mboost-dp1
A world without oil...!?
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Tagwall
Faldt over filmen: "A Crude Awakenig" inde på google i dag. Og jeg det er den uhyggeligste dokumentar jeg nogensinde har set. Ikke mindst fordi det ikke er de sædvanlige konspirations-gøglere der er med. Men rådgivere for OPEC landene og rådgivere for Bush. Så hvis nogen af jer har 1½ time i overskud så find den og se den (den vil desværre ikke poste linket)!
Ikke noget som bør bekymre, så snart der er marked for alternativerne skal der nok blive forsket i dem.
Nej, det kommer ikke til at ske lige med det samme, og ja der vil være en periode hvor brændstof bliver noget af et problem. Men min pointe er, at når olien er ved at slippe op, så vil det pludselig blive profitabelt at udvikle et nyt brændstof, da det ikke længere skal konkurrere med den billige olie.
Men personligt står det ret lavt på min liste over ting jeg vil gå i panik over. Jeg er mere bange for at CERN udsletter jorden eller at den supervulkan vi kunne læse om for nogle dage siden går af. Det er egentlig lidt et spørgsmål om prioritet fra min side af.
Nej, det kommer ikke til at ske lige med det samme, og ja der vil være en periode hvor brændstof bliver noget af et problem. Men min pointe er, at når olien er ved at slippe op, så vil det pludselig blive profitabelt at udvikle et nyt brændstof, da det ikke længere skal konkurrere med den billige olie.
Men personligt står det ret lavt på min liste over ting jeg vil gå i panik over. Jeg er mere bange for at CERN udsletter jorden eller at den supervulkan vi kunne læse om for nogle dage siden går af. Det er egentlig lidt et spørgsmål om prioritet fra min side af.
#6 Brændstofproblemet er nok betydeligt større, og mere sandsynligt, end at CERN eller en supervulkan ødelægger jorden.
Du har altsaa prioriteret 2 ekstreme usansynligheder hoejere end noget vi ved med 100% sikkerhed vil ske i vores levealder?
Det er fandme lidt funky prioritering :D
Og igen, der dukker ikke paa magisk vis alternativer op - uanset hvor profitabelt det er.
Det er profitabelt allerede nu, ioevrigt.
Du har altsaa prioriteret 2 ekstreme usansynligheder hoejere end noget vi ved med 100% sikkerhed vil ske i vores levealder?
Det er fandme lidt funky prioritering :D
Og igen, der dukker ikke paa magisk vis alternativer op - uanset hvor profitabelt det er.
Det er profitabelt allerede nu, ioevrigt.
Men om de er profitable eller ej, aendrer ikke paa at de ikke bare kommer ud af den blaa luft.
Det tager tid at uvikle ting, og eftersom der allerede nu postes milliarder i den slags forskning, saa er det lidt urealistisk at forvente det bare kommer "over night" -.-
Men om de er profitable eller ej, aendrer ikke paa at de ikke bare kommer ud af den blaa luft.
Det tager tid at uvikle ting, og eftersom der allerede nu postes milliarder i den slags forskning, saa er det lidt urealistisk at forvente det bare kommer "over night" -.-
#11 Hvorfor skulle jeg som virksomhed poste penge i at udvikle noget usikkert teknologi til alternative energikilder, når jeg i stedet kan få noget røvbilligt kul lige nu, der fungerer på en teknologi der er et 100% sikkert markede for?
Medmindre det altså var så dyrt, at det var billigere rent faktisk at udvikle den anden teknologi.
Medmindre det altså var så dyrt, at det var billigere rent faktisk at udvikle den anden teknologi.
Du kan jo proeve at spoerge de utallige virksomheder og organisationer der forsker i det allerede?
Men du kan jo forklare mig hvordan en bunke penge paa magisk vis bliver til et brugbart alternativ?
At vente til olien "slipper op", er ikke en brugbar loesning tbh :P
Du kan jo proeve at spoerge de utallige virksomheder og organisationer der forsker i det allerede?
Men du kan jo forklare mig hvordan en bunke penge paa magisk vis bliver til et brugbart alternativ?
At vente til olien "slipper op", er ikke en brugbar loesning tbh :P
fidomuh (13) skrev:Du kan jo proeve at spoerge de utallige virksomheder og organisationer der forsker i det allerede?
