mboost-dp1

Vedr. licens på software ved salg af computer.

Gå til bund
Gravatar #1 - cjdk99
5. okt. 2005 17:12
Hej

Hvis Jeg sælger min PC med dette software installeret skal der så følge licens med hvis man gør køber klart at ham skal købe licenserne.

Jeg sælger

PC med:

Windows XP
Openoffice
og Drivere

Jeg vil mene at det er købers ansvar at købe licens til XP

Det er jo noget lettere for køber at prøve maskinen af.

MVH CJ
Gravatar #2 - buch
5. okt. 2005 17:22
OpenOffice licens?
drivere?

Dem skal man nu ikke have licens til :)

Hvorfor følger der da ikke en windows licens med, hvis windows er installeret på den nu?
Gravatar #3 - Deternal
5. okt. 2005 17:49
#1: Jo, det er købers ansvar ifald du gør ham opmærksom på det.

#2: I DK har du lov til at tage din OEM licens og overføre til en ny maskine, ihvertfald hvis du er privatperson - jeg er ikke sikker på at virksomheder slipper for at følge MS absurde licensbetingelser i den forbindelse.
Gravatar #4 - sKIDROw
5. okt. 2005 22:50
Hvis du distribuere softwaren til en anden bruger, så skal licenserne sandelig følge softwaren. Hvis de lader softwaren blive på ved salg, mister du derfor retten til selv at anvende disse licenser. Det nemmeste for dig, er at levere computeren tom. Men hvis du vil efterlade softwaren på, er det jo selvsagt DIG som skal ud og købe ny software...

Undtagelsen er Openoffice med dens LGPL licens, som giver dig lov til at distribuere. Med hensyn til drivere må du læse den pågældende licens. For jo der er tit betingelser, hvis vi skal være helt korrekte.
Gravatar #5 - cjdk99
6. okt. 2005 06:00
Hej

Jeg har nu læst lidt på MS web.

Og de skriver at en OEM licens følger HW.

Så man kan ikke være flink og installere maskin med MS XP og alle drivere. Og sige til køber gå ud og køb dig en licens.

MCH CJ
Gravatar #6 - sKIDROw
6. okt. 2005 08:07
Heller ikke med OEM.
Så gør i begge noget ulovligt. Medmindre han altså køber en licens, hvilket man desværre ikke kan være sikker på.
Gravatar #7 - Deternal
6. okt. 2005 13:40
Som sagt, kan man som privatperson GODT flytte en OEM licens grundet lovgivningen.

Jeg kom bare lige til at tænke på en enkel ting og det er licenskoden, som selvfølgelig skal være korrekt, så hvis skidtet skal være installeret er det klart nemmest at smide licensen med.
Gravatar #8 - peter_m
14. okt. 2005 07:09
Spar tid! smæk en linux distro på maskinen, det er nemmere - billigere og ligeså godt til at 'teste' maskinen med.

- Så må køber selv ligge og rode med licenser til windows i så fald det skulle være nødvendigt.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login