wine, w32codecs), dualboot eller at få brugeren til selv at gå på kompromis med hvad de har adgang til.

Udover dette, er det, så længe man har et nørd til at installere det for en, lige til at gå til. Og for de fleste bliver det så også en positiv oplevelse med de nye muligheder de får.
Gravatar #60 - [email protected]
28. aug. 2006 21:55
OpenOffice kan håndtere alle MS Office formater. Ofte bedre end MS Office selv kan.
Firefox kan vise alle standardiserede hjemmesider. Nej den kan ikke vise sider som er skrevet til IE, som ikke overholder standarderne. Lidt det samme som at ville have din bil til at starte selvom rattet var placeret i baggagerummet.
Problemet ved DR og TV2 skyldes DRM som ikke er portabelt til Linux pga. MS ikek kender ordet platformsuafhængighed.
Det er ekstremt sjældent din hardware ikke understøttes af Linux. Har faktisk ikke hørt om det problem i nogen år nu.
Ja det er rigtigt at programmer som Photoshop eller 3dsmax ikke kører på Linux. Photoshop kan dog køres gennem Crossover Office. Men der findes alternativer til hjemmebrugeren. Blender og Gimp. Dog klart nok ikke til alle programmer men det kan man kun takke folks MS afhængighed for.
Der findes OpenSource java og flash projekter så det er heller ikke helt rigtigt.

Folk skal bare bruge mere end 30 minutter før det er de giver op på en platform som har meget mere at byde på en Windåsen har.

Men nu kommer Vista også snart og jeg kan kun tro at man skal være rimeligt hjernedød før man gider installere en OS der kræver 15gb og hardware specifikationer der skyder i vejret på grund af noget så latterligt som 3d effekter på en desktop...
Gravatar #61 - procrastinator
28. aug. 2006 22:37

OpenOffice kan håndtere alle MS Office formater. Ofte bedre end MS Office selv kan.

Min erfaring viser noget andet, og jeg har også haft klager fra dem jeg har installeret GNU/Linux for om dette.

Firefox kan vise alle standardiserede hjemmesider. Nej den kan ikke vise sider som er skrevet til IE, som ikke overholder standarderne. Lidt det samme som at ville have din bil til at starte selvom rattet var placeret i baggagerummet.
Problemet ved DR og TV2 skyldes DRM som ikke er portabelt til Linux pga. MS ikek kender ordet platformsuafhængighed.

Det ved jeg godt. Og det var derfor jeg skrev "Som man kan se, ligger problemerne altså ikke længere i GNU/Linux-communitiet, men i en inkompatibel verden med lukkede standarder."
Det er ekstremt sjældent din hardware ikke understøttes af Linux. Har faktisk ikke hørt om det problem i nogen år nu.

Der viser min erfaring også noget andet -- jeg gætter på, at du ikke har prøvet nogle af de eksempler jeg nævner?
Ja det er rigtigt at programmer som Photoshop eller 3dsmax ikke kører på Linux. Photoshop kan dog køres gennem Crossover Office. Men der findes alternativer til hjemmebrugeren. Blender og Gimp. Dog klart nok ikke til alle programmer men det kan man kun takke folks MS afhængighed for.

Jeg taler om nicheprogrammer, dvs. programmer som IHC Control, Hattrick Manager, og alle de andre som ingen har hørt om, men som få mennesker bruger i deres hverdag.
Der findes OpenSource java og flash projekter så det er heller ikke helt rigtigt.

Ja, men desværre har ingen af dem rigtigt nået et brugbart stadie endnu.

Og næste gang må du gerne læse mit indlæg før du svarer på det.
Gravatar #62 - Adducere
29. aug. 2006 08:18
Jeg kender en enkelt.
Det startede med, at hun spurgte til det Ubuntu-klistermærke jeg har på min bærbare, og så begyndte jeg ellers at forklare.
Jeg lagde vægt på, at det var et gratis alternativ til Windows. Det fangede hendes interesse, og jeg begyndte så at forklare lidt mere om ideen bag Open Source generelt, og så var hun faktisk solgt.
I den forbindelse er det jo genialt, at man lige laver et live-boot fra Ubuntusskiven, så vedkommende kan se hvad det er, før det overhovedet er installeret.
Hun var meget imponeret over, at der var en hel kontorpakke med fra starten af, og så var der jo ikke andet for end at lave et dualboot til hende:-)

...og min lille mission fortsætter!

Er der egentlig noget i vejen for at installere Ubuntu på én af de nye Mac's med Intelprocessor?
Gravatar #63 - ZaphyR
29. aug. 2006 10:06
det må blive 2 her. Installerte Suse på min fars laptop, og så min kæreste som ikke har noget valg :D
Gravatar #64 - gnаrfsan
29. aug. 2006 11:14
#55 en eller anden gammel Redhat. Jeg prøvede også en næsten lige så gammel Debian, men jeg gider ikke mere. Jeg føler ikke noget behov for at kunne sætte alt op. Jeg har et minimalt behov: Jeg skal bare kunne køre både Visual Studio .Net og Eclipse. Det kan jeg på en windows maskine, men ikke på Linux. Ok, måske med en emulator, hvad ved jeg, men det er der vel ikke nogen gund til når begge dele kører perfekt på min windows maskine. Jeg har haft 2 Windows XP crashes de sidste 3 år. Det ene var da mit grafikkort brændte af. Lidt får man da ud af at betale for en IBM. (Grafikkortet var et, jeg selv havde sat i. Det holdt 1 år.)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login