mboost-dp1

newz.dk's håbløse opløsning.

Gå til bund
Gravatar #1 - Windcape
8. feb. 2011 15:17
Hvorfor er det at newz.dk er den eneste side på internettet som resolut ikke skal kunne vises i 1024x768?

Altså, hvilken designer-idiot har besluttet at miniumsbreden på siden er så bred som den er? Jeg kan på ingen måde se hvorfor at siden ikke skulle kunne have en max-brede på 1000 pixels, i stedet for de 1033 pixel den er nu.

Eller bedre, faktisk få jer et layout der er optimalt til variabel brede. Det virker for alle andre medier på internettet!

Det værste er især at det ultra grimme top-banner med login, ikke skalere i breden, OVERHOVEDET. Størrelsen er statisk.

En eller anden skal have dummeslag. Det er simpelthen så dårlig webudvikling at jeg græmmes.
Gravatar #2 - Alrekr
8. feb. 2011 16:47
Windcape (1) skrev:
Eller bedre, faktisk få jer et layout der er optimalt til variabel brede. Det virker for alle andre medier på internettet!

Jeg er enig i det meste. Men jeg har bare et ord til dig: Facebook.
Gravatar #3 - Magten
8. feb. 2011 16:56
Af ren nysgerrighed.. Er der mange der kører 1024x768? Det er sgu nogle år siden jeg sidst kørte så lav opløsning..

Anyways.. Jeg er enig.. Jeg vil så bare hellere have mere bredde på :P

Gravatar #4 - MiniatureZeus
8. feb. 2011 17:01
Magten (3) skrev:
Af ren nysgerrighed.. Er der mange der kører 1024x768? Det er sgu nogle år siden jeg sidst kørte så lav opløsning..

Tror mange netbooks kører i den opløsning.
Gravatar #5 - Slettet Bruger [958389748]
8. feb. 2011 17:01
#3 Det er da en høj opløsning. du kender måske dens nærme storebror HD

:S Marketingsnavne fail
Gravatar #6 - csstener
8. feb. 2011 17:03
At man kan leve med en skærm på 1024x768. Selv min bærbar har en opløsning på 1600x900.
Gravatar #7 - arne_v
8. feb. 2011 17:04
Magten (3) skrev:

For danskere generelt:
http://fdim.dk/Statistik/teknik/skaermoploesning
Gravatar #8 - BurningShadow
8. feb. 2011 17:51
Jeg ville bestemt ikke blive ked af en 1024x? opløsning, så siden også ses nogenlunde fornuftigt på min netbook...
Gravatar #9 - arne_v
8. feb. 2011 17:54
#opløsning

Jeg læser newz.dk på flere computere og en af dem kører 1024x768.

Det burde understøttes.
Gravatar #10 - Saxov
8. feb. 2011 18:23
For slet ikke at snakke om, at selv om man køre >1024x768, er det langt fra alle der syntes det ser pisse smart ud/er rart at køre alt i fullscreen.
Gravatar #11 - engfeh
8. feb. 2011 18:36
Magten (3) skrev:

Jeg gør langt det meste af tiden. Min bærbare (ThinkPad X61s hvis du vil vide det) og min iPad kører begge med den opløsning, og det er dem jeg bruger suverænt mest tid ved, såh...

Bortset fra det lægger jeg næsten ikke mærke til at der mangler lidt i højre side. Jeg har faktisk ikke rigtig tænkt over det før nu.
Gravatar #12 - Magten
8. feb. 2011 18:38
MiniatureZeus (4) skrev:
Tror mange netbooks kører i den opløsning.
Det er selvfølgelig rigtigt, det havde jeg ikke lige tænkt på.
Gravatar #13 - Windcape
8. feb. 2011 20:19
Magten (3) skrev:
Af ren nysgerrighed.. Er der mange der kører 1024x768? Det er sgu nogle år siden jeg sidst kørte så lav opløsning..:P
Min laptop på arbejde kører 1024x768 på laptop skærmen, og højere opløsning på den eksterne skærm.

Men jeg vil helst browse på laptoppen, og have det rigtige arbejde kørende på hovedskærmen.

