mboost-dp1
Skal have en ny PC, men hvilken?
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Hardware
Nu skal jeg være ærlig og sige jeg ikke kender alle AMD's cpu'er men vi konkluderede at en AMD Phenom 2 X6 er ligeværdig med en last-gen Core 2 Quad. - Der koster det samme.
Men nu jeg kigger dem igennem, så har de ret mht entry lvl. Intel har intet til $60 der kan nuppe den AMD. Mendet er godt nok ringe performance til gaming uanset :)
Mid-range: Der er slet ikke nogen AMD i den her kategori.. Det siger vidst det hele.
High end: Heller ingen AMD i denne kategori.
Så medmindre du kun skal spille CS 1.6 så er der ingen grund til at købe AMD
Men nu jeg kigger dem igennem, så har de ret mht entry lvl. Intel har intet til $60 der kan nuppe den AMD. Mendet er godt nok ringe performance til gaming uanset :)
Mid-range: Der er slet ikke nogen AMD i den her kategori.. Det siger vidst det hele.
High end: Heller ingen AMD i denne kategori.
SlettetBruger (51) skrev:
Njae, Crysis, SW:TOR og EVE kører nu fint :P
Igen Eneste AMD CPU som levere bedre pr kr end intel er en cpu på pentium niveau. jeg tvivler på hvor godt den kan køre Crysis. ;-)
Det skal du slet ikke bekymre dig om Porre, jeg har selv den CPU, og den klarer Crysis fint.
Det jeg forsøger at fortælle dig, men som flyver helt henover hovedet på din fanboisme, er at det på mange områder fint kan betale sig at købe en AMD cpu, ligegyldigt hvad alle dine fine benchmarks viser.
Jeg har i mange år kørt med AMD, og har aldrig oplevet problemer, endsige haft nogen større flaskehalse cpu mæssigt.
Klart nok, kommer det til virkelig cpu krævende ting, så som ... øhm ... ja .. noget der virkelig har brug for den største I7, så kan AMD ikke følge med, men ellers får du med AMD en fin cpu som kan trække langt de fleste hverdags opgaver ganske fint for den normale forbruger.
Det jeg vil frem til, er at en ting er hvad benchmarksne viser, en anden ting er hvad man selv oplever når man har cpuen mellem ens egne fingre.
Som nørder er vi nok tilbøjeligelige til lade os imponere af tal, og glemmer ofte selv at afprøve tingene i vores egne rigs ;)
Det jeg forsøger at fortælle dig, men som flyver helt henover hovedet på din fanboisme, er at det på mange områder fint kan betale sig at købe en AMD cpu, ligegyldigt hvad alle dine fine benchmarks viser.
Jeg har i mange år kørt med AMD, og har aldrig oplevet problemer, endsige haft nogen større flaskehalse cpu mæssigt.
Klart nok, kommer det til virkelig cpu krævende ting, så som ... øhm ... ja .. noget der virkelig har brug for den største I7, så kan AMD ikke følge med, men ellers får du med AMD en fin cpu som kan trække langt de fleste hverdags opgaver ganske fint for den normale forbruger.
Det jeg vil frem til, er at en ting er hvad benchmarksne viser, en anden ting er hvad man selv oplever når man har cpuen mellem ens egne fingre.
Som nørder er vi nok tilbøjeligelige til lade os imponere af tal, og glemmer ofte selv at afprøve tingene i vores egne rigs ;)
Bachy (54) skrev:er at det på mange områder fint kan betale sig at købe en AMD cpu,
Men dét som jeg siger, er atmed undtagelse af din entry lvl bandit,så får man mere for pengene ved Intel.. ERGO kan det ikke betale sig at købe AMD :)
Bachy (54) skrev:og glemmer ofte selv at afprøve tingene i vores egne rigs ;)
Skulle man få andre tal bare fordi man skifter personen der sidder foran skærmen ud?. .,
SlettetBruger (55) skrev:Skulle man få andre tal bare fordi man skifter personen der sidder foran skærmen ud?. .,
Enten troller du for vildt, eller også forstår du det bare ikke. Tal er ikke bare tal. Tallet repræsenterer her en tids enhed, en enhed som definerer hvor lang tid det tager at udføre x opgave.
