mboost-dp1

7,3 Mio, om året for at passe på voldelig sindsyg.

Gå til bund
Gravatar #1 - gentox
28. mar. 2010 09:46
Læste denne nyhed på DR:
18 ansatte til at passe en sindslidende
28. mar. 2010 07.26 Indland

I Kalundborg koster en enkelt sindslidende, voldelig person 7,3 mio. kr. om året.

For det beløb kunne man ifølge kommunen alternativt ansætte 22 nye hjemmehjælpere eller drive en folkeskole med 100 elever, skriver Morgenavisen Jyllands-Posten.

Foreslår lovændring
Det får Kalundborgs borgmester, Martin Damm (V), til at opfordre til en debat om den sociale lovgivning.

Borgeren er anbragt i et såkaldt enkeltmandsprojekt i et parcelhus, og der er ansat 18 personer til at holde øje med borgeren, fordi denne har været involveret i 153 voldstilfælde i de seneste par år.

Kalundborg står for det praktiske arbejde, mens personens oprindelige hjemkommune skal betale de 7,3 mio. kr.

Nytænkning
I en tid, da kommunerne skal spare penge, mener borgmester Martin Damm, at der er brug for at debattere en ændring af serviceloven.

- I dag må vi hverken låse døren eller tvinge denne borger til at tage medicin, siger borgmesteren og påpeger at det medfører ekstremt store udgifter, som ikke nødvendigvis forbedrer den enkelte borgers livskvalitet.

Samtidig betyder det, at der skal skæres ned på bevillinger til hundredvis af andre borgere i skoler og ældreboliger, siger Martin Damm til Jyllands-Posten.

Socialminister Benedikte Kiær (K) afviser Kalundborg-borgmesterens opfordring.

- Vi skal ikke begynde at låse den voldelige psykisk syge inde eller give vedkommende noget medicin, fordi det er nemmere eller billigere for kommunerne. Kommunen må finde et andet tilbud til borgeren. Og drejer det sig om økonomi, kan kommunen få refusion af nogle af udgifterne fra staten, siger Benedikte Kiær.

http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2010/03/28/070354...

Jeg ved det ikke er den humane måde at gøre den slags på, men vi har masser af ubeboede små øer.
Så hvorfor ikke bruge nogen af de penge, de alligevel smider efter sådan en person, og bygger ham et hus på en ø med hegn om, og så sender mad ud til ham et par gange om måneden?

Det letteste for alle var nok at give ham en gammeldages gummicelle, men det gør man jo nok ikke længere af frygt for pressen.
Gravatar #2 - holmen
28. mar. 2010 10:00
I sådanne ekstreme tilfælde kan jeg ikke se et problem i tvangsmedicinering.
"Almindelige" voldelige mennesker bliver låst inde (hvis de er voldelige nok), så det synes jeg også ville være fint. Ellers kunne vi eksportere dem til femø. Gnæk gnæk gnæk.
Gravatar #3 - Emil
28. mar. 2010 10:35
Generelt er der jo tale om, at et fåtal af befolkningen trækker på de fleste ressourcer i samfundet.

Men hvis man evig og altid skal gøre regnestykkerne op i, hvor mange sygeplejersker, ældreboliger eller folkeskolelærere man kan få for samme beløb, så kan man jo retfærdiggøre næsten hvad som helst.
Som lærerstuderende ser jeg tit tilbud om, at man kan komme ud og tage døgnvagter hos handicappede, der skal passes 24/7. Disse døgnvagter kan give op til 4-5.000 kr. og er blot én af de udgifter, der er forbundet med folk, som er total handicappede.

Sagen er bare den, at hvis vi hele tiden skal regne ud i, hvad flertallet i stedet kunne få for samme penge, så lever vi ikke længere i en velfærdsstat. Eller med andre ord, for at citere en eller anden, der engang sagde noget klogt.

The measure of a civilization is how it treats its weakest members.
Gravatar #4 - gentox
28. mar. 2010 10:44
Jeg tror det jeg stejler over er at manden er til fare for andre, og at man ikke aktivt må gøre andet end at mandsopdække ham.
gentox (1) skrev:
Borgeren er anbragt i et såkaldt enkeltmandsprojekt i et parcelhus, og der er ansat 18 personer til at holde øje med borgeren, fordi denne har været involveret i 153 voldstilfælde i de seneste par år.