Sider som Berlingske (b.dk) virker glimrende på mange forskellige opløsninger, så jeg ser ingen grund til at det ikke er understøttet.

Og på større skærme er der jo ingen grund til at man kører fuldskærm! Ideen med en større skærm er jo at man kan have *mere* på den.

newz.dk viser mindre og mindre på større og større område! Det går den forkerte vej!
Gravatar #14 - trylleklovn
8. feb. 2011 20:37
Windcape (1) skrev:

Nej. Nej det virker nemlig ikke. Det ser hæsligt ud og ødelægger bredden på læsekolonner.

Men ja jeg er enig i at siden ikke bør have en bredde på meget mere end 1000px. Det er i hvert fald den standard jeg selv holder. Det er længe siden at jeg stoppede med at køre min browser i fullscreen, det er simpelthen spild af skærmplads.
Gravatar #15 - Windcape
8. feb. 2011 20:53
trylleklovn (14) skrev:
Nej. Nej det virker nemlig ikke. Det ser hæsligt ud og ødelægger bredden på læsekolonner.
Man kan vel forhelvede have det på alt andet.

Læsebreden er lige under 390px. Der er altså MEGET LANGT fra 390px til 1033.

Derudover ville en læsebrede på 500 pixels være endnu bedre. Men så ville der jo ikke være plads til ENORME MENUER, og STORE REKLAMER!

www.lifehacker.com er verdens største blog, og det går det udemærket for dem med en smal brede...
Gravatar #16 - trylleklovn
8. feb. 2011 21:17
Windcape (15) skrev:
Derudover ville en læsebrede på 500 pixels være endnu bedre

Negativ. Optimal kolonne læsebredde er typisk på 60-80 bogstaver.

På newz er den pt. omkring 60-70 stykker.
Gravatar #17 - myplacedk
9. feb. 2011 09:23
trylleklovn (14) skrev:
Det ser hæsligt ud og ødelægger bredden på læsekolonner.

Huh? Hvis du synes linjerne bliver for lange, kan du bare gøre din browser smallere.

Jeg synes linjerne er for korte, med et browservindue på 1920 i bredden. Jeg synes dette toiletpapir-format er irriterende.
Gravatar #18 - myplacedk
9. feb. 2011 09:26
csstener (6) skrev:
At man kan leve med en skærm på 1024x768. Selv min bærbar har en opløsning på 1600x900.

Andre fora bruger jeg primært fra min smartphone, 320x480 uden problemer.

Ja, det ser måske lidt sjovt ud sammen med min ovenstående kommentar. Men når teksten går fra kant til kant på skærmen ønsker jeg ikke længere linjer før jeg har fået en større skærm. Men med en stor skærm vil jeg gerne have længere linjer.
Gravatar #19 - Tukanfan
9. feb. 2011 10:15
Er der nogen der kan vise mig en side, hvor de bruger 100% variabelt design?
Min opfattelse er, at de fleste definerer en sidebredde på ~1000px og sætter left og right margins til auto.
Gravatar #20 - BlackFalcon
9. feb. 2011 10:21
/signed
Håber newz.dk finder resourcer til at lave dette hurtigt.
Gravatar #21 - myplacedk
9. feb. 2011 11:08
Tukanfan (19) skrev:
Er der nogen der kan vise mig en side, hvor de bruger 100% variabelt design?
Min opfattelse er, at de fleste definerer en sidebredde på ~1000px og sætter left og right margins til auto.

- http://www.google.com
- http://gmail.com
- http://maps.google.com
...og mange andre Google-tjenester
- http://slashdot.org
- http://en.wikipedia.org
- http://www.amazon.com
- http://www.debian.org