Det står fast, det er slet ikke det vi diskuterrer. Det jeg vil ind på, er at der er forskel på folk.
Kan jeg leve med at det tager x antal ms at udregne hvordan jeg kommer fra a til b, kan jeg ikke leve med at det tager x ms, men i stedet vil have at det skal være hurtigere, således at beregningen foretages på y ms mindre, ja så skal jeg have en I7.
Forstår du hvor jeg vil hen? Tal er ikke alt, det afhænger utrolig meget af personen som sidder bag skærmen. Jeg har aldrig prøvet en I7, så jeg ved ikke om det går helt vildt meget hurtigere når jeg feks applier sharpnes til et billede i photoshop, men jeg ved det tager x ms med min nuværende maskine, og at jeg synes det er hurtig nok til mig.
Så er min AMD cpu fint nok til mig, uagtet at en I7 kan gøre det 60 milliarder gange hurtigere ..
Jeg forstår det udemærket.
Dét jeg ikke forstår er hvorfor man skulle ville købe et system til 8000kr med AMD, når et system til 8000kr med intel yder bedre. Jeg diskutere ikke hvorvidt man har behov for et system til 8000kr men hvorfor man skulle købe noget der der dårligere - til samme pris.
Dét jeg ikke forstår er hvorfor man skulle ville købe et system til 8000kr med AMD, når et system til 8000kr med intel yder bedre. Jeg diskutere ikke hvorvidt man har behov for et system til 8000kr men hvorfor man skulle købe noget der der dårligere - til samme pris.
Ælle bælle mig fortælle ...
Nu kan jeg ikke sige hvor meget mit system står mig i - brugte 4k på det - dog måtte jeg ud efter en ny PSU (6-800 kr) ... Havde harddisk i forvejen ... Købte grafik for 1200 (brugt.. nåja)
Lad os sige 6k, og den har jeg ikke haft problemer med - endnu :D
--
Sapphire something-something bundkort
8 gb Kingston HyperX ram
AMD Phenom II X4
2 x 5770 grafikkort (1GB udgaven)
Blandet harddisk-skrammel (samlet 2 TB + 60gb SSD)
850 watt NorthQ PSU
--
Har jeg glemt noget? ... det har jeg sikkert! Men er ikke hjemme lige pt.
Nu kan jeg ikke sige hvor meget mit system står mig i - brugte 4k på det - dog måtte jeg ud efter en ny PSU (6-800 kr) ... Havde harddisk i forvejen ... Købte grafik for 1200 (brugt.. nåja)
Lad os sige 6k, og den har jeg ikke haft problemer med - endnu :D
--
Sapphire something-something bundkort
8 gb Kingston HyperX ram
AMD Phenom II X4
2 x 5770 grafikkort (1GB udgaven)
Blandet harddisk-skrammel (samlet 2 TB + 60gb SSD)
850 watt NorthQ PSU
--
Du illustrere Bachy's pointe ret godt - Mit system kørere godt.
Min pointe er: Dit system vill køre bedre hvis du havde brugt samme mængde penge hos Intel - medmindre du har købt brugt, eller på tilbud :P
Min pointe er: Dit system vill køre bedre hvis du havde brugt samme mængde penge hos Intel - medmindre du har købt brugt, eller på tilbud :P
SlettetBruger (59) skrev:Du illustrere Bachy's pointe ret godt - Mit system kørere godt.
Det ved jeg nu ikke helt om det ville? Jeg mener - bundkort + ram + CPU .. Hvor meget får du så hos Intel til 3.487 kr? (fandt min faktura :P)
Men AMD/Intel, er lidt ligeglad :)
Jeg nyder at AMD er billige, da jeg ikke har behov for en stor e-penis, men mere en computer der fungerer til mit behov :)
Thoroughbreed (61) skrev:Det ved jeg nu ikke helt om det ville? Jeg mener - bundkort + ram + CPU .. Hvor meget får du så hos Intel til 3.487 kr? (fandt min faktura :P)
Jeg gav 3.155 kr. for CPU (2500k), bundkort, 4 GB ram, 430W PSU og ny brænder for over et halvt år siden.