Det er jo langt fra størstedelen. Når alle blivet tvunget til at gøre noget på prisen og ikke på sloganet, så vil der også ske meget mere.
Men siger vi skal vente ud over dig? Jeg konstaterer blot, at der er en masse derude der ikke gider lette røven før det bliver voldsomt økonomisk nødvendigt.
#11 lige præcis, og det er ved at være nu at der skal ske noget... For som ham den tidligere rådgiver for OPEC siger, bliver tallene for hvor meget olie der er tilbage i mellemøsten holdt kunstigt oppe. Og hvis det er rigtigt at de snart "peaker" derude så er der altså ikke mange år tilbage.
Og jeg syntes virkelig at der er noget kritisk i vejen med deres "Så længe at det ikke sker på min vagt" mentalitet. Der 100% vil gøre at der en eller anden dag bare ikke er mere! Om det blir om 10 år som de siger i filmen eller om det er om 50, er underordnet så længe at der ikke bliver gjort noget mere for at sætte oliepriserne ekstremt op eller forsket mere i andre alternativer.
Og jeg syntes virkelig at der er noget kritisk i vejen med deres "Så længe at det ikke sker på min vagt" mentalitet. Der 100% vil gøre at der en eller anden dag bare ikke er mere! Om det blir om 10 år som de siger i filmen eller om det er om 50, er underordnet så længe at der ikke bliver gjort noget mere for at sætte oliepriserne ekstremt op eller forsket mere i andre alternativer.
Ja.
Det betyder dog ikke, at flere hoveder == magiske alternativer.
Ja.
Men det vil stadig ikke paa magisk vis dukke op, det tager ( typisk ) tid og en milliard tests, etc.
Selv naar vi har et alternativ, vil der gaa flere aar foer det kan bruges.
Det er blot den holdning #3 udviser, jeg taenker paa.
"Der skal nok ske noget naar det kan svare sig at forske i det".
Laes: Der skal nok ske noget, naar der ikke er mere olie. :)
Selvfoelgelig :)
Jeg gider da heller ikke lette roeven og tage paa arbejde, hvis jeg ikke faar loen for det ;)
Men min pointe er bare at der allerede nu er utroligt mange der forsker i det.
Det ER profitabelt NU. :)
Det er jo langt fra størstedelen.
Ja.
Det betyder dog ikke, at flere hoveder == magiske alternativer.
Når alle blivet tvunget til at gøre noget på prisen og ikke på sloganet, så vil der også ske meget mere.
Ja.
Men det vil stadig ikke paa magisk vis dukke op, det tager ( typisk ) tid og en milliard tests, etc.
Selv naar vi har et alternativ, vil der gaa flere aar foer det kan bruges.
Men siger vi skal vente ud over dig?
Det er blot den holdning #3 udviser, jeg taenker paa.
Jeg konstaterer blot, at der er en masse derude der ikke gider lette røven før det bliver voldsomt økonomisk nødvendigt.
Selvfoelgelig :)
Jeg gider da heller ikke lette roeven og tage paa arbejde, hvis jeg ikke faar loen for det ;)
Men min pointe er bare at der allerede nu er utroligt mange der forsker i det.
Det ER profitabelt NU. :)
#Trylleklovn
Det er ikke tilfældigt, at Danmark vil forsøge at blive fuldstændig uafhængig af fossile brændstoffer inden år 2050. Det er et ambitiøst og noget usikkert mål, men ikke desto mindre må det være et rigtig godt tegn på, at det er både muligt og profitabelt.
Det største problem er ikke, hvorvidt vi har råd til at tage mere miljø- og klimateknologier i brug, men hvor meget vi kan begrænse de skader, som allerede er sket, og som vil fortsætte med at ske i fremtiden. Det er bl.a. et faktum, at hvis vi fuldstændigt stoppede udledningen af drivhusgasser og andet godt, så vil udviklingen i klimaet fortsætter i mindst 100 år, før effekterne stabiliserer sig, og vi vil få et mere stabilt klima.
Menneskehedens tilgang er derfor den nutidige største hæmsko. Vi har ALTID pr. definition råd til at kæmpe mod klimaforandringerne, da skaderne økonomisk, humanitært og moralsk ALTID vil være større, end hvis vi ikke handler.