Jeg betragter det flydende design som noget helt normalt. Jeg tror det var over halvdelen af de sider jeg lige prøvede, der har flydende design.
Gravatar #22 - BlackFalcon
9. feb. 2011 11:42
De nyhedsmedier jeg besøger på nettet kan fint læses uden horisontal scrolling på min 1024x600 netbook, newz.dk undtaget :(
Gravatar #23 - Rainmeter
9. feb. 2011 14:33
Amazon har da ikke et 100% ...
Gravatar #24 - Daniel-Dane
9. feb. 2011 15:00
Den er sat til minimum 977px, men den skalerer fint.
Gravatar #25 - myplacedk
9. feb. 2011 15:00
Gravatar #26 - Rainmeter
9. feb. 2011 15:05
Gravatar #27 - Daniel-Dane
9. feb. 2011 15:07
Så har du misforstået problemstillingen. Siden skal kunne passe i ~1000px i bredden, men den skal også kunne skalere op.
Gravatar #28 - Slettet Bruger [958389748]
9. feb. 2011 15:15

Så er det vel heller ikke 100% skallering hvis det kun gælder én vej?
Gravatar #29 - Daniel-Dane
9. feb. 2011 15:22
Forventer du, at den kan fungere for sidebredden gående mod 0?
Gravatar #30 - Rainmeter
9. feb. 2011 15:23
Altså der blev da spurgt efter 100% og 100% må vel være det hele?
Gravatar #31 - Daniel-Dane
9. feb. 2011 15:35
Den fylder da også det hele, når du har maksimeret vinduet.
Gravatar #32 - myplacedk
9. feb. 2011 15:40
Formuleringen "100% variablelt design" er svært at tolke præcist.

Men som jeg forstår det bliver der efterspurgt websites som ikke har en fast bredde, men tilpasser sig browservinduet. Der er naturligvis begrænsninger for hvor lille (eller stort) browservinduet kan være.
Gravatar #33 - Coney
9. feb. 2011 22:30
I agree... For eksempel kunne der spares masser ved bare at smide profilbilledet ovenover votingsystemet eller noget i den dur...
Gravatar #34 - BlackFalcon
10. feb. 2011 03:41
IMHO vil det være skidt. Check indlæggene i denne tråd og bid mærke i de mange korte indlæg på 1-2 linier. Dit forslag vil gøre tråden meget længere og mere scroll-intensiv.

IMHO burde man i stedet korte den venstre tredjedel ned (Søg/indsend/nyhed menuen). Jeg bruger den aldrig.
Gravatar #35 - Coney
10. feb. 2011 06:10
#34 Der mener jeg jo så at man allerede med den smalle linjebredde, har gjort alt hvad man kan for at gøre den scrollintensiv i forvejen... Der kan jeg bedre lide BB forums da jeg næsten aldrig skal scrolle i forhold til her...
Gravatar #36 - Alrekr
10. feb. 2011 07:07
#35, med dit forslag ville den højre side blive lang som bare pokker. Avatar+Middelværdi+Rating-afstemning+Gem position+Citer indlæg+Yderligere information. Jeg tror det er det, som #34 mener.
Gravatar #37 - BlackFalcon
10. feb. 2011 09:46
Præcis :)
Hvis der skulle optimeres burde man starte med at kigge på ubrugte områder (kig til venstre for dette felt - der er +200 pixels fyldt med hvidt).
Gravatar #38 - Daniel-Dane
10. feb. 2011 13:13
BlackFalcon (37) skrev:
hvidt
gråt*
Gravatar #39 - DiZaster
10. feb. 2011 13:16
Nu er jeg ikke den store grafiker, men jeg legede kort med idéen om at benytte den fulde bredde til diskussioner.

Fuld bredde
Jeg fjernede afstemningen, nyheder etc, da de er på forsiden. Forum vil på den måde blive til wall of text. Evt. kunne man lade være med at wrappe teksten omkring avatar på lange indlæg.

To forslag til hvordan man kan udnytte den nuværende plads, uden at fjerne kolonnen i venstre side.

Ulempen ved at have ens avatar i toppen af ens indlæg, tror jeg vil gå ud over læsevenligheden, da det giver et stort spring indlæggene imellem.

