mboost-dp1

newz.dk og opera

Gå til bund
Gravatar #1 - onetreehell
21. mar. 2010 12:35
Opera går helt amok med ressourceforbruget når jeg har newz.dk åbent i en tab. jeg havde 3 tabs åbnet lige før, og det var lige ved at opera ikke svarede. Jeg nåede heldigvis at lukke alle 3 newz.dk tabs.
Jeg tror muligvis at det skyldes de microsoft-reklamer der er for tiden. De er i hvert fald ret heftige i cpu-forbrug.
Jeg skal nok teste med andre browsere om lidt...
Gravatar #2 - paradise_lost
21. mar. 2010 12:38
Sidder lige pt med 6 åbne faner i Opera 10.50 med nyeste flash på Win7 64 og jeg har ingen problemer. Opera tager 5-10% cpu og 350 mb ram
Gravatar #3 - onetreehell
21. mar. 2010 12:44
Jeg kører ubuntu linux (uden compiz) med den nyeste opera 10.10 (ok, 10.50 beta er den nyeste, men den jeg kører med den nyeste stable), og den nyeste version af flash, jeg tror det er 64-bit udgaven af flash jeg kører (kan ikke huske det).
Jeg har lige testet det i firefox. 3 tabs med newz.dk. npviewer.bin (Flash-player) bruger mellem 33 % og 120 % af cpuen. Dvs. at den af og til bruger al processortid på den ene kerne og en del af den anden. Det er ikke tilfredsstillende. Den låser dog ikke op.
Jeg kan godt teste de andre browsere jeg har (jeg har 11 i alt hvis man tæller internet explorer og safari med som jeg har i windows7 og de 2 tekstbaserede jeg har)
EDIT: jeg har testet det lidt videre og ressourceforbruget peaker når tingene i flash-objektet falder ned på rullebåndene
Nu har jeg også testet det i google-chrome. Der går processor-forbruget hos npviewer.bin også op på et absurd niveau.
Gravatar #4 - DarX
21. mar. 2010 12:57
http://my.opera.com/Lex1/blog/flashblock-for-opera...

flash-reklamer er djævlens påfund. står godt nok at det er til opera 9 .. men der er også et script til opera 10+.
Gravatar #5 - onetreehell
21. mar. 2010 13:13
Jeg har også testet det i midori. Det er simpelthen flash der er problemet. Det virker som om at microsoft-reklamen kører en physics-simulation, hvilket virker rimelig meget som et overkill for en reklame.

Det her synes jeg er et seriøst problem. Et så højt ressourceforbrug kan seriøst reducere batterilevetiden med det halve eller mere! Det er bestemt ikke noget jeg er tilfreds med, da jeg tit tager min computer med mig uden strømforsyning da den næsten altid kan holde batteri lang tid nok. Derudover er det også langt fra tilfredsstillende at en hjemmeside som newz.dk kan gøre min browser ustabil.
Hvis ikke newz.dk begynder at være lidt kritiske over for flash-reklamers cpu-forbrug, vil jeg kraftigt overveje om jeg nogensinde vil besøge denne hjemmeside igen. Et alternativ er at jeg får fat i adblock/flashblock. Jeg har egentlig ikke så meget mod at se reklamer som sådan, når jeg ved at reklameindtægterne går til driften af hjemmesider jeg bruger.

Min computer er en ASUS UL30A. Den er ikke kraftig, men den er trodsalt noget kraftigere end en almindelig netbook.
Gravatar #6 - onetreehell
21. mar. 2010 13:33
Nu har jeg flashblock i opera. Det er lidt ærgerligt, da jeg som sådan ikke har noget imod at se reklamerne, når reklameindtægterne går til driften af newz.dk. Jeg har desuden sendt en email, så jeg håber de får rettet op på det.
Gravatar #7 - apkat
21. mar. 2010 14:42
#5, flashblock: +1
Gravatar #8 - hmn
21. mar. 2010 16:17
Problemet ligger i at flash er utrolig dårligt implementeret på mac og linux, og da stort set alle bannere på alle sites er lavet i flash, så har vi meget svært ved at sætte specielle krav op, vi har allerede meget store problemer med lyd ved mouse over.