Der findes masser af klimamodeller, der først siger et for bagefter at sige noget andet, men mange økonomer har faktisk regnet ud, at menneskeheden i sidste ende vil spare penge/tjene penge på at modvirke klimaforandringerne nu ift. senere. Det skyldes stigende vandstande, ørkenficering, erodering, mangel på mineraler, kemikaler, metaller og andre ressourcer, der alle betyder, at vi vil få mindre arealer til land- og skovbrug, at priserne på mange genstande vil stige, etc. etc.
#16 Jatak, det er den rigtige indstilling!
Det er ikke tilfældigt, at Danmark vil forsøge at blive fuldstændig uafhængig af fossile brændstoffer inden år 2050. Det er et ambitiøst og noget usikkert mål, men ikke desto mindre må det være et rigtig godt tegn på, at det er både muligt og profitabelt.
Det største problem er ikke, hvorvidt vi har råd til at tage mere miljø- og klimateknologier i brug, men hvor meget vi kan begrænse de skader, som allerede er sket, og som vil fortsætte med at ske i fremtiden. Det er bl.a. et faktum, at hvis vi fuldstændigt stoppede udledningen af drivhusgasser og andet godt, så vil udviklingen i klimaet fortsætter i mindst 100 år, før effekterne stabiliserer sig, og vi vil få et mere stabilt klima.
Menneskehedens tilgang er derfor den nutidige største hæmsko. Vi har ALTID pr. definition råd til at kæmpe mod klimaforandringerne, da skaderne økonomisk, humanitært og moralsk ALTID vil være større, end hvis vi ikke handler.
Der findes masser af klimamodeller, der først siger et for bagefter at sige noget andet, men mange økonomer har faktisk regnet ud, at menneskeheden i sidste ende vil spare penge/tjene penge på at modvirke klimaforandringerne nu ift. senere. Det skyldes stigende vandstande, ørkenficering, erodering, mangel på mineraler, kemikaler, metaller og andre ressourcer, der alle betyder, at vi vil få mindre arealer til land- og skovbrug, at priserne på mange genstande vil stige, etc. etc.
#16 Jatak, det er den rigtige indstilling!
Det kan godt være at der er mange der forsker i det, men på ingen måde nok... Og det er af en simpel grund: Penge. Verrdensøkonomien er mere eller mindre baseret på olie. Og hvis OPEC landnene går ud og siger at der snart ikke er mere olie. Så braser økonomien over HELE verden - specielt USA som ellers burde være et forgangsland! Det er sygt men desværre rigtigt....!
fidomuh (16) skrev:Det er blot den holdning #3 udviser, jeg taenker paa.
Jeg ved ikke om jeg er enig med #3 i at det ikke er noget at bekymre sig om, jeg prøver bare at uddybe hans argumentation ved at pointere at størstedelen er pænt ligeglad med miljøet, medmindre det viser sig på bundlinjen. Er du uenig i det?
Og ja det kan sagtens ses på bundlinjen at man er uafhængig af f.eks. olie.
LilleNicho (18) skrev:Det er sygt men desværre rigtigt....!
Uden at tage stilling til resten af dit indlæg, så må jeg desværre give dig ret. Det er rimelig sygt, og det bliver bare ikke bedre af, at befolkningstilvæksten i USA, Kina og Indien er stigende. I en ustabil verden, hvor man i forvejen kæmper mod klimaet, hungersnød, krige og andre civilisationer, så har vi ikke brug for flere munde at mætte.
trylleklovn (19) skrev:fidomuh (16) skrev:Det er blot den holdning #3 udviser, jeg taenker paa.
Jeg ved ikke om jeg er enig med #3 i at det ikke er noget at bekymre sig om, jeg prøver bare at uddybe hans argumentation ved at pointere at størstedelen er pænt ligeglad med miljøet, medmindre det viser sig på bundlinjen. Er du uenig i det?
Økonomisk set bliver man nødt til at være enig i det argument, da alle forudsætter, at virksomheder eksisterer, fordi de mener, at de kan tjene penge. Derfor er jeg også enig, hvis man benytter det standpunkt.
Man kan dog også tage en mere sociologisk tilgang til problemet, og hvis man her forudsætter, at nogle er egoistiske, mens andre er altruistiske, så behøver de ikke nødvendigvis begynde at benytte/udvikle mere miljøvenlige produkter, teknikker, modeller eller lignende, uden at det viser sig på bundlinien.