487 for ram, 1000for bundkort og så er der penge til en i5 med 500kr i overskud til et blowjob hos en luder :)
Skal man være rigtig vild (Det bruger lidt mere strøm), kan man bygge TO X6 systemer for en meget rimelig penge. Så er der ingen på listen der kan følge med ;)
Specielt Cubase, 3D-rendering (Max, Blender, Lightwave osv) samt Sony Vegas vil profitere af deres netværksmuligheder. I Sony Vegas med rendering over ethernet med flere maskiner. I Cubase via S/PDIF.
For ca. 8-9000,- ialt(!), hvis man kan nøjes med et passivt kølet HD4650 i den ene maskine, og så HD6770 i den man gerne vil game på.
OK, HD-priserne er syge i øjeblikket, så det er selvfølgelig en fordel at have diske med hjemmefra.
Specielt Cubase, 3D-rendering (Max, Blender, Lightwave osv) samt Sony Vegas vil profitere af deres netværksmuligheder. I Sony Vegas med rendering over ethernet med flere maskiner. I Cubase via S/PDIF.
For ca. 8-9000,- ialt(!), hvis man kan nøjes med et passivt kølet HD4650 i den ene maskine, og så HD6770 i den man gerne vil game på.
OK, HD-priserne er syge i øjeblikket, så det er selvfølgelig en fordel at have diske med hjemmefra.
Clauzii (65) skrev:Skal man være rigtig vild (Det bruger lidt mere strøm), kan man bygge TO X6 systemer for en meget rimelig penge. Så er der ingen på listen der kan følge med ;)
Hvad fa'en snakker du om? o_O
Der er længe siden jeg har set et brugbart bundkort med mere end en processor :|
Linky-linky tak :D
- edit -
Legede forøvrigt engang idéen med en computer hvor bundkortet havde 2/4 processorer... Man kunne på et tidspunkt få et Tyan-bundkort der havde 2/4 Socket A - så kunne man jo smide et par Athlon 3400+ - og have FIRE(!!) kerner ...
Så kom Athlon X2, og så røg den idé lissom :P
Clauzii (64) skrev:8150 fint oppe på i7 2600/K-niveau
I gaming performance er den så tæt på Phenom X6 at de score samme scores.
I andre applikationer er den som du siger nogengange oppe og ånde i7-2600 i øret. men oftere ligger den under i5-2400. i Dragon age yder den endda ringere end Phenom X6 :P lol, så meget for en ny generation?
i5-2400 - 1300kr
i5-2500K - 1500kr
FX-8150 - 1800kr
Den lige om hjørtet - i7-3820 (Sandy-Bitch - Q4-2011) kommer til at koste $25 mere end FX-8150. ^^
Gaming:
http://www.anandtech.com/show/4955/the-bulldozer-r...
Kun på ét tidspunkt er AMD's hurtigere end i5-2400, og det er når man benchmarker GPU, altså IKKE CPU :P
Application performance
Her titter den frem på første pladsen et par gange. Naturligvis i de tests der lægger vægt på flere kerner. Underligt nok er den sjældent voldsomt bedre end Phenom. FX-8150 er bedre end i5-2500k i 7 ud af 15 tests :)
Strømforbruget er højere ved både idle og load - faktisk næsten 100w mere end alle Intels cpuer :D
De kunne køre xbox-stilen og sælge med tab ;-)
Byg TO maskiner!! Ikke i ét bundkort, det ved jeg jo godt :)
Maskine TO kan endvidere så bygges med et bundkort uden en masse dikkedarer som lyd, 3 zillioner USB-porte, WiFi osv. GPUen kan endda nøjes med at være det billigste passiv kølede man kan finde. Så har man en 'mini-renderfarm' med 12 kerner til både det ene og det andet.