Vi er et relativt lille site, og med mindre man er lige så store som f.eks. eb.dk så må man følge reglerne annoncører og medie bureauer sætter op, for alternativet er at ingen vil reklamere hos os da det bliver for bøvlet for dem.

Vi har lavet alle vores egne bannere i html/css/js for at mindske problemet, men før den praksis bliver brugt af de store så tror jeg ikke det bliver standard.

Vi gør løbende hvad vi kan, mere kan jeg desværre ikke love, og så må vi jo bare krydse fingre for at adobe tager sig sammen og laver en ordentlig flash implementation på alle platforme.
Gravatar #9 - D_V
21. mar. 2010 16:20
Dejligt at høre at i er klar over problemmet, men kan selvfølgelig sagtens forstå at i ikke kan sætte for skrappe krav...

Dog får jeg lidt dårlig samvittighed over at køre med flashblock, men det er desværre nødvendigt for at siden er brugbar. Så håber da at de bliver bedre.
Gravatar #10 - onetreehell
22. mar. 2010 10:00
Tak for dit svar. Som #9 skriver, så er det da dejligt at høre, at I tager det seriøst.
Måske kunne I notere annoncørerne om at nogen af reklamerne simpelthen er for tunge, og kan få en webbrowser til at låse på en ny computer. Måske ændrer det ikke noget, men så ved de det i det mindste.
Min computer kom til Danmark i ca. november måned og er som sagt en UL30A. Det er altså ikke en gammel underspecificeret computer :)
Gravatar #11 - fidomuh
22. mar. 2010 10:42
Slaa flash fra i Opera.

That's it.
Flash er uber shit.

5-10% er ikke et problem?

Sigh, jeg graemmes.
Jeg mindes de tider hvor min browser stabilt laa paa 0-1% :D
Gravatar #12 - hmn
22. mar. 2010 10:50
#10 vi bruger utrolig meget tid på at få medie bureaerne til at fikse bannerne, men desværre er de fleste lidt ligeglade, og kan ikke se vores problem da andre sites åbenbart ikke brokker sig.
Gravatar #13 - fidomuh
22. mar. 2010 11:04

Problemet ligger jo saa i at jeres brugere bliver utilfredse og tyer til 'flashblock' af den ene eller anden art.

Det er ikke nemt at vaere et kommercielt website idag :/
Gravatar #14 - Slettet Bruger [2088089995]
22. mar. 2010 11:26
Synes nu ellers opera er ved at gå af mode. regnede ikke med at nogen newz brugere benyttede sig af det.
Gravatar #15 - paradise_lost
22. mar. 2010 11:51
fidomuh (11) skrev:
5-10% er ikke et problem?

Næ! 5-10% er da ikke det vilde når man har 6 faner åbne og flere med flash indhold. Men ja jeg så da også helst at det var 0-1%
Gravatar #16 - fidomuh
22. mar. 2010 11:55

Opera har faktisk voksende userbase, og med god ret.

Jeg har 50+ tabs aaben her, Opera bruger 5-10%.

