mboost-dp1
Open Source IM klient til windows?
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Software
Bruger XP på jobbet, og savner min Kopete. Meget. Findes der et open source alternativ til MSN messenger til Windows? Altså en open source klient til messenger, ikke noget med en anden protokol. (Vil IKKE til at omvende en liste med contacts til Jabber...)
For den flittige :)
Selv bruger jeg Kopete og undgår Windows, så kan desværre ikke selv udtale mig. Men dem jeg kender på MSN på Windows bruger enten MSN Messenger eller Trillian.
Selv bruger jeg Kopete og undgår Windows, så kan desværre ikke selv udtale mig. Men dem jeg kender på MSN på Windows bruger enten MSN Messenger eller Trillian.
Miranda er et win32 opensource projekt.
Gaim er et GTK projekt som de er begyndt også at porte til win32.
Gaim er et GTK projekt som de er begyndt også at porte til win32.
Hvis du KUN bruger MSN protokollen, så ejer aMSN klienten... ;)
http://amsn.sourceforge.net/index.php
http://amsn.sourceforge.net/index.php
aMSN is an free open source MSN Messenger clone, featuring:
» Display pictures
» Custom emoticons
» Multi-language support (around 40 languages currently supported)
» Sign in to more than one account at once
» File transfers
» Group support
» Normal, and animated emoticons with sounds
» Chat logs
» Event alarms
» Webcam support
» History in color
» Ability to autoclose the filetransfer window when it is finished
» New plugins log window (Alt-P)
» Plugins compatible with supported languages
» Faster loading skin window
» Skins in chatwindow
» Resizable chatwindow bottom
» When you add a new user, you can define in which group you want to add them
» When a contact change status, the top of the chat window changes color ( green for away, grey for offline, etc.)
» New panel GUI to alert when there's a new aMSN version
» Possibility to download the new release directly by aMSN
» Automatically update language files and plugins from the web
» New gui for deleting users (also possible to block on deletion)
» Possible to add notes for each user (XML)
» Support for MSN Mobile service
» Tabbed windows so you can group conversations using tabs
» Status is displayed inside a frame, so it won't dissapear when you scroll
» Display picture in notification alert (like MSN 7)
» Statistics for history (logging)
» Now possible to choose any state for your login status (before it was only possible to login invisible or online)
» Timestamping
But that's not all! More features can be added to aMSN with plugins, or for the adventurous, completely change the look of aMSN with different skins!
#10 Det har du sgu da egentlig ret i. Jeg skiftede aMSN ud med Mercury på min brors Ubuntu fordi han krævede alt MSN teenagesyndrom gejlet. Nå, jamen det er da trist at det står sådan til med Open Source klienterne. Jeg tror egentlig heller ikke at den rigtige vej er at implementere en Messenger kopi, men istedet for prøve at overføre alt gejlet (som åbenbart kræves for success) til Jabber og dermed få folk til at skifte til denne åbne protokol og få yderligere skub i IM-udviklingen med en fælles protokol for klienterne.
Når jeg spørger folk om de ikke vil skifte til Jabber får jeg som regel svaret at de vil savne alt det gejl de er blevet vant til og ikke ønsker to klienter installeret og kørende samtidig (bare for en enkelt person). Hvis Gaim fik implementeret en gejlet Messenger ville overgangen blive flydende og let. (Tror jeg).
Når jeg spørger folk om de ikke vil skifte til Jabber får jeg som regel svaret at de vil savne alt det gejl de er blevet vant til og ikke ønsker to klienter installeret og kørende samtidig (bare for en enkelt person). Hvis Gaim fik implementeret en gejlet Messenger ville overgangen blive flydende og let. (Tror jeg).
Hvordan vil du tilføje en feature til en jabber-klient som ikke er i protokollen?
Mener fx. ikke at jabber har noget for egne-billeder-i-stedet-for-text*. Eller noget for profil billeder. Eller noget for inviter-til-fjern-support**. Send baggrunde til vennerne***
Du opfordre jo ikke til at implementere en non-standard udgave af jabber, vel?
*) Hvis du ikke skulle kende den, så er det et møg belastende feature i MSN som lader brugeren sætte nogle billeder i stedet for visse ord, som så vises hos modtageren hver evig eneste gang hun sender en besked med det ord i til ham. Personligt hader jeg den "feature" men desværre er der mange der synes den er åh-så-fed.
**) Altså windows-fjernsupport, ikke fjern login, så rdesktop kan ikke bruges. Og der er mig bekendt ikke noget i standarden til jabber der tillader den slags.
***) endnu et meget "smart" feature som lader brugeren hente/købe baggrunde/temaer til deres MSN-chatvindue og lade deres kontakter se det når de snakker sammen.
Hvordan vil du tilføje en feature til en jabber-klient som ikke er i protokollen?
Mener fx. ikke at jabber har noget for egne-billeder-i-stedet-for-text*. Eller noget for profil billeder. Eller noget for inviter-til-fjern-support**. Send baggrunde til vennerne***
*) Hvis du ikke skulle kende den, så er det et møg belastende feature i MSN som lader brugeren sætte nogle billeder i stedet for visse ord, som så vises hos modtageren hver evig eneste gang hun sender en besked med det ord i til ham. Personligt hader jeg den "feature" men desværre er der mange der synes den er åh-så-fed.
