mboost-dp1

Hvor meget RAM havde din første computer?

Gå til bund
Gravatar #51 - knasknaz
10. jul. 2006 08:57
#45: Jeg mistaenker den manual for at vaere forkert. Alle VIC-20'er starter med 3583 bytes fri ram. Fuck, det var svaert at kode et fornuftigt spil paa den kasse. (Jeg koebte min i 1984)
Gravatar #52 - Disky
10. jul. 2006 09:06
Jeg er tilbøjelig til at give dig ret med hensyn til trykfejl.
Alle steder på nettet hvor jeg har fundet specs, står der at den har 5 KB ram fra starten hvoraf 3583 er frie til basic programmer.
Gravatar #53 - kejser
10. jul. 2006 09:26
Min første var en zx-81 med 1 kb ram. Jeg tror jeg gav 500,- for et brugt 16 kb udvidelses modul, som til gengæld ikke sad helt rigtigt, så hvis jeg kom til at baske til maskinen var det farvel og tak til det program jeg havde siddet og tastet ind.
Dengang hentede man jo ikke bare spil på nettet eller lign. Næh man købte blade, hvor der stod sider med kode, som så omhyggeligt blev tastet ind, og derefter kunne man spille.

I øvrigt var der 10 km til skole, og som regel lå der 5 m sne overalt, og jeg husker tydeligt den dag far døde, da tog mor æ klaver ned fra æ væg, og spillede så hurtigt, at hende røv den faldt af. Men det var mi kære gamle barndomshjem
Gravatar #54 - Cuco
10. jul. 2006 09:32
Min første var en VIC-20, og ja nu har jeg godt ikke min manual hos mig længere, men jeg husker nu tydeligt at vic'en havde 5K i alt og lidt over 3K tilgængeligt for brugeren.
Og ja, husker også godt bladene med de gule midtersider med kode og så ellers nørd nyheder på resten af de hvide sider. Jeg tror der var en 5-6 udgaver at forskellige selvangivelses programmer og de altid nyttige sypigetips programmer om året.
Gravatar #55 - DAAM
10. jul. 2006 10:16
MIn første computer var en 386'er med 25 mhz og 33 med Turbo knappen tænkt... Fik den af min far ar jeg var 7 år..... Den havde hele 3 mb ram.. og en hdd på utrolige 40 mb... har også fundt Fakturaen har den gang af; Faktura ....
Gravatar #56 - sivsko
10. jul. 2006 10:51
min første comp var en 8088, men mener den havde de berømte 640KB.
Hvorfor kan man ikke vælge " 640KB "...
Gravatar #57 - Disky
10. jul. 2006 10:56
Det kan du da også '512-1023 kB' :-)

Hvis alle computeres start hukommelse skulle stå som sit eget punkt, så ville det blive en ret lang afstemning :)
Gravatar #58 - sivsko
10. jul. 2006 11:21
jammen 640Kb var jo det som mange havde. derfor mener jeg at det kunne give et mere precist resultat hvis den var med.
Gravatar #59 - Disky
10. jul. 2006 11:51
Der var også mange der havde 512 kB, eller 1 kB eller nok endnu flere med 64 kB osv.

Det ville give et mere præcist resultat, men også en meget lang afstemning.
Gravatar #60 - BurningShadow
10. jul. 2006 12:01
Jeg har lidt ondt af de 908 (ud af 2138) der er startet med mere end 16MB RAM, for de er gået glip af alt det sjove.

Mange af dem (inkl. mig selv) der er statet med mindre end 16MB er nu også gået glip af en hel del (man skal vel helst være started med mindre en 1MB...). Der var jo en gang hvor mænd var mænd, kvinder var kvinder, og computere var kompatible. Selvom hardwaren ikke altid var det, så var softwaren jo ofte, og der var ikke alle de GUI systemer, som jo er et helvede, når software skal flyttes fra én platform, til en anden.
Gravatar #61 - themuss
10. jul. 2006 12:08
Dengang portede man med økse og skjold!
Gravatar #62 - Disky
10. jul. 2006 12:19
Helt enig, rigtige udviklere startede med max 64 kB hukommelse, og en CPU der ikke kunne udskiftes til en hurtigere.

Se det var tider når man virkeligt skulle optimere sin kode både for plads forbrug og hastighed.

Men nej hvor er jeg glad for jeg slipper for det idag, specielt med den assembler syntax Intel har fundet på :)

Men det har nu hjulpet tit at man kender det binære system til fingerspidserne.
Gravatar #63 - sivsko
10. jul. 2006 12:34
Ja det var tider, men det var også den gang Bill Gates sagde at det var nok med 640Kb ram:-)
og hvad har vi idag, tja 512kb og mere inden i selve cpuen.