Haaber at Opera 10.50 hjaelper lidt paa det, naar den engang kommer til OS X :(

Problemet, for mig, ligger mest i at jeg har en masse programmer aabne samtidig. Hvis alt tog 5-10%, ville min computer falde doed om ret hurtigt :P
Gravatar #17 - Slettet Bruger [2088089995]
22. mar. 2010 11:59
fidomuh (16) skrev:

Det har jeg sku aldrig forstået.. synes det er noget skrammel og spild af tid :S og da især for den gennemsnitlige newz bruger.
Gravatar #18 - paradise_lost
22. mar. 2010 12:00
#16 Okay, på hvilken CPU? Men syntes generelt at Opera er blevet mere krævende end før i tiden.
Gravatar #19 - paradise_lost
22. mar. 2010 12:01
#17 Ja ren nysgerrighed, hvorfor er det noget skrammel? Fordi du ikke har gidet vænne dig til noget nyt? Ja jeg er en yderst glad Opera bruger og har jeg været i mange år.
Gravatar #20 - Slettet Bruger [2088089995]
22. mar. 2010 12:13
:3

waiting for your coffee to kick in...
Gravatar #21 - Windcape
22. mar. 2010 13:35
fidomuh (16) skrev:
Det underlige er så at Chrome har en umiddelbart større brugerskare, på trods af den er meget ung i forhold til Opera.

Jeg tror Opera's brugerskare vokser og falder hver gang de for hypet en ny release op.

Så altså Opera's popularitet er vel lidt ligesom Enhedslisten.
Gravatar #22 - paradise_lost
22. mar. 2010 14:04
Windcape (21) skrev:
Det underlige er så at Chrome har en umiddelbart større brugerskare, på trods af den er meget ung i forhold til Opera.

Kunne det måske ikke tænkes at Chrome er kommet så langt fordi de har kæmpe Google bag sig?
Gravatar #23 - fidomuh
22. mar. 2010 14:12

Det har jeg sku aldrig forstået.. synes det er noget skrammel og spild af tid

Det synes jeg ogsaa om FireFucks, men den bruger folk alligevel.
Hvorfor er det spild af tid?

Konkurrence og bedre produkter er da altid et win :)

og da især for den gennemsnitlige newz bruger.

Det er vel netop den gennemsnitlige newz bruger der bliver glad for at indbygget flashblock ? :P

( Jeg har selv brugt Opera siden .... Ja, altid :D Skiftede til Safari i noget tid, men den eneste browser jeg virkelig altid har synes var ulidelig, er FireFox :) )

Yeah, det er ogsaa underligt at IE har saa stor en brugerskare.
*host*

Chrome er, mildest talt, ubrugelig idag.

Jeg tror Opera's brugerskare vokser og falder hver gang de for hypet en ny release op.

Tjah, Unity, Link og Turbo har vel vaeret gode busswords, men Link er serioest en laekker feature :)

Så altså Opera's popularitet er vel lidt ligesom Enhedslisten.

De har alle de rigtige maerkesager, interesserer sig for borgernes frihed og er kun smaa fordi borgerne ikke toer tage en chance paa det de vil have? :D
Gravatar #24 - Windcape
22. mar. 2010 14:45
fidomuh (23) skrev:
Chrome er, mildest talt, ubrugelig idag.
You think?
Gravatar #25 - fidomuh
22. mar. 2010 14:49

I do.
1) Det er et beta produkt.
2) Features? It has .. none... :D

Naar den engang faar noget flashblock, noget contentblock og generelt lidt mere stabilitet, kan jeg overveje at skifte Opera ud med den..

Jeg savner ogsaa en maade at saette protokol 'actions' op paa i Chrome.. :/
Gravatar #26 - Slettet Bruger [2088089995]
22. mar. 2010 14:51
Tøser...

Jeg snakker selvfølgelig om det musikalske Opera.

Paradise, baby. sorry
Gravatar #27 - Windcape
22. mar. 2010 15:03

1) Og?
2) Der er jo ikke alle som har brug for en IRC klient i deres browser!

Desuden er der flere plugins supporteret i Chrome end i Opera... men det siger måske mere om Opera's modding community, end om Opera browseren selv.
Gravatar #28 - paradise_lost
22. mar. 2010 15:05
#26 Ahhh dident get that
Gravatar #29 - Windcape
22. mar. 2010 15:06
SlettetBruger (26) skrev:
Jeg snakker selvfølgelig om det musikalske Opera.
Vissi d’arte, vissi d’amore
Gravatar #30 - fidomuh
22. mar. 2010 15:18

1) Og?