**) Altså windows-fjernsupport, ikke fjern login, så rdesktop kan ikke bruges. Og der er mig bekendt ikke noget i standarden til jabber der tillader den slags.
***) endnu et meget "smart" feature som lader brugeren hente/købe baggrunde/temaer til deres MSN-chatvindue og lade deres kontakter se det når de snakker sammen.
#13 m_abs
Se der talte jeg vist over mig. For jeg kender minus til MSN geil'et.
Skummelt!...
Sidstnævnte kunne jeg se nytten af.
Hører ikke hjemme i IM. Og specielt ikke så usikkert fjernsupport som Microsofts.
Filoverførsel?.
Nope. Men det kom vist til at lyde sådan. Problemmet når nogen laver protokoller, og andre klienter at formulere sig klart.
Tror jeg har set det i nogle beskeder, men ikke anet hvad helvede det gik ud på. Magen til ligegyldigt pis, fatter man ikke Microsoft spilder udviklertimer på.
Dette er jo netop også en meget omfattende ting. Ingen kunne gøre det, udover en part som både skriver IM protokol, klient og OS. Er ikke engang sikker på, at jeg ville anbefale noget sådant. Medmindre der kome en GOD industristandard, indenfor fjernadministration. Som alle frit implementerbar for alle, og så er sikker og pålidelig. Hvis sådan et system blev lavet, og blev en standard i alle operativsystemer kunne det måske relevant. At microsoft gang på gang, på det punkt tænker mere på bekvemmelighed end sikkerhed, er ikke noget nogen skal efterligne.
Sikke en tam måde, at tjene penge. Næste gang begynder de vel, at sælge ringetoner... Gaab
Se der talte jeg vist over mig. For jeg kender minus til MSN geil'et.
Mener fx. ikke at jabber har noget for egne-billeder-i-stedet-for-text*. Eller noget for profil billeder.
Skummelt!...
Sidstnævnte kunne jeg se nytten af.
Eller noget for inviter-til-fjern-support**.
Hører ikke hjemme i IM. Og specielt ikke så usikkert fjernsupport som Microsofts.
Send baggrunde til vennerne***
Filoverførsel?.
Nope. Men det kom vist til at lyde sådan. Problemmet når nogen laver protokoller, og andre klienter at formulere sig klart.
Tror jeg har set det i nogle beskeder, men ikke anet hvad helvede det gik ud på. Magen til ligegyldigt pis, fatter man ikke Microsoft spilder udviklertimer på.
Dette er jo netop også en meget omfattende ting. Ingen kunne gøre det, udover en part som både skriver IM protokol, klient og OS. Er ikke engang sikker på, at jeg ville anbefale noget sådant. Medmindre der kome en GOD industristandard, indenfor fjernadministration. Som alle frit implementerbar for alle, og så er sikker og pålidelig. Hvis sådan et system blev lavet, og blev en standard i alle operativsystemer kunne det måske relevant. At microsoft gang på gang, på det punkt tænker mere på bekvemmelighed end sikkerhed, er ikke noget nogen skal efterligne.
Sikke en tam måde, at tjene penge. Næste gang begynder de vel, at sælge ringetoner... Gaab
"**) Altså windows-fjernsupport, ikke fjern login, så rdesktop kan ikke bruges. Og der er mig bekendt ikke noget i standarden til jabber der tillader den slags."
Tjeah, det er vel ikke det store problem at sende et link med en jabber klient, og så er det vel OS'ets opgave at parse linket så den rigtige app bruger det, og det kan jabber jo snildt klare.
Så f.eks. fjern support på gnome er da understøttet, da det reelt bare er et vnc link (tror dog ikke nogen klient understøtter at indsætte linket automatisk via et klik, hvilket egentlig kunne være smart nok - tror jeg vil submitte som feature request til gaim).
Så imho er problemet med windows fjern support protokollen og OS understøttelsen af denne.
Mht. "ustandard" ting i jabber protokollen - det ville ikke være det store problem hvis nogle tilføjede video eller voice og gjorde det frit samt foreslog det tilføjet til standarden.
Mener iøvrigt ikke jabber protokollen forhindrer den slags. Selvfølgelig bør sådanne udvidelser også standardiseres i IETF.
Tjeah, det er vel ikke det store problem at sende et link med en jabber klient, og så er det vel OS'ets opgave at parse linket så den rigtige app bruger det, og det kan jabber jo snildt klare.
Så f.eks. fjern support på gnome er da understøttet, da det reelt bare er et vnc link (tror dog ikke nogen klient understøtter at indsætte linket automatisk via et klik, hvilket egentlig kunne være smart nok - tror jeg vil submitte som feature request til gaim).
Så imho er problemet med windows fjern support protokollen og OS understøttelsen af denne.
Mht. "ustandard" ting i jabber protokollen - det ville ikke være det store problem hvis nogle tilføjede video eller voice og gjorde det frit samt foreslog det tilføjet til standarden.
Mener iøvrigt ikke jabber protokollen forhindrer den slags. Selvfølgelig bør sådanne udvidelser også standardiseres i IETF.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.