Jeg er ikke uenig, overhovedet :)
Jeg siger bare at "penge != magiske alternativer".
Selvfoelgelig vil mere forskning hjaelpe, men som jeg siger, saa forskes der allerede meget idet - og indtil videre er vi ikke kommet saa fandens taet paa et brugbart alternativ ;)
:)
Pointen er vel mere, hvor mange penge DU kan tjene, hvis du imorgen har et brugbart alternativ ;)
Jeg er ikke uenig, overhovedet :)
Jeg siger bare at "penge != magiske alternativer".
Selvfoelgelig vil mere forskning hjaelpe, men som jeg siger, saa forskes der allerede meget idet - og indtil videre er vi ikke kommet saa fandens taet paa et brugbart alternativ ;)
:)
Pointen er vel mere, hvor mange penge DU kan tjene, hvis du imorgen har et brugbart alternativ ;)
Det er sgu heller ikke fordi jeg har lyst til at give mig selv ret. Syntes at det er grotesk at vi lever i en verden, mere eller mindre bygget på noget som en dag slipper op.
Som min kammrat sagde da vi så filmen så har de Armish-People altså fat i den lange ende når det går ned....
Det er sgu heller ikke fordi jeg har lyst til at give mig selv ret. Syntes at det er grotesk at vi lever i en verden, mere eller mindre bygget på noget som en dag slipper op.
Som min kammrat sagde da vi så filmen så har de Armish-People altså fat i den lange ende når det går ned....
LilleNicho (23) skrev:Som min kammrat sagde da vi så filmen så har de Armish-People altså fat i den lange ende når det går ned....
Ikke nødvendigvis. Ligesom menneskeheden kan være skyld i deres egen undergang, så har menneskeden også både teknologien, systemet og kundskaben til at ændre deres skæbne (Inspiration hentet fra Armageddon). Amish-folket har derimod ingen af delene, så selvom de måske ikke er skyld i problemerne, så vil de "go down" sammen med resten af verden.
LilleNicho (27) skrev:#25
Hvordan ville de kunne det når de hverken er afhængige af olie eller verdensøkonomien?
Nu tænker jeg på stigende vandstande, værre storme, klimaflygtninge, mangel på ressourcer osv.
Det handler faktisk ikke særlig meget om olie, selvom mange gerne vil have det lavet om til et spørgsmål om olie.
#28 Touché!
vandfarve (30) skrev:Det handler faktisk ikke særlig meget om olie, selvom mange gerne vil have det lavet om til et spørgsmål om olie.
DET HANDLER OM OLIE!
*shakes fist*
#34 Det er i orden, og kan da godt se din point, uden tvivl!
#33 Det kan jeg da godt se, men det var jo ikke det du skrev, du skrev at amish folkene fik en nuke i hovedet. De bor så vidt jeg ved i usa og medmindre de har tænkt at bombe sig selv med en bombe de ikke længere kan fremstille bliver det nok ikke lige et problem!
#33 Det kan jeg da godt se, men det var jo ikke det du skrev, du skrev at amish folkene fik en nuke i hovedet. De bor så vidt jeg ved i usa og medmindre de har tænkt at bombe sig selv med en bombe de ikke længere kan fremstille bliver det nok ikke lige et problem!
Nej.
Det var dig der skrev at de ikke ville blive beroert af det, hvorefter jeg skrev at uafhaengighed ikke er et skjold mod nukes.
Hvordan foerer man krig idag?
Er USA de eneste med nukes?
Hvad sker der naar USA har nuket en anden?
Godt saa.
Det kan jeg da godt se, men det var jo ikke det du skrev, du skrev at amish folkene fik en nuke i hovedet.
Nej.
Det var dig der skrev at de ikke ville blive beroert af det, hvorefter jeg skrev at uafhaengighed ikke er et skjold mod nukes.
De bor så vidt jeg ved i usa og medmindre de har tænkt at bombe sig selv med en bombe de ikke længere kan fremstille bliver det nok ikke lige et problem!
Hvordan foerer man krig idag?
Er USA de eneste med nukes?
Hvad sker der naar USA har nuket en anden?
Godt saa.
Jeg vil kaste nukes?
Det koster minimalt i olie, og den olie det koster, er allerede tanket til praecis det formaal.