Og jeg undlader at bruge beta produkter i et produktionsmiljoe.
Til privat brug taeller det nedad, naar jeg har et 'stable' produkt som fungerer helt fint :)

2) Der er jo ikke alle som har brug for en IRC klient i deres browser!

Naeh, men en content blocker, eller bookmark synkronisering ville vaere en start :)

Desuden er der flere plugins supporteret i Chrome end i Opera...

Okay?
Hvor mange er der da?
Er der overhovedet plugins til Opera? :D
Oh, det er der..
http://www.opera.com/docs/plugins/

men det siger måske mere om Opera's modding community, end om Opera browseren selv.

Eller ogsaa siger det blot at browseren har alt hvad 99.999% af brugerne skal bruge?
Hvad mangler du i Opera?

Jeg savner en maade at context-matche links man aabner, og sortere dem i vinduer efter kontekst.
( Saadan at mine 30+ wikipedia tabs er i eget vindue, etc )
Gravatar #31 - illishar
22. mar. 2010 15:20
fidomuh (25) skrev:

Yeah, baby! Pure awesomeness!

De har desværre lige indbygget en ækel "oversæt"-funktion, så helt awesome er den desværre ikke mere.
Gravatar #32 - Windcape
22. mar. 2010 15:24
fidomuh (30) skrev:
Naeh, men en content blocker, eller bookmark synkronisering ville vaere en start :)
Der er live bookmark sync i Chrome, det er nok den bedste bookmark sync der er overhovedet (100% flydende, instant på alle maskiner jeg er logget på med, gemt på Google Docs. Kræver ikke at du beder om sync ligesom i Firefox).

Og der er da også content-blocker addons, hvis du absolut vil installere dem...
fidomuh (30) skrev:
Hvor mange er der da?
Med plugins mener jeg også add-ons.

Ikke support af embedded 3. parts software, det er alligevel baseret på hvad ens OS supportere, og ikke hvad ens browser supportere.

fidomuh (30) skrev:
Hvad mangler du i Opera?
Firebug, DOM Inspector og support af GWT hot-swap af code.
Gravatar #33 - fidomuh
22. mar. 2010 15:30

Med plugins mener jeg også add-ons.

Ikke support af embedded 3. parts software, det er alligevel baseret på hvad ens OS supportere, og ikke hvad ens browser supportere.

UNDERSTOETTER. Argh :D
Men jeg forstaar ikke helt hvad du mener her, tror du mener at Flash, etc ikke taeller med?

Firebug

DragonFly?

DOM Inspector

DragonFly?

Opera Dragonfly allows you develop faster and easier by providing tools to debug your JavaScript, and inspect the DOM, CSS, network traffic and data stores.

og support af GWT hot-swap af code.

GWT?
Er det noget du har i Chrome?
Gravatar #34 - Windcape
22. mar. 2010 15:33
fidomuh (33) skrev:
Er det noget du har i Chrome?
Chome og Firefox :-)
Gravatar #35 - fidomuh
22. mar. 2010 15:41

Hvad goer det her? Og er det et plugin til Firefox og Chrome <-- Gaar jeg ud fra da det er Google der har lavet det.

Googling af "GWT Hot-swap af kode" giver stort set intet information om hvad du proever paa :)

[add]Vil lige tilfoeje at jeg paa intet tidspunkt har sagt at Opera var 'Teh Win' for alle.
Gravatar #36 - Windcape
22. mar. 2010 15:47

Yep, det er Google som har lavet det (Oprindeligt til Firefox, senere til Chrome).

Pointen var nu bare at der er flere der laver addons/mods til Firefox og Chrome. Opera er for de fleste en "færdig pakke", som desværre er langt over hvad jeg vil definere som en browser.