Det var også dengang at man ike skulle hav cpu og gpu køling, det eneste der larmede var HD og floppy når de kørte, og så lige PSU´en.. Det var tider
Gravatar #64 - Eniac
10. jul. 2006 13:17
Min første computer var en pong-maskine (var det sidst i 70'erne?). Jeg kan ikke huske hvor meget hukommelse den havde, men det var næppe over 16kb. Spillene lå i rom og kunne betjenes med to "joystick" med drejeknapper på.
I øvrigt havde den intet tastatur, og man kunne heller ikke gemme - det var tider dengang man bare kunne slukke maskinen, og ikke vente 5 min på at den lukkede ned - eller bootede op for den sags skyld ;-)
Gravatar #65 - dynamism
10. jul. 2006 13:34
Ja, det var vel for meget at håbe på, at man kunne få en diskusion om hukommelse, uden at mindst EN skulle bringe den gamle vandrehistorie om Bill Gates op. HAN HAR ALDRIG SAGT DET.

/ontopic:

Startede selv med Vic-20, som jeg solgte til min lillebror for mere end jeg gav selv. Derefter en C64 som røg samme vej (Igen med fortjeneste).
Gravatar #66 - Disky
10. jul. 2006 13:41
Cool maskine du har haft, sådanne en gad jeg godt havde nu. Det er totalt retro at spille pong :)

Rent teknisk er det selvfølgelig en computer, men en spillekonsol er nok mere rammende.
Gravatar #67 - Zubject
10. jul. 2006 14:57
Min farmor havde samme maskine og shit jeg har brugt mange timer på at sidde foran fjernsynet og skyde en firkant frem og tilbage :D. Desværre kunne den i slutningen af 90'erne ikke holde til mere og røg ud... Idag ville jeg ha gjort alt for at genoplive den =).
Gravatar #68 - UltimateW
10. jul. 2006 15:13
#38 ja AA var det fede blad.

Og har lige bookmarked siden :) tak.

#44 http://www.2kb.dk/lambda_historie.html :)
Gravatar #69 - traCe
10. jul. 2006 16:11
mine brødre have en del c64 amigaer osv. som jeg legede med på, men vil ikke betegne dem som mine.

Den første comp jeg fik var en OLIVETTI med 1mb ram og et ukendt antal mhz, og den var en MEGET fix "bærbar" på en hel del kg!
Den havde monocrom skærm (hvis det er det en blå/hvid sort/hvid skærm kaldes?) og kunne køre Simcity, commander keen og windåse 3.11 selvom jeg vistnok mest brugte et styresystem noget ala totalcommander. Man kunne se hvad der skete på skærmen hvis det var helt mørkt i lokalet :)

Sjovt jeg bliver altid mindet om den computer når jeg kommer forbi et supermarked hvor de i kasserne har de klassike blå/hvide skærme :O
Gravatar #70 - syska
10. jul. 2006 16:43
#2:
Sejt en computer der kunne VÆRE half-life, håber du har den endnu :-)

Min havde 255,5 mb ram :-) Hvor skal jeg så sætte min stemme?

Og dem som slet ikke har en computer endnu? Det er ikke sødt at undlade nogen i befolkningen *heheh*

// keep it real
Gravatar #71 - elacris
10. jul. 2006 19:48
#9 Åh, ja. Hvilken dejlig maskine. Det var også min første maskine og den første jeg programmerede til (lavede en primitiv PACMAN klon, som næsten virkede).

Har også haft: ZX Spectrum (48KB), Vic 20, C64, Atari ST, C128, A500, A600 (Amiga OS var nu det bedste). Herefter startede jeg på udannelse og så har det være PC+DOS/Windows lige siden (den første var en 386/4MB Ram).

#20 YES. Assembler på 68000/20 og blitteren var virkelig noget der var rykkede på diverse party's!

#25 Gammel? En af fordelene ved IT er at man kan være med fra starten (næsten) og "kun" være 35 i dag ;-).

#28 Nu kan jeg ikke huske om den hed A520, men var der ikke engang et forsøg på at introducere en specielt Amiga inden for multimedia. Sådan lidt ala nutidens media PC, som man kan have i stuen? Jeg mener den var sort og lignede lidt en PS2?

#35. Det er rigtigt. I min var der 8 eller 16 ram blokke. Det var i hvert fald flere end i senere modeller. Vi var nogle stykker som købte et ekstra set. Disse blev så løjet oven på de andre med et ben på hver chip forbundet via ståltråd til et adresseben på en anden chip (adresseringschippen?). Den gang kunne man lege med indmaden uden det gik i stykker (med nogle få undtagelser). Hvis A500 ikke ville starte, lavede man det bare om igen indtil det virkede!
Det var også den gang der var ordentlig navne til: Amiga (som min hunde også kom til at hedde), og chipsættet med navnene Agnus, Denise og Paula.