Men døm selv :-)
Gravatar #40 - Alrekr
10. feb. 2011 14:13
#39, det eneste dårlige rent læsemæssigt er, at teksten wrappes omkring avatars. Jeg kan bedst lide løsningen med avatar og tekst øverst. Ja, der bliver et spring mellem linierne. Ellers er jeg til den løsning, hvor avatar og tekst sidder til venstre.
Gravatar #41 - Coney
10. feb. 2011 20:56
Alrekr (36) skrev:
#35, med dit forslag ville den højre side blive lang som bare pokker. Avatar+Middelværdi+Rating-afstemning+Gem position+Citer indlæg+Yderligere information. Jeg tror det er det, som #34 mener.

Det er så det jeg mener at vi allerede har ved riiiiigtig mange indlæg... Det kræver ikke at du skriver ret mange sætninger før dit indlæg fylde ret langt ned af siden på grund af den smalle skriftplads... Anywho - der skal gøres noget, for det er ærlig talt tåbeligt:S

EDIT: Det her indlæg kunne for eksempel sagtens have avataren over ratingen uden at det ville give problemer...
Gravatar #42 - Alrekr
10. feb. 2011 21:57
#41, dit indlæg kunne sagtens stå med avatar over rating. Men hvad med det her? Nogle gange kan en pointe stå på et par linier.
Gravatar #43 - Coney
10. feb. 2011 22:09
Alrekr (42) skrev:
#41, dit indlæg kunne sagtens stå med avatar over rating. Men hvad med det her? Nogle gange kan en pointe stå på et par linier.

Eftersom der er 50 indlæg per side, og det antages at de fleste begynder at quote hinanden så tror jeg det vil hjælpe mere end det vil skade...
Gravatar #44 - ajust
10. feb. 2011 22:33
slightly offtopic:

Er der nogen der ved, hvorfor i alverden gmail laver en horisontal scrollbar i bunden mit browservindue? Jeg kan rykke scrollbaren ca. en millimeter til hver side. Det er ligegyldigt hvor stort browservinduet er (selv i fullscreen er den der!) men indholdet er altid kun lige et par pixels for stort. Det er irriterer mig grænseløst meget!!
Gravatar #45 - Saxov
10. feb. 2011 22:39
#44, der er ikke horisontal scrollbar i IE, så det er nok en Crome feature
Gravatar #46 - trylleklovn
10. feb. 2011 22:40
#44 oplever det ikke i chrome på mac.
Gravatar #47 - DiZaster
10. feb. 2011 23:36
ajust (44) skrev:
slightly offtopic:

Er der nogen der ved, hvorfor i alverden gmail laver en horisontal scrollbar i bunden mit browservindue? Jeg kan rykke scrollbaren ca. en millimeter til hver side. Det er ligegyldigt hvor stort browservinduet er (selv i fullscreen er den der!) men indholdet er altid kun lige et par pixels for stort. Det er irriterer mig grænseløst meget!!

Der var en bug i ældre versioner af Chrome hvor problemet opstod når man havde sin chat bar i højre side. Dette er dog blevet fixet siden (Testet ok Chrome 9.0.597.94) - Så først tjek om du kan opdatere din Chrome.

Hvis det ikke er det, tjek dine indstillinger i Settings -> Labs og prøv at disable nogle af de funktioner du har enabled.
Gravatar #48 - Alrekr
11. feb. 2011 08:42
ajust (44) skrev:
slightly offtopic:

Endnu mere offtopic: Hvorfor arkiverer du ikke dine mails?!

Coney (43) skrev:
Eftersom der er 50 indlæg per side, og det antages at de fleste begynder at quote hinanden så tror jeg det vil hjælpe mere end det vil skade...

Ja, mange citerer. Men der er også mange meget korte indlæg, som ikke citerer noget.
Gravatar #49 - Magten
11. feb. 2011 08:45
Alrekr (48) skrev:
Endnu mere offtopic: Hvorfor arkiverer du ikke dine mails?!
Så længe man ikke er i nærheden af at bruge 100% af sin plads, hvorfor skulle man så?
Gravatar #50 - Alrekr
11. feb. 2011 08:56
#49, du bruger din plads, om mails ligger i indbakken eller arkivet. Men arkivet er der for en årsag. Du kan jo bruge Googles søgealgoritmer til at søge i dine mails; det er dér Gmail er smartest.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login