Vi skal arbjede os tilbage til noget i stil med Chrome igen. Det ville være godt. Simpelt interface, med nogle få kernefunktioner.

Jeg håber også man kan slå oversætteren fra i næste release, den er fandme irreterende.
Gravatar #37 - fidomuh
22. mar. 2010 16:13

Yep, det er Google som har lavet det (Oprindeligt til Firefox, senere til Chrome).

Ah :)

Pointen var nu bare at der er flere der laver addons/mods til Firefox og Chrome.

100% enig.

Opera er for de fleste en "færdig pakke", som desværre er langt over hvad jeg vil definere som en browser.

Og det er faktisk mit stoerste argument for at bruge Opera.
Det har *alt* jeg behoever i en browser, built-in og det fungerer *godt*.

Den har ogsaa alt muligt crapola, men det bruger jeg ikke og det eneste jeg ikke bruger som jeg overhovedet bemaerker, er deres torrentklient, som jeg faktisk har brugt et par gange alligevel :D

Vi skal arbjede os tilbage til noget i stil med Chrome igen. Det ville være godt. Simpelt interface, med nogle få kernefunktioner.

Det er faktisk *praecist* hvad Opera har gjort i 10.50.
Simpelt GUI, super avanceret under hjelmen.

Jeg håber også man kan slå oversætteren fra i næste release, den er fandme irreterende.

Hehe, man kan ikke faa alt praecis som man vil have det.
Udover det ser jeg meget frem til Chrome anyway, Google har 'The Touch' naar det kommer til software :P
Gravatar #38 - Emil
22. mar. 2010 18:08
Jeg må (desværre?) støtte fidomuh her. Jeg har også brugt Opera fast i en hel del år efterhånden, og jeg har aldrig rigtig brudt mig om Firefox, i hvert fald ikke sammenlignet med Opera.

Opera har ganske vist en lang række funktioner, jeg aldrig bruger, og formentlig aldrig kommer til at bruge, men derfor fungerer den stadig bedre end nogen anden browser, jeg har prøvet. Dertil skal det siges, at udviklerholdet bag Opera virker noget mere seriøse omkring deres projekt end Firefox-folkene, der nærmest emmer af at være et sammenrend af random open-source-liderlige folk med lidt ekstra tid på hånden.
Gravatar #39 - onetreehell
22. mar. 2010 18:51
Jeg havde aldrig troet jeg ville bruge noget andet end browser-funktionen i opera.
Jeg stødte på et irc-link på et tidspunkt og klikkede på det og forventede at den ville starte en af mine irc-klienter op, men den startede i stedet den indbyggede. Det var jeg egentlig tilfredsnok med, da de irc-klienter jeg har, ikke er de bedste. Den i opera viste sig at være ganske udmærket.
Så fandt jeg ud af at der var en Usenet newsgroup på universitetet, så den måtte jeg da lige forbinde mig til. Så hentede jeg thunderbird til det eneste formål (lolwut). Senere har jeg fundet ud af at opera også kan håndtere Usenet, så det bruger jeg i stedet.
Jeg har også tilføjet min gmail. Det er egentlig ikke fordi det gavner så meget... jeg kan jo lige så godt bare logge ind på mail.google.com, men nu kan jeg høre når jeg får nye emails (så jeg hurtigere kan svare, f. eks.).
Nu når jeg skriver om det, så kom jeg da til at tænke på hvilke andre features der egentlig er, og så opdagede jeg at der var en notes-feature. Den kunne jeg lige så godt bruge fremover i stedet for at åbne en editor op hver gang jeg har brug for en scratchpad :-)
bittorren klienten kunne faktisk også være smart, hvis jeg var endt op med at boote i min windows-partiion (da jeg ellers ikke har en bittorrent klient. Det følger ikke med windows).

btw, så var det JavaScript til flashblock direkte taget fra firefox' flashblock plug-in, så det tyder på at man måske kan det samme i begge browsere. Det er ikke lige noget jeg ved mere om...