De må ikke engang begrænse hans adgang til omverdenen, som ellers er ganske normalt.
Det er det vi har sindsyghospitaler til.

Men ellers er jeg enig i at man skal behandle de svageste værdigt, det hjælper bare ikke når de er til fare for andre.
Gravatar #5 - Emil
28. mar. 2010 10:48
Det kan vi sagtens blive enige om. Men der må jo være en faglig begrundelse for, at han hverken sidder i spjældet eller er indlagt på psykiatrisk et eller andet sted.
Gravatar #6 - noramskull
28. mar. 2010 11:12
Emil (3) skrev:
Generelt er der jo tale om, at et fåtal af befolkningen trækker på de fleste ressourcer i samfundet.

Men hvis man evig og altid skal gøre regnestykkerne op i, hvor mange sygeplejersker, ældreboliger eller folkeskolelærere man kan få for samme beløb, så kan man jo retfærdiggøre næsten hvad som helst.
Som lærerstuderende ser jeg tit tilbud om, at man kan komme ud og tage døgnvagter hos handicappede, der skal passes 24/7. Disse døgnvagter kan give op til 4-5.000 kr. og er blot én af de udgifter, der er forbundet med folk, som er total handicappede.

Sagen er bare den, at hvis vi hele tiden skal regne ud i, hvad flertallet i stedet kunne få for samme penge, så lever vi ikke længere i en velfærdsstat. Eller med andre ord, for at citere en eller anden, der engang sagde noget klogt.

The measure of a civilization is how it treats its weakest members.

Super! Jeg betaler da gerne penge til den slags, så længe at jeg kan føle mig godt tilpas i forhold til en eller anden tilfældig mands "kloge ord".

Smid ham i fængsel hvor han hører til, de andre kriminelle som sidder derinde er vel ikke meget mere sindsyge end han er.
Gravatar #7 - squad2nd
28. mar. 2010 11:27
De "svageste" er satemepuleme et vidt begreb der gælder ligefra sørgelige sjæle der er syge af kræft, til handicappede og til de mest værdiløse dovne danskere og dertil immigranter fra 3 verdens lande.

Der er forskel på at være gode ved de svageste i samfundet, og så være totalt selfofrende.

I Danmark har vi nu engang kun de midler som vi har, og specielt i hårde tider må der prioriteres mht. udgifter.

En anden ting jeg synes er forkvaklet er, at det er samfundet der skal betale alle udgifter mht. medicin pædagokker. Hvor er de to idioter der kalder sig "forældre" henne? Resten af hans familie?
Om de orker ham eller ikke, er ikke samfundets skyld.

Min medmenneskelighed den ophører når jeg ser at én person løber med alle midlerne, som så mange andre mennesker har stærkt behov for. Specielt de ældre, som vi i bredeste forstand kan takke for det samfund vi har idag, og som gør denne ødselhed overfor alle, mulig.

I tilfældet med ham gutten i Kalundborg, ville det nok være bedst hvis han fik en indsprøjtning med gift. Det ville være bedst for alle parter, også ham selv.

Bagefter kunne man sælge hans nyrer samt andre organer, for at skrabe lidt af de mange mange penge sammen som hans sindslidelse har kostet samfundet.
Gravatar #8 - Atom
28. mar. 2010 11:45
#7 Efter at have læst især den sidste del af dit indlæg ser jeg Mick Øgendal stå og sige "arhhh arhhhhh" for mig :)

Er dog enig i at dette må kunne gøres på en smartere, og mere økonomisk forsvarlig måde.
Gravatar #9 - milandt
28. mar. 2010 11:58
Hitler havde en løsning, omend lidt mere bredt omfattende.
Gravatar #10 - noramskull
28. mar. 2010 12:03
milandt (9) skrev:
Hitler havde en løsning, omend lidt mere bredt omfattende.

Ja, men den ville være svær at gennemføre i det nuværende politiske klima :/
Gravatar #11 - gentox
28. mar. 2010 12:52
Selvom hans løsning ikke var så udiskrimminerende som Stalins, så var der da plads til både handicappede, bøsser, jøder og mange andre i hans arbejdslejre.
Gravatar #12 - squad2nd
28. mar. 2010 12:55

Ahh... der er nu ikke noget som en snak om the good ol' days
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login