I dag har vi maskiner med 2 eller flere CPU’er, men det lavede Commodore jo for mange år siden med deres C128. Den havde en 8502 som kunne (man bestemte selv) køre dobbelt så hurtig som den i C64 og en Z80. Jeg blev dog aldrig helt glad for det der CP/M. Den havde faktisk også 2 grafikchips!!!

#68. Cool link. Jeg mente nok at den havde grønne taster!

For resten. Er der nogen som husker Acon Archimedes? Den havde en 32Bit RISC allerede i 1987!! For øvrigt lignende den A500 utroligt meget. Se her http://www.doyouremember.co.uk/memory.asp?memID=22...
Gravatar #72 - mathiass
10. jul. 2006 20:55
Min var en 4,77 Mhz (vel at mærke når 'turbo' knappen var i bund) IBM klon med 640 KB RAM. Interessant nok tog den under 20 sekunder at starte op (i MS-DOS 3.3) og min harddisk på 80 MB var så stor at det aldrig lykkedes mig at fylde den. Den var så stor at jeg var nødt til at dele den i 3 partitioner for at DOS kunne administrere den. Kan ikke huske at jeg nogensinde slettede noget fra den maskine. Der kunne ligge rigtig mange spil på, og den indbyggede speaker var godt nok begrænset til sinus-toner, men den kunne til gengæld spille højt!
Gravatar #73 - Disky
11. jul. 2006 05:45
Den sorte der ligner en PS2, må havde været en CDTV eller nok nærmere en CD32.

Kan godt huske Archimedes, men fik dog desværre aldrig mulighed for at prøve den, man sikke nogle specs den havde den gang.
Gravatar #74 - ScumBag
11. jul. 2006 08:05
lambda 8300 -> C64 -> A500 -> A1200 -> Sir Henry 386'er -> div. random x86 crap bokse uden personlighed -> AMD64 3200
Gravatar #75 - ZaphyR
11. jul. 2006 08:28
A500 med 512 KB...sweeeeeet....
Gravatar #76 - iluka
11. jul. 2006 08:29
olivetti 8mhz pc med 640KB ram og 20mb harddisk... fantastisk maskine. Den kunne spille Civ!
Gravatar #77 - DampDennis O_O
11. jul. 2006 08:40
Doh, Så ikke det var den først, men så er det 16 mb i stedet for 1024 ^^ : D
Gravatar #78 - blnz
11. jul. 2006 11:11
Min første computer var en Macintosh, kan huske at jeg spillede et eller andet air-hockey spil på den - Var ikke så interesseret i compute dengang, boede på grønland, så der var masser at lave udenfor (var også kun 6 år :D)
Gravatar #79 - UltimateW
11. jul. 2006 13:08
#71 så vidt jeg ved, så er der stadig et aktivt community til Acorn ala Amiga har det.

Af en eller anden grund har jeg faktisk 2 org. spil liggende til Acorn :P

Gad vide om de valgt navnet for at komme før Amiga i addresse bogen? som C= gjorde det for at komme før Apple :)
Gravatar #80 - franke1
11. jul. 2006 15:31
Kan ikke huske hvad min første hed, men den havde 2 mb ram 20-30mhz og en 30mb harddisk.

Den var for vild! syntes jeg den gang..
Gravatar #81 - GreatMilenko
11. jul. 2006 15:58
Vic 20/C64/amiga 500 og så nedgraderede jeg til en pentium 90mhz :( kedeligt pludselig at have 16bit adressering og tekstskærm, når man var vant 32bit og et lækkert windows miljø, men det virkede ikke som om der var så meget fremtid i det, efter commodore gik konkurs.....
Gravatar #82 - Mr.VTEC
11. jul. 2006 16:47
#68 tak. :)
Gravatar #83 - Osten
12. jul. 2006 02:18
#64 Sådan en ping pong har jeg til at ligge ude i skabet og var også min først :)
Den ligger sammen med min 2xc64 og Amiga 1200 med 2GB hd + en 128 med diskette drev og forøvrigt også min første pc som var en compaq med 166mmx og 2.1GB + 40mb sdram.
Gravatar #84 - duck-1
13. jul. 2006 20:41
jeg kan huske at min mormor og morfar havde en gammel spillemaskine man kunne sætte til fjernsynet med alle mulige gode spil. Der var blandt andet noget pacman klon agtig noget der begyndte at gå hurtigere og hurtigere ved hver level. det var en uber sjov maskine, men kan sq ikke huske hvad den hed. men der var med rigtige cartridges som nærmest skulle hamres i for at sidde helt rigtigt. Den havde nogle flade trykknapper som på et tastatur på en bowlingbane. gad vide hvad det var for en? nogen forslag?

Kan huske jeg havde et spil til min Amstrad 464 der hed boulderdash. klassespil. Det blev meget dårligere når man spillede det på C64. Hele Roland serien var også konge. Harrier Attack heller ikke at forglemme.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login