Så er der også den feature at opera er suveræn til at starte op med en mia. tabs fra sidste session, som man lige er nødt til at gemme fordi man er i gang med et projekt eller noget.
Gravatar #40 - fidomuh
23. mar. 2010 10:28

Dertil skal det siges, at udviklerholdet bag Opera virker noget mere seriøse omkring deres projekt

Meh, meh, meh og atter meh.
Jeg har nu vaeret i relativt taet kontakt med en af deres 'lead developers', for at faa fikset en bug, der goer at vi ikke kan rulle Opera ud som default browser paa mere end 2.000 maskiner.

Deres svar var, at fejlen ikke eksisterede, paa trods af at alle eksempler de kom tilbage med, gav samme fejl, eller faktisk samme 'ingenting'.

Dertil kommer saa, at Opera ikke sender protokolinformationen videre til applikationer paa samme maade som Firefox og Safari, hvilket goer at der skal tilpasses noget i vores eget software.
Jeg ved dog saa ikke om det er mere ens i 10.10/50, da det slet ikke virker :P

For 6 maaneder siden havde jeg vaeret enig med dig. Idag? Opera holdet mangler community-inputet som Firefox goer sig saa meget i.

Så er der også den feature at opera er suveræn til at starte op med en mia. tabs fra sidste session, som man lige er nødt til at gemme fordi man er i gang med et projekt eller noget.

Firefox gemmer ogsaa dine tabs, btw :)
Gravatar #41 - onetreehell
23. mar. 2010 22:18
opera er bare meget hurtigere til at starte op når man har et shitload af tabs fra sidste session :)
Gravatar #42 - Emil
23. mar. 2010 22:58
onetreehell (41) skrev:
opera er bare meget hurtigere til at starte op når man har et shitload af tabs fra sidste session :)

+1
Gravatar #43 - The-Lone-Gunman
23. mar. 2010 23:28
fidomuh (25) skrev:

I do.
1) Det er et beta produkt.

Naar den engang faar noget flashblock, noget contentblock og generelt lidt mere stabilitet, kan jeg overveje at skifte Opera ud med den..

Google Chrome er ikke i beta. Hvor har du det fra?

Og med extensions har du vel alle de features du kunne drømme om.
Gravatar #44 - fidomuh
24. mar. 2010 10:02

Google Chrome er ikke i beta. Hvor har du det fra?

Fra Googles website?
Du ved, der hvor der staar "Get Google Chrome (BETA)" ?

Jeg har ikke fundet nogle extensions, hvor ligger de?

+2!
Gravatar #45 - Slettet Bruger [2088089995]
24. mar. 2010 10:18
fidomuh (44) skrev:

Fra Googles website?
Du ved, der hvor der staar "Get Google Chrome (BETA)" ?

Jeg har ikke fundet nogle extensions, hvor ligger de?

+2!

Bar lad vær med at hente betaudgaven så ^^ det er hvad.. 4 stabile udgaver
Gravatar #46 - fidomuh
24. mar. 2010 10:19

Hvor henter jeg en stable?

Google.com/Chrome giver mig beta.
Gravatar #47 - Mandalae
24. mar. 2010 10:20
#46,

Jeg tror det er fordi de snakker om Windows udgaven :)

Der er så vidt jeg ved kun en beta til OS X :)
Gravatar #48 - Windcape
24. mar. 2010 10:20

Brug et rigtigt OS!

Derudover: https://chrome.google.com/extensions
Gravatar #49 - fidomuh
24. mar. 2010 10:22

Det ved jeg godt, jeg venter bare paa at de hiver hovedet ud af roeven og opfatter at der er behov for flere OS end Windows.
Gravatar #50 - Mandalae
24. mar. 2010 10:23
#48,

Det gør han da også.. Det er Windows der er et broken OS, i OS X har man blot ikke behov for Chrome fordi man har Safari :p
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login