Til max. 9000,-
--
Kan huske jeg engang tilbage i 2002 blev stemt ned i '-1'for et indlæg på DayliTech om at det da ville være fedt at lave GPU-kort, som ATIs Fury Maxx nogle år tidligere. Og hvad har vi idag. Dual GPU.
Ville ønske at der snart skete noget seriøs understøttelse af GPU-accelererede audio-programmer, hvis muligt. Mig bekendt kan der laves beregninger med 32bit, så lyden skal nok overleve, medmindre der er tale om alvorlige afrundingsfejl?
Og en Calc.exe der kunne regne x! med en zillion decimaler 10x hurtigere end CPUen.
Eller tør Microsoft ikke sætte sig til bords med ATI, nvidia og hvem der nu er tilbage, og lave en fælles sytem API der kan benyttes i beregningstunge tilfælde.
Byg TO maskiner!! Ikke i ét bundkort, det ved jeg jo godt :)
Maskine TO kan endvidere så bygges med et bundkort uden en masse dikkedarer som lyd, 3 zillioner USB-porte, WiFi osv. GPUen kan endda nøjes med at være det billigste passiv kølede man kan finde. Så har man en 'mini-renderfarm' med 12 kerner til både det ene og det andet.
Til max. 9000,-
--
Kan huske jeg engang tilbage i 2002 blev stemt ned i '-1'for et indlæg på DayliTech om at det da ville være fedt at lave GPU-kort, som ATIs Fury Maxx nogle år tidligere. Og hvad har vi idag. Dual GPU.
Ville ønske at der snart skete noget seriøs understøttelse af GPU-accelererede audio-programmer, hvis muligt. Mig bekendt kan der laves beregninger med 32bit, så lyden skal nok overleve, medmindre der er tale om alvorlige afrundingsfejl?
Og en Calc.exe der kunne regne x! med en zillion decimaler 10x hurtigere end CPUen.
Eller tør Microsoft ikke sætte sig til bords med ATI, nvidia og hvem der nu er tilbage, og lave en fælles sytem API der kan benyttes i beregningstunge tilfælde.
izym (11) skrev:Nemlig. Specielt i situationer hvor man rent faktisk kan bruge de 6 kerner til noget.
Så skulle en 8 core Dulldozer jo være bedre...den har 2 flere kerner.
Oh wait...antallet af kerner er ikke alt.
At tælle kerner uden at kigge på IPC er stupidt.
Terra - No wonder AMD er færdige med at lege med Intel...
Sjovt...at folk ikke kan se at når 4 (Sandy Brigde) kerner yder bedre end 6(Phenon X6) kerner...som yder bedre bedre end 8 kerner (Dulldozer)...så er det ikke antallet af kerner man skal kigge på.
At en x6 få steder kan slå en i7 quad er ikke overraskende.
Men at en i7 quad i langt hoveparten af ting du kan lave med en PC lammetæver en x6 burde få folk til at løfte et eller to øjenbryn.
Der er en grunde til at en x6 ikke koster mere.
Tager AMD mere for den, så ryger deres budget priser...og folk køber Intel i stedet for.
De kan ikke rigtigt tage mere for den...pga. den ikke yder bedre end Sandy Brigde i +90% af alle test,
Det er så også gruden til AMD ikke vil lege med Intel mere...men de har kun dem selv at takke for det.
Ruiz fik FUBAR'ed AMD R&D...resultatet se vi i disse dage...håndklædet i ringen fra AMD's side.
At en x6 få steder kan slå en i7 quad er ikke overraskende.
Men at en i7 quad i langt hoveparten af ting du kan lave med en PC lammetæver en x6 burde få folk til at løfte et eller to øjenbryn.
Der er en grunde til at en x6 ikke koster mere.
Tager AMD mere for den, så ryger deres budget priser...og folk køber Intel i stedet for.
De kan ikke rigtigt tage mere for den...pga. den ikke yder bedre end Sandy Brigde i +90% af alle test,
Det er så også gruden til AMD ikke vil lege med Intel mere...men de har kun dem selv at takke for det.
Ruiz fik FUBAR'ed AMD R&D...resultatet se vi i disse dage...håndklædet i ringen fra AMD's side.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.