Men hvis USA ikke har noget olie *NU* og skal bruge olie *NU*, saa er det ligemeget om Groenland kun giver dem 10 aar ekstra.
Det er stadig 10 aars forlaengelse til at udvikle noget brugbart - kontra at deres samfund doer.
Kig paa Irak, fx, og se hvor lidt der skal til foer USA gaar gladeligt i krig.
Jeg vil kaste nukes?
Det koster minimalt i olie, og den olie det koster, er allerede tanket til praecis det formaal.
Men hvis USA ikke har noget olie *NU* og skal bruge olie *NU*, saa er det ligemeget om Groenland kun giver dem 10 aar ekstra.
Det er stadig 10 aars forlaengelse til at udvikle noget brugbart - kontra at deres samfund doer.
Kig paa Irak, fx, og se hvor lidt der skal til foer USA gaar gladeligt i krig.
Har du overhovedet set filmen? Men ja, lad os kigge på usa. Og hvor meget olie de bruger i en krig. Det kan godt være at de vil smide nukes og de ikke bruger så meget olie og min bare røv er en vand flyver. Men har de tænkt sig at gå til grøndland med en spand i hver arm og fylde dem med olie og gå tilbage igen?
Har du overhovedet set filmen? Men ja, lad os kigge på usa. Og hvor meget olie de bruger i en krig. Det kan godt være at de vil smide nukes og de ikke bruger så meget olie og min bare røv er en vand flyver. Men har de tænkt sig at gå til grøndland med en spand i hver arm og fylde dem med olie og gå tilbage igen?
#40/41
Okay, jeg skaerer den ud i pap.
Naar USA engang er saa taet paa at loebe toer for olie at folket gaar amok/i panik, saa vil USA TAGE olie hvor de kan.
Groenland var et eksempel, glem maengden og se paa EKSEMPLET.
Vi kan ogsaa tage Saudi Arabien istedet, hvis du foeler det er nemmere.
Hvad sker der, naar USA beslutter sig for at angribe dem og tage deres olie?
Hvad sker der, naar USA saa opdager at SA ikke vil give den friviligt?
Hvad sker der, naar USA opdager at de ikke har styrke nok til at kaempe en reel "krig" ?
Hvad sker der, naar USA har nuket Saudi Arabien?
Hvem er de foerste til at nuke USA saa?
USA har, sjovt nok, reserver til militaeret.
Netop til den slags formaal, vil jeg tro.
Det er naivt at tro, at det vil stoppe dem.
Okay, jeg skaerer den ud i pap.
Naar USA engang er saa taet paa at loebe toer for olie at folket gaar amok/i panik, saa vil USA TAGE olie hvor de kan.
Groenland var et eksempel, glem maengden og se paa EKSEMPLET.
Vi kan ogsaa tage Saudi Arabien istedet, hvis du foeler det er nemmere.
Hvad sker der, naar USA beslutter sig for at angribe dem og tage deres olie?
Hvad sker der, naar USA saa opdager at SA ikke vil give den friviligt?
Hvad sker der, naar USA opdager at de ikke har styrke nok til at kaempe en reel "krig" ?
Hvad sker der, naar USA har nuket Saudi Arabien?
Hvem er de foerste til at nuke USA saa?
og den dag de skal i krig for olie er den dag der IKKE er mere...
USA har, sjovt nok, reserver til militaeret.
Netop til den slags formaal, vil jeg tro.
Det er naivt at tro, at det vil stoppe dem.
#nye energikilder
Der er to "slags" nye energikilder:
A) nye energikilder som er kendte idag, men som det ikke kan betale sig at udnytte fordi prisen per energi enhed er større end ved Olie baserede produkter
B) nye energikilder som ikke er kendte idag
Det er dem i #A som automatisk vil vinde frem, hvis olieprisen stiger.
#B er meget interessant og meget risikabel, fordi vi har ingen garanti for at der findes nogen.
Der er to "slags" nye energikilder:
A) nye energikilder som er kendte idag, men som det ikke kan betale sig at udnytte fordi prisen per energi enhed er større end ved Olie baserede produkter
B) nye energikilder som ikke er kendte idag
Det er dem i #A som automatisk vil vinde frem, hvis olieprisen stiger.
#B er meget interessant og meget risikabel, fordi vi har ingen garanti for at der findes nogen.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.